Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketter: evenemangtävlingarutställningar
Läst 5110 ggr
50m2
0

Fler medlemsbyggen på IPMS Open

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har för första gången besökt IPMS open och även deltagit i tävlingen med 4 modeller. Maken till inspirationskälla får man leta efter. Det var så mycket fina byggen och ett väldigt bra arrangemang. Jag kommer garanterat att åka dit nästa år med.
En anledning till det är att jag vann ett vandringspris med en av mina modeller. Det måste naturligtvis försvaras.
Trofén heter "Connecticut Yankee in King Gustav's Court Trophy" efter Mark Twains bok,det är ett vandringspris som delas ut varje år på IPMS Open.
Reglerna är följande: modellen skall ha en amerikansk förebild med svensk anknytning.
Modellen som vann priset är en "J9  P35 Seversky i skala 1/48, ursprunget är en modell av Academy. Jag har gjort en del förbättringar som bälten, detaljerat motorn,bytt ut kulsprutor till rör.
Planet är sprutat med Humbrols silver nr.11. dekaler från kartongen.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=c5b30811-d423-4726-b51f-dff03b2ca349&Filename=J9 P35 seversky.jpg)

50m2
0

Kan nån förklara för mig hur jag får med bilder i texten??

Peter

Buran
0

Fint bygge, hoppas vi ses nästa år.

Info om hur du hanterar bilder finns under fliken "Om sajten" i vänsterkolumnen och sedan till inlägg Bilder (01/11). Lycka till Glad

"den här är en annan, en Airfix"

50m2
0

Tack för hjälpen Buran, jag har några till jag ska försöka publicera

50m2
0

Nästa modell är en AJSH Viggen i skala 1/72 från Heller. Den placerade sig som 2:a i sin klass.
Om man ser från ursprunget så är inte mycket orört på den här. Jag valde att göra en Viggen för havsövervakning i splintercamo. Alla panelinjer är omristade, manöverdon avsågade och limmade i mer rätt ställning. Cockpit är kompletterad med fotoets från Eduard,stolen modifierad, scratchbyggd EBK och reverseringsluckorna omgjorda.
Planet är målat i 4 lager Gunze akryl färg  för att få till camot. I botten ligger Mr color polerbar aluminium färg för att kunna skapa ett mer slitet utseende, jag skrapar försiktigt av färgen på lämpliga ställen så alu färgen syns. Dekalerna är från "Flying colors". Över alltihop ligger en matt lack "Micro flat"

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=dc396912-cb0e-464b-9cdd-3f6cc7402b21&Filename=AJSH37 viggen.jpg)

Azgaron
0

Mycket fint bygge Peter! Grattis till priset!

Jag har en P-35 i 1/32 av märket Williams nåstans i min bygghög. Man kanske skulle fundera på en svensk version.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

50m2
1

Jag ställde även upp med en modell av Saab T18B i skala 1/72. Den finns tyvärr inte som injektionsgjuten. Det enda som finns om man är dum nog att ge sig på en sån är Broplans vakuum modell. Hade jag vetat hur mycket jobb den kräver så hade jag aldrig börjat.

Byggsatsen består i princip av ett skal resten får man bygga själv. I alla fall så fick jag lön för mödan, den vann sin klass. Det är för kort med utrymme här för att beskriva jobbet, hela inredningen, landningsställ, propellrar och fönster är scratch byggt. Planet är sprutat med Gunze akryl färg . Dekalerna är lite blandat som jag plockat ihop.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=0f871c9e-2f0e-4695-ba05-6683e8c092d9&Filename=Saab T18B.jpg)

50m2
0

Den 4:e modellen är en B16 Caproni 313 i skala 1/72 från Italeri.Hela inredningen scratchbyggd och med hjälp av fotoets från Extratech.Den är sprutad med Humbrol enamel. Placeringen blev 4:a i sin klass.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=aeb61d93-8ad5-4c28-b137-605894af5f63&Filename=B16 Caproni 313.JPG)

Azgaron
0

Mycket fina modeller Peter! Kamot på Capronin har du fått tiil snyggt!

Grattis till 1a resp 4e platesen!

Azgaron

[Orso]
0

Jag såg dina 1/72 modeller på open och tycker att de ser bra ut.
En sak som jag jag reagerade på var faktiskt Capronin.
Det var första gången jag sett någon som vågat lägga blå botten på kamoulaget. Äntligen.

Lycka till. Det blir mycket jobb.   Williams är en P-35 och den svenska var en P-35A som har en längre kropp.

Orso

PonCar
0

Extremt fina flygplan Peter! Jag önskar jag hade fått tillfälle att se dem i verkligheten. Det där med vacuumbyggsatser verkar inte vara det lättaste. Själv har jag en B17 från Marivox som ligger o väntar i sin kartong. Tänker mig ett diorama med sjöflygplansversionen. Men nu bygger jag ju mest bilar…

Pontus

Azgaron
0

#9 Ok, alltid lär man sig nått nytt! Får nog avstå tror jag! Glad

Azgaron

50m2
0

#8-9 Tack för det! Apropå camot så har jag kommit fram till att de flesta B16 hade blå botten, tycker den passar bättre i de kläderna också.

#10 Självklart ska du bygga en B17 med pontoner, jag har också en som ligger och väntar

Jag kan lova att en vakuumbyggsats verkligen kräver tålamod och massor med pyssel. Om nån tänker försöka så kan jag dela med mig av mina erfarenheter.

Peter

Azgaron
0

Ja gör gärna det, för jag har några stycken som ligger och väntar. Jag hade tänkt börja med en La-7 inom kort!

Azgaron

ElLobo
0

Mycket snygga byggen Peter, och ett stort grattis till dina fina placeringar.

[Henke29]
0

Otrolit fina byggen Peter Skrattande
Snygg Viggen du har fått till oxå..

50m2
0

Tack för alla kommentarer. Jag ska försöka knåpa ihop nåt om vakuumbygge framöver, kanske mina erfarenheter från T18 bygget kan vara till nytta, om nån tänker prova.

Peter

StefanW
0

Det var många fina byggen! Ser fram emot lite tips om vacuumbygge!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare