Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 4344 ggr
AChristian
0

Spantbygge

Nu skall jag ställa forumet på spets här…

Som ni vet bygger jag modeller i trä och om ni inte kommer ihåg mig så är det faktiskt så. Eftersom jag efter många års uppehåll räknar mig som nybörjare igen, så finns det saker som man glömmer bort.

Jag har börjat på en ny båt för typ "avancerade nybörjare". Jag har limmat spanten och så långt är allting gott och väl. Men, och det är inte så litet men, så saknar jag en teknik på hur man på ett enkelt vis kan mäta spantlisterna så att dom passar exakt från för till akter? I byggsatsen är listerna längre än dom skall vara. Att lägga listen till spanten för att mäta den och sedan kapa den innan man limmar är inte heller så bra för det slår alltid fel på några mm hit eller dit om man har otur. I värsta fall kan listen bli flera mm för kort. 

Har byggt en båt innan med samma "teknik", men det var dj…..t bökigt med just listerna och det gick åt mer spackel än man önskar och det är det som man vill slippa ifrån (har lovat lägga in en bild på mitt förra "projekt" och den kommer snart, det blev hyffsat till slut). 

Så, är det någon av er som har ett  "eget" sätt att lösa denna fråga så att man slipper  allt tänkande, så blir jag så himla glad. Nån träbyggare finns det väl bland er…

StefanW
0

#0 Vilken båt är det?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Jag har bara byggt en båt i trä en gång i tiden och jag kommer inte riktigt ihåg. Det jag kan tänka mig är att man börjar i fören och kapar i kant med akterspegeln. Jag var och ställde frågan på ett forum där jag vet att det är en duktig båtbyggare som håller på, men det kanske tar ett tag innan jag får svar.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

När jag byggde sånt där limmade jag först dit spantlisterna, sedan kapade jag dom, jämms med sista spantet i detta fallet akterspegeln, det gick hur bra som helst!

Eller saknar din båt akterspegel? Tja då kan det ju vara knepigt, men då kan du väl dela listen på mitten och limma från vardera hållet och fixa till en snedskarv på mittenspantet?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

AChristian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Det är Billing Boats "St. Canute". Jag har kommit så långt som bilden visar.

#2 Jag ser fram emot svaren.

#3 Det arbetssättet har jag faktiskt inte tänkt på. Skall ta det tipset under övervägande.

#4 Intressanta sidor dom där, verkar det som. Skall gå igenom med det snaraste. 

Tack!

AChristian
0

Vill bara visa båten jag är klar med. Dock saknas seglen, men det är av mindre betydelse…

ElLobo
0

#6: Ett fint bygge!

[Henke29]
0

Va snygg båten blev Skrattande
Snacka om bra bygge..

Azgaron
0

Ja, den var ju fin!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

gigabyte
0

#6 snyggt bygge !!!Har funderat på ett träbygge men inte vågat mig på ,må hända kan du vara ett bollplank vid ett ev bygge ?

StefanW
0

#6 Vacker båt!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

AChristian
0

Tack skall ni ha!

För att vara ett första bygge är jag ganska nöjd. #6 Det är klart att jag ställer upp som bollplank. Har som sagt börjat med ett bygge som är lite mer avancerat, alltså ett träbygge som i skala är ett snäpp större än den ni ser på bilden ovan. Den nya jag har börjat med ser ni ett exempel på här. Tar ett steg i taget, börjar från botten och jobbar mig uppåt till något riktigt avancerat.

Har planer på att det skall bli ett "plastat" bygge också emellanåt. Det är bara det att jag tycker inte om ex. krigsfartyg och det består ju 98% (?) av plastbyggsatserna av. Men jag hittar väl något får jag hoppas.

Christian

StefanW
0

#12 Det finns en del civila fartyg Revell bl.a. har en del!

Kolla in en gammal tråd: Civila fartyg i plast!

Jag blir väldigt glad av fartygsmodeller!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare