Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 4229 ggr
ElLobo
0

Nytt i bygghögen - jan 08, del 7

Så har även den sjätte tråden blivit alltför lång, så vi satsar på ännu en del! Ni hinner nog fylla den också, så som ni handlar … Glad

Nytt i bygghögen - jan 08

Nytt i bygghögen - jan 08, del 2

Nytt i bygghögen - jan 08, del 3

Nytt i bygghögen - jan 08, del 4

Nytt i bygghögen - jan 08, del 5

Nytt i bygghögen - jan 08, del 6

ElLobo
0

Va, en hel timme och inga nya köp?! Flört

WildeSau
0

Azgaron ska bara springa ut till postlådan först Flört

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

#2: Skrattande  Aha, jag förstår!

Azgaron
0

Precis! Posten kommer strax efter tio ungefär! Nått borde där ju finnas! Skrattande

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Henke29]
0

Hmm ja väntar oxå på lite gosaker idag på posten :)
Den kommer snart brukar vara rätt tidiga nuSkrattande

Azgaron
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådär, nu så! Jag hittade lite gosaker i brevlådan! En vadderad påse med detta innehåll!

Två färger till Corsairen och två små, å då menar jag små! sikten till Bf 109. Monterar jag bägge får jag dubbelt så bra sikte på Sau sen! Glad Tack, Sau för sikten och färger!

Sen fanns där en avi, som jag ska cykla iväg och hämta strax! Glad

Azgaron

ElLobo
0

#6: Så länge du inte ser dubbelt så! Glad

pebben
0

Äsch min postis kommer runt 12 men har man lite tur kan det ju finnas nått då?

//pebben

ElLobo
0

#8: Man får önska lycka till, så du får lite roligt att pyssla med!

pebben
0

ja har ju knappt fått hem nånting denna månaden! Glad

//pebben

Azgaron
0

Lika bra att köra på när jag har ångan uppe! Glad En sån här är säkert inte fel!

Azgaron

[Henke29]
0

Ohh den där hadde inte vatt fel :)
Får man fråga va du gav för den ??

Azgaron
0

Om det inte räcker med en, så får man väl ta två! Glad

#12 Ja, fråga får man! Flört

Azgaron

ElLobo
0

#11 och #13: Är det olika gjutningar eller är det bara två olika boxar?

[Henke29]
0

Ja har den sista Blå Petter :)
Den är verkar helt okej tycker jag..

Azgaron
0

#14 Jag tror Esci gett ut Airfix i ny låda, eller nått sånt!

#15 Jag har inte kollat innehållet i den lådan än, men Escin såg bra ut! Ang. din fråga om priset så gav jag en hundring styck! Glad

Finns det några kul EM prylar till de här? eller mastiga konverteringar/modifieringar man måste göra för att få korrekta kärror?

Azgaron

ElLobo
0

#16-1: OK, tack! Var lite nyfiken bara.

Azgaron
0

Nä, sånt kan ju vara bra att veta! Funderar på att bygga den ena som just Blå Petter och den andra som tja, vad det nu blir. Tänkte kolla lite vad det finns för alternativ.

Azgaron

ElLobo
0

#18: Tja, Syhart har ju precis gett ut de snygga vargdekalerna.

Azgaron
0

Ja, de dekalerna är ju fina! Lite trist att veta att Akktu Stakki är skrotad här, om jag inte minns fel!

Azgaron

ElLobo
0

#20: Ja, de flesta Viggenplan delades väl upp i molekyler i Halmstad om jag kommer ihåg rätt. Tyvärr! Gråter

[Henke29]
0

Mm sånna marodörer som gör så mot ett så fint plan Gråter

Azgaron
0

Jo, kan tyckas, men de gör bara sitt jobb, tyvärr! Jo det har väl skrotats både det ena och andra här.

Förresten typiskt att jag inte tänkte på att jag hade de här på ingång när frågan om sambeställning på Syhart gick ut!

Azgaron

Greenhorn
0

Tog en sväng till HobbyCenter i Göteborg för att inköpa ett par burkar färg och en ny flaska Tamiya-thinner. Det "råkade" även bli en byggsats från MiniArt Skrattande. Jag har aldrig byggt några av deras husmodeller, men efter att ha lyft locket på lådan så inser jag att denna byggsats kräver mer pyssel än jag trodde.

[Tunnan]
0

Enligt Richard i Allt om Hobbys plasthörna så är inte måtten helt rätt på ESCI-Viggen.
Jag tror att det är kroppen som är lite för kort.
Men helheten blir bra och det är ju det som är huvudsaken.

pebben
0

#24 hehe nä det kom jag också fram till ! men har inte gett upp jag tar fram det då och då o slipar lite spackel! Glad

//pebben

Azgaron
0

#24 Ser ju trevligt ut! Ja, då har du att göra en stund!

#25 Ok, då får man väl anta att de är lika fel på Airfixen. Står där vad som är fel mer exakt? och/eller vad som behöver göras?

