Suchoj S-37 Berkut - Revell 1/144

#0: Jag tänkte väl att någon med extra intresse av den skalan skulle hugga efter bytet!
Kom förresten på att modellen kom från Varberg från början, så den har gjort en liten Sverigetur innan den återvände till Halland.
Interiörfärgerna ställde till lite problem då översättningen från Revell till Humbrol inte verkade stämma, så jag rådfrågade forumets experter! 
Efter att ha studerat bilder mm så valde jag en färg som jag tyckte kunde passa, och efter lite målande blev det så här!

Jag är inte säker på ifall det stämmer med färgerna nu heller, men jag skyller på en kombination av defekt färgseende och artistisk frihet! 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#2 Hehe, och så var det ju! 
Ja och jag fick ju också en tripp till Sverige! 
Här är en bild med kroppen ihopmonterad!

Montering av vingar och fenor återstår, samt förståss det oundvikliga spacklandet och slipandet, även om det verkade passa väldigt bra!
Azgaron

#4: Ja och jag fick ju också en tripp till Sverige!
Hmmm … Har du varit utomlands? Eller har du förklarat Halland självständigt? Här märker vi ord minsann! 

#0, 1, 3 och 4: Det ser ut som om det är en fin modell. Kul!
Och framåt går det också! Det ser bra ut hittills, tycker jag.
Ha ha!
Vem var det som sa att modellen gjort en tripp från Halland till Sverige och tillbaka?!
Inte lätt att bo i Sverigeockuperat område! 
Azgaron
Ja de här ska bli kul att se
Lycka till me fortsättningen

#7: OK då, vi får slåss om vem som har tolkningsföreträde nästa gång vi ses! 
Är nyfiken på dom framsvängda vingarna ,blir inte flygplanet väldigt instabilt, klipper snabbt ,eller klarar datorer upp den ev tendensen ?

Från Wikipedia:
"The swept-forward wing, compared to a swept-back wing of the same area, provides a number of advantages:
higher lift-to-drag ratio
higher capacity in dogfight maneuvers
higher range at subsonic speed
improved stall resistance and anti-spin characteristics
improved stability at high angles of attack
a lower minimum flight speed
a shorter take-off and landing distance"
#11 det var som ……. jag trodde att den skulle klippa o stalla illa kvickt med den vingen ,så var det tvärt om, och man får stopp på elendet snabbare vid landing o lättar snabbt ..där får man sina fördomar mot nya ving typer ut raderade ;o)

#12: Det gäller att ta lärdom av britterna.
De var ju enormt tveksamma till den där nymodigheten med monoplan, och därför kom deras flygindustri ikapp de andra länderna först omkring 1942.
Har väl fått en släng av anglo konservativ snuva 
#6 Tack!
#9 Hmm, det kanske var en liten feltolkning av mig, men som jag läste det först verkade det som att du menat att den åkt från Halland - Sverige och tillbaka, fast du menade nog att den tagit en tur i Sverige! 
#11 Intressant information!
#8 Tack!
Azgaron

#15-2: 

Några bilder på uppställd Örn finns på Russian Aviation Research.
Ser väl nästan ut som om jag skulle kunna ha dem plant!
Azgaron

#19: Jag upptäcker nu att länken inte innehöll några uppställda Berkut utan istället en uppställd 1.44. Men du kanske hittar något användbart på de andra länkarna jag skickade.
#17 Här står den på tassarna med motorn i drift
airliners.net
När motorn är avstängd lutar de bakåt på de bilder jag sett.
Kolla bilderna i ditt PM du fick för några dagar sedan.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

# 22 Haha ja den bilden var rolig haha

#23: Tänkte väl att den kanske skulle pigga upp dig en del! 
#21 Jo, det ser ju ut som de lutar lite bakåt.
#22 Hehe, ja det var en kul bild! 
Azgaron
det har du fått fint AZ, en fin grund för det väntade färg badet !
Tack Giga! Jo som sagt, nu är det snart dags för lite färg(bad)!
Azgaron
Ja den blir stor S-37 :)
Ska bli kul att se när du börjar måla den sen..
Ja, den blir ju det! Jag ska försöka måla lite idag ifall allt funkar som det ska!
Azgaron
Ja men de låter kul 
Ska själv sätta mig ner nu vid byggbordet så de blir nått gjort..
Du ,det där ser inte alls dumt ut :o) ,skulle villja ha en spruta med lite olika nålar o munstycken ,,får komma när jag har blivigt lite bättre på färgblandingar o lufttryck !
ja det ser fint ut tycker jag
Ser ju riktigt bra ut Az
Ska nog också inskaffa den där kärran framöver.
Ser jättebra ut Azgaron :)
Ja de där planet skulle va kul att ha framöver..
Tack allihop!
Nä, det är inte dumt med olika nålar, och en 0,20 nål skulle nog också vara bra att ha!
Jo, den här modellen var in riktigt trevlig bekantskap så här långt, med fina detaljer och fina panellinjer! Lite pilligt med styrspaken, men i övrigt har den gått lätt att sätta ihop och passformen har varit bra, så den här rekommenderar jag gärna!
Azgaron

#37: Det där blev ju bra!
Tack ElLobo!
Nu ska jag snart maskera det vita och måla det blåsvarta. Sen ska ju utblås och hjulhus också ha lite färg.
Azgaron
Lycka till Azgaron 
Tack Tunnan!
Azgaron

#46: Ja, blixtar kan spela mycket spratt. Men jag tror nog att du får till det där riktigt bra. 
Tack ElLobo! Du tror inte att jag behöver mörka färgen något?
Azgaron

#48: Tja, den ser ju lite ljust ut men som sagt, i blixtljus så kan bilden ljuga. Hur tycker du att den ser ut i uteljus? Ser det bra ut så kör på bara!

