Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 6533 ggr
Sven-Erik
0

Kvalite på olika fabrikat?

Jag har just läst tråden om Stefans omnibus från Airfix. Att Airfix har en del kvalitetsproblem är väl inte direkt okänt, men hur är det med alla övriga fabrikat? Jag har själv god erfarenhet av Dragon och Tamiya men det finns ju så många fler! Hur är det med tex. AFV som gör pansarmodeller? De verkar ju vara fina på bilderna och nästan lika fint detaljerade som Dragon. Priset ligger också en bit under de andra två! Vad har ni för erfarenheter?

ElLobo
0

Ja, Airfix har ju många gånger gamla formar och man kan ju inte jämföra dessa med nyare fabrikat, men det finns väl bra Airfix modeller också.

Trumpeter och ICM tycker jag gör många väldigt bra modeller.

StefanW
0

#0 Jag skulle inte vilja säga att ett visst fabrikat alltid är bra eller dåligt, utan det är väldig skillnad mellan olika modeller från samma tillverkare. Dock går väl priset och kvalité lite hand i hand. De Dragon och Tamiya som jag byggt har ofta varit mycket fina i gjutningar och inte allt för stora felaktigheter, men ibland när man börjar mäta så blir man lite fundersam…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#2: Ja, det där kan ju vara ett av de stora problemen. Vill man ha en modell som överensstämmer måttmässigt med originalet, eller vill man ha en byggmässigt bra modell? Många gånger så går det ju inte att kombinera dessa två saker utan det får bli en fråga om kompromiss, eller också får man ta en del här och en del där.

[Tunnan]
0

Jag bygger för att helheten ska ser bra ut, om det fattas nån millimeter här eller där det spelar inte mig någon roll.

Fujimi är ett bra exempel på detta, dom håller inte alltid måttet när det gäller just måtten, men deras detaljkvallité är ju enastående, och passformen är rent sagolik

Academy är också nått liknande Fujimi, kanske något bättre när det gäller måtten.
Deras dekaler är det där emot lite si o så med, en del är kanonbra och några andra är rena kattastrofen

ICM är som ElLobo säger också ett bra märke nu, byggde en P-51 Mk II för något år sedan och den var helt lysande, lite annorlunda kanske men bra.

Roden ser också bra ut, har dock inte byggt någon än men jag har en Gloster Gladiator i skala 1/48 av dom och den ser superb ut.

Är det någon som byggt ihop en Zengdefusats???
Jag tesdade en Mig 25a där ifrån och…jaaa du…det var nog det sämsta skit jag satt byggklorna i, inget passade, fick ger upp efter halva bygget

ElLobo
0

Det var en bra tråd det här, Sven-Erik! Nu kan man ju få lite samlade omdömen om olika tillverkare.

Jag har heller aldrig prövat Roden, men jag har en Opel Maultier liggandes och den ser fin ut.

Zhengdefu har jag aldrig prövat. Jag hade en Apache därifrån, men den sålde jag vidare.

Jag har även haft ett par Hobby Model Kits (även där Apache), men även de är sålda. De var billiga i inköp (10 kr styck i affär) så det var ju ingen förlust, men när jag öppnade och mätte lite lätt så verkade skalan (som inte stod någonstans) ligga mer åt 1/100 än 1/72, så då passade de inte in i min hög. Funderade ett tag på något kraschdiorama, men sålde dem istället.

Azgaron
1

Jag har ju sett en del Zhengdefu på ebay och funderat på att göra ett köp bara för att de var så billiga, men det kanske man ska avstå.

Jag har hört att AFV ska vara bra, men jag har inte provat själv.

Airfix och Revell är det ju lite si och så med ibland, och en del andra har ju också modeller av skiftande kvalitet. En del av det tycks bero på återutgivning av Gamla modeller eller utgivning av modeller som ursprungligen är av annat fabrikat.

Så länge det inte är allför jävligt så är jag rätt nöjd.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ElLobo
0

Är det någon som har provat Pegasus, Nakotne eller Pantera? Jag har några obyggda modeller av dessa märken.

Pegasus har jag väl inte hört så mycket positivt om, det tycks som om man ska ha dem om man samlar på modeller istället för att bygga … Om WildeSau fick gröpa ur plast på sin MFI-9:a så verkar den 105:a jag har därifrån dubbelt så illa.

