Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 1472 ggr
Azgaron
0

Hawker Typhoon Frog 1/72

Eftersom att jag håller på med en stor Typhoon och hade denna liggandes, tänkte jag bygga den vid sidan om, eller mer som ett snabb-bygge. Det är en gammal Frog relik, men jag har inga såna betänkligheter Glad

Gjutskägg fanns det en del, så det har jag suttit och rensat bort. Kroppshalvorna verkar passa väldigt bra. Återstår att se hur det ser ut med vingarna. Planet har ingen som helst cockpit och i nuläget har jag inga plastark eller stolar i nån reservdelslåda. Dessutom är där inga hjulhus alls utan hjulen är både in och utfällda samtidigt. Visst man kan väl kapa, men jag funderar faktiskt på att bygga den helt ootb. Näst intill som man byggde en gång i tiden. Enda skillnaden är nog att jag kommer att spackla där det behövs och sen kommer jag nog att sprutmåla planet. Verkar det alldeles tokigt?

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ElLobo
0

#0: Nej, visst är väl modeller till för att byggas?!

Jag tycker väl att det kan vara vettigt att göra som du säger. Dessutom är det skönt att (åtminstone försöka) bygga OOB! Vissa sådan här äldre modeller får man ta som de är om man inte vill börja modifiera, det är inte mycket att göra åt det. Men fram för nostalgibygget! Jag väntar på att få se hur ditt bygge framskrider.

Azgaron
0

Jo, jag tycker det med. Tanken är lite att strunta i alla krav och bygga ihop den på en kvart, nja kanske inte så fort, men ändå. Jo man kan väl snacka om nostalgibygge! Ska lägga upp bilder så fort jag fått ordning på den andra burken, eller ev. denna, vilket som nu sker först.

Azgaron

ElLobo
0

#2: Låter bra!

Azgaron
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite bilder hit också kanske?! Glad

Påse!

Azgaron

Azgaron
0

Flygkroppen såg ju rätt ok ut!

Azgaron

Azgaron
0

Men däremot inte vingskarvarna! Glad

Azgaron

Azgaron
0

Eller vad sägs om den här lilla glipan?

Azgaron

ElLobo
0

#4: Aahhh! En gammal Frog-påse! Ååhh! Nostalgi!

ElLobo
0

#7: Du får låtsas som ingenting, och bara titta på planet uppifrån! Cool 

Eller också blir det som vanligt … Ledsen

Azgaron
0

#8 Ja, det är ju lite nostalgi!

#9 Jo, det brukar jag ju göra men det blev som vanligt, fram med spackeltuben Glad Om det var det du menade?

Azgaron

ElLobo
0

#10-2: Jo, det var allt det!

Azgaron
0

Hehe, misstänkte det! Glad

Azgaron

Azgaron
0

Här är glipan spacklad och slipad!

Azgaron

Azgaron
0

Och vingarna! Tyvärr så gick slipandet hårt åt propellerbladen Glad

Azgaron

StefanW
0

Här går det undan! Går det att rädda propellerbladet? När det är stora glipor så brukar jag fylla med plastic card och sedan sätter jag maskeringstejp så nära skarvarna som möjligt, därefter fyller jag med spackel och sedan tar jag en tops som jag har fuktat  med acetonfri nagellacksborttagning och drar över spacklet för att få bort det mesta av överflödet och sedan tar jag bort maskeringstejpen och drar försiktigt till ytterliga en gång, då slipper man mycket slipjobb!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#14: Det där är saker som sker. Men med lite pyssel får du säkert fast bladet igen.

Azgaron
0

Jo, det ska nog gå att få dit. Ska  bara vara lite försiktigare vid hanteringen sen. Egentligen var det ju dumt att sätta dit den från början då den inte behöver kunna snurra.

#15 Bra tips! Spelar det nån roll vilket spackel man har?

Azgaron

StefanW
0

#17 Jag använder mest Hagmans enkomponent, tror dock att det fungerar bra på andra! det är ju bara till att prova sig fram på någon skrotmodell!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Inga problem då jag använder Hagmans också! Ska prova tipset, för det kan ju vara skönt att slippa slipa så fb! Glad

Azgaron

StefanW
0

#19 Glöm inte att den skall vara acetonfri! det är den lila som du ser på bilden som jag brukar använda.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Tack, det kan ju vara bra, så det inte blir nått fel.

Azgaron

Azgaron
0

Sådär, efter att ha brutit av även propelleraxeln, med flit iofs. så är alla blad och spinnern på plats och eländet klart för målning.

Azgaron

[Tunnan]
0

Det går ju som tåget detta bygget också.

Azgaron
0

Lite svart i insuget skulle nog inte vara helt fel Glad

Jag funderar på att prova på lite slitage. Räcker det med att måla metall längs vingrot, på propeller och vingarnas framkant å lite sånt, eller ska man lägga metall över större ytor om uti fall att?

Azgaron

gigabyte
0

Ser så förbaskad läcker ut med det insuget ,snygg maskin !

