Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pågående-projekt
Läst 4204 ggr
Azgaron
0

Hawker Typhoon Mk1 Revell 1/32

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här började jag på lite smått igår! Glad

Lite påbörjad som sagt, med motordelarna målade, men de har åkt i färgborttagningsbad.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Henke29]
0

Aha ett fint plan :)
Saknar just en Hawker Typhoon i skala 1/72…
Ska bli intresant att få se bilder framöver:)

ElLobo
0

Det där är ett riktigt attackplan!

Har du bestämt hur du ska märka den än? Kanske som erövrad tysk?

Azgaron
0

Jag deltar med denna i ett gruppbygge på FSM som heter "The in my stash GB: Redux", där man fick lista 15 modeller i högen och så har det röstats fram vilken man skulle bygga. Efter röstningen hade denna och min sdkfz 232 hamnat lika, så efter omröstning så blev det den här som fick mest röster, och sålunda den jag ska bygga Glad

Kollade lite på nätet och det finns tydligen EM prylar att köpa till cockpit bla. men 16 pund låter lite väl att ta i så jag avstår nog.

Jag har börjat lite smått med att rensa delarna till cockpit från gjutskägg och spacklat lite utkastningsmärken, samt limmat vinghalvorna. Jag har dock inte limmat dem till mittbiten då jag tänkte att det kunde vara bra att testa passformen lite först.

Till inredningen tänkte jag använda british interior green, men nu undrar jag ska hjulhusen ha den färgen också, eller zinc chromate ala Hu81?

I beskrivningen finns referenser till Pactras färgsortiment, men jag hittar ingen konverteringstabell, och så misstänker jag att betäckningarna kanske är gamla.

Bilder kommer snart!

Azgaron

Azgaron
0

#1 Ja, det är en trevlig kärra! Jag har visserligen en 1/72a ifrån Frog, men det kanske inte är världens kuligaste byggsats, raritet i påse.

#2 Ja, det kan man väl säga. Vet inte vilken märkning jag ska ha. Just nu har jag ju bara till en kärra, och det gäller ju att hitta lämpliga dekaler i 1/32 om man ska kunna göra andra versioner, såvida man inte ska måla. Erövrad tysk hade kanske varit kul.

Azgaron

[Henke29]
0

Okej!

Ja ska försöka få tag på Academys fina byggsats i skala 1/72 :)
Vet att dom gör bra modeller..

Azgaron
0

Jo, deras byggsatser verkar rätt okey, om man bortser från deras Minicraft serie i 1/144 som jag inte tycker va nått vidare värst.

Azgaron

Azgaron
0

Eh, glömde bilden på motordelarna!

Inte mycket att se kanske, men så där såg de ut innan de åkte i lilla badet Glad 

Azgaron

ElLobo
0

#7: Det blir nog bra när de har fått bada lite.

Sven-Erik
0

#0. Vilket inspirerande bygge! Kul med en relativt "okänd" maskin i högen av Me109 och Spitfire. Sen blir ju ett 1:32 plan roligt stor! Det här ska jag följa med aptit!

ElLobo
0

#3: En färgöversättningstabell man kan använda sig av, dessvärre utan Pactra.

Equivalencies Model Color

Azgaron
0

#8 Jo, det ska det nog bli. Ska bara hitta lämpliga fäger till motorn sen. Funderar på att dra på svart på alla delarna först och sen måla med den färgen de ska ha så jag får lite preshade effekt. Får ju ändå ge mig på med highlights och sånt sen.

#9 Ja, det är ju inte så vanligt med typhoon ibland byggena, och som sagt 1/32 är ju en trevlig skala att bygga i. Dock något utrymmeskävande, men det går ju hyggligt bra med såna här kärror. Lite värre med F-14 eller varför inte nån kul bombare som B-17 Glad

Azgaron

Azgaron
0

#10 Tack! Jo övesättningstabeller ä alltid bra att ha. Synd att det inte fanns med Pactra. Funderar på att skaffa en sån där snurra, fö där ska visst Pactra finnas med.

Målade precis interiördelarna!

Sen ska jag sätta ihop det och måla en gång till Glad

Azgaron

Azgaron
0

Förresten vad ska man ha för färg på ryggstödet?

Azgaron

Azgaron
0

Jag blir så trött! Egentligen ska man väl göra research först och inte under tiden man bygger. Jag har ju målat cockpitdelarna i grönt, men om man kollar här så verkar ju ramarna vara i aluminium och sen är ju det mesta svart tycker jag. Fast det är ju museiumbilder så man kan ju inte vara helt säker antar jag.

Jag ställde frågan om färg på ryggstödet på FSM också, och fick till svar rött eller läder. Jag är inte säker på om de menar den tunna kudden bakom bältena eller nack/huvudstödet som på nån bild jag såg verkade vara i läder.

Azgaron

ElLobo
0

#14: Ja, det är ju nackdelen med att hålla på att leta fakta under tiden man bygger. Men oftast så blir det ju så!

Azgaron
0

Jo, det blir ju det, och jag är nog lite slarvig, men jag brukar söka fakta först när jag behöver kolla nån detalj, och då kan jag ju ha hunnit en bit på väg.

Funderar på att ta mig lite artistisk frihet och måla vissa delar grönt, ramen i aluminium och detaljer och panel i svart. Sen får man väl göra wash och torrborstning.

Azgaron

ElLobo
0

#16-2: Detaljerna har blivit bättringsmålade i samband med reparationer! Glad

gigabyte
0

Ett maffigt flyg  du har skaffat ,det luftintaget i nosen är så snyggt !

Azgaron
0

Jo, det ser rätt tufft ut med luftintaget!

Azgaron

Azgaron
0

Rengjorda motordelar!

Azgaron

Azgaron
0

Ihopsatta och första målningen!

Azgaron

Azgaron
0

Två olika färger till interiören. Verkar det vettigt?

Azgaron

Azgaron
0

Målade motorn lite till!

Azgaron

Azgaron
0

Och lite "väggar"!

Azgaron

Azgaron
0

Också lite av mitt frihandskladd med sprutan Glad

Azgaron

StefanW
0

#25 Självporträtt!? Skrattande

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Nja, inte riktigt, men vissa likheter finns nog! Kul att sitta och leka lite.

Azgaron

[Tunnan]
0

Du skulle blir en sån där motivlackare Azgaron Flört

Azgaron
0

Tja, kanske det, med lite mer övning så! Glad Har ju funderat på det tidigare, men då hade jag ingen spruta.

Azgaron

TommiN
0

Jag vill också ha en Typhoon,eller Tempest i 1:48 skala,fint plan du har där Azgaron.

Fortsätt med motivmålningen,ser bra ut.

Azgaron
0

Tack Tommi!

Ja, de är trevliga plan.Skulle också vilja ha tag i en i 1/48.

Det värmer att ha fått beröm från forumets motivmålarmästare! Glad

Azgaron

Sven-Erik
0

Vilket snyggt bygge! Kul maskin att följa. Du har verkligen fått till det med sprutan!

[Tunnan]
0

Kan detta vara nått Azgaron?

[Tunnan]
0

Äsch, det blev fel där
kan inte detta riktigt med att lägga in länkar i en text
Hur gör man ?

http://www.tradera.com/_HAWKER_TYPHOON_Monogram_1_48_-auktion-56049804#pic

ElLobo
0

#34: Jovisst kan du det! Gör så här:

Skriv texten du vill ha. Markera ordet/orden du vill länka, och klicka på ikonen Skapa länk (ser ut som en kedjelänk) ovanför textfältet. Då får du fram en dialogruta där du skriver in Internetadressen och bockar i rutan med Öppna länken i nytt fönster. Tryck på skapa, så ordnas länken. Tryck på Publicera kommentar, så är allt klappat och klart!

[Tunnan]
0

Tack ElLobo

ElLobo
0

#36: Varsågod! Här hjälps vi åt! Glad

Azgaron
0

#32 Tack! Jo, det börjar gå rätt bra nu med sprutan.

#33,34 Jo, den ser ju trevlig ut och än så länge är ju priset bra. Satte precis upp den i minneslistan.

Azgaron

Azgaron
0

Så här ser motor och inredningsdetaljerna ut just nu!

Azgaron

[Tunnan]
0

Kanonbra Azgaron.
Du har fått till det jättefint med alla detaljerna.
Ska strax sätta igång bygget här hemma med.

Azgaron
0

Det vart visst lite känsligt med långa filnamn när man skulle lägga upp bilder här.

Ska ta och lägga lite rost och sot på avgasrören, och så funderar jag på ifall man inte kan lägga till lite ledningar å lite sånt i både motorum och cockpit. Problemet är att omsätta bilder till modellrealitet, och att ha tillgång till bra bilder.

Azgaron

Azgaron
0

Tack Tunnan!

Det finns visserligen en komplett cockpit i resin från MDC men den kostar visst 18 pund eller nått sånt. Jag tycker att den här är rätt ok, men IPn kunde ju ha varit gjuten istället för att vara dekal, eller både och kanske.

Azgaron

ElLobo
0

#41: Jag ser att det gick bra med bilden nu! Skönt!

[Tunnan]
0

När man köper fotoetsdetaljer så brukar det allt (nästan) följa med ett litet plastmärke för instrumentbrädan, men jag har aldrig fattat vad den skall vara till för ???Förvånad
Jag bruka iof vara lite trög i dom 2 grå som fortfarande lever Flört

Azgaron
0

#43 Ja, det gjorde ju det! Funkade fint när jag kortade ner filnamnet lite.

#44 Nu är jag nog också lite lost Förvånad Jag har bara en fotoetsinredning och där är väl nån slags plastfilm till instrumenten, är det den du menar?

Mina är osams ibland! Glad

Azgaron

[Tunnan]
0

Jepp det är den jag menar, film är nog ett bättre namn än märke.
Ja när dom 2 börjar bråkar så får man allt går och lägga sig, för då är det helkörtFlört

/Tunnan

Azgaron
0

Jag har inte kollat så noga, men ska inte den sitta bakom etsbiten så man får visare och sånt i instrumenten?

Sen kan jag tycka att Eduard är lite kryptiska i sina beskrivningar. På en del ställen visar de att det ska vara plastbitar (typ plasticard antar jag) men inget som talar om hur stora eller tjocka de ska vara. Tror de att alla är superduktiga scratchbyggare eller? En mall eller mått hade varit bra på sina ställen.

Azgaron

[Tunnan]
0

Ja absolut
Ska testa attsätta den bakom instrumentbrädan nästa gång.

/Tunnan

ElLobo
0

#47-1: Så tycker jag det verkar med mina fotoetsdetaljer till Badgern. Det finns en dekal/film med som ska sitta bakom FE-instrumentbrädan.

Azgaron
0

#48 Ja, gör det, tycker jag låter som en bra idé

#49 Tack, jo det är ju det intrycket jag fått. Här löser vi minnsan folks problem Glad

Azgaron

[Tunnan]
0

Ja det är bra det
Behöver man hjälp så är det bara att vända sig hit.
Kanonbra Glad

ElLobo
0

Vad bra! Jag har några stora plan som behöver målas … Skrattande

gigabyte
0

#39 Ser förbaskat bra ut ,ser fram mot mera byggbilder från dig azgaron

Azgaron
0

#52 Eh, alltså jag menar förståss det här braiga forumet!

#53 Tack giga!

Azgaron

ElLobo
0

#54: Flört

Sven-Erik
0

#39. Mycket snyggt målat Azgaron! Det här blir hur bra som helst!

Azgaron
0

Tack Sven-Erik!

Ska bara ha till resten också! Glad

Azgaron

Azgaron
0

Efter en del om och men osv. så har jag målat om insidorna till cockpit i svart och hjulhusen i aluminium. Allt enligt expertråd Glad

Sen har jag jobbat lite med instrumentpanelen. Jag tyckte det såg lite platt ut med bara dekal på ett såpass stort plan. Jag är ingen superscratchbyggare, men ett å annat snappar man ju upp ibland. Jag tillverkade lite ringar i plast och ämnar sätta dit dem på panelen typ så här!

Lite osäker på hur jag ska få dit dem utan att kludda till dekalen. Hade jag tänkt på det lite tidigare kunde man ju fixat till ringarna först och klippt/stansat ut dekalerna. Så dags nu Glad

Azgaron

Sven-Erik
0

#58. Det ser väldigt fint ut det där! Kul ide´det där med ringarna runt instrumenten! Vad tillverkade du dem av??

[Tunnan]
0

Det där var haftigt Azgaron
ser hur verkligt  ut som helst
Vad gör du ringarna av, sugrör eller ?

Azgaron
0

Tack, Sven-Erik å Tunnan!

Jag hittade tipset på LSP. Man värmer och sträcker ut plast "som vanligt". Sen lindar man en spiral runt en spik eller annat lämpligt föremål med lämplig diameter. Fäst ändarna med tejp eller nått. Sen kokar man lite vatten och doppar i spiken med spiralen en liten stund 5-10 sek räcker nog. Därefter kapar man spiralen med en vass spetsig kniv och vips har man ett gäng ringar. Bara att limma ihop ändarna och limma dit. Han vars tips jag hittade hade gjort instrument till en tysk kärra och hade därför limmat tunna fyrkanter bakom ringarna för att få det typiska utseendet som de instrumenten hade.