När det gäller de andra så ser de väl hyfsade ut när man tittar ner i lådan, men är det någon som har byggt något därifrån så skulle det vara intressant med lite omdöme.

Sven-Erik
0

Vad mycket bra svar! En del märken har jag inte ens hört talas om!
Vad det gäller mig själv, så är jag inte någon millimeterjägare. Så länge propotionerna ser vettiga ut är jag nöjd ändå!

Mycket nytt som kommer från de forna öst-staterna, tycker jag är hyfstat bra. Mitt minne är ju sådär, så märkena har jag glömt.
Det skulle vara kul, om vi som ett litet sido-projekt, förökte få tag på de mest okända och okonventionella modellerna vi aldrig hört talas om! Skrattande

StefanW
0

Här kommer en liten förteckning på olika tillverkare. Kan säkert fylla på med mer tillverkare som gjort modeller och sedan kan man dra pilar mellan de som bytt/ köpt/ lånat formar av varandra. Och några obskyra som t.ex. Palmer är inte med här just nu…

Injektionsgjutna modeller

• Academy
  • Academy/Minicraft
  • Accurate Miniatures
  • Airfix
  • AHM
  • AMT/Ertl
  • Arii
  • Aurora
  • Bilek
  • Chematic
  • Dakoplast
  • DML/Dragon
  • Eastern Express
  • Esci
  • Frog
  • Fujimi
  • Hasegawa
  • Hawk
  • Heller
  • Hobbycraft
  • Humbrol
  • ICM
  • Italeri
  • Jo-Han
  • JP Models
  • KP [Kopro]
  • Korpac
  • Lee
  • Lindberg
  • Mania
  • Marivox
  • Mastercraft
  • Matchbox
  • MiniArt
  • Monogram
  • mpc
  • Novo
  • Promodeler
  • Revell
  • Revell-Monogram
  • SMER
  • Starfix
  • Tamiya
  • Testors
  • Toko (Roden)
  • Trumpeter
  • VEB Plasticart
  • Zhengdefu
  • ZTS
  • Zvezda

Injektionsgjutna

• Aeroplast
  • AFV Club
  • Classic Airframes
  • Cooper Craft
  • Hobby Model Kits
  • Roden
  • Science Treasury

Limited / korta serier av injektionsgjutna modeller

• Aeroclub
  • Aerofile
  • Aeroteam
  • Airmodel
  • AML
  • Amodel
  • Aviation USK (X-Otic)
  • Condor
  • Eduard
  • High Planes
  • HUMA
  • Karo As
  • Mach 2
  • Maquette
  • Meikraft
  • MPM
  • Nakotne
  • Octopus
  • Pantera
  • Pavla
  • Pegasus
  • PZW
  • Red Hurricane
  • Special Hobby
  • Supermodel
  • Sword
  • Valom
  • VES
  • William Brothers
  • WK models
  • X-Otic
  • Yumkt

Vacumformmodeller

• Airmodel
  • Arne Andersson
  • AviaStend
  • Broplan
  • Combat Models
  • Eagles Talon
  • Esoteric
  • Falcon
  • Frank Modelbau
  • Hallam Vac
  • Hobby Klub
  • Kayuk
  • Marfix
  • MAVI
  • MH vacu
  • Modelland
  • PSC 72
  • RarePlane[s]
  • Suthcliff
  • VP Canada
  • Waku
  • Yumkt

Resinmodeller

• AlphaFlight
  • Astrokit
  • Czechmaster Resin (CMR)
  • Choroszy Modelbud
  • Dujin
  • EP Original
  • Heritage Aviation
  • Italian Kits
  • Italian Wings
  • Miku Model
  • MisterKit
  • Museum Models
  • NOIX
  • Old Wings (formerly Italian Wings)
  • Planet Models
  • RCR Models
  • RS Models
  • Vami Models
  • Vintage Models
  • Warrior Models (of Poland)

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Jag fyllde på listan med några tillverkare, och så har jag modeller av några som jag inte vet om det är limited eller vanliga, men injektionsgjutna är de.

Aeroplast
Cooper Craft
Science Treasury

Sven-Erik
0

Det var en diger lista! Att det finns så många olika tillverkare.
Bra research!

starhawk
0

#9: jag fyller på med en resin-tillverkare: Heritage Aviation

Att det fanns så många tillverkare, man har ju erfarenhet av många men kvaliten varierar, dom säkraste korten enligt min erfarenhet är i alla fall Tamiya och Fujimi. Academy verkar bra men jag har inte tillräcklig erfarenhet av dem

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Den 109an som jag bygger i dogfighten just nu är ju Academy och den verkar väldigt fin, men jag har inte kommit så långt än att jag kan ge nått slutomdöme om den. Deras Minicraft serie ger jag inte så mycket för dessvärre.

