Grattis på födelsedagen!
Tack! 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Grattis på födelsedagen Azgaron! Vilka fina presenter du fick! Gillar ju "Stukorna" helfett.
Grattis min vän.
Grattis på dig AZ
Grattis, Azgaron!
Finfina modeller och böcker du fått 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#6 Tack Sven-Erik! Nä, Stuka är ju inte helt fel! Trevliga presenter som sagt!
#7 Tack min vän!
#8 Tack Giga!
#9 Tack Sau! Nä de var inte fel! Nu har jag ännu mer att bygga och en del trevlig läsning och DVD-tittande framöver!
#10 Tack Stefan!
Öh, både och kanske!
Eh, nja födelsedag var det nog! 
Det har varit en himla bra dag, med fint väder och lite gäster och trevliga presenter! Barnens mor får sin present från mig senare ikväll! 
Azgaron som just fyllt 25+ 
Ett stort Grattis Azgaron 
Trevliga modeller

Grattis Azgaron!
"den här är en annan, en Airfix"
Tack Henke och Buran!
Azgaron

Grattis i efterskott!
Fina saker du hittade i ditt paket.
Tack ElLobo!
Ja det kan man väl säga! 
Azgaron

Värst vad folk ska dra iväg och bli gamla häromkring!
Grattis, så på eftersläng!
Niclas
Idag dök det upp ett litet brev ifrån TwoBobs.
Alldeles nya dekaler till de polska F-16C i skala 1/72 och 1/32.
De sistnämnda i DUPLO-skala kan jag vidarebefordra till någon bättre behövande ifall någon är intresserad

..och i paketet låg det även några Springbok's från S.A Decals

#20: Det där såg ju riktigt intressant ut. Även om de är lite i tidigaste laget för min smak … Fast du måste väl hålla med om att springboken är bra mycket snyggare än den moderna "guldgåsen" inom niouddig stjärna?

Det var billigt Henke,jag gav mera för min Tamiya….
.
Ja var på ggr att köpa Tamiyas men hittade den här i sista sekund 
#21 Enl. dekalarket ska det vara 1950-58.
Ja, de ser mycket bättre ut än de modernare upplagorna
På min Atlas Cheetah D är det någon femuddig stjärna med något fågelliknande i mitten. Finns i silver eller guld och ser hyfsad ut.
På de allra nyaste är inte ens gåsen guldig.
Har en uppsättning till en SAAF Gripen där allt förutom flaggan är grått.

Jag var och hämtade några inköp hos Hammer idag också.
Jag hade en trevlig pratstund och fick två kassar modeller med hem också. 
Var lugna ! Jag lämnade lite till er andra också 
#17 å 18 Tack Leo och Niclas! Känner mig inte särskilt gammal dock!
#17 Trevligt ruinset!
#19 Duplo - vem bygger i den skalan månntro? 
#22 Praktiskt verktyg! Bra att det ingick borr också!
#26 Ser ju mycket trevligt ut! Säker på att du behöver allt det där? 
Azgaron

#26: Dom där Gunship ser intressanta ut har du någon bild på framsidan?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#26: >Var lugna ! Jag lämnade lite till er andra också
Det där är jag nog lite tveksam till … 

#21: Ja, det stämmer i stort. Egentligen började de användas redan 1947 när de brittiskliknande rundlarna togs bort, och runt 1957-58 ersattes de du visar upp, av springboken i den spetsiga pentagonen (som är konturen av Kapstadens fästning).

1994 hamnade så den afrikanska fiskörnen (SAAF:s symbol) på fästningen, innan fästningen 2003 ersattes av en niouddig stjärna.

Ja, man ska ju inte klaga så mycket på andra nationers märken, men man kan ju i alla fall konstatera att det var mer färg förr. 

#22: Det var väl inte så dumt pris. Har du hunnit prova den ännu så du har känt hur den är att arbeta med?

#26: Några trevliga saker ser jag i alla fall att du lyckades få med dig! 

#17: Jag hoppas du visar upp en bild när du är klar med renoveringen! 
Nej ja har inte byggt på några dagar nu.
Har haft mycke annat att göra.
Snart kila iväg till jobbet nu oxå.
Ska se om ja hinner testa den på imorgon 
Ja måste ju bli klar me en katt iallfall.
Men den känns bra och den är ingen billighetsgrej.
Ska kika va Clas Ohlsson har för små borrar.
Ja den där högen var ju intresant Sau 
Finns en och annan modell man kan tänka sig där hehe

Ja, idag tog man en liten tur till Hobbybokhandeln för att titta och känna på dom sprutor som just kommit in, naturligtvis tog man sig en titt bland modellerna också det här blev resultatet:

Sprutan blev en Evolution Silverline fPc Tankbustern saknar pilot 
PS: egentligen skulle det varit en sur smiley men dom vanliga kom inte upp så jag fick ta till den här som reserv

#36: Jag har sett att om man väljer 125% på smilieyrutan, så kan man bläddra bland alla. Har man 100% så syns de inte … 

#36, igen: Jaså, han har fått hem sprutor nu äntligen! Vad bra!
Då kommer väl min snart. Beställde i slutet av februari (Azgaron tog den sista som fanns hemma), men sedan strulade det ju till sig med agenten och då fick Hasse börja förhandla om direktimportering av Evo-sprutor. Men den som väntar på något gott …
#36 Trevliga inköp! Grattis till ett bra sprutval! 
#38 Vilken tur jag måste haft då! 
Azgaron
Ser väldans trevligt ut Tunnan!
Azgaron
Ja den där Spitfiren skulle man allt vilja kika på framöver

@ #42
Den är nog mer lättbyggd än ICM´s, men när jag kollade in den, så tyckte jag den hade rätt dåliga detaljer. ICMs kan bli en grym modell, men har sjukt mycket fula sinkmarks. Airfix ger nog ett jämnare resultat, men känns som en vekare grund för toppresultat.
Okej!
Ja ska se men nån Spitfire i den storleken vill jag ha tag i.
Men helst Spitfire Mk 9 då..

Någon länkade tidigare till http://www.volat.se
De har sjukt låga priser på ICMs grejer. Jag blev så till mig att jag beställde tre på studs… ;)
#27-5 O ja, jag har dem till att hålla upp hyllan ovanför 
#28 ACH-47 med försänkta panellinjer
AC-119 med upphöjda panellinjer
#29 Jag sparade en AH-47D till dig
#30 Visst. Svenska svarta kronor på vit botten. Vitt innehåller ju alla färger i verkligheten 
#32,35 ähumm. Så trevliga så att jag inte får behålla dem?
Får nog gömma dem ifall det blir något mbif-byggmöte i våra trakter
#36 Ännu en nyinköpt airbrush
och en fin Hs 129. Ser inte hur långt paketet under är. En Pak 40 eller BK 7.5 ?
#40 Brr, Spitfire. Var är allergimedicinen 

#46: Vad är AC119K för kärra i grunden? känner inte riktigt igen den
Vit färg är inga färger, det är vitt ljus som innehåller alla färger, svart färg är alla färger
Hs 129:an går att bygga som antingen B1, B2 eller B3, så den har med båda kanonpodarna och bomber för B1 och B2, B3:an hade fullt sjå med att bära den där 75:an

#48-1: Ett gunship som togs fram under Vietnamkrigsperioden som ersättare för AC-47:an (och efter att AC-130 hade börjat utvecklas). AC-119 är i grunden en C-119 Flying Boxcar. Den fanns i två versioner AC-119G Shadow och AC-119K Stinger.

#49: Jo jag misstänkte att det var den, jag hade något minne att dom gjort en gunship av den också, det stämmde tydligen!

# 51 Nu har du lite att göra 
Hoppas du får några byggtimmar nu framöver.

#51: Jag hade en sån där i ungefär den skalan, skulle vilja återuppleva minnena fast med en Hood, får se hur det blir!
#51 Trevlig modell Tommi!
Azgaron
#46 Vad är det för fel på Spitfire nu då???
Mk IXan är ett av världens vackraste plan enligt mitt tycke iaf.
Jag förstår att 109 piloterna fick rysningar i kroppen när dom hade Spittarna i bakhasorna.

Mk.XVI…..
mmmmmm…….
Want it…..
(Med Homer-röst)
#55 Skulle bara kolla ifall du var vaken 
När är en Mk.IX som vackrast ?
Vanlig huv eller bubbelhuv ?
Spetsig eller rundad fena ?
Spetsiga eller klippta vingspetsar ?
Problemet med 109 vs Spit var att 109orna inte tilläts ha fri jakt utan skulle stanna vid bombplanen. Inte direkt bränsleekonomiskt och taktiken blev väldigt låst. När de väl mötte den engelska jakten var det dags att åka hem.
PS. Spitfire Mk.22 är f.ö en av de snyggaste Spittarna. 
Ja dom senaste är ju lite vassare också.
Det är inte klippta vingar på denna maskinen och rundad fena
Huven är nog vanlig ser det ut som.
En nackdel med spitten var ju att räckvidden inte var den bästa, mussen slog den med hästlängder när det gäller det.
Men o andra sidan så har jag akdrig sett en Spitfire med extratankar 

Man får ju tänka på att spitten var konstruerad som en interceptor, och inte för eskortuppdrag. Mustangen däremot konstruerades ju med räckvidd som en avsedd faktor.
Sen finns det ju en hel del spittar med slipper tankar.

Jag är lite i ett stim nu, så här är anledningen att jag precis sålde iväg tre andra airbrushar. Vansinnigt jag vet, men det är så kul med färgsprutor, att man nästan borde sluta med modeller, och bara syssla med airbrushar!
Ser kanske inte mycket ut för världen, men det är en klassiker, och sprutar sjukt bra.

Den ser ju trevlig ut! Man kan ju nästan tro att du har färgsprutor som hobby! 
Azgaron

Vi är alla samlare av olika ting, när vi tömde föräldrarnas dödsbo upptäckte vi att mor samlade på plånböcker och far samlade på maskeringstejp, fast att samla på färgsprutor förefaller ju vara en dyr hobby, dom är ju inte billiga precis!

Sant, fast jag har gått ner från att ha runt 700 obyggda modeller i 1/35 och 1/48, till kanske 250 totalt, och då kan det bli många färgsprutor, både plats och penningmässigt. ;) Har bara två egna datorer, vilket också är något av ett rekord. Sålde av ett par hyllmeter litteratur, som aldrig lästes. Frigjorde också en del. 
Det var ju en del, så det kan jag tänka mig att det frigjorde en del pengar.
Har också bara två datorer i nuläget men ett tag var där fem.
Azgaron

Jo, fast det var kusligt så dåligt betalt man fick för modellerna. Så grabbar, tro inte att det är några investering ni gör. Då är airbrusharna i allmänhet bättre.
Uppps…700 modeller är ju en del det.
Undra vad rekordet ligger på ???
Ett antal tusen skulle jag tippa på.

#66: Tja, jag vet en som har minst 6 000 obyggda …

Jag har också hört om rent vansinniga siffror. 10 tusen verkar inte vara helt ovanligt i det stora landet i väster. Nej, jag menar inte Norge….
När jag sålde ut, så sålde jag bland annat en del Hasegawaboxade Monogram-modeller. Mannen som köpte dem meddelade senare att han redan hade dem. Problemet var att de hade gömt sig i Monogramrummet, när han hade letat i Hasegawa-rummet. Kan säga att det hade inte fungerat här hemma…..

#68: Nej, både i USA och i Filippinerna (eller om det var Indonesien?) finns det samlare/byggare med mängder med modeller men i Sverige vet jag ingen som har fler modeller än ovan nämnde. Han har ett separat hus på tomten för modellerna.
Inte en ny byggsats köpt sedan 2 april.
Det måste vara et personligt rekord.
Senaste plastinköp var 0,3mm plaststavar.
För att köpa lösa borrar till et ganska bra pris så titta på ELFA.
(http://www.elfa.se/se/index1.html)
Orso
ett tips för folket i södern var på modellcraft idag och dom hade fått in Draken i 1/48 för mycket pengar men den var fin

Idag kom ännu en pusselbit till min tidslinje av Absolute World Speed Record, som hålls av enmotoriga kolvmotorplan på land. Åren jag bygger är 1932-1989 vilket är det sista som gäller än idag.
Passar på att göra reklam för Fly fast, turn left …and don't get glue on the canopy!
"den här är en annan, en Airfix"
Jag väntar på en Fw 190 A8 ifrån Hobbybokhandeln, men den har inte dykt upp än, efter en månads väntetid
En Eduard skala 1/48

Jodu Tunnan idag fick jag en lapp om ett rek, gick till posten med förvånad min
vem har skickat ett rekat brev till mig? Men det visade sig vara ett paket, vilket gjorde mig ännu mer förvånad, tills jag kom på, javisst ja, och paketet kom från England så nu har jag också en sån här:

Och den är vad jag ville ha, det lite fyrkantiga nospartiet (den förra var helt rund). Det var en rackarns massa vapen med, mittbalkarna har 6 olika alternativ att hänga på
Grattis till ditt fynd.
Ja det är en fin modell.
#75 Låter intressant! Hoppas den kommer fram!
#76 Trevligt inköp Starhawk!
Jag väntar själ på en modell som ska komma med bussgods och enligt deras hemsida ska vara skickad den 19:e! Lite struligt att få kontakt med ett företag som stänger innan man hinner hem från jobbet!
Azgaron
#78 Och på Lördag så kommer det ytterligare 3 modeller
Om vi nu får rum med dom 

#79: Får du inte plats med dem så kan de alltid få plats hos mig … 
Ja du gillar ju stooooora kartonger ElLobo 

Idag länsade jag brevlådan på ett hårt brev från Hobbybokhandeln. Äntligen har jag blivit med spruta!
Den efterlängtade Evolution Silverline fPc är här. Lång väntan för mig efter min beställning i februari och förmodligen mycket jobb för Hasse, men nu fungerar leveranserna av sprutor till och från honom igen. Tack!

