Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 3034 ggr
pebben
0

Sdkfz.222 DAK

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja när man ändå öppnat lådan   så ja den åkte på lite färg i botten ock inni man ska ju börja någonstans!

//pebben

[Henke29]
0

Ojj här går de snabbt Pebben :)
Du har redan börjar ser ja..

pebben
0

jag säger som leo skulle bara titta lite öh  hehe

//pebben

[Henke29]
0

Haha ja så brukar de bli :)
De ska bli kul att få se bygget..
Hoppas man är pigg nu i helgen så man kan köra igång redigit me mina byggen oxå.
Har vatt förkyld och är fortfarande lite snörvlig :(
Lycka till nu Pebben me bygget,

pebben
0

du får ta dej en jäger hutt det gör nog susen Flört

//pebben

[Henke29]
0

Haha ja de får man nog göra så man blir pigge Flört

gigabyte
0

Här byggs det för fulla muggar ,men det är kul att "baratitta" Skrattandedet är ju det som forumet bärs upp av ! kul med bygg klåda !

pebben
0

ja det kan bli så det är lika dant när man är i affären man går helt oskyldigt och tittar då brukar jag bli anfallen av en hel drös med lådor så bara titta brukar kosta mej en 700/900 spänn  minst jaja det finns ju så mycket i modellväg man vill ha så det fenomenet får jag nog leva med ett tag till!  å anndra sidan va tråkigt det skulle bli på forumet om ingen la ut lite byggbilder!?

222 har nu satt dit sidobalkar o sådant  då kom jag på en liten miss dom här var nog inte sandfärgade under!  när 5e kom till afrika hadde dom panser gråa vagnar som senare målades om tror nog att man rättade till det senare det var nog brist på tid  det gick ju inte så där jätte bra för italienarna i öknen!  så jag målar nog lite grått i botten

//pebben

Sven-Erik
0

#7. Kolla in det här detaljerings-kitet pebben! Vore inte det mums!? Fot i munnnen

Det finns på Ebay.com just nu..

pebben
0

mums!!!   det var inte dumt det!

//pebben

Azgaron
0

Ännu mera på g.!

Trevligt detaljeringsset!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

pebben
0

hehe det blir visst en sdkfz222 till såg jag Flört

//pebben

pebben
0

jag ligger lite effter men höl på med sprutan i går. den har ju hållt på att spöka för mej ett tag och igår kom jag fram till varför det var inte bara skit bakom avtryckaren utan även ett sprucket munstycke mitt 0.2 snyfft! fick byta till 0.4 för att kunna måla alls  fast det begränsar finliret lite  xxxxx nå har limmat lite idag iallafall

//pebben

Azgaron
0

Inte kul när saker å ting går sönder! Vad kostar ett nytt? Kul att det går framåt trots det.

Azgaron

Sven-Erik
0

#12. Snyggt pebben! Ser tungt och gediget ut.

Trist med sprutan! Jag har själv stått och svurit över min spruta ikväll. Den började plötsligt spotta som en tokig. Fick ta isär den och rengöra men det blev inge bättre. Hmm, kan en spruta ha en dålig dag? Fot i munnnen

pebben
0

jag börjar nästan tro det! 

vet inte om jag måste köpa nål och munstycke ihop eller om delen finns lös? ska fråga christer om det.

//pebben

StefanW
0

#15 Tror att Christer har reservdelar till din!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jo då visst har han delar men frågan är ju om jag måsste köppa nål och munstycke eller om det finns löst! tror ett set låg runt 675 eller nått sådant så då kan jag lika gärna byta sprutan den har alldrig hållt vad reklamen lovade ändå!

//pebben

pebben
0

snart dags för dakar ralleyt! Flört

//pebben

[Henke29]
0

Ser man på Pebben de går framåt :)
Synd me din spruta där :(

pebben
0

tack henke.  jao det får gå ändå bara det kommer färg så ska det la gå att hitta på något!

//pebben

[Henke29]
0

Jepp de tror ja särket :)
Ska bli kul att se denna klar sen..
Ja har kanske en Tiger 1 på G i skala 1/72  på ggr nu..

pebben
0

ja se där vilket märke?

//pebben

Azgaron
0

Tjusigt! Det går ju framåt! 675:- för nål och munstycke, det var ju som hittat.

Azgaron

gigabyte
0

Ser ju fint ut, trots att din spruta krånglar , hoppas att du får tag i en som du kan vara nöjd med !

pebben
0

ja det vore inte så dumt!  målningen är ju tusan så viktig i mosellbygge så det hjälper ju inte till när det krånglar direkt! men det här kommer att lösa sig till slut!  fast inte denna månaden!  jag får måla med 0.4 så länge det går ju det med

//pebben

pebben
0

tusan också ju mer jag tittar på ellobos lilla sdkfz 11 så känner jag att jag måsste ha en  med en 10.5 effter skulle bli fint ihop med den här på en platta !?  jaja jag får ringa till jultomten  haha för pebben har jultomtens tele nr!  nu blev ni fett avis va?

//pebben

ElLobo
0

118 118 …?

ElLobo
0

Jag ska ha en av dem, men vet inte om det ska bli SdKfz 11:an eller kanske SdKfz 7:an, som kollega till den erövrade Gep MG-Träger 731(e) som snart är klar. Allt i en sandlåda långt borta …

Azgaron
0

Ska nog sätta igång med min sdkfz 10 när jag fått undan lite annat.

Azgaron

pebben
0

#28 det beror ju vad du har tänkt dej eller som jag då har bara btggt en 11a men hafft 7 st 8tonare bara i 1/35 ändå gillar jag 8 ton sdkfz7  men nu e jag nog lite sugen på en dak sdkfz.11 som ni kanske minns så fick jag ju en kanon över för nått halvårsedan! (105mm)  fast vill nog ha en 8tonare med och en famo och en jasså? Flört

pebben
0

nu har jag äntiligen kunnat limma på överdelan

//pebben

[Henke29]
0

Se där Pebben snart klar Flört

Azgaron
0

Snyggt! Det ser trångt ut med en sån stor bössa!

Azgaron

gigabyte
0

Mycket snyggt pebben !!  Ylar eft mera bilder ;o) ps  det måste trångt i tornet ,undrar hur det var när man fira av en salva !

Sven-Erik
0

Det här blir ju (Kanon!) hehe….Fot i munnnen

Snyggt vädrad! Gillar de skitiga hjulen!

pebben
0

det är väldigt trångt! sitter en gubbe i där också det var med nöd och näppe han kom i! och när jag satte dit överdelen så tappade han huvudet så klart! fram med pinnsätten bara för jag bryter inte upp vagnen!

kanonen är på 20mm faktiskt istort sett samma som bf109 hadde i vingarna dvs en automatkanon men 20mm? ok bättre en inget!

//pebben

gigabyte
0

Det måste knallat bra i alla fall i det trånga burken ,snyggt bygge som sakt Mera bilder pebben! Hör du det ;o)

pebben
0

lung o fin bara det kommer mera! Glad

//pebben

pebben
0

här är lite nya bilder! men än så är det en del kvar att göra men man ser ju formerna nu!  (padda?) hehe

//pebben

pebben
0

å ett till det var vad som gick batterierna tog slut! ska kolla om jag har fler. har lite bättringar att göra men vädringen blev riktigt bra på den här tyvärr får jag inte till fotot så att det synns! ska se om jag kan få fram mer ljus men den här kameran blir det bara bra ute i dagsljus  blä! kanske e skit bakom linsen?  aja ni ser vad det föreställer i alla fall

//pebben

Sven-Erik
0

Ja, vad ska jag säga pebben!? Det blev ju klockrent! Mycket snygga nyanser och färgskiftningar. Great! Skrattande

gigabyte
0

Det är gör fin pebben! däcken ser så colla ut med den vädringen ! snyggt jobbat , panzargeneral pebben!

pebben
0

tackar !  men den är långt ifrån klar än. nu ska kanonen målas snyfft den e ju så blank o fin  men det är ju inte vad man är ute effter riktigt. sedan har ju limmet tatt bort lite färg här och var dekalerna på sidan var tvunget att sätta dit det ska på ett par dunkar där och det blir svårt att få dit om sedan och nu när delarna är på sidorna kan jag vädra på lite mera  har bara dry mud men om man borstar av det mässta borde det funka hjälpligt  måsste verkligen skaffa ett helt set!

//pebben på g

[Henke29]
0

Den ser helt enkelt kalasbra ut :)
Starkt jobbat Pebben

Azgaron
0

Superbt! Ser mycket bra ut så långt!

Azgaron

pebben
0

nu e kanonen målad och skytten har fått tillbaka skallen men inte helt lätt hatar när det inte finns utrymme men vad göra!

//pebben

[Tunnan]
0

Kan bara instämma med all di övriga om att detta är ännu ett supersnyggt bygge ifrån dig pebben.
Jag är mållös…Hemlis

pebben
0

tack tunnan! men hoppas inte min skytt blir mål lös hehe ojojoj vad jag e rolig ibland! Räcka ut tungan 

//pebben humor på burk

[Tunnan]
0

He-He…ja där fick du allt till det
1-0 till dig Skrattande

pebben
0

kan inte säga att den är klar men delarna till den e slut! Glad

har en figur kvar som ska vara i lite vädring en mc med förare och ett par dunkar och fat

//pebben

pebben
0

lite till

//pebben

ElLobo
0

#50-51: Jag tycker den ser jättebra ut!

StefanW
0

#50-51 Mycket snyggt pebben! Hoppas att man får de den i IRL snart!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Ja, det är en fröjd att se dina byggen, pebben!

Azgaron

[Henke29]
0

Ja den är helt klart i utställningsskick :)
Du skulle förmodligen vinna priser om du ställde ut dina modeller Pebben Flört

pebben
0

det skulle vara roligt att ställa ut på nån mindre utställning någon gång  för att se vad det skulle bli för poäng. vad det gäller priser så tror jag nog inte det skulle bli några sådanna  har ju typ sett några vinnare från ex c4 irl och nja den nivån har jag inte!  ett tips om någon vill se några läckra pansarbyggen  så titta in till ipms umeå och kolla in breampas byggen den killen kan

//pebben

ElLobo
0

#56: Om inte annat så ta med några stycken till Liden nu i mars. Och så får du smyga omkring och lyssna till vad folk tycker … Glad

gigabyte
0

Det är alltid kul att se dina modellarbeten ,modellen är suveränt målad ,lagom vädrad ,klass på dina byggen pebben !!

ElLobo
0

#56 igen: Ja, jag gillar också dina byggen! Varför inte ta med dig några och komma upp på Minimönstringen i Lindesberg i maj? Och då kan du ju kanske samåka med Stefan, för han kan väl inte hålla sig därifrån.

pebben
0

#57 hehe har gort det några gånger men ingen större respons folk fastnar vid dioraman och visst dom är ju roligare att titta på men där har jag mycket att lära en snygg platta gör ju så mycket.

#58 tack ska du ha giga!  lite uppskattning värmer själen på en gammal viking! Glad 

psst keksab har en sådan här ute på tradera går ut imorgon och är bara uppe i 160 om nån e sugen

//pebben

Sven-Erik
0

Mums pebben! Jag håller med de övriga, du borde ställa ut dina alster! Tycker dina byggen håller samma höga klass som en del byggen på IPMS.

pebben
0

vi får se men jag tar ju med mej nått till mariestad i alla fall tycker det var roligt att ni gillar 222 ans smäkra linger hehehe! det är ju inte den vakraste pansarbilen direkt men är själv rätt så nöjd med den. det återstår ju lite smått så ni får nog stå ut med den här tråden någon dag till Glad

//pebben

[Tunnan]
0

#61 Dina är inte sämre dom Sven-Erik

Ni håller väldigt hög klass bägge två, det är helt klartGlad
Där ligger en annan ljusår efter Fundersam

pebben
0

#63  tack tunnan men jag tycker du värkar klara dej fin fint!

sedan ligger ju sven-erik första dio som han byggde här i modell huset lidens fotogalleri och det är faktiskt mer än vad jag lyckats med!  way to go sven-erik!!!!!!!!!!!!! Glad

öh jo min gammla sh116 med stug på syns lite i bakgrunden på en annan bild blä!i Räcka ut tungan

//pebben

[Tunnan]
0

Tack pebben, jo man lär sig för var dag.
men än har jag en bra bit upp till er klass.

/Tunnan

Sven-Erik
0

#64 & 65. Ni är allt för vänliga, mina herrar! Fortsätter vi så här, blir vi nog tvungna att förlova oss! Fot i munnnen

Jaha, finns mitt gamla dio kvar på bild?? Tänk, när jag byggt det så var jag jättenöjd men när jag tittar på det idag blir jag lätt generad! Jag har en massa diorama-ideer i huvudet men orkar liksom inte bygga några nu för tiden! När jag är färdig med en modell tröttnar jag på den och vill bara bygga något nytt. Någon som känner igen sig?

Azgaron
0

Du menar inte typ innan de blir klara? Glad

Azgaron

Sven-Erik
0

#67. Hmm…jo, typ en bra bit innan…..Generad

pebben
0

hehe jo då jag får inget gort här alls! jag går bara och väntar på att dom nya ska dyka upp! nå dom är betalda och klara så dom dycker la upp i veckan som kommer. nya modeller är ju alltid roligast!

vad det gäller ditt dio så kollade jag på det igår och tycker det ser lika bra ut fortfarande! Flört

//pebben

Sven-Erik
0

#69. Det ligger ute en AFV Club 251:a på Tradera nu. Har du byggt någon sådan? Isf, hur är de att bygga? Foto-ets? Det finns även en Sturmtiger som jag är sugen på…..

Tack för det pebben! Det står och dammar i hyllan här hemma…

pebben
0

kolla på mitt bygge här 251/4 sedan i sommras den var en afv jo man kan kalla dom lite av ekonomi version av dragon dom är ju lite billigare men det är ju mindre lull i lådan. foto etsen  varierar från låda till låda i tex pakwagen 251/22 ausf D så är det både metalpipa och skydet i ets till min sdkfz 11 så är det bara grillen som är ets  passform och gutningar duger alldeles utmärkt åt mig ialla fall. sedan har dom ju några roliga versioner också. priset på dom i butik ligger runt 300:- sedan finns det ju några specialsatser som är dyrare men då ligger det ju mer i lådan också

//pebben

Sven-Erik
0

#71. Det låter ju intressant! Vore kul att prova en sådan. Hmm, kanske skulle buda på både Sturmtigern och 251:an?

pebben
0

ang sturmtigern borde du höra med cyber! han har en sådan jag har bara byggt tamiyas!  251 an är det denna 251/1 ausfD?  så vet jag inte så mycket om vad du får med för den har jag inte hafft bara 251/4 251/7 251/22 .zu fuss. drilling sdkfz 11 hehe

jo i dom flässta ingår det band! men hafft en med länkar så det är lite olika!

//pebben

Sven-Erik
0

Ja Cyber, vad tycker du?? Är Sturmtigern värd att satsa på??
Kolla in den här länken då pebben!

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=56314489

Själv har jag setat och smetat zimmerit!! Fy för sjuttsingen vílket drygjobb! Tror ´jag skall bygga tidigt WW2 eller övergå till flygplan! Fot i munnnen

pebben
0

eller sent ww2!  men det var samma jag tänkte på!  det är ju samma som min gammla 22a fast utan kanonen. det är ju samma som dragon i kaross uppbygnaden torrpassa kolla noga så att alla delar i karossen hamnar rätt  helt ok modell annars och som alltid så rockar halvbandare fett!

