Civila fartyg i plast ?
Hej! Undrar om någon har ett hett tips om var man kan (helst i Sverige) hitta plastmodeller av civila fartyg. Vet att tex Heller har en del i sitt sortiment, men om något av det civila importeras av svenska återförsäljare vet jag inte. Såg ett par satser på Wentzels för någon månad sedan, men noterade inte fabrikat så noga (möjligen var den ena en Revell-sats av något slags off-shore eller bärgningsfartyg), eftersom det är en bekant som känner sig sugen på att börja bygga igen. I en monter på Wentzels såg jag även en byggd model av ett s.k "Liberty-fartyg", dvs ett lastfartyg av en typ som byggdes i stora mängder under WWII. Den byggsatsen fanns dock ej i hyllan. Noterade f.ö med förtjusning EILobos tips om siten med klipparksbyggsatser. Jag byggde i min ungdom ett par fartyg i papper som jag köpt på Hobbybokhandeln i Sthlm. Tänkte, att en del av de där mer "kantiga" fartygen (tex Visby-stealth fartyget) borde man ju kunna överföra på plasticard (plastark) om man vill bygga i ett något mer "gediget" material än papper.
Tacksam för tips ang civila fartygsmodeller således, hälsningar Pontus

Kolla in på Revells sida med civila fartyg så ser du vad som finns idag.
Hittar du något där så är det inte omöjligt att hitta det i Sverige!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Hej på dig . i skala 1:96 Deans Marine har civila fartyg ,men du får ett skrov och en hög med plast plattor ,som är förtryckta, så du får skära ut alla delar till "överbyggnaden " mycket jobb blir det, men med lite tålamod så går det !

Här är länken till Deans Marine så ser du vilket utbud de har.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Tack för bra tips! Revell har ju faktiskt en hel del,mer än jag trodde. Deans Marine var ju också intressant, men det är litet oklart vad de har i lager och vilken skala de olika modellerna är i. Vissa är ju i 1:96 (som Gigabyte påpekar).En del är ju främst avsett för radiostyrning.Det blir rätt skrymmande modeller… Vi får hoppas att min polare nappar på nåt och kommer igång med byggandet igen han med. Bör väl rekommndera nåt inte alltför avancerat, så att han inte tappar sugen.
Pontus
En mycket god ide, jag kämpade med min kelly i tre år ;o)och inte blev det bra heller i slutändan ,men för dig så skulle nog inte vara några problem ,med tanke på dina fina modeller !
Bland de första dioramor jag byggde (jag var väl 10-12 år sådär) var med Hellers små segelfartygsmodeller, bla fullriggaren Pamir och så en hjulångare som hette Great Eastern (tror jag). Det var i riktigt liten skala (minns ej vilken), och "havet" bestod av målad gips. Det var tider det!
Pontus
Trumpeter har någon/några civila modeller vad jag kan minnas. Deras hemsida fungerar dock dåligt. www.trumpeter-china.com
Men det kan bero på läget i Tibet. Ska censuren kontrollera allt tar det tid.
/Pelle

Det finns några handelsfartyg på Tradera just nu. Ett containerfartyg och ett styckegodsfartyg om jag minns rätt. De formarna är vandringspokaler och har getts ut av flera tillverkare. Vad jag kommer ihåg så finns även "Toyama", ett containerfartyg, och "Rouen", en roro-båt i den serien. Båda är i 1:400. När det gäller cruise-liners har det blivit bättre på senare år och Revells QMII kan rekommenderas. Den är på min byggbräda just nu.
Jens

#8 QMII! Med eller utan PE?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#9 Vi pratar rubbet med PE från Gold Medal Models….
/Jens

#10 Hmmm…..mycket nyfiken!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Finns Vikinglines båtar som byggmodell
Typ Mariella ????
Nån som vet ??

#12: Den scratchbygger du väl?! 
Ja tack för det hehe
Nja den kunskapen har inte jag redit..

#12. Tyvärr inte. Det närmaste vi kommer är Finnjet som gavs ut av Revell för en del år sen men den är extremt sällsynt och betingar höga priser när ett exemplar dyker upp. Bjöd på ett renoveringsobjekt för nåt år sen på Tradera men när budet gick över 400 tröttnade jag…. Var inte rädd för scratchbygge. Börja med nån enkel detalj och känn dig för.
Ja man kanske ska ändå göra ett försök på lite små mindre saker framöver..
Behöver lite mer Plastic card mm

#16 Det finns ju sidor med pappmodeller. Det kan ju vara en idé att köpa en pappersmodell av något enklare slag t.ex. och sedan byta ut pappen mot plasticcard (då får man ju mått på köpet!)
Card modeling (Fransk)
Har funderat på att köpa en pappers modell av stridsbåt 90 och göra den i plast….
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ja de där var ju smart
Tack för det tipset Stefan