Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1419 ggr
Raven
0

Airbrush-noob

Då har man klarat av de första stapplande stegen med airbrush. Köpte kitet på Bauhaus för 995 kr, då får man kompressor och spruta. Sprutan liknar väldigt mycket den "proffsspruta" som ClasOhlson säljer 30-3224.

Jag hade ju läst lite tips&tricks på diverse forum innan. Bl.a. att tunna ut med isopropanol var bra. Jag använder Gunze acrylic.

Så här i efterhand kan jag säga att resultatet för mig blir bättre med vatten som förtunning. Jag kanske hade för mycket isoprop, men färgen torkade på väg till ytan, så det blev områden med "knotter".

Hur gör ni? Tunnar ni med isoprop, vatten, t-sprit eller vad? Vilket tryck kör ni med då? På vilket avstånd håller ni sprutan?

TommiN
0

Allt det där är relativt med allt det där????(f-n säger jag??)

Jag tunnar ut med thinner,men då avänder jag dock i stort sett bara Humbrol färger,sen så varierar trycket från tillverkare till tillverkare,jag kör på ca 1,3-1,6 Bar.Och sprutans distans från objektet varierar på hur stor luft/färg flöde man har,vill man ha fina linjer så har jag en avstånd på ca 1-2 cm och ytterst liten färgflöde,annars för större mängd så har jag väl en avstånd på ca 15cm och stort färgflöde,då täcker färgen en större yta snabbare.Och kan nog vara att du har för mycket isoprop i färgen,som sagt,det är bara att testa sig fram.Glad

Azgaron
0

Jag är själv ganska ny på det här med airbrush. Jag har inte provat Gunzes färger, men Agama akryl och Humbrols akryl har jag tunnat med fönsterputs och i nått fall t-röd. Humbrols vanliga färger tunnar jag med lacknafta. Min kompressor står på 1,5 men jag har lyxen att få låna en spruta med ställbart lufttryck vid handtaget. Precis som Tommi så varierar jag avståndet beroende på vad jag ska göra.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Har inte heller sprayat med Gunze, bara med Humbrol (för läänge sen), Pactra och Model Master (Testor) jag förtunnar MM med cellulosaförtunning och kör med 1 bars tryck, det blir bra. Jag har även försökt med Tamiya för länge sedan, men då förtunnade jag med vatten så det blev misslyckat. Skall emellertid spraya min Victor med Gunze men det ligger en bit in i framtiden. Avståndet beror på om det är första "strykningen" då jag håller en bit ifrån eller detaljer då man håller ett kortare avstånd du får kolla vad som är lagom eftersom det varierar från spruta till spruta. Ta dig tid att testa sprutan ordentligt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Raven
0

Tack för tipsen! Min billiga kompressor börjar protestera vid alltför låga tryck (eller så visar mätaren fel), 1 bar är väl nedre gränsen ungefär, så jag kör väl runt 1,5-2. Håller som bäst på med skrovet till min Sovremenny i 1/350, så bygget är i sin linda fortfarande.

classeman
0

Jag sprutar med Gunze men har bara använt deras egen tinner (som jag tror är någon sprit kanske rent av isopropanol)

Raven
0

Apropå målning förresten. Är det någon som brukar använda flytande maskering? Dvs sån som man penslar på, målar, och sedan tar bort igen. Typ **Hobbico Master Mask, *Micro Mask*** eller *FasMask*? Funkar det bra i såfall?

ElLobo
0

#6: Jag penselmålar mina modeller och till en del detaljer och annat så använder jag Humbrols Maskol, och det fungerar bra tycker jag. Det har inte varit några problem hittills. Bara att pensla på, låta torka och sedan måla modellen. När det har torkat är det bara att försiktigt dra bort det gummiliknandet skinnet som Maskolen bildat.

Elmis
0

Håller med #7. Jag använder också Maskol och tycker det är enkelt, framförallt när man skall maska kamoflage på flygplan och inte vill ha räta linjer. Luktar apa bara.

TommiN
0

Använder samma metod som ElLobo,mycket enkelt och bra.