Azgaron

ElLobo
0

Jag fyller på med lite synpunkter från en annan tråd.

gigabyte:

vilket byggmärke är bäst när det gäller flyg ,med passform och delar ?

ElLobo
0

ElLobo:

Det där är nog väldigt olika. Tamiya är kanske det bästa men även därifrån kan det komma mindre lyckade saker.

ElLobo
0

Azgaron:

Jo, det får jag nog hålla med om. Av de jag har erfarenhet av så är Tamiya, Hasegawa och Academy de som jag upplevt haft bäst detaljer och passform. Airfix förvånar ibland med både bra passform och hyggliga detaljer. Hittils är nog Frog värst. Jag har inte provat PM och Starfix än Glad

ElLobo
0

starhawk:

Jodå Tamiya, Hasegawa och Academy är bra men glöm inte bort Fujimi som jag har mycket goda erfarenheter av, dom brukar ha suveränt fina pilotfigurer

ElLobo
0

Azgaron:

Fujimi höll jag sånär på att glömma. Min Musse är ju Fujimi och var helt ok, och piloten ser faktiskt hyffsat bra ut. Eduard och Classic Airframes ska ju göra fina modeller, men jag har inte provat nått från dem än.

Azgaron
0

Ja, det kan ju vara bra att ha kommentarerna i rätt tråd.

Azgaron

ElLobo
0

Fyllde på i Stefans tråd (#9) med några som inte var med.

Azgaron
0

Det finns ju en hel del fabrikat man inte provat på av olika anledningar. Kankse för att de mest kända är lättillgängligast, men det skulle vara kul att prova på lite andra fabrikat. Man får väl höra sig för så man inte köper grisen i säcken.

Azgaron

ElLobo
0

#21: Ja, det är ju lättare att räkna upp de fabrikat man HAR provat på … Glad

Azgaron
0

Ja, det är ju det och ändå har jag missat ett gäng! Glad

Vissa fabrikat verkar vara bättre på vissa områden. Hasegawa är ju kända för sina fina flygmodeller, men Proosen gav ju inte mycket för deras Jänke. Dragon gör fina pansar och figurer i 1/35 men jag har hört att kvaliten skiftar lite där med. Jag har byggt ena halvan i en av deras Lock On i 1/144 och den var väl Ok, men ingen direkt WOW! YF-22an jag har ser Ok ut, men det återstår att se hur den är när man börjar bygga.

Azgaron

stickanw
0

Kvaliteten handlar väl inte bara om detaljeringen och utsmyckningen utan även hur hård eller mjuk plasten är. Hur byggbeskrivningen är upplagd, hur tydlig och förståelig den är. Jag håller just nu på med en gammal Harrier i scala 1/72 från Esci. Plasten är skör och det har Escis plast alltid varit, det är lätt att få skador eller förstörda detaler bland annat för deras förmåga att ha gjutstammar i vinklar eller andra svåråtkomliga ställen. Byggbeskrivningar som ej går att vika utan att vika ett annat steg i bygget eller instuktioner som pekar till baksidan av föremål men ej detaljerat var. Det sista är Esci inte ensamma om utan det är ganska vanligt.

pebben
0

ja det där kan jag hålla med om! tänker på dragon i första hand!  dom gör ju så fina detaljer men delarna blir fler och mindre så det börjar bli svårt att få loss dom hela! och lyckas man få lossen del hel så går den sönder eller flyger i vär nör man ska göra rent den! även ritningarn börjar att bli röriga främst då i deras 3in1 lådor  det tar bort litet av bygg glädjen tycker jag. men gosse vilka modeller dom gör! Glad och vad extra prylar man får!

AFV tycker jag gör bra grejor gillar deras 251 or som jag tycker är helt ok är också rätt billiga om man jämnför tex dml och tamiya men dml så får man ju offta lite mer i lådan och tamiya har ju så förbaskat bra passform 

//pebben

Azgaron
0

Nä, det har du ju rätt i! Tänkte iofs inte på den biten i första hand, men det är ju klart det spelar ju stor roll när man ska bygga. utkastmärken på otillgängliga ställen och på ogenomtänkta platser är ju också nått som påverkar kvaliten eller byggupplevelsen. Banden på min Italeri tiger eller hjulhuset på Sepecaten är bra eller snarare dåliga exempel. Jag har själv inte upplevt några problem med att plasten skulle vara skör (på ESCI), däremot har jag byggt nån modell (kommer inte ihåg fabrikat) där plasten varit väldigt hård.

