Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 650 ggr
starhawk
0

Vacu-huv

Hur skär-sågar man bäst ut en vacu-huv? och vad limmar man den med?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
0

Antingen att man klipper ut delarna med en liten fin sax eller sågar ut mha någon form av fintandat sågblad

Jag brukar trycka i ett uppblött papper i huven för att ge den lite mer stadga när man ska skära/klippa ut den.

Vanliga vacudelar går att lossa mha kniv och att man skär med bladet i 45 grader vinkel och att man sedan bryter loss delarna.

Kanske det går göra så på en huv också, men det är inget jag vågat prova.

Jag limmar alla huvar med Microscale Kristal kleer, en form av vitlim.

En del lyckas t.o.m att limma med cyanoakrylat men då måste huven vara absolut fettfri för att förhindra att den vitnar av ångorna.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna huven är utsågad och tillslipad med våtslippapper samt limmad med Kristal Kleer.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

En del limmar först på en smal kant av plasticard eller liknande på huvens underkant, och som sticker ut något. Detta gör att det finns något större anläggningsyta att applicera limmet på. Utsticket går att putsa bort när huven sitter ordentligt.

starhawk
0

Jag kanske skall försöka med Xactos ryggsåg efter att ha stagat upp den med papper, åtminstone på bakkanten, framkanten skall kanske snarare klippas bort, som tur är har jag två exemplar av huven

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus