Limning av lampglas
Finns det några bra knep att på ett snyggt sätt limma fast lampglasen i pottorna på en modellbil?? Tips mottages med stor tacksamhet.
Ett bra sätt att få det snyggt utan limkladd är att "limma" med klarlack. Sitter ordentligt när det har torkat och ser mycket bra ut. Brukar använda den metoden till lampglas och andra smådelar på kaross som man inte vill ha limkladd på.
Johnny

Limmar du med klarlacken runt själva kanten på lampglaset?

Jag brukar använda Humbrols Clear Fix, funkar bra tycker jag
#2: Det beror på vad det är för bil och hur strålkastaren ser ut. Ibland fungerar det att lägga lite klarlack runt själva insatsen men annars går det precis som du säger,runt kanten på glaset. Jag brukar använda Humbrols klarlack och smal fin pensel.
Johnny

Tackar för tipsen. Nu ska det limmas lampglas. 
Hej jag använder mig av samma metod lite klarlack går även att göra så ibland att man lägger delen på plats och låter lacken rinna ner i skaven så förvinner även denna.
Jag brukar limma mina huvar med trälim uttunnat med lite vatten.
Men klarlack är bra också.
#5: Bara roligt att kunna hjälpa till.
#7: Jag har hört att trälim ska fungera men har inte vågat prova än. Borde kanske göra ett försök.
Johnny

Trälim är bra till rutorna med,bara torka bort överflödet
Ojsan! Här fick man ju massor av bra tips helt gratis!
Pontus

Ligger "rutan" utanpå är trälim bra, om den däremot trycks ut från insidan så måste man ha ett bättre lim. Får man bara bra passning så sugs ju flytande lim in i skarven av kapillärkraften, men det är ju tyvärr inte alltid fallet, men en ruta som trycks ut inifrån skulle jag aldrig limma med trälim, är det alltför stora skarvar kan man ju använda epoxy
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#11 Jo det är ju sant som du säger
Det är inte överallt som det är det bästa valet med trälim.
Det biter ju inte lika bra, och är då glasrutan itrykt ifrån insida tex som på ett passargeraplan så är det lätt att man råkar att trycka in rutan i planet, och det är ju inte så kul att har det ligandes och skramlar där.
Nej då funkar epoxy bättre…helt rätt.

Jo när jag byggde min Nautilus limmade jag med trälim, och råkade trycka in en av rutorna, men som tur var hade jag inte limmat ihop kroppshalvorna då så jag limmade dit den igen, med trälim, men det var bara för att hålla den på plats inför säkringen med epoxy

Jag kör nästan uteslutande med Kristal Kleer, ett snickarlim skulle man kunna säga med den skillnaden att det fäster bättre och blir lite segare än vanligt vitlim. I alla fall är det min erfarenhet efter att ha testat en massa olika vitlim.
Till strålkastarglas brukar jag ta en pinne med en liten klutt häftmassa på för att hålla själva glaset med. Sen drar jag runt limmet på kanten och sätter glaset på plats. Därefter håller jag ned glaset med t.ex. knivspetsen och lirkar loss häftmassan/pinnen och finriktar in glaset.
Om det nu skulle vara så att glaset är för litet så tar man efter att limmet torkat ordentligt och applicerar lite vitlim utspätt med vatten i skarven. Lämpligast med en liten fin pensel. Då funkar det som spackel och trolla bort skarven och vips har du ett lyktglas som sitter perfekt i grillen/reflektorn/sargen eller vad det nu sitter i beroende på fordon.
Här nedan kommer ett exempel där jag "spacklade" runt glasen med den metoden.
Niclas

#14 Snyggt!! 
Ser mycket bra ut med lyktglasen!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Det var väldigt snyggt Niclas!
Johnny

Bra tips med häftmassan, skall pröva att "spackla" med trälimmet, jag har en liten skarvöppning som jag inte gillar på Hercules cockpit