[Tunnan]
0

Frogmodeller är ju rätt släta i plasten, så det finns inte så mycke panel att går efter när man vädrar med slitage och avskavd färg och så.
Men på vingkanderna, propelrarna och lite vid huven runt insteget är ju helt ok
Prova även att göra lite sot vid avgasrören, med hjälp av pastellkritor
Eller om du har vädringspigment

Azgaron
0

#23 Ja, så länge det inte spårar ur så är det ok.

#25 Jo, men jag hade önskat lite mer substans eller hur man nu ska uttrycka det.  Det ser lite väl tomt ut.

#26 Jo, de är ju det märkte jag, och ännu mindre efter att jag hade slipat. Glad Jo, det får nog bli nått sånt. Jag var inne ¨på Apoteket och köpte en burk vaselin. Ska prova hur det funkar. Undrar hur det blir om man både provar vaselin och salt på samma kärra?

Det får nog bli med krita för nått sotpigment har jag inte. Med en sån här kärra kan man ju testa utan att det gör så mycket ifall det blir fel. Blir det bra kan jag ju prova på den stora också.

Azgaron

Azgaron
0

Vad allt ska bråka ibland! Jag målade aluminium igår på valda ställen och det gick ju bra. Sen efter lite tankemöda kom jag på hur jag skulle maskera både med tape och vaselin. Sen blandade jag färg till undersidan och häller i koppen, och ska provspruta. Vad händer, jo "splotsch" rätt ur koppen. Bara att hälla ur resten av färgen och ta isär och göra rent. Brukar alltid kolla sprutan först men inte denna gången tydligen. I med färg igen och den här gången funkade det bättre, men nu räckte inte färgen riktigt. Kom på att det inte gjorde så mycket då jag tänkte måla pre-shade också.

Så efter att det torkat, blandade jag svart färg och hällde i koppen. Det gick rätt bra till att börja med, men efter ett tag så kom det knappt nån färg och så sprutar man lite på nån provbit, och så funkar det igen. Fast ibland så glömmer man bort sig och backar reglaget för mycket och splatt! Inte en utan flera gånger. Till råga på allt så la jag planet uppochner så ena bladet gick av igen!!!

Nåja, får väl hoppas det blir bra i slutändan. Det är ju trots allt en experimentgroda. Annars skickar jag den till pebben, han behövde ju komplettera med lite vingar på sin groda Glad

Azgaron

WildeSau
0

#28 Baksug i koppen ?? 

Det är väl skoj att göra lite grodor själv. Inte bara bygga dem. Flört

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

#28: Otur! Men ibland vill sig ingenting! Det är konstigt. Hoppas dock att det blir bättre!

Azgaron
0

#29 Ja, eller nått stopp. Ut fel väg kom det iaf! Glad

Ja, de grodorna får jag väl bjuda på!

#30 Jo, det blir ju så ibland, och bättre får man väl hoppas att det blir.

Azgaron

StefanW
0

#31 Förmodligen lika skön känsla som när jag satt ner och skulle börja måla och koppen släpper från sprutan och landar i knät…hade man förkläde på sig?….nä

Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Det är som vanligt när något händer: Man skulle ju bara … Ledsen

[Tunnan]
0

Kanske inte bara nackdelar med att penselmålar då Flört

Azgaron
0

#32 Tja, nästan, som tur var blev det inget större färgspill utöver på mina händer och sprutan.

#34 Nä, det finns en del fördelar, men det är ju klart välta burkar kan man ju göra.

Azgaron

Sven-Erik
0

Haha!! Livet som byggare är fullt av missöden! Det gäller bara att inte tappa humöret…Fot i munnnen

[Tunnan]
0

Ja att välta färgburkar känner man ju till.
Det blir mycke färg på ett ställe då kan en säga Fundersam

Azgaron
0

#36 Jo, det är ju det ibland. Det är bara att ta lite paus, så kan man ge sig på det igen. Passade på att måla lite på motorn till den stora Typhoonen istället.

#37 Ja, det har en tendens till att bli det!

Azgaron

Azgaron
0

Så här ser den ut just nu!

Azgaron

Azgaron
0

Och så här ser propellerbladet ut med skav.

Azgaron

gigabyte
0

ser fint ut Azgaron ,hoppas att din vädring kommer att lyckas !

Azgaron
0

Tack, ja, det hoppas jag med!

Azgaron

Sven-Erik
0

#39. Det här blir bra! Skrattande

[Tunnan]
0

Alla gånger, instämmer med förgående talare. Glad

Azgaron
0

Tack!

Tycker själv att det ska bli spännande att se hur det ter sig när den blir klar. Alltid kul att prova på nya tekniker.

Azgaron

Azgaron
0

Så här ser undersidan ut just nu.

Är väl rätt nöjd med mitt preshadeförsök. Duger det så?

Azgaron

ElLobo
0

#46: Ser bra ut! Jag tycker allt att din preshade verkar fullt OK. Fortsätt så där! Glad

Azgaron
0

Tack ElLobo!

Ok, då ska jag försöka få till ovansidan också.

Azgaron

gigabyte
0

Ser ju fint ut azgaron ,syns lite lagom ,jag skall försöka med  preshad på tigern .

Azgaron
0

Tack giga!

Ja lite lagom var väl det som var tanken! Ja det kan ju vara värt ett försök.

Azgaron