Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 5840 ggr
Greenhorn
1

Tele Duett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några år sedan på en motorträff köpte jag denna byggsats i vitmetall. Det är en tele duett i skala 1:43 av märket Somerville. Efter att ha sett Proosens fina amazonbygge här så blev jag inspirerad av att bygga min duett. För ett par dagar sedan satte jag igång med att slipa gjutskägg och spackla några mindre missar som blivit i tillverkningen. Jag drog mig även till minnes att jag någonstans i mina gömmor skulle ha en sprayburk bättringsfärg med original teleorange. Jag ägde en äkta tele duett för ett antal år sedan och sparade burken av någon anledning när bilen såldes vidare. Tur att man är en "hamster", he he! Färgen räckte precis till karossen och resultatet blev ganska hyfsat som ni kan se. "TELE"-dekalerna kommer från Tekno. Jag tänkte bygga ihop duetten nu de kommande dagarna, vilket inte borde bli så komplicerat då delarna är lätträknade. Enda kruxet är att man måste slipa och torrpassa en del misstänker jag då passformen på de olika delarna inte är 100%. Mer bilder kommer under byggets gång.

Sven-Erik
0

Jätteläcker! Kul att se ett sådant ovanligt bygge. Väcker gamla minnen till liv!

[Tunnan]
0

Trevlig metallmodell det där
Hur länge hade Televerket dom igentligen?

StefanW
0

#0 Mycket intressant modell som väcker många minnen!

#2 Många år var det…

Stefan - Modellbyggare

[Tunnan]
0

Ja det är nästan så att jag minns dom lite grann.

Sven-Erik
0

Kompisens farsa var underhållschef på Televerkets fordon under 70 och 80-talet. Vi smågrabbar fick följa med ibland och kolla in bilarna! Många gamla Transiter och Duetter har man torrkört! Skrattande

Proosen
0

Fasiken vad fränt!

Ska ta tag ordentligt i Amazonen så fort brandbilen är klar, måste ju få den klar också.

Niclas

[Henke29]
0

Härlig gammal Duett :)
Snyggt

Azgaron
0

Ja, det var kul att se! Ser fram emot att få se mer!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ElLobo
0

#0: Läckert!

WildeSau
0

Det där kommer att bli en fin drutt Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Greenhorn
0

Jahapp, idag blev det lite färg på instrumentbrädan och fälgarna. Det var trixigt att försöka få till rätt nyans med Humbrolfärg, men jag blev hyfsat nöjd även om det inte stämmer 100% med originalfärgen

Tackar å bugar allihopa för berömmet Glad

Greenhorn
0

Bild 2.

pebben
0

det ser gör snyggt ut! Skrattande

//pebben

gigabyte
0

fint bygge !

[Henke29]
0

Mycke fint bygge :)
Ska bli verkligen kul att få se den klar

Greenhorn
0

Vindrutetorkare, grill, lampor samt blinkers på plats idag. Grillen fick en svart wash för att se lite mer realistisk ut. Lampglasen är limmade med Humbrols klarlack i lyktpottorna (tack starliner mfl för tipset).

Azgaron
0

Ser mycket snyggt ut Greenhorn!

Azgaron

gigabyte
0

mycket fint greenhorn ,det är ett kul bygge att följa !

[Tunnan]
0

Snygg front Glad

starliner
0

Greenhorn, jag gillar verkligen ditt bygge. Det ser mycket bra ut. Verkligen roligt att få se en Duett. Synd bara att den inte finns i skala 1/24.

Johnny

Greenhorn
0

Sådär ja! Då vart den klar i stort sett. Inredningen fick en liten sväng akrylfärg innan karossen skruvades ihop med bottenplattan. Rutorna krävde lite svärande och trixande innan dom passade. Jag markerade även kromlisten som skiljer dörrens ruta från ventilationsrutan. Förutom bitvis halvtaskig passform på delarna samt gjutskägg i massor var det ett litet kul bygge. Så….. dags att dyka in i bygghögen igen… har en StuG III som står och väntar på målning men därefter blir det nog några flygbyggen tror jag.

#20 I skala 1/24? det hade vart klart kul! Den hade blivit bra grundstomme till alla möjliga sorters custombyggen Räcka ut tungan

WildeSau
0

#21 Mycket snyggt.

Nu väntar jag bara på den scratchbyggda telefonholken eller varför inte en televerkare med stolpskor och kabeltattarvinda på ryggen Skrattande

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
0

#21 En får lyfta på hatten för detta bygge! Det här väckte gamla goa minnen till liv.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Mycket snygg Greenhorn! Den har du fått till verkligen bra!

Azgaron

Greenhorn
0

#22 Hmm, telefonkiosk? varför inte. Däremot har jag en obyggd fotoetsad svensk telekiosk i skala 1:87 liggandes nånstans. Kanske borde bygga ett minidiorama? Jag har ju en Teleduett från Brekina i samlarskåpet som hade vart ett fint komplement.

Greenhorn
0

#23 & #24 Jag bugar och tackar för berömmet Glad

Sven-Erik
0

#21. Väldigt snyggt!! En verkligt fin karamell! Skrattande

[Henke29]
0

Jättefint bygge du har gjort Greenhorn Skrattande
Läcker färg mm

gigabyte
0

ett mycket fint bygge ,med ett nostalgi värde !

starliner
0

Den blev otroligt fin. Grattis till ett lyckat bygge.

Johnny