Jag är förvirrad!?
Hjälp ! jag är förvirrad!!!
ALLTSÅ;,,,,,, Nu har jag läst/fått så många tips på allt möjligt att det "går runt i huvudet" på mig…..
Det här med dekalvätskor (bla): hur jobbar med den som mjukar upp? lägger man den "vått i vått" dvs. genast när dekalen är på plats och ej hunnit torka fast? Är det den vätskan jag kan ersätta med ättika/vatten blandning? En annan sak: Golvpolish, lägger man den före som "fäste", eller efter för att skydda/vidhäfta? Kan man använda golvpolish som klarlack? Detta undrar en stackars förvirrad färsking/amatör (en glad sådan
) vid namn: Pentti.
1. Du har målat modellen med matt färg.
2. Lacka med golvpolish så att du istället får en blank yta att sätta dekalerna på. Annars är det risk att de "silvrar" dvs. inte fäster mot underlaget.
3a. Om dekalerna är gamla spricker de lätt. Pensla därför ett lager med Microscale Liquid decal film på dem när de fortfarande sitter på dekalarket. Det blir som en tunn bärfilm som gör att dekalerna blir lite tåligare när du sätter dem på plats
3b. En del dekaler har dåligt "klister" på sig och fäster inte på modellen trots en blank yta.
Då får man sätta dem innan golvpolishen har torkat alternativ använda sig av uttunnat vitlim eller Microscale Krystal kleer.
4. För att få dekalerna att sitta snyggt över panellinjer behöver de mjukas upp, t.ex med Microsol eller Microset. Jag brukar lägga en droppe där dekalen ska sitta, placera dekalen rätt och lägga ytterligare en droppe uppepå. Vänta en stund innan du torkar av resterna.
5. Lacka ytterligare ett lager med golvpolish ovanpå för att försegla dekalerna
6. Lacka därefter med den blanka, semi- eller matta lack det ska vara som slutresultat.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#1 Som taget ur "instruktionsboken" Strålande!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Det där lät bekant 
#1Tack, nu förstår en annan hela problematiken
#1.4 Bara ett litet påpekande, man ska vänta tills dekalen torkat helt och skrynklorna försvunnit om man använder microsol. Annars kan hända att man sabbar hela dekalen då den i stort är upplöst och jätteskör.
1.3b Fick faktiskt dit Buffalodekalerna utan nått större mankemang på torr futere som vanligt. Fast lite dåligt klister var där nog, så jag säkrade med future så snabbt det gick.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#1 med hjälp av #5: Lysande instruktioner!
#1 En fråga bara med tanke på att många dekaler är väldigt känsliga tunna löser inte golvpolishen upp dom.
Vet att en del klarlacker tyvärr mera eller mindre förstör dekalerna.
Pentti du skulle smaka på ättikan inte dricka upp hela flasken då förstår jag om det snurrar i skallen på dig.
Skojade lite där igen
Detta med modellbygge är en vetenskap med hur mycket som helst att lära sig och det finns många sätt att göra på.
Skickar med en bild på det värsta jag gett mig på när det gäller dekaler och ändå blev inte resultatet helt 100.
Putte

# 7 De såg väldit bra ut tycker jag :)
Fin Merca
#1 Tack, nu har jag en bra anvisning att skriva ned! #2 Hick,,,, shluut på lashkan,, raap..
Tja,,, int såg jeg någe fel på dekalerna på tocken merca? kör hårt, rock`n roll
Pentti.
#7 Snygg! Kan inte varit helt lätt att få på de dekalerna!
Azgaron

Satt o läste om dekal montering. Golvpolishen som några av er använder, kan det va denna http://www.scjohnson.se/products/product.asp?idp=87&idb=6&idr=1
Den övre kanske?
Klar polish är den jag använt mig av, fast jag är ju inte helt 100 på att det är den man ska ha. Det funkar iaf. men kräver ofta mer än ett lager ifall man vill ha det nått sånär blankt! Jag tror tom att en del polerar upp ytan med nagelpolerare eller liknande.
Azgaron

ska se om jag kan hitta den. var köper du den?
Jag hittade min på avdelningen för regöring och städprodukter på COOP, men det är säkert fler varuhus som för den.
Azgaron

Jag har aldrig klarlackat mina modeller före dekalpåsättning, men det har aldrig varit några problem med "silvring" utom i ett fall nämligen Italeris Blackbird, över huvud taget så är Italeris dekaler besvärliga, dom behöver definitivt mjukas upp. Motsatsen till Italeri är Academy där dekalerna gick itu, fick ihop dom så att det inte syns att dom varit itu dock, någon sa att man inte skall använda mjukgörare till Academys dekaler, tänker följa det rådet i fortsättningen. Övriga dekal-fabrikat har jag dock alltid fått på plats utan några direkta problem
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus