Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 4005 ggr
pebben
0

MARDER II D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan alla! jag sitter och pyslar med nin julklapp just nu limmar jag ihop bandlänkarna ett jobb som i mitt tycke inte är det roligaste men som måsste göras! modellen kommer från alan och är i skalan 1/35 och är den första jag bygger från detta märke.

//ronny

StefanW
0

Är det denna här alan Marder II D (Sd.Kfz.132) den såg kul ut! Följde det med några fotets och resin delar?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

helt rätt stefan! mnja så mycket extra prylar är det tyvärr inte men skyds gallret till ljudämparen är foto ets men ingen resin och inga figurer inte ens nån ammo tyvärr men så kostade den bara 225:- så man ska inte gnälla nå nu är banden på plats så nu börjar det lite roligare byggandet!

//Ronny

StefanW
0

När jag var hos Christer senast så såg jag en del figurer från miniArt, tror han hade det mest hemma, kolla i artiklen om dom, där är det med en länk till katalogen de har på nätet!

Själv har jag fått lägga brandbilen jag bygger i bromsolja! Jättekul! Kladdigt! Ja,visst! Orsak: vet ej men färgen "skrynklade" sig på delar av modellen , så det såg bedrövligt ut. Det är andra modellen nu som man får backa på för att få det rättLedsen

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

kommit lite längre

//Ronny

pebben
0

här är bakänden målning är inte riktigt klar å sän ska ljudämparen på

pebben
0

här har jag ställt den brevid en vanlig panzerII så att man kan se skilnaden på chassina (hjulen)

hm kanske bäst att ta lite fakta marderII bygger på en tank som blev gammal fort under kriget panzerII som det fanns massor av men det fanns en panzerII D oxå som jag tror tillvärkades i ca 100 ex och det är det chassit som denna marder bygger på

//Ronny

StefanW
0

Snygga bilder! Kul att se att det går framåt för någon! vi kunde kanske göra en lite artikel om vagnen, så kanske de oinvigda får en annan bild av modellen (inkl. mig!)!

Stefan - Modellbyggare

AndersE
0

Kul att se. Jag tycker din "finish" ser väldigt lovande ut. Väntar med spänning på fortsättningen…

pebben
0

ok byggt lite till på mardern det har varit ett fasligt filande slipande och t o m fått skära ut bitar av bakskärmarna för att få det att passa det känns om varje del kämpar emot!

//pebben

pebben
0

här har ljudämparen kommit på modellens ända fotoets del lite dåligt foto tyvärr men svårt att få bra kort på kvällen

pebben

pebben
0

ok här har pansar skydden kommit på och tänk dena del vill inte heller passa

//pebben

StefanW
0

Det skall bli spännande att se fortsättningen! Sista bilden har du nog bara varit för nära! Är den inställd på makro (närbild) Ofta när man är i menyn (olika på olika kameror) så kan man välja med och utan blixt och så brukar man kunna växla mellan två ikoner, en blomma (närbild) och ett berg (landskap och dyl)! Prova med belysning från två håll för att ta bort skuggor och ta utan blixt så kommer du att se en skillnad! Jag håller på och exprimenterar för fullt själv!

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

vi börjar närma oss slutet nåja några smådelar ska på och en del målning återstår 

har fotat både med och utan macro

//ronny

pebben
0

och en till

ronny

StefanW
0

Sista bilden blev det bra skärpa på. Nu är det nära "finalen" på projektet!

Kommer du att ta med den till utställningen i Mariestad? Jag kommer med brandbilen ialla fall (nu har jag börjat att måla igen)

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

vi får se hur den blir passformen är tyvärr inte 100% överallt men jag har gort så gott jag kan och dekalerna skrynklade ihop sej men det var inte något större problem har ju en låda med gammla överblivna  det är ju en månad kvar köpte en tiger1 late från afv när jag var inne i mariestad senast den och mini art ruinen skulle bli ett fint dio men är osäcker om tiden räcker till

nåja något får det bli i alla fall får se vad det blir tänkte få klart mardern först i alla fall

StefanW
0

Härligt! redan dekaler på! Mini art har jag inte byggt själv ännu, men när jag lyfte på locket hos Modellhuset Liden i Mariestad så såg det ut som om det inte var allt förmycket monterande innan man kommer igång med målningen =)

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

mnja det är allt en del jobb först ska man skära/klippa/bryta loss delarna slipa och fin skära kanterna  sen är kanterna rätt tunna så det är inte så mycket att limma på det finns ju inga spår piggar eller dyligt sen ska ju man få alla kanter att passa mot verandra å anndra sidan så hörde jag att huset jag valde ska vara det värsta att få ihop men det är ju alltid lite krångel innan man kommer in i det hela så jag ser fram imot att komma igång med huset har legat i tre månader nu så det ska bli skoj sen är jag väldigt nyfiken hur det kommer att bli när det är ihopsatt

//ronny

StefanW
0

Då tittade nog jag i en annan kartong Skrattande

Jag kommer nog att köpa några när jag åker upp nästa gång, för det såg väldigt bra ut!

OT, såg du nyhetsbrevet från Rebell igår? Det fanns fyra stycken olika lådor med Airfix figurer i 1:32 för 50;-/st (second hand)…

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jag kollade figurerna på rebell stefan men det är inte såna vi har det här är sk multipose figurer som du får bygga ihop har för mej att asken innehåller 6 st figurer men det är halva priset mot vad anndra tar så billigt är det

//ronny

StefanW
0

Jag tänkte att de kan vara användbara till lite diorama idér som jag går och funderar på, eftersom de var i delar så kan man förändra posen på dom!

Stefan - Modellbyggare

Denna kommentar har tagits bort.
pebben
0

ett litet tips airfix 1/32 rommels halvbandare finns på tradera utrop var 100 kr tror jag kan kanske vara något?

//ronny

StefanW
0

Är det den gamla med skelletten (förare + Rommel)?

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

inte en aning har alldrig byggt airfix 250/3 men dom är ju inte kända för att göra några större förändringar så det är nog samma från sent 70tal?

//ronny

StefanW
0

Troligen, kolla länken så ser du vad jag tänkte på, Rommels bil

rommels_rod_smallsml02.jpg

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

ha ha en kommpis hadde den där när vi var små men det är inte den! detta är en 250/3  med smeknamnet grief

//ronny

pebben
0

haha! Glad ingen gillar väl repriser men ni får stå ut med en då jag hittade mitt första bygge här på sajten. men det finns ett annat skäl till att jag drar fram den här gammla tråden  och det är för att här ser man hur mycket vädring man kan göra med att bara bland lite färg all rost är målad kanske inte så proffsigt men ändå ett bra komplement tycker jag!

//pebben

ElLobo
0

#28: Hej pebben! Det är väl inget fel på repriser när de är bra?!

Alltid kul när någon blåser liv i en gammal tråd också!

gigabyte
0

Hej pebben det var skönt att höra något från dig ! snyggt bygge blir ju sugen på en MARDER!

pebben
0

just den här är lite kul då det är en ausf D och är rätt så ovanlig (annat chassie än den vanliga 2an) tror det är chrissie? upphängning men är inte hundra på detta.  tycker det är kul med lite udda prylar ibland  Glad

//pebben

Azgaron
0

Kul när det fiskas upp gamla trådar! Fint bygge pebben!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

pebben
0

tackar!  kul att titta på gammla synder ibland!  just den här bor numera i karlskoga där den ingår i en samling och har det bra!

//pebben

[Henke29]
0

Ja den var verkligen fin Pebben :)

pebben
0

tack henke! Glad

//pebben

Sven-Erik
0

#13. Hehe, den här Mardern tror jag att jag missat tidigare, eller så har teflonminnet slagit till igen! Mycket fint vädrat och skön modell!

[Tunnan]
0

Verkligen ett fint bygge du gjort pebben.

/Janne

Greenhorn
0

Min djupaste respekt för eder som har tålamod med alla bandlänkar av typen "Magic-Track" osv. Mitt nyss påbörjade Dragon-bygge, en StuG III, höll på att sluta i soptunnan och jag själv i barskåpet. Vad är det för "magiskt" med dessa länkar? Jag antar att det krävs lite mer träning för att få in rätta snitsen med länkarna….har ni några bra byggknep i bakfickan?? Tills dess väntar jag varje dag ivrigt vid postlådan på en uppsättning frulle-band. Snygg Marder förresten pebben!!

pebben
0

hehe det som är magiskt med dom är att du slipper sitta och skära loss varje länk och sedan sitta och skrapa länk för länk för länk usch! det tar nästan en dag bara att göra i ordning länkarna så dragons magic traks är underbara på det sättet  men det är inte så kul att sitta och bygga band det håller jag helt med om! på den här marderen är länkarna dessutom väldigt små å det underlättar ju inte heller!  fördelen med dom är ju att när man fått kläm påt så får man ett snyggt häng på bandet fast tar man lite super lim på hjulen och limmar fast gummi banden så kan det bli snyggt det också Flört

//pebben

pebben
0

#36 37 tack pojkar!  jo sven-erik undrar om den här inte var innan du hittade hit?  jag tror ditt första bygge här var väl opel diot?

//pebben

Sven-Erik
0

#40. Jo det stämmer, Opeln var mitt första alster här på forumet! Hm, det här får en att känna sig som en nybörjare Fot i munnnen

StefanW
0

Det var väl den här som sedan visades upp i Mariestad!

Dioramabygge Opel Blitz 1:35

Opel Blitz med mera liv

Som skrevs för ett år sedan….tid går fort när man har roligt!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#42. Vad kul att se bilderna! Lite nostalgi så här på lördagen…

Jag var rätt nöjd med det här diot, tills jag kom till Mariestad förra året. I jämförelse med de andra dioramorna där, hade jag bara god lust att slänga ett skynke över det! Fot i munnnen

StefanW
0

#43 Nä, det tycker inte jag! Då tittade du inte på mina bidrag…

Skrattande

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#44. Jo, det var just det jag gjorde…Fot i munnnen

Skrattande

pebben
0

#42 nybörjare? eh pyttsan den gubben går vi inte på! Räcka ut tungan

jag har allt sett vad du kan  när det tex gäller bilbygge ligger jag mil bakom!  i pansar träsket kanske jag kan ge dig en match men inte bygger du nått sämmre än mej i alla fall gubbe lille!

//pebben

StefanW
0

#45 Men det var ju inte mina som stod bredvid dina utan mina stod längst bort i hörnet!! Fot i munnnen

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#46. …Hehe…som sagt, en räv kan inte lura en räv! Fot i munnnen Tack pebben!

#47. Jag vet vad dina modeller stod Stefan! Och vad jag såg, så var det mycket fina modeller du byggt! Många fina flygplan, vilket jag mer och mer lärt mig uppskatta efter att ha försökt knåpa ihop den här Tunnan! Skrattande

pebben
0

#48 eller det krävs en för att känna en Flört hehe!

//pebben  fox on the run!

Sven-Erik
0

#49. Det där gav lite "Sweet"-vibbar!!! Skrattande

pebben
0

hehe jasså den kännde du till? Flört

//pebben

Sven-Erik
0

#51. Ojoj, vad många gånger man har stått och headbangat till den! Började lyssna på Sweet 1975, när jag och en gammal kompis satt och ,just det!, byggde modeller! Skrattande

Hur går det med byggandet då? Har du något nytt projekt på G?

StefanW
0

Sweet…1975…..Skrattande!

Fox on the run, det var min första singel med dem!

Sedan kom dubbel-albumet Strung up som jag fortfarande har kvar!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Ballroom Blitz har man ju hört ett gäng gånger! Glad

Azgaron

StefanW
0

#54 Eller det lilla trumsolot i: The man with the golden arm..Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#49, 50, 53: Fox On The Run är en av mina favoriter, sedan den kom i mitten av 70-talet. Glad

Azgaron
0

Radion kan stå och skvala, men så fort man hör de inledande takterna på nån av de här låtarna så rusar man genast och drar upp volymen! Glad

Azgaron

StefanW
0

För att hålla liv i trådkapningen: Här är en liten film snutt med Sweet och låten Fox on the run för er som inte har hört den!

Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

Vilken härlig trådkapning!! Skrattande Verkar som att det är flera här, som är skolade på samma sätt! Vilka tider: "Sweet" på bandspelaren, Airfix-modellerna på pojkrummet och Puchjournalen upptejpad på väggen men en Puch Dakota!

pebben
0

hehe nu får ni se upp när man kommer in på glam rock och pop från 70 talet kan jag hålla på i timmar! Flört har en hel del på vinyl men ingen stereo längre  men ska försöka skrammla ihop till en så småningom

joda stitter och kladdar på en stugIII a igen en ausf B från tamiya med fjädring och inredning i tornet har ju byggt en förut men det är ju en trevlig modell så vi kör en repris

OBS bild från förra bygget!

//pebben

StefanW
0

#59 Åh, ljuva 70-tal! Skulle ha varit kul att ha en likadan moppe idag! (min var dock lite mer utrustad)

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

säger bara buffalo3 styre! det var det ända som gällde i Gbg på en dacke på den tiden!  Flört

//pebben

Sven-Erik
0

#60. Det här kan bli farligt! Vi kanske struntar i modellerna på träffen utan sitter och diggar vinylplattor med Sweet istället! Skrattande

Mycket fint StuG-bygge pebben! Vad snyggt med ammon på väggen och den slitna klädseln på stolen! Mums!!!!

#61. Hade du också en Dakota!? Visst var man lite kung på byn, när man fräste genom skolgården! Vad hade du för utrustning då?

#62. Här i Mälardalen så har det alltid bara gällt ett styre: Mellan-buffalo! Allt annat hånskrattades det åt! Fot i munnnen

Sven-Erik
0

Hmm, ville bara hälsa från Lotta också: Puch Maxi S! Det enda som regerar enligt henne. Tog henne från Västerås till Nyköping på åtta timmar inklusive stopp för coca-cola och muffins! Moppen drog bara en tank, dvs 3,1 liter!!! De ni!! Skrattande

[Henke29]
0

Tänkte visa min nuvarande moppe :)
Ska fixa till den nu på våren..
![](../ShowFile.aspx?BinaryId=1289678e-ce01-48ae-b604-7ffb49e2998d&Filename=DSC01699 Yamaha FS1 DX 1976.JPG)

Sven-Erik
0

#65. Vilken snygg FS1:A! Första generationen också. Den där ser ju inte ut att behöva så mycket fix? T.om bakskärmen är utan rost, vilket var väldigt vanligt på dessa! Jag har haft ett par såna där också, går väääldigt bra att trimma! Skrattande

[Henke29]
0

Ja men den här gör redan 50 km orginal Skrattande

Så de räcker…
Nej igentligen behöver den inte det men den ska från början vara Gul..

StefanW
0

#63 Bort med tankmattan så man kunde hålla tanken blank! Röd färg under skärmarna. Rött på stötdämpare bakom fjädern. Flammor på det svarta plastskyddet till kedjan. Inredning i handsfacket (mjukmatta så att man kunde gömma två blå under tanken!) komplett med verktyg och ficklampa med kabel när man stod ute i skogen. Kromad störtbåge. Service av motor och drivlina i omgångar: ur med pluggen, borra ur förgasare, byta till ställbart munstycke, annan cylinder och kolv, byte av drev till 13 fram och 31 bak. Ur med insatts i dämparen. Så kort och gott: helt "orginal" om någon hade frågat!

Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#68. Fränt!!! Jag känner igen alla knepen! Hade du inte navborstar också?? Jag föredrog de blåa och röda!
Och som sagt, hade konstapel Klinga frågat hade ju allt varit precis original! Skrattande

pebben
0

jag har hafft tre st  men den jag hadde längst var vitmålad under bakskärmen hadde en röd lampa ovanför motorn ställbart filad förgasare planad topp 3,5 som byttes till 5,5 13 drev fram bak minns jag inte hadde en stört båge på den men av nån konstig annledning så körde jag i full fart emellan såna där stolpar som hindrar att bilar kom emelan vilket var väldans annvänbart vid vissa tillfällen i göteborg just dom här stod vid lunden skolan  in gick bra men när jag skulle ut fortfarande med full gas så slog bågen i stolpen vilket gorde att dacken tvärstannade men det gorde inte jag! så den åkte av!  

//pebben

Sven-Erik
0

#70. Hehe…du hade inte lite jag av Harry Haffa???Fot i munnnen

Var det någon som testade med 15 fram och 28 bak? Moppen gjorde bergis 50 på ettan, men när man lade i trean så hände ingenting!

StefanW
0

#71 För att inte tala om starten med sådan drevning! Man fick ju starta på toppen av Åreskutan och få lite rullfart innan man kunde slänga i en växel! Snabbt gick det på varje växel, om man fortfarande hade nerförsbacke vill säga, för orken var det inget att skryta om!

Cool

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Min moped var gul/guldmetallic, ungefär exakt som den här, som jag har lånat/stulit från ett inlägg av Maysula på ScaleRacers …Oskyldig 

Sven-Erik
1

#72. Hehe..nä, men man kunde ju skryta med att moppen gjorde 70…på tvåan! Fot i munnnen

Sven-Erik
0

#73. Snygg färg på Dakotan! Jag hade en Puch Colorado (fartvindkyld istället för fläkt) som hade likadan färg. Den var pluggen bara fastsatt med en låsring! Skrattande

[Henke29]
0

Just dom Guldfärgade Dakota är eftetraktade byten för samlare idag..
Ska du ha en sånn i bra skick får du slanta upp en bra kosing..
Tunnan hadde oxå en sånn Guldfärgad Dakota

StefanW
0

Jag skulle vara glad för en blå….

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Ja visst är dom Blå fina oxå Skrattande

Turbojohan har en jättefin som han har rustat upp och gjort till en ny pärla :)

StefanW
0

#78 Och den vill han skiljas ifrån!? Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

turbojohan
0

#79: Nä du, en 15-årsmoppe som är fin släpper man inte ifrån sig gärnaFlört

#78: Haha, pärla vet ja inte men den ser väl lite bättre ut iallafall än innan.

StefanW
0

#80 Inte gärna förstår jag….men om, så vet du att jag finns!!

Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

turbojohan
1

#81 Hehe, jo. Kan slänga upp lite före och efter-bilder bara för att reta smaklökarna liteFlört Kan avslöja att före-bilden är då den är svart.

turbojohan
0

Som den ser ut idag. Dock har vevpartiet gått ner sig så pass så det måste bytas.

[Henke29]
0

Som sakt ett mycke bra arbete du utfört på den moppenSkrattande

turbojohan
0

#84: Tack Henke!

Sven-Erik
0

#83. Supersnyggt bygge!! Den ser verkligen helfin ut! Har du lackat den själv? Och navborstar har den också……Glad

ElLobo
0

#83: Den ser väldigt fin ut idag!

StefanW
0

#83 skulle inte vara ledsen föe ett sådant fint exemplar!

Stefan - Modellbyggare

turbojohan
0

#86: Farsan lackade den hemma i garaget. Jag gjorde mycket av förarbetet själv. Då var jag bara 15 år.

#87: Tack!!

turbojohan
0

#88: För att vara en bruksmoped får man nog säga att den är skaplig i skicket iallafall.

turbojohan
0

#76: Ja, den Dakotan har ju en lite märklig historia egentligenGlad. Farsan hade den från början. Han sålde den. Tunnan köpte en guldfärgad Dakota några år efter som var snarlik farsans gamla. När de kollade efter så var ramnumret sammaFlört

ElLobo
0

#91: Världen är liten!

[Henke29]
0

Ja den verkar vara väldit liten hehe Skrattande
Men de är ju extra kul då

turbojohan
0

#91: Nåt som e ännu roligare är att Tunnan å farsan e bröderFlört

Azgaron
0

Glad

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.