Big toys for big boys
För er som gillar flyg i skala 1:1 och dessutom har en extra slant på banken kan jag rekommendera en titt på Flug Werk GmBH.
Focke Wulf 190 ser ut att åter vara i produktion…..

Är det inte den som är med i den nya finska krigsfilmen Tali-Ihantala?

Någon som sett den filmen??

Inte ännu! Men snart hoppas jag! Framom främsta linjen är ju en jättebra film, och denna är nog inte sämre.
Projektet har jag med spänning följt några år och det skulle vara skoj att få se den live i luften. Det sitter väl en Ash-82 istället för bristvaran BMW801 så ljudet ska inte vara helt rätt, men vad gör man….
Från flugzeugforum
och lite till TommiN att översätta.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#4: Språkforum igen?
Kielitaito?

#4 Här finns ett smakprov på både ljud och flygegenskaper,
Fw-190A-8/N Test Flight
Apropå finsk film -för ett par år sedan råkade jag av en slump se en film om fortsättnings(?)kriget som på svenska hade översatts till "Övergivna hus". En mycket bra och gripande film, där det bla figurerade en fullt flygande IL2 Sturmovik (verkade vara en 1:1 riktig maskin), vilken besköt ett par civilister vid ett järnvägsspår med raketer. Någon annan som sett den filmen? Vet nån om den går att få tag i på DVD? Tror den var producerad av finska televisionen. I slutscenerna stormade Röda armens förtrupper in mot Viborgs gamla fästningsmurar.
Pontus

#7 Tror att du tänker på: Laila Hietamiehen Hylätyt talot, autiot pihat. som den hette i orginal. Den gick på TV4 i början av december 2003 och är från 2000 i regi av Lauri Törhönen. Vad jag vet så finns den inte på DVD, men om någon vet så är även jag intesserad (dock med svensk text!)

//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Tack Stefan! Vilken outsinlig hjälpkälla detta forum är!! Ja, det är väl tveksamt om den getts ut på DVD i Sverige, men kanske i Finland? Filmen fick i alla fall mig att tänka på min morfar och mormor som faktiskt upplevde Finlands krigsår innan de lyckades ta sig över till Sverige 1944. Fick f.ö tag på "Framom främsta linjen" DVD:n för 50 spänn på Coop-Forum häromveckan. Har ännu inte sett "Tali-Ihantala", men den torde väl också snart komma på DVD?
Tali-Ihantala 1944 199:-
2-CD förhandsbeställde jag på CDON för någon dag sedan.
Prel. Releasedatum 2008-06-04
Framom främsta linjen för 59:- fick vara med på ett hörn också och ligger väl och väntar i lådan idag.
Det kommer en svensk budgetutgåva av Tali-Ihantala 1944 också: Slaget om Finland 179:- Prel. Releasedatum 2008-08-27.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus