Min gamla Tiger 1
nu så är det dags för "renoveringen" av min gamla tiger..
det kom några välbehövliga prylar från Pebben så nu kan man sätta igång
då det var mycket som släppt från vagnen så valde jag att plocka ner vagnen helt.
förmodligen har den nötts mot någon annan modell då de stått i kartong och flyttats runt en del, så det får bli lite bättrings-målning också.
patrick
Kul att ta itu med något gammalt. Undrar om det är lättare eller svårare än att gå från "scratch"?
ja..det är ju lite knepigt iom att allt varit limmat och målat en gång tidigare men vi får se hur det går .
jag har gått över modellen försiktigt med förtunning, och nu verkar det inte som att jag behöver måla så mycket ..det är ju bra för det blir nog lite nyansskillnad med ny färg mot den gamla så nu kanske man kan dölja det värsta på något sätt..
Kul att se riktiga grejer. Tysk kvalitet!
Renovering kan vara kul, när kan få förbättra något som man gjort tidigare, men väl så svårt ibland.
Ska bli kul att få följa fortsättningen!
Du kanske har en i skala 1:1 för renovering också?
Ska det uttalas tiger eller teiger?
Lycka till med renoveringen, Patrick! Ska bli kul att se hur den blir!
#3 Tja, på svenska borde man väl säga tiger, antar jag.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Lycka till me renoveringen nu Patrick
Ska bli väldit kul att få se det framöver här
Mer bilder kräver vi oxå här sen hehe
#3 nej tyvärr så har jag ingen i skala 1:1
sedan får man välja vad man vill fixa till .. tack vare förtunningen och tops så behöver jag inte måla så mycket
utan det blir lite bättring bara..sedan är den ju från barn/ungdomsåren så man vill ju inte förändra för mycket sedan dess, utan det får vara lite nostalgi med 
#4 #5. tack ska ni ha
Det har inte blivit så mycket gjort ..har gjort rökkastare till den sidan där det saknades..sedan hittade jag inga lyktor..utan det får bli lite dragen gjutstam så får man inbilla sig att lyktorna försvunnit i stridens hetta
Patrick
Det här kommer att blir fint
Lycka till Patrick
Förstår dig med nostalgin är en viktig.
Ser mycket bra ut. Det kommer bli bra! Lycka till!
Det var tider då tigern utvecklades och man märker att åren går fort fram.
Historien mellan utbytet av stridsvagnar mellan sverige och tyskland har bestått sedan 20:e talet
-Första svenska stridsvagnen var m/21. Den var halvfärdig tyska stridsvagn som "smugglades" under 1920 ut ur Tyskland och monterades i oskarshamn
- Sedan den stridsvagn jag tycker är sveriges stolthet stridsvagn S som tyskarna kallade för"Kasemattpanzer" eller "Jagdpanzer". För mig gick ur svenska försvaret 2001
- 1994 så beslutade man att köpa 280 Leopard 2 från tyskland. 160 var begagnade Leopard 2 som hette strv 121. 1998 så kom de nya och kallades för strv 122. Vet inte om alla är i bruk idag, men mäktigt när man får möta en sådan.
- Dock vet jag inte om svenska försvaret har kvar infantervagnen 91 (Järven), där en nyare version ikv 105 tillverkades 1983. Men också en fin vagn, som utvecklades av hägglunds….. .
Verkar som du gillar fordon! har du någon favorit bland stridsvagnarna ?
#8 på din fråga om favoritvagn så får det bli stridsvagn S.
Jag blev nog lite för sentimental vad det gäller Tigern, så jag kommer inte att göra så mycket mer till än att gnugga bort lite "överflödig" rost
man var ambitiös på tiden det begav sig när man la rost med blank rödbrun humbrol det blev så att säga för mycket.
men den är ren igen och har fått antenn och fått nya rök-kastarepå högersidan och genom ett bidrag från Pebben är den uppe på "tassarna" igen, tyvärr var nog dekalerna för gamla för de smulades sönder när jag skulle sätta dit dom..men det löser sig så småningom,
den är inte värre än att den kan få stå i nån hylla iallafall , det är ju trots allt 25-30 år sedan den byggdes
Patrick
Jag tycker den ser bra ut och har med rengöringen har gett den ett lite slitet utseende!
Lite överblivna siffror till tornet skulle jag nog kunna bistå med.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#9En lyckad renovering patrick ,har fått en härligt sliten platina ,passar mycket väl i din bokhylla !
För att har så många år på nacken så se det riktigt bra ut.
Blir ju lite extar vädring på den nu när det samlat dam i så många år 
Ja för att vara så gammal modell har du lyckats väl Patrick :)
Tack ska ni ha.
jo damm fanns det.. men tops och förtunning gjorde susen
den är "duttad" med kraftigt uttunnad vit färg efter den målats en gång i tiden..
men jag har för mig att jag läst här nånstans att man kan pensla hela modellen med uttunnad vit färg ..stämmer det eller har jag blandat ihop det med nånting annat
jag är inte hemma i dessa vädringstekniker som används idag..
Patrick
Den sista biden visar hur fin och verkligstroget du har fått den. Bara att grattullera och den underbara känslan du fått till denna renovering. Kul med de små detaljerna som gör så mycket.
Förstår din känsla med minnena
Ska bli spänande att följa fortsättning med nästa bygge.

Kul att du låter den vara i "originalskick". Det är ju så mycket
minnen med det man byggde för 20-30 år sedan och skulle man
göra en helrenovering blir det ju bara som en ny modell.
Bättre i så fall att köpa en ny och ställa bredvid så man ser hur
man utvecklats (eller inte). Men nu får jag ju lust att plocka fram min gamla Tiger och göra färdigt den. Och då måste jag skaffa ett större byggbord, det nuvarande är bara 1x2 meter och det börjar bli trångt på det.
Bjarne
PS Den ser väldigt fin ut.

#16: då kan du tänka dig att det är trångt på mitt, jag har bara 0,5x0,5 meter ungefär (fast jag breder ut mig lite runt också förstås) men när vi flyttar blir det andra bullar då skall jag ha ett stooort bord
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#16 ja jag tänkte precis så som du skriver…
jag tycker det är lite kul att se vilka ambitioner man hade på den tiden och vilka kunskaper man inte hade
som t ex att man målade rost med humbrols rödbruna blanka färg , men man visste ju inget annat så det var ju bara att testa sig fram 
#17 känner igen det du skriver.. jag har redan alldeles för liten plats och då har jag bara byggt två st modeller hittills ( fast av någon anledning finns här en massa gamla figurer + några fordon också) 
Patrick