Så visst är det många kriterier som ska in i kvalitetsbegreppet!

Azgaron

starhawk
0

Har en A-10 där utkastarmärkena är på sidan av Pavewaybombernas nos, ingen höjdare precis

#24:Där ser du Stickan du kan ju skriva intläggGlad

pebben
0

ja sannerligen! men nog har man byggt nån modell där mycket har strulat men som ändå har blivit lite favorit ändå så både resan dit och slutresultatet spelar ju roll!  och framför allt ska det ju vara roligt att bygga! Flört 

//pebben

ElLobo
0

#28: Ja, det är det allra viktigaste!

Det ska vara roligt att bygga!

Glad

Azgaron
0

Ja, definitivt! Sen kan man ju ha olika uppfattning om vad som är roligt. Det finns väl alltid bitar i ett bygge som anses som mindre roliga slipning och spackling tex. men sen kan det vara roligt att se det som en utmaning att fixa de här problemen och i slutändan få ihop en modell som man är nöjd med!

Azgaron

pebben
0

det har du helt rätt i azgaron!   hm undrar om det inte var roligare när det begav sig! när man struntade i glipor  skippade en del jobbiga delar och avslutade det hela med en rejäll kina puff?  hehe!  Räcka ut tungan

//pebben

[Henke29]
0

Tiger skott ska de va Pebben Flört
Ja laddade me 3st Tigerskott under var vinge.
Snacka om att de inte blev så möe kvar av den modelllen,,

ElLobo
0

#32: Nä, nä, nä! pebben har alldeles rätt! Kinapuffar var det! Och ville man vara helt säker så kunde man ladda extra med några ettöres vid sidan av. Glad

Azgaron
0

Sen kan man ju alltid knyta ihop kedjor med smällare och tex börja med smatterband och avsluta med nån rejäl kinapuff!

Azgaron

[Henke29]
0

Får testa me mängd olika kinapuffar framöver om nått bygge misslyckas då man har några paket kvar liggandes hemma.Oskyldig

ElLobo
0

#35: Va, är du en terrorist?! Flört 

Tunnan, ta hand om Henke så han inte hittar på några dumheter! Glad

Azgaron
0

Glad

[Henke29]
0

Haha Nja ja tror knappt han behöver det då de kanske bara gäller nån gammal Arifix sats Skrattande
Ni sa att man ska ha kul me modellbygge Flört

ElLobo
0

Glad

stickanw
0

#32,33 osv  Häxpipor ska det väl vara.

Stickanw

[Tunnan]
0

#36  Ja han kan vara lite våldsam med sina modeller ibland har jag märkt.
Jag har också haft lite extra roligt med mina misslyckade modeller ibland.
Jag kommer ihåg en gång för länge-länge sedan att jag försökte att bygga ihop en LEE-sats av F-22an.
Passformen var väl ok, men plasten vår så tunn att det inte gick att limma ihop skiten.
Och dår vart man ju liasom lite smått irriterad, så jag tryckte dit 2st små pappersraketer i ändan på´n och tände på.
Det vart bra fart på det planet, med EBK och alltSkrattande
Men självförstörarmekaniken utlöste sig redan efter några sek.
Men roligt var det alltFlört

cyberdemon
0

Håller med pebben om Dragons överflöd av delar i vissa av sina nya modeller, men de sk Premium Kits är grymma, gillar även Trumpeter, AFV Club, Tristar och självklart Tamiya. Däremot blir jag nästan jämt besviken på Italieris pansar i 1:35. Alldeles för simpla byggsatser med dålig gjutning och odetaljerade delar. Airfix skulle jag enbart köpa av nostalgiskäl och Academy som är snäpet bättre bara.

Greenhorn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I mina unga år då jag endast byggde flygplan var det till 99% bara Matchbox som gällde. Ni vet, byggsatserna som redan var "färdigmålade", dvs två eller tre olika färger på plasten. När jag var tio år tyckte jag dessa var väldigt detaljerade och hade bra passform. Men hur står sig dessa byggsatser mot nutidens tillverkare? Ni som bygger mycket flyg kanske vet?

