OT-Landa med sidvind!
Den här landningen skulle man inte vilja haft på semestern..
så för att skoja till det lite , så tittar vi på Mr Bean…

//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Huga! Hoppas det såg värre ut utifrån än vad passagerarna kände inne i planet.
Apropå sidvind. Gjorde lumpen i FV. När det blåste för mycket sidvind där var man tvungen att ställa flygningarna för flygplan med raketstol, t.ex. Viggen och tvåsitsig Sk60, medan det var helt ok att flyga fyrsitsiga Sk60:n, utan raketstol (eller om det bara var katapultstol som den hade).
Kändes lite avigt, man tycker det borde vara tvärtom, men hade tydligen att göra med att vinden gjorde att räddningsystemet inte skulle fungera. Däremot var det ok att flyga helt utan.
JA den där landingen vill man inte va me om hehe
Jag som är flygrädd ,tänk vilket frispel jag hade fått i den kärran ,är ju så lagom roligt vid start o landning som det är ,sitter o håller mig så att flyg stolen får klösmärken ,men väl upp går det bra ,huga säger jag bara :o)
Ja, den landningen såg inte kul ut, men det vart ju tur att de kom ner ordentligt iaf.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Att landningsställen bara höll ???

Det där kontrasterar mot en annan landning jag sett, där kärran kom in snett i förhållande till banan beroende på stark sidvind och just innan den satte ner hjulen rättade den in kursen och landningen såg hur lugn som helst ut
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#1 Lite korrigering.
Det du talar om har inte med sidvind att göra. Man flyger normalt inte med flygplan där föraren är utrustad med fallskärm om vinden vid marken överstiger 50 (?) km/h. Det beror helt enkelt på att om du närmar dig marken i skärm med en sidledes hastighet som är så stor så är risken stor att du slår ihjäl dig - kanske mot ett träd eller ett hus.
Flyger du flygplan utan fallskärm (4-sits SK60) så finns inte den risken.
Jag vill minnas att max sidvindskomposant för de flesta av FV flygplan varit 55 km/h. Men normalt sett slutade man alltså flyga då det blåste över 50. Undantag gjordes någon gång för t.ex. incidentuppdrag. Det blev ofta en diskussion då medelvinden var under 50, men det var byar…

#7 Kan nog stämma.
Det jag dock tyckte var lite konstigt var filosofin att det var säkrare att följa med planet ner i backen (vilket jag tycker låter som en säker död) än att skjuta ut sig och kanske drabbas av lite brutna armar och ben om man har tur.
För det måste ju finnas en anledning till att man skjuter ut sig i första läget (förutsatt man inte har en Gripen av nyare modell. Som ju har "automatutskjutning"
) och då skulle jag som lekman hellre chansa på att skjuta ut mig oavsett vind hellre än att sitta kvar och nynna på 'Nearer My God to Thee'.
#8 Jo, det förekom ju att någon skulle göra en flygning, men att det blåste för mycket. Då kunde man ju ändra till en fyrsits och flyga i alla fall.
Korrekt enligt reglementet - men säkrare?