Återstår att se hur det blir när det blir klart! Glad

Azgaron

starhawk
0

#10: Hur är den där färgöversättningstabellen tänkt att fungera egentligen? vad är ref och pos för något?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Jaha du, det var ju en bra fråga, men jag tror iaf att ref är färgnumret och pos? vet ej! Jag hade tyckt att det hade varit bra om de angett färgnamnen också.

Azgaron

ElLobo
0

#62: Jag har faktiskt ingen aning om vad de menar. Tyvärr!

WildeSau
0

#58 Det ser snyggt ut. Hur många ringar har fastnat på fingrarna? Skrattande

#62-64 ref är färgnumret och pos är vilken plats den har i färgstället när den säljs i affärerna.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

#65-2: Vilket smidigt sätt … Fundersam 

Tack!

Azgaron
0

#65 Tack! Fastnat har de gjort men inte så mycket på fingrarna, utan på pincett å andra verktyg när jag försökt få dem på plats. Fundersam De är ju rätt ömtåliga med iaf. om man vill ha dem nått sånär tunna. I och med att de är gjorda i spiral så stretar ändarna åt varsitt håll och att få ihop dem kräver en del tålamod, och flytande lim vart inget bra! Glad

Jo, kunde tänka mig att det var nått sånt, men var inte säker.

Azgaron

pebben
0

nu blir man ju sugen på nått lite större plan också  usch kan bli dyrt det här Flört

//pebben

[Henke29]
0

Ser kanon ut Azgaron Skrattande

Azgaron
0

#66 Jo, det är rätt smidigt! Man ska bara ha en fiskelåda eller nått med fack i och samla alla ringar i olika storlekar till nästa gång.

#68 Hehe, jo, det kan ju bli det, men de jag har, har jag haft turen att hitta för 150-200:- på tradera bla. Men det är ju klart Academy eller Tamiya F-16 tex går ju lös på en rätt fin slant, eller om man vill skaffa ets och resinprylar så skramlar det iväg rätt fort.

#69 Tack Henke!

Nu fattas bara nån ring i lite mindre storlek, sen är den snart klar.

Azgaron

[Tunnan]
0

Det här ska ja testa på mitt kissekattbygge tror jag
Det tarvar nog lite stärre skala om det skall går att igenomföra detta pilleri Flört

Azgaron
0

Jo, det gör nog det! Sen är det ju frågan om mängden tålamod man har om man ska gå längre ner i skalorna. 1/48 borde kunna funka i vissa fall.

Azgaron

Azgaron
0

Jag vet egentligen inte om jag ska ha piloten, men låta bli att måla kan jag inte! Glad

Azgaron

Azgaron
0

Och lite provpassning på plats!

Azgaron

Azgaron
0

Motorn är hopmonterad, och provpassad!

Ska måla lite till och torrborsta lite!

Azgaron

Proosen
0

Klart du ska ha en pilot! När det ser då där bra ut måste han nu få jobbet på kontoret. Det ser överlag väldigt lovande ut tycker jag, maffig kärra!

Niclas

StefanW
0

Den gubben skall med! Glad 

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

AndersE
0

Vilket fantastiskt bygge av en härlig kärra. Ska bli kul att fortsätta följa…

Sven-Erik
0

#74. Riktigt bra målad figur! Ja gtycker absolut att han ska få vara med!

Azgaron
0

Tack allihopa!

Jo, han får väl följa med! Önskar bara att skulptören gjort ett bättre jobb. Händerna ser ut som om han/hon tittat för mycket på Kalle Anka och i sista minuten kommit på "Visst tusan det ska ju vara ett finger till!" Skrattande

Nåja, det syns ju inte så mycket av det, när den väl är på plats. Frågan är, hur gör jag med bälten på ryggstödet? Jag tycker att det är en vanlig miss, att det inte ser ut som att piloten är fastspänd trots att han har bälten på.

Azgaron

gigabyte
0

Mycket snyggt jobb AZ  fint målad motor o pilot, detta bygge ser ut att bli något av det extra från dig !!!!

Azgaron
0

Tack Giga!

Jo, jag ska försöka göra mitt bästa. Glad

Azgaron

classeman
0

Det där ser ut och kunna bli riktigt snyggt.

Azgaron
0

Tack Classeman!

Azgaron

Azgaron
0

Jobbar för fullt! Motorn känns klar nu och en ny provpassning var på plats! Nu med båda kroppshalvorna. Verkar passa bra, vilket kanske inte syns på den här bilden.

Dock tycker jag ett det ser ut att fattas nånting, en bit ram kanske och ev. lite ledningar eller nått sånt.

Azgaron

WildeSau
0

#85 Det ser bra ut.

H-motorn är ju lite speciell så motorfundamentet kanske inte är synligt. En liten komplettering med 24 st tändkablar kanske ? Flört

Azgaron
0

Tack Sau!

Jag kollade lite på ett annat bygge på LSP och ramen sitter i stort sett nedanför det man ser genom luckan.

Hehe, ja det hade ju varit nått, men då är det nog bra att veta hur det ska se ut! Misstänker att det kan bli rätt pilligt.

Azgaron

gigabyte
0

Det här blir bra Azgaron ,ser jätte fint ut med motorn i flyg kroppen ,snyggt jobbat !!!

WildeSau
0

#87 Nästan samma plan så referensbilderna fungerar även här

The Hawker Tempest page

Azgaron
0

#88 Tack Giga!

#89 Tack Sau! Om man tänker sig bränsleledningarna som en ram runt cylindrarna så sitter balken motorn hänger i precis nedanför den ramen, och det lär det inte synas mycket av. Man kunde kanske haft mer detaljer på motorn, men då skulle man nog lagt mer jobb på att snygga till bränsleledningarna mm. Jag låter nog det vara som det är. Jag är trots allt rätt nöjd med hur jag fick ihop motorn.

Nä, nu ska jag fixa klart IPn sen ska kroppen ihop.

Azgaron

Azgaron
0

Siktet ser inte så kul ut!

Jag gissar att kanten på den runda delen inte ska vara där! Ursäkta den suddiga bilden, men jag hoppas det är tillräckligt bra iaf. Jag har lite svårt att fokusera ibland! Glad

Azgaron

Azgaron
0

Så här blev den färdiga Ipn!

Tror faktiskt det får duga! Glad

Azgaron

gigabyte
0

Du har flyt Azgaron, på ditt bygge ,ser mycket bra ut !!

[Tunnan]
0

Ser ju väldigt bra ut Azgaron
Fin panel du fått till.

Azgaron
0

Tack Giga och Tunnan!

Äntligen är alla delar klara för montering i flygkroppen! Återstår att se om jag får ihop den ordentligt!

Azgaron

[Henke29]
0

Mycke bra jobbat Azgaron mycke fin panel du fått till,,,

Ska bli spännande att se resten sen..

Azgaron
0

Tack Henke!

Azgaron

Azgaron
0

Jag kände att jag vart tvungen att leka lite innan jag sätter ihop planet! Glad

Vroom, Vroom!

Kul, men usch vilka whiff idéer det ger! Glad

ElLobo
0

#98: A wheel-chair!!! Flört

Azgaron
0

Ja, eller nått! Man kanske skulle ha satt dit nå motor också! Kul att leka lite men nu är det dags att återgå till de ursprungliga planerna och montera allt på plats. Funderar dock på att kapa ett par lämpliga bitarr gjutstam, slipa till dem lite och sätta dit som ram i motorutrymmet. Inget avancerat, utan bara två bitar på varje sida, eller det kanske tom räcker med ena sidan då den andra inte syns när kroppen är ihopsatt!

Azgaron

StefanW
0

#98 Skrattande

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Sådär, dags för lite uppdatering igen! Glad Här är först en bild på rambiten och sporrhjulet.

Jag tycke först att hjulet såg konstigt ut, men efter att ha kollat på bilder ska det se ut sådär. Jag fick också en förklaring till varför. Precis som kundvagnshjul har sporrhjulen en tendens att vibrera och leva runt lite som de själva vill. Genom att ha två ringar i mönstret så underlättar det betydligt och minskar vibrationerna.

Azgaron

Azgaron
0

Såhär blev det med cockit och motor på plats!

Sista bilden innan ihopmonteringen av flygkroppen.

Azgaron

ElLobo
0

#102: Tack för förklaringen! Då vet vi det också.

#103: Ser mycket bra ut!

Azgaron
0

Var så god!

Alltid kul när man får reda på info man inte hade en aning om tidigare. Tänk ändå ifall kundvagnstillverkarna kunde tagit vara på denna idén också. Det hade nog underlättat en del.

Azgaron

ElLobo
0

#105: Du kanske skulle ge dem ett tips?

Azgaron
0

Hehe, ja kanske det! Glad

Azgaron

[Tunnan]
0

Ser ju himla bra ut Azgaron, detta har du till mycke bra.

Den gubben behöver iaf inte frysa om tårna Flört

Azgaron
0

Tack Tunnan!

Nä, och skulle han bli varm så finns det ju en stor fläkt framtill! Glad

Azgaron

[Tunnan]
0

He He!  ja just ja Skrattande

Azgaron
0

Här går det undan! Glad

Sådär, nu är kroppen limmad, och ska torka lite. De yttre vinghalvorna är också limmade, men mittdelen bara provpassad.

