Beslut om flytt är fattat!
Tragiskt och tråkigt i mina ögon, men det är bara att "gilla läget"
Vad gäller det? Jo, Pansarmuseet i Axvall! På deras hemsida så står det bl.a:
Riksdagen har fattat beslut om överflyttning av verksamheten till ett fordonsmuseum, blandat pansrade och icke pansrade fordon i Strängnäs. Det nya museet skall inte heta Pansarmuseet.
2008 är sista året som vi enl nu föreliggande plan kommer att ha öppet. Redan under våren kommer överflyttning av materiel som finns i förråd att ske till Strängnäs och den stora flytten av utställningen under hösten. Det innebär att vi har öppet t o m augusti för besökare och avslutar med 39 år i Axvall.
Det nya museet skall sen öppna 2010, Det har redan hörts röster från besökare om att fortsätta ett år till här i stället för att inget skall kunna visas under ett år. Som vanligt är det säkert en kostnadsfråga, förhyrning av lokaler på flera platser och ytterligare personal. Vi återkommer med detta, men tv gäller planen enligt ovan.
Stefan - Modellbyggare

Jag är inte ledsen för det! Nu blir det mycketnärmare för mig som bor i Västerås! 

Tja kostnaderna kan väl inte vara stora för två baracker i skogen, för det är så jag minns Pansarmuseet i Axvall
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#0: Tråkigt, tycker jag. Pansarmuséet har ju ALLTID legat i Axvall och man har väl varit där på besök med ojämna mellanrum. Men beslutet var ju väntat, och alla väntade ju bara på NÄR det skulle komma. Redan förra året hade ju flyttplanerna kommit och personalen i Axvall gick och funderade på framtiden. Förmodligen någon som tyckte att det blev väl tomt i Strängnäs när P 10 hade slagit igen portarna, och som är ansvarig för förslaget …

Det diskuteras lite mer på IPMS Stockholms forum, och där skriver projektledaren Stefan Karlsson bl a:
"Det nya museet skall … bestå av två delar, dels ett museum med bla ett antal miljöer (dioramor) dels en studiesamling där övriga fordon står sida vid sida.
Museet samlar fordonen från Museet i Malmköping (flyttades under 2007), fordon från Armémuseum magasin i Stockholm, Karlskoga och Linköping samt Axvall. En hel del unika fordon som idag står undangömda kommer därmed att plockas fram.
Den samling körbara fordon som finns i Strängnäs kommer att utgöra grunden för uppvisningar av olika slag.
En del kommer säkert att bli besvikna eftersom vi kommer att blanda både hjul och bandfordon i syfte att visa sammanhang och funktion. Vi kommer också att ställa undan ett antal fordon till förmån för andra. Förhoppningen är att blandningen skall locka fler, fler än enbart redan frälsta att besöka museet.
Studiesamlingens syfte är att ta hand om och spara men även att låta mer intresserade få ta del av det som står bakom kulisserna.
Museet kommer att kompletteras med en butik som förhoppningsvis skall locka både "experter" och "vanliga".
Det kommer att vara svårt att beskriva allt i fullskala, därför är modeller i olika skala ett utmärkt komplement. Målet är även att Strängnäs Figurmuseum skall ingå som en separat del."

Låter rätt intressant tycker jag, men tanke på det begränsade antal fordon som fanns i Axvall så kan det vara en vits att bygga ut med liknande fordon för att få en bättre "rymd" på utställningen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Håller med Sven-Erik! Från Nyköping till Strängnäs är det bara ca 12 mil. Till Axvall hade jag nog aldrig hittat ändå…
Pontus