#26 Ingen ände på eländet! Glad

Azgaron

[Tunnan]
0

Jag har tyvärr inte den tidningen kvar, men jag tror att Henke har den.

[Henke29]
0

Kan försöka leta upp den tidningen Azgaron och göra kopia och skicka till dig sen..

Azgaron
0

#29 Tack, det låter bra Henke! Kan ju vara bra att ha om man ska bygga inte en utan två! Glad

Azgaron

[Henke29]
0

Jepp Skrattande
Ledig imorgon oxå då ska ja ta och leta upp tidningen..
Sen på Fredag kan ja göra kopia på artiklen på jobbet..
Dom har en bra kopiator där.
Brukar få göra kopior gratis om ja frågar innan Skrattande

Azgaron
0

Låter finemang! Glad

Azgaron

Greenhorn
0

#26 & #27  He he, jepp! Kartongen borde försetts med följande varningstext "Tålamod och spackel ingår ej" Skrattande

Azgaron
0

Glad

Proosen
0

Om du vill göra Petter Blå har jag den exakta blå och gula färgen. Det är Flüggerfärger som rollades på originalet. Säg bara till så ska jag leta fram mina ½-litersburkar och pytsa upp lite åt dig.

Skaffade Red Bolts dekaler för Petter Blå (enormt mycket finare än de Airfix skickat med) men den har gått i stå pga. en massa olika anledningar varav de flesta heter civil bil.

Niclas

[Henke29]
0

Hallå Proosen ;)
Skulle du kunna ta fram lite färg till mig oxå då till min Blå Petter Oskyldig

pebben
0

#33 hehe så sant så sant men dom är ju rätt så billiga och jag har sett några färdiga som en kille i mariestad gort och dom är riktigt fina så med lite jobb så går det att få till do!   lite fundersam på höjden på mina dörrar bara!

//pebben

Azgaron
0

#35 Jo, det hade jag ju tänkt att jag skulle, så det får du gärna göra när det blir så dags.

Var hittar man dem dekalerna? Va? bygger du bilar?! Skrattande

Azgaron

Greenhorn
0

#37 Anledningen till att jag köpte husbyggsatsen var att dom har ett himla snyggt diorama med ett hus från MiniArt hos Hobbycenter. Så sant, lägger men ner lite tid och arbete kan dessa hus bli riktigt snygga. Vad tänkte du på angående dörrarnas höjd?

Azgaron
0

Jag tänkte bjuda på/köpa nån av Volats PM modeller för 34:- köp nu, men detta är löljigt, men han blir säkert glad! Glad

Vet inte hur PM är men de är väl knappast världens bästa modeller.

Azgaron

Sven-Erik
0

#40. Hehe….den där gav jag 34kr för! Undrar vem som vill ha den så desperat? Som sagt, det är väldigt enkla modeller..

Azgaron
0

Kanske nån som tror att det är en väldigt ovanlig variant av Spitfire floatplane Glad Köparen blir säkert glad när han upptäcker att Volat lägger ut en ny för 34:- köp nu Glad Funderar på att köpa DFS-194 och Horten, och ev. nån mer just för att det var så billigt.

Azgaron

Proosen
0

Angående Flüggerfärg till Petter så kan ni väl skicka på mig era adresser i ett PM när det är dags för er att måla. Det är nämligen så att ni vill inte ha dem tidigare då de har en tendens att torka ut i alla burkar utom plåtburkarna de kommer i.

Har skickat ett par-tre gånger till en annan byggare och vi har testat alla möjliga och omöjliga burkar men de bara torkar ut för honom innan han kommer till skott med målandet.

Azgaron: Bygger bilar, var har du hört sånt elakt tal? Här byggs minnsan inga bilar, eller hur var det nu? Måste nog kolla i hyllan! Hmmm…där fanns faktiskt ett fartyg, tre flygplan och hundra bilar så det verkar som du hade rätt om bilarna!

Red Bolt finns tyvärr inte längre i produktion men kanske kan du hitta med lite tur om du efterlyser dem, jag köpte mina på Rebell hobby just i samma veva som Airfix gjorde sitt släpp på 37:an och det är ju något år sen nu men det skada aldrig att kolla med Max om han har kvar i gömmorna.

Skickar med en bild på mitt första försök att bygga Petter så som det såg ut när testpilot Proos fick händerna på den. Lite avbrutna kanarder och annat som inte stod pall för en 3-årings vilda flygturer. Har en till som nog ska bli klar någon gång på den här sidan millenieskiftet.

Niclas

WildeSau
0

#40 Jag skulle rekommendera Oskyldig PM:s F-16.

Inte bara för att det är ett väldigt fult plan i vanliga fall. Det är även en av världens mest vidriga byggsatser. Skrattande 

Om du bygger en sådan så ska jag sätta igång med min Nesher Dagger, ingen höjdare den heller.

ElLobo
0

#44: Det låter precis som om du utmanar Azgaron på en dogfight! Slapp! Hörde ni andra det också?!

Cool

Azgaron
0

#43 Jo, jag ska göra det! Så länge de inte hinner torka ut på vägen hit ska det väl gå bra!

Hehe, ja nåra bilar har du allt! Glad I min hylla finns tyvärr inte mer två bilar, men det finns ju några på g. Forden är ju lackad och väntar bara på att jag ska få ihop underredet. Sen ligger det en Challenger 70 och väntar på ihopmontering.

Ok, synd! Men jag ska ta och kolla med Rebellen om han har nått!

Blev erbjuden att köpa en Neomega cockpit till JA-37an, men jag vet inget om hur de är.

Kanske väl ung testpilot! Men det ska ju böjas i tid…. Glad Annars ser det ju rätt bra ut!

#44 Låter som en utmaning! Glad Hittar jag bara en så ska jag prova!

Azgaron

WildeSau
0

#46 Är inte Neomegas cockpit till en AJ 37?

review på ARC

Azgaron
0

Jo, det verkar ju så, och då Esci tydligen gjort fel och gjort en modell som tydligen är AJ istället för JA så borde det ju funka fint. Såg att Rebell hade mask till splinterkammot, men hur väl den funkar vet jag inte. Kan ju bli en dyr historia om man ska ha tag på allt.

Azgaron

WildeSau
0

ESCI sålde på sin tid en AJ 37 och en JA 37. Båda flygkropparna har längden för en AJ 37. Det fanns vissa felaktigheter på kroppsbalkarna i AJ-byggsatsen. Kanske de hade tittat på en SH, för den har raka och inte knäckta balkar. I JA-lådan var de däremot rätt.

Är det förresten fyra fenor på extratanken i byggsatsen? 

En JA 37 är 130mm längre i verkligheten,så byggsatsen ska förlängas ca 2.7mm.

[Henke29]
0

Den här slank ner i brevlådan idag :)

Azgaron
0

Ok, så de har gett ut två modeller! Så lite man vet! Får ta och kolla upp saker å ting vidare. Hoppas det står nått vettigt i artikeln Henke skulle fixa.

Finns ingen extratank i Escin och den andra är obruten (än så länge)

Inte så mycket precis! Om det räcker att kapa och sätta i lite plastark så kan det väl gå an, annars är det ju knappast ingen som lär märka nått antar jag.

Azgaron, trådpirat!

ElLobo
0

Apropå min fråga i #14, så ramlade jag över följande kommentarer på Starship Modeler:

The Airfix 1/48th Viggen is a repop of the Esci kit. It's not the most accurate of kits but it is the only one available in 48th and it looks like a Viggen when you're done.

The 1/48 Airfix/ESCI Viggen is not a bad kit - one of ESCI's better efforts, actually. The cockpit is spartan, but there is an aftermarket set out to dress that up, as well as a bang seat. I believe there's a sheet of Eduard brass as well.

ElLobo
0

#50: En snygging!

Azgaron
0

#50 Trevligt!

#52 Ok, så det var tvärtom. Ja att det ser ut som en Viggen är väl huvudsaken. Får ta och kolla utbudet på Eduard ets. Lite dyrt om man ska ha till två stycken. Tur jag fick tag i modellerna till ett hyggligt pris.

Azgaron

ElLobo
0

#54: Ja, jag är inte heller någon millimetermätare, utan det är viktigare att helhetsintrycket är rätt och att det ser ut som det ska.

[Henke29]
0

Samma här :)
Sen bygger ja för att de är kul.
Ska man gå in på milliemeterna då börjar de inte bli kul att bygga tycker ja..
Bara man själv tycker modellen ser bra ut när man byggt den så tycker ja de är okej :)

Azgaron
0

Jo, precis!

Såg en lustig sak precis på Escilådan "Förar och passagerar figurer ingår ej" Förvånad Nähe!? Är det en tvåsitsare? Attans, åsså ingår inga figurer heller! Skrattande

Azgaron

ElLobo
0

#57: Himla otur! Skrattande

Azgaron
0

Ja, attans också! Glad Skulle vara kul att veta om det finns lämpliga figurer att använda. Gärna stående eller kanske klättrande på stegen.

Snart kan man göra om stora delar av den här tråden till en egen Viggentråd! Glad

Azgaron

ElLobo
0

#59: Ååh, det är bara sån't som händer! Flört

WildeSau
0

Självklart måste du ha den Revell-packade AJ 37 också Flört

ElLobo
0

#61: Vilken elak boxart! Mitt i siktet!

Azgaron
0

#60 Endast på Modellbygge iFokus! Glad Stället där medlemmarna tar att modellbygge ska vara kul på allvar! Glad

#61 Ja, det hade varit kul! "Das Angebot ist beendet" Ledsen

#62 Ja, det kan man väl säga! Dock påminner det starkt om omslaget till min Esci Sepecat som också har ett sikte mitt för. Fast det är kanske inte så konstigt! Glad

Azgaron

Inlägget är låst för nya kommentarer