//pebben

ElLobo
0

#74: En liten fundering som jag har. Jag är lite nyfiken på detta, som kanske räknas som OT, men säljaren har diskuterats mycket bland byggarna i Örebro/Lindesberg:

Vad får du betala i frakt för den där om du får den? Betalar du svenskt porto eller får du betala frakten från Hong Kong? Som de flesta känner till så har han ju inga modeller själv utan beställer först när han har en avslutad auktion. Det kan ju göra en viss skillnad av fraktkostnaderna …

TommiN
0

Pebben,den är asgrym!!!

leopold
0

#76 när jag köpte min jagdtiger  (i söndas) så fick jag den 2 dgar efter bet. och prtot gick på 77kr (det var en stor låda).

pebben
0

#76 mnja han har nog en del i karlstad har ju handlat av honom ett par gånger och det mässta har kommit inom sverige dock kommer min stugIII och kv att komma från hong kong men för dom två fick jag betala 77sek stugen fick jag betala 200:- för hobbyfixaren tar 417 +ca 130 i porto +50 postförskott=597
stug200 kv150 frakt 77= 427 så det lönade sig nu kan jag få vänta ett tag på modellerna men det får väl jag göra då stugen hadde jag köppt ändå då jag velat bygga en till rätt länge

dock tycker jag nog att det bör stå sådant i auktionen

//pebben

pebben
0

#77 tack tommin! Glad

//pebben

ElLobo
0

#78, #79: OK, tack! Då vet jag! Men som sagt, det borde ju absolut stå med i beskrivningen om man måste vänta på frakten från Hong Kong.

cyberdemon
0

#74 Hej sven-erik, Sturmtigern från AFV-club är väl värd ett försök, den är mkt detaljerad, se upp bara för övre delen till motorrummet, den är lövtunn i bakre ändan, väldigt lätt att skära snett där, mkt ömtålig alltså, men annars en bra modell, på den coolaste av alla vagnar från WW2, min absoluta favorit.

min Hitler-resingubbe skickades från australien, ztriker var säljare. men det tog bara en knapp vecka att få hem den, rimlig fraktkostnad dessutom.

Sven-Erik
0

#82. Tack för infon Cyber! Jo, jag är också svag för den här knubbiga katten! Jag skall bjuda på den, har redan lagt ett bud på 251:an från AFV Club.

Mycket fint diorama det där Cyber! Du har lyckats fått in en spännande stämning där tycker jag! Skrattande

cyberdemon
0

min sturmtiger har jag inte kommit så långt med, den har stått i en hylla bara grundmålad. modellen är inget jag skulle rekommendera för nybörjare, men det är ju inte du :) den Marder III:an från Tristar jag håller på med för tillfället är heller inget förstagångsprojekt, lika mkt fotoets som plast nästan, enormt pillig modell….gäller ha tålamod…*s*

/thomas

pebben
0

och glöm inte att afv har släppt ett inredningskit till den också! som jag inte sett i sverige än?

tror jag ska kika närmare på tamiyas marder III med icm figurer i stället när cyber säger att det är pilligt så är det nog det hehe!

//pebben

cyberdemon
0

visst är det schysst med inredning, men för mig känns det inte nödvändigt. ändå monterar jag dit den :)

pebben
0

ett litet bygge i bygget det ingår ju även en motorcyckel i den här satsen ok lite kvar men på god väg

//pebben

pebben
0

väldigt sudit kort men den här kameran funkar liksom bara i dagsljus!  och macro är inställt! Glad

//pebben

Azgaron
0

Ser ju bra ut, men bilden blev som sagt lite suddig!

Azgaron

gigabyte
0

Ser fin ut bebben ! Har åxå en förmåga att få suddiga bilder ,men trots den sudiga bilden så kan man se ett fint pebben bygge i antågande

pebben
0

men va pyttigt det blir!  det är väldigt smått en del grejor nå den blir nog klar den här också!

//pebben

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.