en fråga om färgval..
hej på er..
jag är fundersam vad gäller Tamiyas färgrek när man målar med deras färger.
jag köpte för första gången Tamiyafärg och valde färg efter vad som stod på modell-kartongen.. Men! .. som han i lets dance säger..deras fieldgrey färg ..tycker jag blir väldigt grön, och som jag målat tidigare så har mina gubbar blivit mer grå i färgen..är det rätt att den ska vara mer grön än grå eller måste jag blanda deras fieldgrey med lite svart eller något?
skickar med en bild ..det kanske inte syns så tydligt..
och jag har bara målat första varvet ännu, det kanske blir bättre efter nästa ?
Patrick

#0. Nog ser den lite väl grön ut! Och blank!? Jag har själv ingen erfarenhet av Tamiyas färger, är en inbiten Humbrol-målare.
Försök du att blanda i lite mer grått i färgen…Men det kanske bara blir mörkare grönt? Om inte det funkar: rusa iväg och köp Humbrol 67! 
tack Sven-Erik.. det får nog bli humbrol igen 
jag prövade att blanda både med grått och med svart och det blev inget vidare … så just nu har jag nog inget annat att välja på än att göra figurerna hel-svarta .. och jag har iofs alltid målat mina tanks-figurer svarta innan…men jag var nyfiken på hur tamiyas fältgråa färg är så jag var tvungen att testa 

#2. Hehe…jag får nog säga att det är ett klokt beslut! Då vet man i alla fall att det blir bra 
# 3 Det har du rätt i 
Men får säga att Humbrols mattsvarta blir inte så matt som jag vill ha, nu anv den o tycker att det blir lite väl blank .
Ja de har jag oxå råkat ut för..
Men om man rör tilräckligit mycke så blir den matt
#6 jo det var nog så att jag har slarvat med det när jag tänker eft ,
Okej
Ja de händer för mig oxå att man glömmer att röra om redit,,
Man är för ivrig me att börja måla som sakt,,
Ja, man får röra om ganska bra i den svarta för att den ska bli matt, om inte annnat blir man det själv! 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
# 5 rör man den ordentligt från början så blir den matt…men det är väldigt lätt att man kör på för tidigt..vilket jag gjorde nu….gamla misstag som man gör om

samtidigt som jag låter färgen torka på figurerna jag målar.. håller jag på och pillar med en gammal schwimmwagen, som jag byggde som barn..nästan så man blir lite sentimental

Ja Humbrols färger måste manblanda röra om ordentligt, särkilt den mattsvarta.
Men gör inte som jag gjorde innan, då skakade jag burkarna och det blev inte bra.
Det blev en massa luftbubblor i färgen…
#11 Kul att du har kvar sånt!
Azgaron
#12 nä den varianten har jag testat också en gång i tiden..men det fick man sluta med 
#13 ja det är kul.. allt som inte har blivit totalskrot har jag kvar

Ja en del av Tamiyas kulörer är lite konstiga, deras Olive Drab exempelvis är väldigt mörk om man jämför med Humbrol och Model Master, och jag blev väldigt besviken på Desert Yellow en gång, färgen tog slut och jag köpte en burk till, men den hade inte samma kulör! jag var tvungen att blanda i en hel del vitt innan dom var likadana. Men för övrigt är jag rätt nöjd med Tamiya deras mörka kulörer funkar fint, men dom ljusa kan ha problem med täckningen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Den blir ju helt ok ,en mycket snygg gubbe så långt ,du har en fin hand med penslen, inget darr där inte Patrick ;o)
# 17 tack Giga.. nja en del darr är det allt
men jag tar det för vad det är just nu när man börjat om igen.. det får ta sin tid att komma in i det igen.. ( jag har blivit så öm i mina axlar va kan det bero på tro ?
) 
Ser bra ut!
Kan kanske bero på ovana att sitta så!
Azgaron
#19 tack Azgaron
jo det är nog sittställningen..sedan tror jag att jag spänner mig lite..som jag skrev tidigare så är jag ganska darrig nu 

Ser väldigt bra ut PatrickA! Som sagt inget darr synligt där.
Angående #0 och Field Gray, så kan jag meddela att även Gunzes Akryl H48 "Field Gray (2)" är en grågrön nyans. Så det skall kanske vara så? Om den är lika grön som Tamyas skall jag dock låta vara osagt.
Mycke stiliga gubbe du fått till Patrick
Så där fint kan inte jag målar, med mina darrningar 
#21 Tack så mycket
..jo jag för mig att tyska uniformer ska ha en grågrön färg..men jag upplevde denna lite väl grön..
#22 Tack så mycket
jag tror nog att du väldigt bra resultat när du målar 
Ser bra ut tycker jag! Lite svårt att se, men jag tycker att det verkar som du fått till kamot ganska bra!
Azgaron
Uj Uj…det där ser ju verkligen bra ut Patrick.
tack Azgaron och Tunnan.
camot blir sådär.. jag använde grönt som bas..skulle nog tagit gult i stället..får testa det nästa gång
snyggt målat !Det kamo är på figuren är ett fint jobb Patrick A!
Väldit bra gjort Patrick :)
Snygg kamo tycker ja de blir
snyggt målat patrik!
jag håller med om att xf 65 är lite väl grön jag tycker xf 22
passar bättre hu 111 men är inte fel att ha då den fältgråa
är lite väl grå så kan man ju blanda lite nyanser tycker det är snyggt med tex lite gråare byxor än på vapen rocken.
men varför vill du ha fältgrå byxer på pansar gubbarna?
//pebben
Tack Giga, Henke och Pebben 
#30 att jag ville ha grå byxor på gubbarna beror på att jag ville testa tamiyas fältgrå..då jag inte gillade den ville jag ju givetvis åtgärda
.. när man inte hållt på på länge så var det kul att blanda lite färg och testa lite olika.. och som jag skrivit tidigare får dessa gubbar vara repetion för mig och därav får de utstå lite olika "tester"
Patrick
Ser kanon ut Patrick 
Jättebra jobbat me figurerna
#33 tack Henke.
den svarta färgen kunde varit lite mattare men det får gå för denna gången 
Mycke fina gubbar du gjort Patrick.
#35 Tack Tunnan.. nu får man fundera på vilken modell man ska börja med härnäst.
Fina figurer ,och snyggt målat .!!!!
#37 tack Giga.

Alldeles utmärkt PatrickAnders, så där skall det se ut!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Fin stridsvagnsbesättning!
Azgaron
#40 #41 tack ska ni ha Starhawk och Azgaron
Patrick