Hur använder man Maskol
Hur använder man Humbrols Maskol, målar man bara omådet som inte skall sprayas, eller målar man över området i allmänhet och skär ut den del som inte skall sprayas och drar bort resten?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Maskol är som en seg lösning som penslas på detaljer som inte ska bli målade. När Maskol torkat så får det en gummiliknande konsistens, som när färgen har torkat går att försiktigt dra bort.
Jag penslar Maskol på detaljer jag inte vill ha målade, men visst, är man väldigt försiktig och har en mycket vass skalpell så kan man kanske skära ut vissa delar. Men det är som sagt segt och gummiliknande så det är inte säkert att det tricket fungerar särskilt bra.

Det diskuteras lite grann i tråden Airbrush-noob. Se inlägg #6 och framåt.

Hittade ett tips i en tidning: Man maskar av området som skall målas med smal tejp, därefter målar man på med Maskol, när det har torkat skär man längs kanterna på tejpen och tar bort tejpen, sen är det bara att måla, Tror du att det funkar? jag tycker det låter lite omständligt, dessutom måste man hitta tejp i rätt dimension eftersom fönsterkarmarna varierar

#3: Det fungerar nog, men som sagt, det verkar lite omständigt. Men allt beror väl på vad som ska målas, och hur stora områden det är som INTE ska målas. Maskering av nosen till en Heinkel 111 kräver ju generellt mycket mer jobb i skala 1/72 än i skala 1/32.

OK, nu har jag letat fram min äkta Arkansas brynsten och äkta brynolja så att hobbykniven skall bli vass som tusan, tejpen struntar jag i, när jag ändå letade fram dom hittade jag två lådor med handvapen i skala 1:35, en Tamiya och en Italeri, jag kanske skall sälja dom?

#5: Det finns säkert en del pansarbyggare som är intresserade av lite vapen!