Håller med! Prova i dagsljus innan du ändrar på färgen! Bilder med blixt har jag samma erfarenhet av! Man tror inte att det är samma modell många gånger!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#51: Ja, det är ju avsevärd skillnad på utseendet! Det där ser ju mycket bättre ut och överensstämmer väl betydligt bättre med verkligheten. Jag tycker nog att du kan vara nöjd och fortsätta målningen.

#51 Se där ja! Vilken skillnad det blev! 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ok tack, då gör jag det!
Ibland är jag tydligen inte tillräckligt snabb! Jag skulle precis lägga in bilden när jag upptäckte att det fanns en bild i botten av texten! 
Azgaron

#54: Nej, ibland är vi riktigt snabba!
Det är många gånger bara tur att ingen har lagt märke till de inlägg där både jag och Stefan (han är på hugget den här morgonen) har lagt in bilder samtidigt.

#51 Den mörkblåsvarta färgen ser bra ut.
#55 Ni får vara rädda om bilderna pojkar, så de inte går sönder
StefanW 
ElLobo
// Lilla grisen 

#57: Ja, jag hade allt en misstanke om att det istället för Stefan kunde vara du som kunde vara inblandad …
Nu ser våra medlemmar att Sajtvärd och Medarbetare gör allt för att fixa till sajten till allas bästa.
Eller något sådant …
#58 Vi kapar inte trådar, bara töjer lite på dem 

#59: 
#57a Tack Sau! Då håller jag mig till den!
#57b och framåt. 
Azgaron
Jag har en gammal burk svart färg som jag spätt ut lite. Tyvärr så var det nog den jag använde när jag blandade till färgen till ovansidan. För nu när jag blandade med en färsk svart färg så blev den mycket mörkare, nästan svart. Så nu får jag göra om allt (nästan). Jag ska prova och se om jag inte kan göra lite pre-shade över det hela.
Azgaron

#62: Otur! Hoppas det går att fixa till. Och det tror jag att du fixar galant!
Jo, det blir lite extra jobb bara!
Azgaron
Suck…Jaaa, sånt är modellbygget, det blir alltid mera jobb än vad man har tänkt ifrån början.
Jo, det blir gärna det på nått vis! Är det inte modellen i sig som kräver det i form av spackling mm så nog tusan fixar man till det själv med detaljering eller som i det här fallet sjabbel. Roligast är ju naturligtvis när alla varianterna inträffar! 
Azgaron
#51 ser fint ut Azgaron ..inte så ljust som på förra bilden..
en spruta måste vara guld värd när man bygger flygplan och bilar där modellerna har så släta och fina ytor..
Tack Patrick!
Nä, och nu har jag lyckats få den ännu mörkare, vilket kanske inte var helt önskvärt!
Ja, en spruta är helt klart värt pengarna! Funkar fint till pansar också! Även om det funkar med en spruta från Biltema eller Jula så rekommenderarar jag en spruta med bättre kvalité. Den jag har kostade 1440:- hos Hobbybokhandeln. Då får man två nålar, en 0,15 och en 0,40 fast jag hade gärna haft en 0,20 också.
Azgaron

Tja själv har jag inga nålar alls i min spruta men det funkar bra i alla fall, åtminstone tycker jag det. Men kulörer är det värre med, när jag skulle fixa till ett par ställen dit sprutan inte nått, eller som jag missat, så var det inte riktigt samma kulör, tråkigt 
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Eh, dum fråga kanske, men hur funkar det då?
Azgaron

Aha, så luften suger upp färgen ur behållaren framför munstycket, för att sedan blåsa iväg det mot modellen. Det förklarar ju nålbristen och den enkla rengöringen! 
Azgaron

#73: Nu har ryssarna kopierat igen …! 
Jaha du har plan från Macross min gamla favoritserier
Finns dom som byggmodell nu ????
#74 Jo, det ser ju inte bättre ut! 
#75 Öh, både ja och nej! De flesta modellerna kom ju på 80-talet av fabrikat som Arii och Bandai. En del av dem kan man hitta på ebay och så säljer Volat ett gäng. Dock kan man ofta hitta dem biligare på ebay med lite tur. De allra bästa görs av Hasegawa, men tydligen skäms de för att visa upp deras såna modeller utanför asien. Är man riktigt inbiten fan eller har gott om pengar så finns det ju även svindyra resinmodeller. En av de mer sällsynta har jag hemma. Det var tom så att jag fick förse en fansite med bilder de saknade! 
Här är ett bra ställe att kolla på ifall man är intresserad av Macross!
Om du kollar min Leoperdtråd så råkar där finnas några till av mina Macrossmodeller. 
Azgatron
Okej
Ja tackar för länken ska kolla på din Leopardtråden sen 
Snyggt bygge!
Jag tycker 1:144 är en väldigt tilltalande skala. Mest kanske för att det sparar plats hemma… Men också för att man slänger ihop en sådan modell ganska snabbt.
Jag minns när de kom. Byggde en hel rad med WWII-kärror som stod överst på bokhyllan på sina små hållare.
Tack Anders!
Jo, det är ju en praktisk skala som tillåter ganska många plan på hyllan och även lite större objekt. Nackdelen med många iaf lite äldre är väl att de inte har så mycket detaljer.
Jag hade gärna byggt fler WWII-plan, då de jag har mest av är moderna jetplan från F-14 och framåt.
Azgaron