Nytt i bygghögen - april 08, del 2
Stefan - Modellbyggare

Tja skrev tidigare att jag skulle till USA.Tyvärr hade de ingen bra hobby affär,så bestelde över netet.För ca 2 veckor sen kom grejorna
1st 06Dodge Magnum srt8 Revell
2st Ford hot rods Revell
1st Hummer h2"carlifoni wheels"Revell
1st 66Chevelle station wagon"carlifoni wheels"Revell
1st basic builder 57 Chevrolet Nomad Revell
1st 58 Corvette roadsteer
tänkte göra Dodgen som polis bil och Corvetten som racer med 2001 Le Mans dekaler.

#4 En läcker sak ,men vad är det på tornluckan, alltså dom mässings sakerna ,som syns på bilden ?
Häls nyfikna giga
#5 det är nog infra röda stålkastare/indikatorer
Så tidigt som 44-45 ?

Azgaron,härlig Spitfire du har hittat(dunderavis nu!!)

#7: Jo tyskarna hade infrarött på sina Pantrar mot slutet av kriget, den här ser ju snarast ut som en Schmalturm och dom kom ju aldrig i strid så det är väl lite av what if
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#3 Hmm det låter som du varit på fel plats! Trevligt gäng bilar du fått hem.
#4 Ser trevligt ut cyberdemon!
#8 Ja, den ser trevlig ut! Om jag inte fattat det fel så är det egentligen en Hasegawa. Klar skillnad på piloten iaf. han styr tom.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
En läcker katt du har skaffat ;o) ,nu är det min tur att bli lite avis på dig Az 
Jo, den verkar himla trevlig! Återstår att se hur magiska de magiska banden är! 
Azgaron

#11 Snygg katt! De magiska banden är inte så magiska som man kan tro. En stor fördel är dock att man slipper själv klippa loss dom från gjutstammen och sedan ägna två kvällar åt slip och puts.

#4 helt rätt det är IR som sitter på tornet.
#7 detta är ingen Panther utan en E100 på blygsamma 130 ton, alltså en maskin som aldrig fanns, jo förresten ett underrede byggdes och hittades av britterna, det var tänkt att ha torn från en Maus. E står för Entwicklung (utveckling)

#11 Recensera gärna Panthern, har sneglat på den själv ett par gånger
/thomas
#14 Hmm, det var lite det jag var rädd för, men som sagt man slipper iaf. en del av jobbet och kan ägna sig åt monteringen.
#16 Så gärna, när jag kommer så långt. Jag har bara gjort en liten snabbkoll och det såg rätt trevligt ut, men den innehåller inga mängder ets och svarvade pipor. Fast etsade nät till fläkt och motor, samt linser till tornet finns det ju.
Azgaron

vill man ha mycket ets ska man snarare satsa på någon av Dragons Premium Edition, Smart Kits är ju som namnet antyder en smart byggsats utan en massa onödigt extraarbete. Har själv bara byggt en SmartKit (Panzer III) :)
#18 I nuläget tycker jag det är rätt lagom med ets som det är. Som sagt avsikten är väl att den ska vara relativt lättbyggd.
#19 Ser ju himla trevligt ut Tunnan! IL-78an ser ju ut att vara skapligt stor med tanke på skalan. Mmmm, en Whirlwind, trevligt!
Azgaron
Ja, det var ju lite lagom! Tänk då dubbelt så stor!
Ser ut som en trevlig modell du bytt till dig.
Azgaron
Ja det är 2st mycke trevliga modeller
Bileksatserna är ifrån början Airfixsatser, men klart byggbara ändå.

Lägger in en bild på vad som kom med posten från Greenhorn….
Allt ser ut att vara i mycket gott skick, kommer att testa den under dagen. Återkommer med en rapport i ny tråd.
//Stefan

Stefan - Modellbyggare
Det ser ut som om du har gjort ett storklipp Stefan.
JA, det ser ju bra ut! Ser fram emot rapporten!
Azgaron
Fina fygfän du har in handlat tunnan ! Spec whirlwind är läcker !
#24 Lite olika nålar o munstycke står högt upp på min vill ha lista nu ,ser fint ut som du skriver o en rapport är ett måste ;o)

Trevliga Inköp!
#30 Jo, jämt ochs ständigt! 
Azgaron

Kul, broläggare är det ju inte så ofta man ser.
Azgaron
Ja, den där broläggaren ser spännande ut. Tänk vilket häftigt diorama det kan bli.
Pontus

Ja, men det får bli ett tidigt diorama, så vitt jag vet la de ner broläggaren efter Frankrikefälttåget.

#29 jag byggde denna sats för ett tag sedan, valde den mittersta, och JA denna byggsats höll på att göra mig galen, precis som du säger så hoppade delarna, en ganska knepig byggsats från DML faktiskt, diskuterade det även med pebben (här på forumet) över telefon vill jag minnas, men med lite tålamod så gick det…. inget för nybörjaren dock
Här kommer inbytet från Tunnan också. 
En ESCI Douglas C-47 Dakota

och lite småplock till 37 Viggen.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Ser ju ut som ni gjort trevliga byten!
Azgaron
Ja jag är helnöjd, visst, extrakittet till Viggen hade ju inte varit fel iof.
Tack Sau 
Nä, det hade inte jag heller tyckt! 
Azgaron

#37 Ja, när det gäller bandlänkarna är det bäst med sex varje dag

för att hålla psyket på en hälsosam nivå.