Här ska det sprutas hej villt
Hukar er gubbar 

#79 Ja det får jag väl hoppas! Finns det hjärterum så…. 
#82 Så trevligt! Ja då ha du fullt upp ett tag!
#86 Ser trevligt ut Leopold!
Azgaron
#82 Då får du väl dra ditt strålvapen då 
Denna dök upp igår.
I'm rich, rich, njaäe lite fattigare men nybliven innehavare av en Rich 
#73-74 Ser ut som Bf 110 nattjakt det där.
Frän vilken tillverkare ?
#72 Snygg kärra. Kan det bli ett kommande gruppbygge kanske. Rekordflygplan.
Det finns ju He 100, Bf 109 och Me 209 också 
Eller kanske kan man få sin Lavochkin La-176 färdig 
Trevligt med lite nattjakt! Verkar vara ett trevligt dekalark!
Ja, det var ju synd!
Azgaron

#92 Från den tiden då de kunde rita riktiga boxarts.
Trevligt objekt. Måste vara den i 1/32 det där ?

#93. Jajamen! Det blir en redig bit när den är färdigbyggd! Det börjar dra ihop sig till att bygga igen. Inspirationen har kommit tillbaka och saknaden av limångor är stor! 
Va kul att du börjar få bygglusten tillbaka Sven-Erik 
Ska bli kul att följa detta projekt framöver..

#95. Vilken fin spruta! Lycka till med den!
#96. Tack Henke! Verkligen skönt att känna bygglusten komma tillbaka. Man saknar att sitta vid byggbordet och pyssla! Tyvärr så har jag en flytt som måste fixas innan jag kan börja. Jag får väl gotta mig åt era byggen så länge. Hur går det själv?
Välkommen åter Sven-Erik
Du anar inte hur efterlängtad du är här.
Trevlig modell du har införskaffat dig
Här har det inte byggts så värst mycke heller nu på ett tag, man har så mycke annat att göra ute vid denna årstiden.
Har varit och grävt ett trädgårdsland nu i eftermiddag och kom hem nu vid halv åtta…Illröd i ansiktet och i nacken och på armarna
Så tunnan är het nu ikväll vill jag lova. 
Jo jag håller på att just nu på att bygga min Hellcat.
Ska bli klar till GB 6 
#92 Ser riktigt trevligt ut, Sven-Erik, och priset var ju inte så hemskt heller! Blir allt lite avis nu! 
Kul som sagt att du börjar få tillbaka bygglusten!
#95 Ser ju trevligt ut! Kul att allt fler skaffat sig rejäl spruta!
Azgaron

#98. Tack Tunnan! Nu blir jag ju lite rörd! 
Ja, det är ju rätt mycket annat som måste göras så här
års! Fast sanning och säga, det är ju rätt skönt att gå och
rota i trädgården när det är varmt och skönt!
#99. Det är bra Henke! Skönt att du håller ångan uppe!
#100. Tack Azgaron! Visst är Me 110:an trevlig! Jag hoppas att
få tag på någon detaljerings-set också! Sitter just nu på
Ebay och letar!
Eduard har tydligen exteriör och interiör set, men det kan ju bli billigare om man hittar på ebay!
Azgaron

#95 Provat den än?
#101 Jo det är ju en hel del i trädgården.
Har ett stort projekt lite längre fram i sommar, vi måste lägga i en ny matta under våran näckrosdam, den läcker
Och det är ett riktigt knegajobb det
Först tömma ut det resterande vattnet med en länspump, sedan gräva upp alla röda och vita näckrosor + dom andra vattenväxterna.(Och fiskarna)
Sedan gräva ur allt bottenslammet och gruset/sanden.
Dra upp den gamla presseningen, lägga i den nya gummimattan, i med ny sand, i med växterna igen.
Fylla på med nytt färskt vatten + i med firrarna.
Jag blir trött bara jag tänker på´t 

#101 Jag ska tänka på dig när jag har mina 10 veckor ledigt, plus att frugan åker bort i 7 av dem. Här ska det byggas!
#103 jo den funggerar yperligt 

#104. Haha! Låter som om du har jämnt skägg! Synd att det ska bli så mycket jobb med allting. Man ser framför sig en rofylld stund vid dammen, i verkligheten så blir det hundgöra i timmar bara för att hålla den tätt…..
#105. Vilken lyllos! 10 veckor ledigt, och merparten som gräsänkling! Låter som en avundsvärd sits! Bygg så att det stänker om det!…

#106 Kul att höra! Har en till, om du behöver något för detaljjobben också….

#107 Ser fram emot sommaren som jag inte har gjort på flera år! Bygga, dricka en pilsner då och då, och snacka skit!

#109. Låter som en ypperlig sysselsättning!