Pak 40 7,5 cm
kör hårt bara giga och massor med bilder! 
//pebben

Bra Giga! Panga på dom bara! 
tack för dom glada till ropen ,ja nu kör vi så det ryker ,vill ej ha en färdig byggsats till huset ,så det blir väggar av masonit o sandspackel ,inte frigolit då det blir i regel för tjocka väggar ,har som vanlig en ide hur det skall se ut ,lite visioner är inte fel att ha ,få se hur lång jag kommer denna gång .
De här ska bli väldit skoj att se Giga :)
Kör på så de ryker nu hehe
friskt vågat hälften vunnet!
man kommer ju inte nånstanns om man inte försöker och provar sej fram.
//pebben
Ja, et ska bli intressant att se!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#7: Det där tycker jag ser ut som en mycket bra början!

Det ser ut att vara lite trångt där inne, får kanonen plats eller måste du röja lite?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
jag får röja lite o så skall ett golv läggas in
Tack El Lobo, får se hur det sparkar i väg ,hoppas att jag kan styra diot dit jag vill komma ,vi får se

#12: Ja, det är ju inte alltid det blir som man har tänkt sig men jag är säker på att du fixar till så att det blir bra!
Det ska bli intressant att se det här utvecklas! Bra början som sagt!
Azgaron

#9. Väldigt snyggt Giga! Det ser verkligen övertygande ut med väggar och all bråte! Nu blir jag också så sugen på ett dioramabygge! 
tack sven erik ,du hur går det med figurerna till tigern ,jag har bes lite oljefärg från clas olson ,modellcraft har ju en bra sida om figurmålning som jag skall apa efter så gott jag kan

#17-18: Snyggt jobb!
Ser bra ut Giga!
Azgaron

#17. Jag tycker du är en riktigt duktig ruinbyggare!! Det här är ett bygge som jag gärna följer! 
Hejsan
Ser riktigt snyggt ut måste jag säga.
Någon som har en bra ide hur man gör för att få det att se ut som öken typ (sand) skall bygga en paris dakar diorama med en rallybil tänkte jag.
Putte
Tack alla :o) skall bygga knallpåken nu återkommer när den är klar ,så är det med figurerna, få se om det blir bättre med sättet som model craft tipsar om .
Titta…känns som om man befinner sig mitt i Berlin under året 1945 

#22: Djuraffärer har ofta ett antal olika grovlekar på fågelsand. Jag skulle tro att det borde fungera.
vissa kattsander går också rek ny kattsand
torde också funka med gips och färg
pebben

#26: Med begagnad kattsand behövs kanske inte speciellt mycket spackel och gips … 

#17-18 Snyggt! Skulle också leta efter lämplig sand i djuraffären..
Stefan - Modellbyggare
jag har ju inte gjort så många dio men jag skulle göra en sanddyn med gips o sen strö sand över. innan gipsen har stelnat kan man göra spår från bilen som sen strör lite sand i
o tack för alla glada till rop från er ;)det är kul när man får det att stämma för en gång skull
Väldit snyggt gjort Giga 
Oehört snygga detaljer och målning mm du har fixat till..
tack henke !
Tack för alla tips om hur man får till ett öken diorama.
Tror dock inte riktigt på detta med använd kattsand.
Får se vad jag hittar på när det är dags för denna modell.
Putte

Om någon är sugen på att använda kattsand, så kom ihåg att kattsandens egenskaper varierar från märke till märke.
Vissa kattsander består inte av sand utan av cellulosa och är enligt uppgift i stort sett värdelösa för modellbygge.
Använd helst sandtyper som inte bildar klumpar, utan gärna de sorter med riktig sand, med ca 2-4 mm kornstorlek.
Jag har inte använt mig av kattsand själv, men här är ett par uppsnappade åsikter:
Katty ska vara bra eftersom den krackelerar efter torkning vilket ger en bra ökenyta.
Vitakrafts icke klumbildande kattsand fungerar bra till banvallsballast.

Använd fågelsand istället den är riktig sand, men den kan väl variera i färg så kolla det först!
eller blanda lite gips lägg på en platta som vanligt skit i sanden utan strö gipspulver över det fuktiga gipset vipps så har du din öken sedan hur grov sanden blir beror ju på vilken skala? men det fungerar men måste ju målas förstås
pebb
Va många bra tips man får här hehe 
Snart dags för ett test på Diroma framöver..

#36: Nja man får inte den där rätta gnistrande texturen om man gör så, eller är jag för petig?
petig? mnja det får ju varje byggare själva välja hur petigt det ska vara men jag skulle annvända mig av gips för att slippa limma sand vilket är hopplöst att få bra jag får det inte att sitta bra vill gärna släppa det finns säkert många sätt att göra öken om inte finns det ju många olika typer av öken
//pebben
Ser ju bra ut Giga! Ska bli kul att få se gubbarna med när du kommer så långt.
Azgaron

Väldigt snyggt!

Fasen vad snyggt Giga!! Ser jättebra ut med kanonen och allt. Visst är det kul att bygga dioramor!? 
Ja, man blir sugen att göra dioramor. Jag skulle vilja göra ett racingdiorama á la -30-tal (förstås), helst med två bilar "in action" på banan. Har en BMW 328, men slulle behöva en till lämplig bil. Synd jag missade Alfa Romeon på Tradera igår…
Ponyus
Tack Raven Azgaron Sven Erik :o) Jo det är kul o när man får till det så är det extra kul, bygga med gips o sandspackel är både lätt o givande .
#45 En underbar ide Poncar! En vy över en kurva ,två bilar tätt samman ………………
#40 byggt lite på paken? jag tycker den ser färdig ut jag!
sedan får jag nog säga att jag tycker det är extra kul med folk som bygger upp dion från noll! och det ser mycket bra ut giga! det här har du gort riktigt bra! ska du annvända tamiya gubbsen eller har du anndra planer? figurer ger ju liv åt diot men själv tycker jag att dom är så lagom roliga att göra hehe
jag har en gammal obyggd alfa 33a tror jag men den är i 1/32
målning påbörjad och dessutom en airfix
//pebben
Tack så mycket pebben :o),jag tar mina tamiya gubbar som var med bygget ,mina figurer har ju inte varigt dom bästa, inte någon ide att köra med några finare, typ dragon eller så ,men skall pröva att följa modellcrafts bes så kan det må hända bli lite bättre :o)
giga

Otroligt snyggt Giga,vad har du som basplatta?(behöver tips
).
Tummen upp!!
#50 tack tommin ,jag tog en bit frigolit sen lite gips över .
Ja va ska man säga
Ett mycke fint bygge Giga 
Du är riktigit duktig byggare som får till de så bra..
Jaa…bättre än så här går knappt att får det.
Jag är mållös giga 
Skitsnyggt…på ren svenska

#41-42: Mycket snyggt diorama!
Tack henke o tunnan ElLobo
jag är super nöjd med mitt bygge så långt , behövde denna framgång :o),men nu väntar figurerna……………..
Skulle va kul att våga testa sig fram me ett sånt diorama bygge..
Men har inte den kunskapen än.. :(
Kul att de går bra för dig Giga :)
men henke man måsste ju börja någonstans! du vet börja med nått enkelt och låt det växa fram
med lite gips och färg kan man komma långt
//pebben
# 57 Ja de är nog bara att ta fram sina talanger nu om man har några hehe
/ Henke

Jättefint Giga! Grattis till ett mycket, lyckat bygge! Jag ger dig MVG! 
Snyggt dio, Giga!
Ja där har de ju bra skydd!
Bra byggtakt du har Giga!
Azgaron

Mycket snyggt som sagt. Särskilt lyckat tycker jag det blev med det där bjälklaget, eller vad man kallart. Det kanonen står på. En detalj som jag tycker verkligen lyfter, inte bara kanonen, utan även bilden som helhet.
kanon bra giga!
hehe kunde bara inte låta bli
skitsnyggt! 4e gubben är den från grk gruppen?
//pebblen

#59-62: Mycket snyggt diorama! Grattis!

#59-62 Säger som pebben: kanon bra giga!
Stefan - Modellbyggare
Snyggt diorama!!!
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Tack så mycket för era värmande ord ,det är skönt att ha er som stöd !! ,jo pebben, den vid ammo boxen fick rycka in som hantlangare ,nu har jag drabbats av storhetsvansine vill, bygga en ruin med en sniper ,vinter
Mycke bra gjort Giga 
Snyggt dio du har fått till så snabbt..
Tack Henke 
Du får full port av mig giga
Hur länge har du hållt på med modellbygge igentligen ???
Tack tunnan :o) Har inte byggt något plast o diorama innan jag började här i november ,men har ju byggt RCflyg en hel del balsa och så
Ja då har du minnsann byggkunnandet i blodet, för så bra som du bygger gör ju inte ens jag som har hållt på i ca 13 år.
Jag är impad…minst sagt
nej så bra är jag inte !!Men det är kul att du gillar mitt bygge 

Stämmer in med kören här,Otroligt snyggt detaljerat,har suttit och studerat bildena länge nu,och det är så detaljrikt,får full pott från mig med Giga,mycket lyckad bygge!!
Tack TommiN Kul att så många tycker att den är fin :o),Allt som jag gör har jag lånat av er ,tittat på er teknik ,vädring och så vidare 
det må så vara men det är du som har limmat ihop grejorna! så va inte så blygsam nu. för det blev ju helt kanon!
//pebben
tackar pebben ! men hur går det för dig, har du något på gång ?
jodå jag håller på med en stugIII en subaru en cheva-51a och en duster-71a + figurerna till tigern håller på och leker med metalliclack och klar lack haha det är ju inte sådant jag brukar pyssla med om man så säger!
//pebben

#81. Hehe…pebben goes "bling"! Ta nu inte fel och lägg metalliclack på StuGén och mattgrön på Chevan! 
tja varför inte? hehe kunnde bli en 4077 cheva i så fall! nä färgen på stugen blir grå och smuts men trasslar med metal folie på dustern för tillfället och vi vill liksom inte åt samma håll om man så säger! men bara att köra på behöver få undan lite på byggbordet börjar bli trångt!
//pebbiz ja man

#83. Vad synd att du inte har en kamera nu! Vore kul att se hur du håller på med folien! Nervpirrande va? 
jo det är det men man ser ju också vad det kan bli när man får in tekniken för det är väl det det handlar om! hehe det kanske är skönt att inte kunna plåta så slipper jag visa dessa alster som saknar både vädring och mattlack?
nä saningen är nog så att det är roligt att hoppa på bilarna igen

Jag läste på ett annat forum om en som hade ägnat 12 timmar åt att lägga folie på ett plan, bara för att missnöjt titta på det och inte vara nöjd. Vad gjorde han? Jo, ägnade ytterligare 2 timmar till att ta av all folie för att så vara tillbaka på ruta 1.
Så omständigt!
Azgaron