Azgaron

[Tunnan]
0

Uj Uj…Du bygger mycke snabbare än jag just nu.
Här går det segt som tusan

Azgaron
0

Hehe, ja kanske det! Cockpit och all detaljering mm har tagit sin lilla tid. När det väl var klart så gick det ganska snabbt att få på plats. Sen lär det väl gå segt ett tag igen tills spackling och slipning är klart. Ska bara fundera ut vilken metod som är bäst till monteringen av vingarna. Antingen limmar man ju ihop hela vingen och sen till kroppen, eller så limmar man mittbiten mot kroppen och limmar dit vingarna sen. Om det nu spelar nån roll det vill säga.

Azgaron

gigabyte
0

snyggt med dom målade i silver  hjulhusen, eller vad ni nu kallar det Glad

Azgaron
0

Tack Giga!

Jo, det går bra att kalla det för hjulhus!

Azgaron

[Tunnan]
0

Jaa, hjulhus eller hjulchakt, inget är väl fel direkt kan jag tro Glad

Azgaron
0

Nä, det går nog bra vilket som.

Azgaron

Azgaron
0

Nu framgår det väl inte av bilden, så som jag tänkt, men vingarna satt inte direkt som en smäck precis!

En väldigt tajt smäck isåfall, så tajt att fogen i nosen behövde limmas lite! Nåja det ska nog gå att få ihop med lite trixande. Nått lite spacklande får man väl räkna med hur man än gör. Huvudsaken är väl oftast att ovansidan och framkanten på vingroten ser rätt ut och att vingen inte är helt skev.

Azgaron

Calle951
0

Du är ju duktig i jämförelse med mig men jag är ju bara i och för sig nybörjareSkrattande

StefanW
0

#118 Vad vore livet utan spackel…

#119 Välkommen hit! Vad bygger du för något?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Calle951
0

120# Började med bilar men den senaste jag byggde var ett Spitfire Mk V, Vilket var ett flygplan (det roligaste jag byggt hitills).

StefanW
0

#121 Har du några bilder på dina alster?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Calle951
0

#122 Här är bilden på mitt flygplan:

Calle951
0

Och här kommer bilderna på de två bilarna jag gjort

Azgaron
0

#119 Hej och välkommen hit! Trevliga bilder och kul att du börjat med en trevlig hobby och hittat hit till detta forumet.

Tack för att du gillade mitt bygge!

#120 Nä, det vore ju ingen sport ifall man inte behövde spackla och slipa lite! Glad

Azgaron

ElLobo
0

#119: Jag vill också säga välkommen! Du ska se att du kommer att trivas här bland oss andra! Tack för bilderna.

Azgaron
0

Efter en massa om och men, och trixande med att få vingarna att passa, så blev det till att försiktigt bryta upp vingarna lite!

Tillbaka på ruta 2! Nu ska det få torka lite, sen ska jag försöka passa in vingarna igen, och förhoppningsvis går det lite bättre denna gången.

Återkommer med mer bilder när jag vet hur det gått! Jag spacklar ju hellre lite glipa än att ha det så tajt att man måste använda milt våld med resultatet att nosen spricker upp.

Azgaron

ElLobo
0

#127: Ja, ibland blir det inte som man vill eller som det är tänkt! Hoppas du får ordning på det.

Azgaron
0

Nä, det blr ju inte det, men jag tror nog att det ska gå bra!

Azgaron

Azgaron
0

Nått fel är trasigt! Jag har satt dit mittbiten så den passade så snyggt det gick mot flygkroppen och luftintaget. Vänster vinge verkar då passa alldeles utmärkt, utan glapp nånstans.

Styrtappen ser ut att sitta längre in på högersidan och en mätning visar att det skiljer ca 1mm mellan höger och vänster sida. Alltså om jag passar vingen snyggt mot vingroten, så blir där ca 1mm glapp där mittbiten möter vingens underhalva, precis vid "knäcken" i vingen.

Så antingen bryter jag upp mittbiten och jämkar den en halv millimeter åt vänster och spacklar ojämnheten mot kroppen, eller så slipar jag bort lite på vingen vid vingroten och spacklar lite vid knäcken. Det sista kanske blir snyggast i slutänden, tror jag.

Mycket mekande blir det iaf.

Azgaron

ElLobo
0

#130: Man får aldrig vara helt nöjd …

Azgaron
0

Nä, man får visst inte det, men å andra sidan är det ju ingen Tamigawa, och får jag bara ihop den nått sånär vettigt i slutänden så är jag rätt nöjd!

Azgaron

TommiN
0

Låter marigt det där Azgaron,men du fixar det.Glad

Azgaron
0

Jo, det ska nog gå bra på nått vis! Huvudsaken är ju oftast att ovansidan blir Ok!

Azgaron

Azgaron
0

Ursäkta den något suddiga bilden, men jag hoppas den räcker för att föklara vad jag menar.

När fogen låg tajt vid knäcken så kröp vingen upp på vingroten, och för att få nått sånär hum om hur mycket och var jag behövde ta bort så kletade jag lite oljefärg på vingroten och lät det färga av sig på vingens insida. Hoppas jag inte tänkt helt tokigt nu. Men jag ska ta det försiktigt lite i taget, så borde det väl bli bra!

Azgaron

[Tunnan]
0

Huga, sånt är lite marigt att får till.
Jag har nått liknande problem med min Bearcat.
Fick plocka bort den ena övervingen helt i söndags.

Azgaron
0

Vingen är faktiskt på plats! Glad Ska bara småjustera lite och limma dit den andra. Sen börjar det roliga, spackla och slipa tills det blir bra!

Tjatigt när man måste ta loss delar för att det inte stämmer.

Azgaron

Azgaron
0

Sådär! Klart! Glad

Äntligen efter en del om och men!

Azgaron

Azgaron
0

Så här ser det ut på undersidan!

Ska nog lägga i en remsa plast kanske!

Azgaron

[Tunnan]
0

Ja men titta, det ser ju riktigt trevligt ut.

/Tunnan

Sven-Erik
0

Det ser ju kanon ut Azgaron!

Azgaron
0

Dumt nog hade jag limmat ihop fenorna tidigare, men nu är jag inte säker på vilket som är upp eller ner. Jag har försökt hitta bra bilder på fenan, men inte hittat nån som tillräckligt tydligt visar hur det ser ut. Här är en bild!

Så nu kan jag snart börja spackla!

Azgaron

mr-flyg
0

Trevligt bygge av en brutal maskin!

[Tunnan]
0

Kollade på min Tempest nu, men ser lika dan ut på båda sidorna Fundersam

Azgaron
0

Tackar!

Där är ett par upphöjda plåtbitar som skiljer lite åt, men vad jag kunde urskilja av det jag hittade, så är det nog rätt. Ska ta och kolla lite till sen. Jag kan iaf. börja spackla kropp och vingar, och det är ju en bit på väg!

Azgaron

[Tunnan]
0

Trevligt, trevligt
Ja, lycka till med resten nu

Azgaron
0

Tack Tunnan!

Azgaron

AndersE
0

#142 Inte fenor - stabilisator…

;-)

pebben
0

det går ju framåt och bra ser det ut också! inte så mycket kvar till målning? det blir ju onekligen lite storlek på den Skrattande

//pebben

l

Azgaron
0

#148 Ordmärkare! Glad Nä, tack för tillrättavisningen. Även om jag bygger rätt mycket flyg så har jag inte helt koll på terminologin Generad

#149 Tack! Nä, nu är det inte så långt kvar tills målningsdags, och den är som sagt rätt maffig! Inte jättestor, men det är ändå en rätt rejäl bit att sätta i hyllan sen.

Azgaron

ElLobo
0

#138-139: Det där löste du bra!

Azgaron
0

Tack ElLobo!

Det blev ju lite klura för att komma dit, men jag är rätt nöjd med lösningen. Måste ju vara bättre att ha en glipa på undersidan. Spackla lär jag ju få göra ändå. Tänkte ge mig på det idag tänkte jag!

Azgaron

Azgaron
0

Det var ju tur att jag kom på att köpa plastark i olika dimensioner på Modellhuset. Nu kom de ju väl till pass. Glad

Azgaron

mr-flyg
0

Riktigt proffsigt gjort, Azgaron

Azgaron
0

Tack Mr-Flyg!

Azgaron

Azgaron
0

Nu har jag spacklat och slipat och det börjar närma sig primerdags, men jag undrar, hur ser det ut med klaffen vid vingknäcken? Är det en del, eller två?

Azgaron

Azgaron
0

Målningsdags, men först en liten snabbfråga om färgerna. Till ovansidan har jag Dark Green B1 och Ocean Grey B3, och till bandet runt bakänden Sky type S B5, men till undersidan är jag osäker på om det ska vara Duck Egg Blue B4 eller Sea Grey Medium B6. Enligt IPMS tabell så står medium sea gray som undersidesfärg från 1941. Nu hoppas jag att nån expert är ute och läser så jag kan få ett snabbt svar.

