OT. Ledsen och lättad samtidigt.
Kollade just nyheterna och fick veta att Engla är död och att 42-åringen också erkänt mordet på Pernilla för 8 år sedan. En idiot mindre ute på gatan till priset av ett barns liv, allt pga. att man inte har ett integrerat system hos våra myndigheter. Mördaren var ju tydligen aktuell i Pernilla-utredning sedan 4 månader tillbaka. Varför gick inte det snabbare med en DNA-matchning?
Det kunde fortfarande cyklat omkring en glad och sorglös jänta i Stjärnsund.
Niclas
Läste också om det precis! Finner inte riktigt ord för såna as!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Skönt att svinet är där han hör hemma ,man fattar inte att det går monster lösa ,dom är mitt i bland oss ,alla som har barn vet vilken fasa det skulle vara ,att ens barn skulle vara saknad ,,,,,,,,,,,,,,,känner ett hat .inte kul, men skulle villja hänga skiten upp i närmsta lycktstolpe

Det som känns bra (hittade inget bättre ord) är att gärningsmannen har erkänt samt att de nu vet var kroppen finns så att de anhöriga kan få ta hand om kvarlevorna och ge henne en sista viloplats.
Det man själv känner för den typen av människor som kan göra andra illa för att uppfylla sina perversa böjelser, finner jag inte några bra ord för just nu.
Barna hörde på nyheterna, så det har varit ett långt samtal med dem, där man skall försöka förklara hur det kan vara möjligt.(känns omöjligt) Det bästa man kan göra är att lyssna och förklara hur (tack och lov) ovanligt det ändå är att sådant här händer, samt att den som gjorde det nu inte kan göra någon mer illa.
Det skall intressant att se hur försvarsadvokaten skall försöka frikänna sin klient, som han påstod var oskyldig i en tidningsintervju och där han förlöjligade Polisens bevis och arbetsmetoder.
Tänder ett ljus för Engla och hoppas att hennes själ får ro.

//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Man får väl hoppas att det nu blir ett integrerat system där sådana här fall inte ramlar mellan stolarna igen. Mycket märkligt när man samkör register för att jaga sjuka och arbetslösa men inte för att jaga brottslingar.
Har pga. den här mannen själv suttit i förhör och lämnat DNA i fallet med Pernilla. Vi jobbade tillsammans på en krog här i Falun och då kollas alla namn som på ett eller annat vis dyker upp i utredningen. Varenda gång det kommer upp i media så rivs såren upp på nytt.
Hoppas nu att familjerna kan finna ro och gå vidare i livet. Sonen som blir sju nu i sommar har frågat lite om den försvunna flickan och det är väl bara att svara på frågorna efter bästa förmåga.
Själv ska jag försöka ta mig igenom några dagar/veckor med Pernilla runt omkring mig igen. Brukar se henne lite här och var när jag är ute bland folk, alltid för att komma på att det inte kan vara hon. Det klingar väl av igen, som alltid.
Ha det.
Niclas

Ja, det känns skönt att fallen nu är lösta, men mycket ledsamt att det i fallet med Engla fick ett så tråkigt slut.

#4: Hörde just på nyheterna att 42-åringens namn var ett av två som kommit in till polisen efter en vädjan i programmet Efterlyst i samband med Pernillamordet, men aldrig utreddes vidare …
Det är så tråkigt att det är så många oskyldiga som på något sätt också blir offer i sådana här fall. Men kom ihåg att vi finns här på sajten om det är något, eller också kan du ringa om du vill.

Det här är som ju de flesta redan vet ett toppenställe och det är väl en av anledningarna att jag spiller över lite vardagsbekymmer på er alla.
Tack ska ni ha som lyssnar, oftast den bästa terapiformen, ett villigt öra. I alla fall för mig.
Niclas
Hej på er visst är det en idiot mindre i samhället frågan är ju bara hur många flera mord han verkligen gjort sig skyldig till. För min egen del så tror jag det finns några han hade ju tydligen redan erkännt något mera idag på förmiddagen.
Detta är ju lite samma som med Haga mannen hade Polisen lyssnat till och tagit tipsen på allvar så hade dom troligen tagit honom mycket tidigare.
Inte så mycket att göra åt nu bara hoppas att man själv inte får någon av dessa idioter efter sig om man är ute en kväll..
Putte
Som Peter Englund reflekterar i en av sina böcker; det finns ondska som inte kan förklaras av yttre tryck eller omständigheter. (han kommenterade bla hur vanliga civilpersoner frivilligt, utan något som helst tvång, på veckosluten erbjöd sig att gå med SS-männen och skjuta ihjäl judar o slänga dem i massgravar -som ett slagt familjenöje) Det är ondska för ondskans egen skull. I Bibeln sägs det bl.a att: "onda människor skall gå från ont till värre". Stämmer väl utmärkt väl inte minst i det här fallet.
Pontus
o dessutom är det väl synd om den jäveln , sk. vård i ett år o ute igenn….. araberna har ett plus där , stening ….
med vördnadsfulla hälsningar , Håkan Svensson