Kubelwagen
en trivsam modell ,Lycka till med bygget O bilder är ett måste ;o)

Ah, snygg modell!
Kolla denna länken till youtube, där finns en intressant film i två delar om en snubbe som bygger en Kübelwagen i skala 1/16.
Trevlig modell
Lycka till me byggandet nu och sen ser vi fram emot fler bilder.
#1 tack Giga.. jajamen bilder kommer allteftersom 
#2 tack Greenhorn..mycket intressant film och lagom skala att bygga i 
Ser ut som ett trevligt bygge! Lycka till!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
tack Henke o Azgaron..
#2 Kul filmer. Jag blev mest imponerad av "rostskadorna". Otroligt fint slutresultat.
Härligt pill med gångjärnen också. Snacka om att man själv hade sluntit och pajat allt…
Se där ett stycke på väg , kubelwagen, en sån är ett måste i min bokhylla ,ser fram i mot nya bilder på ditt bygge !
jajamen Giga..det tycker jag du ska bygga en om du inte redan gjort det..för vad jag minns från förr så var den rolig att bygga..
därför har jag en till obyggd i mitt lilla lager
nu så är hjulhusen färdiga
..kom inte ihåg riktigt hur jag brukade göra dom
men jag nöjer mig här på denna bilen..
Patrick
Ser ju bra ut så långt!
Kübelwagen var det ju ett bra tag sen jag byggde. så det är kanske dags att leta reda på ett exemplar.
Azgaron
Ja de där ser bra ut Patrick :)
Ska bli kul att följa detta bygge.
Har ej byggt nån sånn här än..
Ja tror att ja har en sånn i skala 1/72 från Academy..

Nu blev jag också sugen på ett sånt bygge! 
Hmm, det får bli en kübel eller schwimmwagen vid morgondagens besök hos Liden.
#13 ja det tycker jag Greenhorn
…
själv vill jag köpa en schwimmwagen..blir kanske på fredag.. då jag ska besöka affären..om dom har nån inne vill säga
Ser bra ut Patrick A ,den bottenplattan har jag sett förr ,är väldigt lik bubblans platta Eller ?
Det där ser helscysst ut! Och nog är bottenplattan nästan identisk med bubblans. Jag har själv en -66:a 1300 på pallbockar som väntar på att få gammal underredsmassa bortskrapad. Minns f.ö att jag en gång såg en Kübelwagen när jag var liten, kan ha varit på Öland, den var gulmålad! Lycka till med fortsatta kübelbygget. Är det förresten någon som vet var namnet Kübel i kübelwagen betyder?? Mitt tyska ordförråd är ganska sparsmakat. ("Ein grosses Bier, bitte!" klarar man sig dock rätt långt med…)
Pontus
Jag tror kübel är en slags spann/hink…
Snyggt jobb Patrick! 

Krigsfolkorna har jag alltid varit fascinerad av och i synnerhet då Kommendeurwagen. (CMK har gett ut ett antal sådana.) I garaget står en typ 1 -60 under renovering och jag hoppas få den på vägen inom några år. Det enda i chassit som inte demonterats är dreven från axlarna i växellådan vilket väl ger en fingervisning om nivån på renoveringen.
#17 Tack Pontus
#19 Tack Giga
hmmm hjulen är lika trista att måla som jag minns från förr
#12 Nää, för den tog jag. Du fick bara en stork 
Den ska bli Hans-Joachim Marseille's Kübelwagen med texten "otto" på sidan. Det blev påmålat av hans italienska mekaniker efter att han på en dag skjutit ned 8st flygplan.
#16 Snygg bottenplatta. Det ser bra ut.
#17 Det finns en modernare (fulare) version som heter VW 181 också.
#18 Kan betyda ämbar eller bytta. En sådan låda man gör ost i 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
OK. Nu drar jag fram "Norstedts Tysk-Svenska Ordbok" (något dammig) ur bokhyllan och så slår vi på "Kübel" och vad står väl där… Jo: "Kübel" = (maskulinum dvs der Kübel) balja, så, bytta, ishink.
Se där -Wilde Sau m.fl hade ju rätt! Fast här tycker jag "ishink" var lite kul. Passade kanske för de stackars grabbar som slirade runt i Kübelvagens i snödrivorna utanför Moskva 42 - 43…
Ordboken tipsar också om ett bra uttryck: "Es giesst mit Kübeln!" betyder ungefär: "regnet öser ner". Då är det dags att kabba upp sin Kübelvagen.
Ja, nu har vi utrett detta. Tänk vad man lär sig!
Pontus

#23: 
Ja VW 181 är ju ingen skönhet direkt. Bubblans kubistiska motsats skulle man kunna säga. Påminner lite om svanska "Tjorven" (utom på höjden då förstås).
pontus
ser kanon fint ut , gillar dom olika färgerna i inredningen ,snyggt!
just det.. jag har några gamla figurer jag pysslar med också 
Ser snyggt ut, Patrick! Ser fram emot att se den klar!
Azgaron
Ja det här kommer att blir hur bra som helst
Ser fram emot flera bilder 
Det går med en väldans fart… Ser fint ut!
Pontus
Ja, den passar nog bättre i den färgen! Ska bli kul att se den helt färdig!
Azgaron
Den blir snyggare så ,ett mycket fint jobb så långt patrick 
Ja här går de undan de vill ja lova :)
Snyggt blir de oxå
Jepp, det är viktigt att man själv är nöjd med färgen på sin skapelse. Annars komme man bara att irritera sig på det sen. Ser ursnyggt ut. Ska du ha den i ett diorama?
Pontus
Låter som en trevlig dioramaidé!
Azgaron
Ja Azgaron.. jag tror att det blir lagom att börja med om det nu blir av
mina tidigare erfarenheter av diorama är att dioramorna har haft en förmåga att "växa" och bli "lite" större än vad tanken var från början
Patrick
Jo, jag kan tänka mig att det är lätt hänt. Man kommer på mer och mer som man vill göra.
Azgaron
ja det är lätt hänt.. och till sist har man tappat grundtanken..men man får hoppas man är äldre och visare nu

jag håller på och pimpar min
eller på ren svenska limmar dit saker som ramlat av.
hehe jo kubelwagen och schwimmwagen är ju ett måsste i träskhyllan men jag tycker nog även att ketten hör dit!
//pebben

#43: Kübel, schwimm och ketten är ju nästan ett måste vad man än bygger!
Hej på dig pebben! Kul att du tittar in! Hur är det?
tjena el lobo! jo dom här har jag tom i 1/72 hehe och ju fler dessto bättre! hm ok då nån willys kan la få va med då då!
//peb air

#45: Skulle väl vara det då! 

#33. Väldigt snyggt bygge! Du får till vädringen väldigt fint!
#47 Tack Sven-Erik … vädring o vädring..
man får testa sig fram.. är ju trots allt längesedan man gjorde det sist 
Patrick
Aha -polisspärr… Kanske kan MP:n hejda överförfriskad förare med sällskap med Schnappsflaskor i högsta hugg… Nej, skämt åsido -du kommer säkert på nån bra "set-up" för ett ev Kübeldiorama.
Pontus
#49 haha .. undrar vad dom hade för alkotest på den tiden ..
ja nåt ska man väl komma på vi får se..
Patrick
Nä, det där med att limma glas är inte alltid så lätt. Det är väldigt lätt att limmer sticker iväg. Vitlim och Kristal Kleer sägs fungera att limma rutor med, och sen kan man ju kanske polera och få bort lite av dimmigheten. Lite svårt att polera i kanterna kanske. Det finns säkert nån mer som har lite tips i backfickan.
Den ser ju bra ut annars! Däcken kanske är lite blanka. Humbrol 33 eller 85 eller kanske 32, eller Revell 9 är färger man skulle kunna använda till däck och andra gummiytor.
Det ska bli kul att se din Kübel färdig! Inte mycket kvar nu ser det ut som!
Azgaron
tack Azgaron..
jag har målat däcken med Humbrol 33 men jag tror det är ljuset och blixten som gör att däcken ser blanka ut likaså är sätena mattare än vad det ser ut också..man är ju inte nån proffsfotograf direkt
Patrick
Ok det förklarar ju saken! Nä blixtar kan ställa till det ibland!
Azgaron
Ser ju riktigt bra ut Patrick.
Trist det där med limmningen av glaset.
Ja, snart e de bara ut me Kübeln i leråkern! Eller, vänta, det är en Afrikaversion? Nåja, det fanns väl lite kameldynga å slira runt i ändå…
Skämt åsido -det ser fint ut. Kommer säkert bli en Top-Model! Men jag är nyfiken på om -och vad- för diorama det kan bli.
Pontus
Ja men det ser ju inte så illa ut, tvärt om.
Det kammot är minsann inte det lättaste att får till med pensell.
Nä, det ser bra ut Patrick! Fortsätt så!
Azgaron
#58 #59 tackar ..jag blev lite tveksam en stund
…
enligt anvisning så var det bara grön färg i kamot på bilen när den var placerad i Frankrike ..är det någon här som vet något om hur det var? man ser ju många fordon med både grönt och brunt..
Patrick
Blir alla tiders patrick:o) och det är med pensel ,snyggt!
Tack Giga..
nu börjar bilen bli färdigbyggd sen får den vila lite, jag har inte tänkt att göra så mycket mer med den förrens jag bestämt mig för om det ska bli ett litet diorama 
hmmm…dags att sätta dit dekalerna
ska bli intressant.. och se hur det går 
Patrick

Klart att du ska göra ett diorama. Blir mycket trevligare med liv och rörelse rund modellen. Vad har du tänkt att han med bultsaxen ska göra, klippa av polisbrickan på fältgendarmen?
Ser bra ut Patrick! Ska bli kul att se hur det hela utvecklar sig!
Azgaron
#65 nä jag tänkte han skulle klippa gendarmen i stortån..
..tanken är nog inte att de figurerna ska vara med överhuvudtaget.. de är lite för våldsamma för min ide
…tänkte bara visa vad jag gör vid sidan av så att säga..medans lim och annat torkar… så ni inte tror att jag sover på min post 
nu är dekalerna på plats.
Ser bra ut Patrick! Jag kan inte se vad som skulle vara fel med dekalerna! En fråga, ska det vara kamo på fönsterramen?
Azgaron

Jag skulle också vara nöjd med det resultatet. Angående kamot så var det väl upp till den lokale "fältartisten" hur det skulle se ut. Troligen var det ovanligt att man målade fönsterramen, men den här är så tjock att det ser trovärdigt ut.
Vill du måla de fyra små glasen på baklampan över nummerskylten så ska de vara gröna, inte röda som man gärna vill tro.
Bjarne
De ser väldit bra ut Patrick 
tack ska ni ha.
..ang kamot på fönsterramen så är det så på målningsbeskrivningen som var med modellen… men det är nog möjligt att man struntade i att måla den i verkligheten..
tack för tipset om lyktglasen bak Bjarne .
Patrick
Du skall vara nöjd tycker jag, snyggt kamo o fint jobb med din kubelwagen, ett fint bygge !!
tack Giga.
är det någon som har nåt bra tips på taggtråd?? har tidigare gjort av sytråd där jag knutit knutar runt en tråd och sedan målat…men tänkte om det finns något smidigare sätt … har funderat på att testa typ nätverkskabel eller märklin kabel..men det blir mycket "skalande"..
Patrick
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#76 Tack Wilde…mycket intressanta sidor..
Jag tycker detta ser väldigt bra ut Patrick.
Det här bygget ska du vara nöjd med
Lycka till med taggtråden
/Janne
men den blev la inte så tokig patrik? hehe blir det pzIII nu? 
//pebbiz
Snyggt jobbat med "tråget".
Pontus
tack Janne, Pebben och Pontus
får se vad det blir härnäst ..ska göra färdigt figurerna jag pysslat med först…
Sen var det någon (ingen nämd)
som fick mig att börja fundera på ett dio till bytt-tråget..och nu har den tanken etsat sig fast , så jag spånar vidare på om hur jag ska göra
Patrick
ett dio är ju alldrig fel!
kom bara ihåg att det råder stränga foto krav här! vi vill ha massor med bilder! 
//pebben
Det här låter spännande.
Ska blir kul och se vad du kommer fram till.
ja jag vet inte riktigt ännu hur jag ska göra det …jag vill inte ha med för många figurer eller fordon … men det får inte bli för lite heller ..då kanske risken blir att diot inte "säger " nånting…jag vet inte vi får se 
Gendarmen till det tänkta diot är färdig iallafall
spaden var lite svår att till..det röda fältet skulle vara i centrum med vitt runt omkring…men det ville inte bli cirkelrunt så jag gjorde hela röd och målade en vit kant runt
Patrick
Ser bra ut Patrick!
Nån slags mall kanske skulle funka, men det kan vara svårt i den storleken, eller kanske ett par japanska solar i rätt storlek.
Azgaron
Fin figur du fått till Patrick
#85 #86 tack ska ni ha.
jag hittade en byggsats på moduni.de med en checkpoint
det var tydligen både en vaktkur en vägbom och figurer med i den..
märket är Master box ..
är det någon här som vet något om deras kvalite?
Patrick

#87 Det brukar vara bra kvalité på figurerna.
Stefan - Modellbyggare
Fin gubbe du fått till. Han inger respekt! Apropå "japanska solar" på signalspadarna -är det inte risk att de börjar spela pingis då?
Pontus
Har ju redan berömt dig i fel tråd ,men du har en fin snitts med penseln ,och skulle vilja ha det tåla modet som du har ,snyggt jobbat patrick :o)
#89 tack Pontus…ja man vet aldrig vad de kan hitta på 
#90 tack Giga .. men jag tycker inte det är nåt fel på din snits med penseln och ditt tålamod..det är ju bara att kolla din SdKfz-tråd så blir man ju avundsjuk på dina band och durken du fått till 
Patrick
Vilka märken körde tyskarna på, ingen boxermotor på din modell så ingen BMW eller ? ,ser fint ut i alla fall patrick :o)
Zündapp?
Tack Giga.
enligt beskrivningen ska detta vara en DKW NZ350..vad jag förstår så gjorde DKW tvåtakts racingmotorcyklar på -30 talet .
Patrick
Ja, det misstänker jag också att det är!
Azgaron
nu är kamot målat och väskorna ditsatta..
nog för att jag har mycket tålamod,,här går gränsen..inte mindre grejer än detta
Patrick
Du verkar ha både tålamod och handlag med precision i händerna. Mycket roligt att se detta + denna typ av motorcykel.
har för mig fanns en 500 cc också.
Fabrikerna som tillverkade motorcyklar tog ryssarna som krigsbyte bl.a. DKW fabriken , där efter kriget så modifierade och kopierade man NZ 350 och den hette IZH 350 i rysk ägo efter kriget.
.
Ser snyggt ut Patrick! Ser fram emot att se föraren klar också!
Azgaron
Ja den motorcyklen ser jättebra ut Patrick :)
Ser oxå fram emot föraren..

Här går gränsen….?
I min "ungdom" byggde jag en Tamiya BMW med sidovagn,
där man får med halva avgassytemet,
inga förgasare och insug, inga stag till skärmarna.
Jag kompletterade även med kick, stag till tankväxeln och vajrar.
Sidovagnen behövde också en del jobb för att likna originalet.
Skulle inte det kunna vara ett trevligt projekt nästa gång?
Skämt åsido så ser DKW:n fin ut. Tycker att du har fått till patineringen på lädret väldigt bra.
Bjarne
Snyggt Patrick
Jag säger som Bjarne, du har fått till lädret väldigt bra.
Och givetvis motorcykeln i övrigt också.
Vad var det för skala på´n?
Snyggt patrick! ,vad det gör med lite väskor o andra detaljer ,snyggt läder slitage !
Ja den har du fått till fint Patrick!
Tunnan, jag antar med ganska stor säkerhet att det är 1/35!
Azgaron
Ja det borde man ju har kunnat räkna ut på egen hand, hmmm. 
Ja, eller nått!
Azgaron
Så är det när huvudet inte hänger med.
Får skylla på febern denna gången.
Du får öka dosen etylacetat och andra trevliga ångor så ska du se att det blir bättre!
Fast jag tror inte att det är särskilt febernedsättande!
Azgaron
Näe, men för stunden uppiggande kanske 
Ännu ett uppslag till dioramat: Killarna i Kübeln kan försöka smuggla ut ett par vinlådor och några dyrbara Monet-målningar från nåt franskt chateau (slott), men blir snöpligt ertappade i en vägspärr där den bistre bevakningssoldaten resolut tar fram stora bultsaxen och avslöjar lådornas innehåll…
Äh, jag bara spånar… Man blir så fantasirik efter ett glas Monterosso (det är ju ledigt i morgon)
Pontus
Det är i fantasin vi skapar verkligheten (Nu var jag djup som lummelundagrottorna på gottland eller vad fan nu ligger ;o) ),har oxå tagit ett glas vitt vin ,men det är kul att spåna ett scenario .
Du har helt rätt giga
Dom ligger strax norr om Visby.
Jag var där för snart 2 år sedan.
Tack alla..
man är fortfarande ringrostig efter det långa uppehållet i byggandet men jag är nöjd med motorcykeln..fast med mina skakiga händer var det lite pilligt men det ska det ju vara
jo det är kul att fundera på hur ett diorama skulle kunna se ut … och i ens fantasi blir det ju hur kul som helst ..det gäller bara att inte låta projektet dra iväg och växa en ur huset 
Patrick
En riktigt fin knutte du fått till Patrick
Jätte fint målat.
/Janne
Tack Janne..

#118 Den blev fin!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Tack Stefan

Som gammal mc ordonnans blir man verkligen sugen på att prova hojen, klart godkänt.
"den här är en annan, en Airfix"
Föraren blev mycket snygg Patrick! Där har du gjort ett bra jobb!
Azgaron
Mycket snygg MC o förare PatrickAnders 
Jag tycker oxå du har fått till både Mc och föraren jättebra :)
Så tummen upp från mig oxå 
#123-#126 Tack ska ni ha..
jag funderar på vad jag ska börja med nu
.. är ju lite sugen på PIII:an.. men har inte bestämt mig än 
Patrick
Det ska bli spännande att se vad du väljer!
Azgaron

En P III skulle jag vilja bygga, men det är för mycket på gång just nu med allt till verkstadsdiot + en 251:a. Hittade en halvbyggd Churchill Crocodile i lådorna också, skulle vara kul att få den färdig. Åsså har jag ju en P IV Brückenleger och appropå det skulle det vara kul att bygga en Churchill broläggare också. Och i högen finns det ………………..osv. Varför har man inte 48 timmar fritid per dygn?
Vad du än väljer så ska det bli kul att följa bygget. Och DKW:n blev ju kanonfin.
Bjarne
#129 tack Bjarne.. haha ja du verkar ha en del att välja på
men vi är nog många här som med spänning ser fram mot fortsättningen på ditt verkstads dio
Patrick
..
…men men det är sånt som hänt förr också