[Tunnan]
0

Lite kul detta här, just den modellen du visar på bilden är just den enda Matchboxsatsen som jag byggt.
Just passformen är väl inte det sämsta med deras satser, men dom har oftar panellinjer som är djupa som diken.
Och så är detaljeringen inte den bästa heller

ElLobo
0

#43: Nej, det är klart att det finns en del att önska när det gäller Matchbox, men jag gillar dem och har ett antal både påbörjade och i det obyggda lagret. Och visst är det lite speciellt med deras två- eller trefärgade modeller.

Azgaron
0

Nä, de är väl kanske inte de bästa modellerna, men säkert inte de sämsta heller. Sen om färgerna är kul eller störande eller inte spelar nån roll kan man ju undra. Helt fel kan de ju inte vara då Revell har gett ut deras Sea Venom i 1/32. Själv har jag ju originalet! Glad

Azgaron

ElLobo
0

#46: Glad

StefanW
0

#20 Tackar! Glad

Stefan - Modellbyggare

AndersE
0

När jag byggde på 70-talet vill jag minnas att jag tyckte Heller och Monogram var bäst. Tamiya var fina redan då. Airfix har väl aldrig varit super, men de hade ett fantastiskt utbud, och jag har byggt mååånga Airfix.

Frog var också kul, men ganska dåliga.

pebben
0

hehe! när jag läser ord som machbox frog osv får jag ett fånigt leende det är ren nostalgi!  Glad första modellen jag satte ihop tror jag var 1972 el73! det var en airfix tiger moth men på den tiden tyckte man nog att machbox var rätt så bra hadde också kul ställ som man fick med i modellen frog har la alltid varit rätt kassa men hadde några roliga modeller i sitt utbud men det blev nog mäst airfix om jag minns rätt och så ska vi inte glömma bort revell som också fanns. första tamiyan var en jagdpanther 1/35
och första bilen kom lite senare det var en amt bel air-57  mitt första fartyg tror jag var uss missuri från monogram  machbox hadde också pansar i 1/76 dom var rätt så fräna man fick med en liten diorama platta + så brukade det vara med nån figur också!  revell har packat om några av dom så en del går att få tag på om nån e sugen att prova

//pebben

Azgaron
0

Matchbox pansarmodeller med dioramaplatta var kul! Bygde en hel drös! Glad

Azgaron

pebben
0

ja samma här! Glad

//pebben

starliner
0

Det här var en intressant tråd. Jag bygger bara bilmodeller och märker en tydlig skillnad i kvalite mellan tillverkarna. AMT/ERTL har många bilar som är återutgivningar och tyvärr används de gamla formarna. Brukar vara stora sjunkningar och mycket gjutskägg. Revell/Monogram gillar jag bättre men av de bilar som jag har byggt så är nog Tamiyas de som har bäst kvalite.

Johnny

ElLobo
0

starhawk:

Någon som har erfarenhet av modelltillverkaren Gavia? Gör dom bra modeller?

WildeSau:

Passformen brukar vara god. Jag har sett en Lavochkin La-7 (1/48) på bild som enl. byggaren stämde bra överens med originalet och jag har själv klämt på (men inte byggt) en fin Let L-410 i 1/72.

ElLobo
0

starhawk:

just nu funderar jag på Revell eller en något dyrare Matchbox, vad skall jag välja? några synpunkter?

jag menade snarast kvalitet i största allmänhet, jag har ju min Victor från Revell, och den är ett tråkigt kapitel, är den ett undantag eller… Matchbox har jag ett par fina exemplar av, är det en regel eller undantag?

Azgaron:

det kan nog vara rätt skiftande kvalite från båda tillverkarna. Även om jag byggde en del matchbox i min ungdom, så har jag inte så stor erfarenhet av dem. Vissa av Revells modeller är lite av en besvikelse då jag tycker att de kunde lagt ner mer jobb på att få det att se snyggt ut. Typhoonen jag bygger är ju helt ok, men Me262an och F-16C tycker jag de missat lite i detalj och utförande på. Sen verkar ju Berkuten i 144 vara riktigt bra! Revells nyare modeller är nog över lag ganska ok tror jag.