#42: 

#42 Man kan få ryggskott för mindre ,tänk på det 

Dom här trillade in idag

Lysandern är ett problem, jag har fått för mig att bygga Mk III special services versionen, men dom två som finns med har ingen rolig målning och saknar dom lustiga bomberna vid hjulhusen, får se vad det blir. Jag kanske bygger Mk I istället
Victorn har givetvis redan torrpassats i problemregionerna, stjärtkonen passar fint, likaså kabinhuven, Stabben har fortfarande springor men jag vet hur man tar hand om sådana nu för tiden, så det ser bra ut. Tyvärr är den lite gammal så Gulfversionen finns inte med och det är den jag skall bygga så det blir lite stöld av dekaler från Revellversionen, jag får väl kränga den med försäljningsargumentet "Orginal Matchbox dekaler medföljer=3 extra versioner" så får vi se, det är väl ingen här som är intresserad?
Ser trevligt ut Starhawk! Det var en sån Lysander jag fick hem för ett tag sen, utan låda dock!
Azgaron
Fina gamla rarriteter du köpt Starhawk
Lycka till med bygget. 

47: Ojsan, du svarade innan jag hann skriva färdigt! Vilken version av Lysandern tänker du bygga?
#49 Hehe, gick du in och editerade?
Jag har inte kollat så noga än så jag har inte hunnit bestämma mig.
Är det Revellversionen med Matchboxdekaler du ska sälja? Vad hade du tänkt dig för den? Kan nog iofs. inte just nu, men jag är nyfiken ändå! 
Azgaron
Här kom det in ett "litet" paket ikväll 
En Heller C-121A Constellation "MATS"

och en Academy B-29A från Koreakriget.

Några prototyper fanns det i paketet också
En kinesisk Chengdu J-10 från Trumpeter
Revell MiG 1.44 MFI

och en Italeri Sukhoi S-37
(Blev så sugen på en sådan då jag såg Azgarons)

Några kinesiska lastbilar från Trumpeter
och två paket med korrugerad plåt
En Roden Junkers D.I och en ICM Polikarpov I-1

2st AS-532 slank med också 
och till sist en liten katalog att sitta och dregla i.

Det var ju ett trevligt litet gäng modeller du insförskaffat Sau!
En Berkut i 1/72 hade varit kul! Vad kostar en sån?
Azgaron

#51, #52 och första halvan av #53 hade gärna fått hamna i min lilla hög också! Fina saker!
#55 Sonderpreis just nu €7,88, annars €10,50.
#56 Jasså! börjar det sina i din hög ? 
Mycket nyttigt fanns det för själen (men inte plånboken).
C-121 i MATS-märkning höll på att ta slut, så jag tänkte det var lika bra att slå till och så blev det som det blev. 

Det var ju inte så farligt! Typiskt bara att man inte kan köpa just nu.
Azgaron
#58 Så du menar att jag ska röja mina källor? 
Tyvärr har jag ingen registrerad firma i Tyskland så jag måste köpa via bulvaner.
Modellzentrum , kolla under Italeri
#59 Aj aj aj! Köpförbud just nu? 
Jepp, gäller fram till löning, och då måste jag ändå först betala sånt jag redan åtagit mig.
Azgaron

Var inne på Brio i Uppsala igår. Där hittade jag Tamiyas Kubel + motorsatsen. Rean tog slut i söndags, men jag fick 30% ändå. Nu är det definitivt köpstopp här också.
Det var ju juste av dem! En Kübel och mekaniker hade varit kul till ett litet minidio.
Azgaron

#50: Huff! datorn upptagen av jobbet-jobb (hemmajobb)
Jo jag hade tänkt att sälja Revellen med Matchboxdekaler och dom dekaler som inte finns på boxarten till Revell-kartongen. Det blir fyra varianter av den grå-gröna kamon att välja på. Pris? ja det var en bra fråga, vet inte riktigt än
Fundera du, jag har inte bråttom, och än är det tag kvar till löningen. 
Azgaron
Nä, jag tror bestämt att mitt förråd kommer att öka på en bit när det kommer!
Trevlig Hurricane!
Azgaron
Det kom visst ett paket till idag 
Hasegawas återutgivna F-86D
och en Mirage 2000 D. Passar bra i Mirage-samlingen.

