Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: dekaler
Läst 2478 ggr
PonCar
0

kan man måla på dekalarket?

Vänder mig till expertpanelen: Kan man måla med tex Humbrolfärg ovanpå befintlig dekal på dekalarket och sen applicera dem som vanligt? Jag skulle nämligen behöva fixa ett par schyssta reg-plåtar till min -28 Lincoln, för de dekaler som följde med var inte roliga… Hinner inte beställa hem nya dekaler, för jag tänkte ta med bilen på lördag till CCM Open i Sthlm. Så det är lite kort om tid…

starhawk
0

Det borde gå, det går ju att måla på dekalerna när dom är på plats, men jag är tveksam, tänk om färgen spricker under appliceringen? Jag skulle måla efter appliceringen, det är marigare men betydligt säkrare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
0

Jag har inte testat, men jag föredra att måla när dekalen är på plats, risken är annars att det spricker.

classeman
0

Jag har målat på dekalark innan jag satt på dekalerna och det har funkat bra. Lite saker att tänka på bara se till att det finns bär film under färgen annars kommer den att sitta kvar på arket. Sedan bör du måla över färgen med ett lager decalfilm från tex microscale, är den jag använt.

PonCar
0

Tack för råden Starhawk & Tunnan. Men att måla registreringsplåtar i skala 1:24 direkt på modellen… Nja, så stadig på handen är jag nog inte. Kanske chansar o testar att måla på dekalarket före applicering i alla fall -jag skall hur som helst inte använda de medföljande dekalerna ändå, så jag kan ju testa o se hur det går. Annars -har nån testat att måla på vanlig klar tape och på så vis göra egna dekaler? För tex nummerplåtar gör det ju inget om det är lite tjocklek på "dekalen".

Pontus

PonCar
0

Tack även du, Classeman! Vilken funktion har dekalfilmen från Microscale?

Pontus

WildeSau
0

#4 Du kan inte hitta Letraset gnuggbokstäver?

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

PonCar
0

Gnuggisar kan säkert vara ett alternativ, men även det är ju svårt när dekalen väl sitter på modellen.

ElLobo
0

#7: Kan du inte skriva ut registreringsskylt på en vanlig skrivare på vanligt papper, och efter att de sitter på bilen ta ett lager klarlack över?

PonCar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här hade jag tänkt mig plåtarna skulle se ut på ett ungefär. Hittade en site med nån i USA som tydligen inte gör annat än kränger "antika" nummerplåtar. Tänk, de finns fölk till allt…

Pontus

PonCar
0

Hmmm, tack för tipset ElLobo. Skulle ju kunna maila bilden till jobbet, där vi har en attans bra färgskrivare o så skala ner bilden av plåten i photoshop o skriva ut på ett bra ink-jet papper. Tror faktiskt jag tar o testar den varianten. Varför göra sig mer besvär än man behöver?

Pontus

PonCar
0

Hmmm… Bara man inte åker dit för falskskyltning…Fundersam

ElLobo
0

Någonstans har jag en länk till en sida där det finns ett otal olika amerikanska skyltar, och där man kan komponera sin egen för utskrift till modeller. Tyvärr hittar jag inte länken just nu, men jag fortsätter att leta. Jag kanske har den på en annan dator.

classeman
0

#5 Den skyddar och gör att det håller ihop lite bättre.

Proosen
0

ACME Licensplate maker är svaret på dina problem.

Där finns amerikanska plåtar i massor, har du ingen vettig skrivare så kan du tala om vad du vill ha och vilken text det ska vara så kan jag fixa åt dig och ta med till CCM.

Fast då får du limma dit dem på plats där och då.

På bilden kan du se en Texasskylt från 1952 som jag fick dit på Sheriffen.

Niclas

Sven-Erik
0

#14. Vilken kul sida! Har suttit och lekt med lite olika reg-skylatr!

StefanW
0

#15 Då var vi två Skrattande!

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#16. Hehe, undrar vart han hittar allt?? Fot i munnnen

[Henke29]
0

Nu är vi 3 Skrattande

Proosen
0

Har ju också suttit där och lekt, håller på sedan länge att sammanställa ett dokument där man kan se vilka årtal som finns och hur de ser ut med test som text på skylten.

Har inte hittat någon skylt från 1928 ännu men en Arizonaskylt från '29 finns det som nog skulle sitta fint, svart med röd text blir det på den.

Niclas

ElLobo
0

#14: Tack Niclas! Kunde väl just tro att herr Proos hade lite bättre koll på en sådan bra sida än vad jag har.

PonCar
0

Vilket höjdartips, Proosen! Nu föll det sig inte bättre än att jag redan hunnit fixa skyltar enligt ElLobos tips. Jag hittade alltså en bild på en Delawareplåt från 1928, minskade ner den i Photoshop o skrev ut på halvblankt, halvtjockt fotopapper. Skar ut "plåtarna" målade kanten runt om mörkbrun (annars ser man pappret) o limmade fast dem med "superlim". Enda nackdelen var att regmärkningen blev lite oskarp i utskriften, men i så liten skala tror jag inte man tänker så mycket på det. Men denna sidan, där man kan skapa egna regplåtar, skall definitivt arkiveras i "favoriter" o användas till många byggen framöver, var så säker!SkrattandePontus.