Azgaron

WildeSau
0

#157 Sea Grey Medium Glad

Bild #1 Bild #2

Azgaron
0

Tack Sau!
Jo, jag misstänkte att det skulle vara den och så står det ju också i den reviderade instruktionen till den nyare upplagan av Typhoonen. Jag kom ju på att jag plåtat instruktionerna innan jag skickade den vidare.

Azgaron

Azgaron
0

Jag blir snart knasig! Inte mytcket som går som jag vill idag tydligen! Ledsen Jag har en slangkoppling som hoppar av stup i kvarten, och som jag iofs borde ha gjort nått åt.
Jag hade visserligen fått till en nått sånär hyffsad grund till preshaden, men jag ville ha en jämnare look, och nu tack vare diverse rengöringar och hoppade slangar och allt annat strul så ser den ut så här!

Får se om jag kan ordna till en slangklämma eller nått som funkar och försöka lägga ett lager till. Preshade får bli överkurs den här gången!

Gnällspiken Azgaron

gigabyte
0

Jo men kan bli smått tokig när slangarna hoppar i tid o otid ,men en slang klämma gör nog susen ,förövrigt så ser det bra ut med målingen !

Azgaron
0

Ja, inte är det kul inte, men jag ska iväg å handla nu, så jag får se om jag hittar nått! Jag hoppas ju att det ska bli bättre sen när jag skaffat Herkuleskompressorn.

Tack Giga! Kanske jag som är för petig då!

Azgaron

[Tunnan]
0

Ja men det ser ju bra ut Azgaron, trotts allt strul med slangar o skit
Jag målar ju nästan uteslutande med pensel än så länge så jag slipper sånt trassel
Och nu när man märker att krångel med sprutot osv så vete 17 om jag ska skaffa någon spruta alls.

Azgaron
0

Tack Tunnan!

Så länge jag hade lyxkompressorn till låns vart det inga problem, jämt och fint tryck och snabbkopplingar. Just nu har jag ett Biltemaök med plastslang och klämmor som inte håller måttet. Så har man bara nått sånär bra grejor så kan man koncentrera sig mer på själva sprutandet. Dessutom har jag ingen vattenavskiljare, så det påverkar kanske en del det med.

Azgaron

[Tunnan]
0

ja en vattenavskiljare bör man nog ha.
Kanske inte gör så mycke om man sprutar med vattenbasserad färg .Flört

Azgaron
0

Jo, det är nog bra att ha, men jag skaffar ingen till denna, och jag tror det sitter en på Herkuleskompressorn. Påverkar det inte trycket också?

Azgaron

[Tunnan]
0

Nja det borde det inte göra tycker jag.

Azgaron
0

Jag vet inte, det är nog bara som jag fått för mig!

Azgaron

starhawk
0

#164: Tja någon lyxkompressor har jag inte men slangklämmor? vad är det för nåt? Glad

tryckregulator och fuktavskiljare är båda av skruvmodellen och snabbkopplingen likaså, fast fukten lyser med sin frånvaro i fuktavskiljaren, jag kanske använder för torr färg? Glad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Det är inte själva kopplingen som sådan, för den skruvas, men slangen hoppar av stup i kvarten från kopplingen, och där hade det nog behövts en slangklämma eller nått som håller fast slangen bättre än den nuvarande klämman. Att ha en slang som hoppar av, mitt under pågående målning, med en ljudlig plopp är inte särskilt kul.

Azgaron

[Tunnan]
0

Plopp….Skrikandes

Nått sånt då typ ? Flört

Elmis
0

Jag har en likadan kompressor, tror jag. Biltemas röda? Och jag hade samma problem. Väldigt irriterande. Jag har löst det med tjock ståltråd som jag har najat kring slangen vid kopplingarna och än så länge har det funkat utmärkt. tråden passar in precis vid infasningen på kopplingen och så använder man en tång för att naja den så den sitter riktigt hårt. Vill man sen ta bort slangen är det bara att skruva åt andra hållet så lossnar den.

Elmis

Azgaron
0

Tack för tipset Elmis! Ska ta och prova det!

#171 Precis, exakt så! Glad

Azgaron

gigabyte
0

har en lite större biltemakompressor den funkar fint för mig har den i garaget ,men då den har stor trycktank så glömmer jag att den är på när jag pillar i mellan målningarna hoppar en halvmeter när den vrålar i gång

Azgaron
0

Hu, jag kan tänka mig det! Lite som åbäket på träffen! De som var med vet vad jag pratar om! Glad

Azgaron

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.