ElLobo
0

starhawk:

enligt en recensent så var Matchbox Lysander i skala 1:32 antagligen den bästa som gjorts, vidare såg jag i ett forum att Revell köpt Matchbox formar till den! Detta fick mig att tänka på att Revells Victor var ju också från början Matchbox, har Revell för vana att köpa Matchbox gamla formar?

WildeSau:

Revell Deutschland AG köpte Matchbox formar någon gång på 90-talet.

De gavs ut i antingen i Revellkartonger med blåa kanter eller Matchboxkartonger med svart kanter och en liten "der grüne Punkt".

Matchboxnamnet användes fram till 2001, då de inte förlängde licensen längre.

Sedan dess säljs de endast under namnet Revell.

Revells utgåva av HP Victor är en Matchbox och har bl.a art.nr 04326 och 04352.

Sedan kan man hitta bl.a Italeri, Zvezda, Heller, Ceji, Zhengdefu, Frog och VEB Plasticart och säkert fler suspekta asiater och öststatare i Revellkartong.

starhawk
0

Ojdå, här har det stoppats in en massa trådar i en

ElLobo
0

#57: Som en liten sammanfattning. Glad

WildeSau
0

#56 Då stoppar vi in Hasegawa och Monogram i Revellkartongen också Skrattande

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

cyberdemon
0

som pansarbyggare vill jag betygsätta några av fabrikaten:

*****Dragon+Cyberhobby = överlag mkt mkt bra (köper flest modeller härifrån, de fullkomligt vräker ut nya modeller som håller superklass, se speciellt deras Premium Edtion och Smart Kits

****Tamiya = mkt bra (är dock lite sega med nya releaser)

****Trumpeter = mkt bra och oehört prisvärda (satsar mycket på udda fordon som exempelvis sk paperpanzers)

****AFV Club = mkt bra (de har inte så värst mycket i sin portfolio men satsar även de på lite udda pansar)

**Italieri = bra, inte något som hamnar överst på önskelistan dock

-Revell = aldrig provat deras pansar

*Airfix = nja (känns ålderdomliga)

*****MIG = ett fåtal resinprodukter i toppklass

-Miniart = aldrig provat deras pansar men de får bra vitsord på armorama.com, pmms.com

*****Plusmodel = bevisligen är tjeckerna bra på mer än pilsner och hockey, bland alla dioramatillbehör hittar man här förstklassiga resinmodeller

*****Tristar = inte mycket plastmodeller, men de som finns toppar listan, speciellt de som kommer med full inredning.

(som vi alla ser är asien  dominanter på injektionsplast, Dragon Tamiya, Tristar, Trumpeter och AFV Club kommer alla från Kina, Japan och Taiwan)

när det gäller figurer tar vi det i annan tråd   ;)

det summerar väl min erfarenhet

/thomas

cyberdemon
0

ska tillägga att min betygsskala enbart gäller för 1/35

ElLobo
0

#60: Bra inlägg! Tack!

[Henke29]
0

Mycke bra då vet man vilka märken man ska satsa på framöver när de gäller pansarSkrattande

cyberdemon
0

men smaken är som baken Henke som sagt, en del kanske föredrar Airfix, men jag kikar ofta på de recensioner som finns i britiiska tidningar såsom Model Military International, Military in Scale m fl men även de sajter jag nämnde: armorama.com, perthmilitarymodelling.com osv, sen går jag även efter erfarenhet när jag köper en modell, vissa lite enklare byggsatser såsom äldre Tamiya som gjutna någon gång på 70-80 talen kan bli grymma om man köper till lite fotoets från Aber, eduard, Fruilmodel

Azgaron
0

HobbyBoss gör fina pansarmodeller i 1/48 tycker jag. Dessutom har ju en del av dem inredning.

Azgaron

[Henke29]
0

Okej
Jo jag vet
Har byggt nu rätt mycke Airfix så ja vet var dom går för hehe..
Men har finare byggmodeller så som Tamiya, Hasegawa, nyare Revell är inte alls tokiga sen Academy mm
Fujumi tycker ja oxå är ett bra märke

cyberdemon
0

Henke ber om ursäkt - glömde Academy i all hast, jo de är ganska OK i mitt tycke, sortimentet är inte så stort men de har många udda Shermans etc  ;)

de andra märkena har jag aldrig byggt (Hasegawa, Fujimu)

ElLobo
0

Jag lägger in en liten länk till cyberdemons tråd om Kvalité på figurer.

[Henke29]
0

De är lungt man kan inte komma ihåg alla märken..