Målningsmask till Luftwaffe "mottling"
Dekaler från Indochine och Sydvietnam och mmm, Bunnies

Du siktar mot 500 gränsen nu Sau
Den där Sabren känner jag allt igen, har också en sådan och med tillköpta extradekaler.
Yak av olika sorter.

och några halvt larviga saker. Sd.Kfz 7 som trupptransport och en Sd.Kfz 251/2 "Mark-Stuka" med Wurfrahmen

#71-1 Danska dekaler från Stoppel finns och jag tänkte byta ut min Airfix mot Hasegawa istället. Det har varit lite svår att få tag på bara till rätt pris.
#71-2 Hrrmm. Skulle inte köpa så mycket denna månaden eftersom vi ska till England snart. Tänkte inte på det. 
500 är sprängd sedan en tid tillbaks. Men det finns alltid något man kan lura på intet ont anande byggkompisar. 
Ännu mera trevligheter Sau! En sån målningsmask hade nog varit praktiskt!
Azgaron
#74 Du får väl bli testkanin och låna målningsmasken så jag får se min motståndar-109a i luften snart 
He He , när jag har köpt en modell så har Sau köpt 10st
#73 Jaa, mig kan du säkert lura på någon utav dom 
#75 Ja det hade varit praktiskt, men den jag tänkt hade nog inga mottlar! Tack för att du påminnde mig!
Azgaron

#79: En hel liten grisfarm … 
#78-2 Naj! Naj! Di danske hadde ikke noe E/F, Og, man kan ikke bygge what-if's værgang 
#78-4 Näää, inte vill jag bli av med mina byggkompisar
#79 Mmmm, vildgrisar… Det finns två dekalark till med sådana, men det var endast FW190 som hade det fina grisemblemet.
@ Buran Du vet väl att den gamla rymdpråmen har varit ute och luftat sig ?

#81 Jodå, jag har full koll. Film bla. på flytten. Tyvärr är den Buran som flög (den enda flygningen) total förstörd. Disaster at Baikonour
Den som kommer att visas upp hade jetmotorer bakpå och användes för bemanade test flygningar. Den var faktisk in och vände i Göteborgs hamn 1999. Ny Teknik hade en liten notis och en privatperson som hade tagit kort på den lade ut sina bilder på nätet.
Mer Buran/Energia
"den här är en annan, en Airfix"
Hmm Sau va du är i farten och köper modeller hehe..
Härliga modeller oxå..
Ska bli kul att få speka igenom dom lådorna sen..
Hoss mig nu är de köpstopp som ni märker..
Har inte köpt nån modell på ett bra tag..

Hallå Azgaron! på Fredag lägger jag ut Revell-Victorn på Tradera om du inte säger bestämmt att du vill ha den, jag hade väl tänkt mig ett utgångspris på 100:-
Jag skickade dig ett PM!
Azgaron

Måste nog lätta upp stämningen här en aning och visa något inte fullt så krigiskt.
Var ut och hälsade på Thomas (Maysula) och blev äntligen med Bellet GT-R.
En vass liten pjäs från japan, är väl en sen 60-talare som gjorde 190 blås och kvartsmilen på 16.6 sekunder med en liten fin 1600-kubikare under huven. Individuell hjulupphänging runt om och en instrumentpanel värdig ett flygplan. Fullsmäckad med mätare.
Niclas
Kul kärra Proosen!
Azgaron
Sicken liten tuffing, Pebben!
Pontus

#86: Verkar inte alls dumt! De gamla japanarna tycker jag är riktigt intressanta. Får nog ta med den stora plånboken på träffen den 26 …
#86 Belleten är en mycket snygg kärra.
Kommer ihåg den från morfars gamla Teknik för Alla från 60-talet.
Första japanska importbilen till Sverige eller något sådant ?

Apropå #69 … Scott van Aken har gjort en förhandsrecension av Special Hobbys F-86K i skala 1/72.
#91 Undrar ifall de har rott den över till USA.
Min Special Hobby F-86K dök upp hos mig i augusti 2007 och Svake fick sin i september om man kollar lite i bygghögarna.

#92: Jamen det är ju låååångt till staterna … 
Én vigg, alltid trevlig bekantskap i modellhögen ,en klassiker som jag inte har fått nöjet att bygga än !Får väl ta mig i kragen o börja på att beta av dom svenska, som den vackra draken ,lansen ,viggen, saab B17 ,är någon glömd ?
Fina modeller du fått Azgaron 
Tja, Tunnan och Gripen kanske, och så förstås den här!

Verkar anvancerat värre tyckte jag efter en snabb koll på bskrivning och delar. Vete tusan om jag vet vad jag gett mig in på! 
Ett stort tack till Tunnan som bistod med det här trevliga paketet!
Azgaron
#100 Ja, verkligen! Tack som sagt!
Azgaron
#94-98 Såg och fingrade på dem förra fredagen.
Där har du att göra lite i helgen 
#101 …och där har du att göra i några månader
Det är nästan att du kommer att önska dig Broplans vacu-byggsats istället innan den blir färdig. 
Ja, och några helger till kanske!
Nu är det dessutom snart slut med byggandet på dagarna.
Jo, jag är rädd för att den kan komma att ta sin lilla tid, åsså har jag inte nån tidigare vana vid resin och vitmetallmodeller. Hehe, jo en vacumsats kan nog vara enklare. Jag får väl börja med att öva på min Tomcat som också är multimedia.
Azgaron