Nytt i bygghögen-jan 08, del 4
Nu är även den tredje tråden så lång så vi startar en del 4…
Del 1 hittar du här: Nytt i bygghögen jan -08
Del 2 hittar du här: Nytt i bygghögen jan -08, del 2
Del 3 hittar du här: Nytt i bygghögen jan -08, del 3
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Håller den här takten i sig så blir det 6 trådar på nytt i bygghögen i Januari 08 

#1 Ja, och januari brukar vara en månad då man inte köper så mycket…(sa han som var och köpte tre böcker idag!)

Stefan - Modellbyggare
Ja du ser 

#2: Ja, kom igen nu, fanns det något spännande? Synd att man inte kunde göra en liten räd i hans affär!
Vad var det för böcker om man får ställa en näsvis fråga?
Flygböcker ?
Del 3 #64 Det var mestadels modeller och lite dekaler och lite tidningar
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Snyggt camo på den snurran du giga.
Trevlig visp!
Azgaron
ja det blir något att bita i ,undrar om jag inte skall byta spruta, så att man kan byta till mindre munstycken eller nålar ,då min billiga jula spruta inte är så bra :o(

Det fanns inga flygböcker kvar (som jag inte redan hade!) så det blev lite annat istället!
(Pocket boken) 20th Century Military Uniforms av Chris Mcnab

Och Niclas Sennerteg, STALINS HÄMND
Röda armén i Tyskland 1944-1945

Samt Anders Frankson, Niklas Zetterling SLAGET OM KURSK
Historiens största pansarslag

//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Intressanta böcker!
Azgaron
Intressanta böcker som du har inhandlat stefan .den om kursk ser klart ut att vara den bästa ;o)
Vilken bra fru du har 
Ja, det var minsann en trevlig fru du har giga!
Azgaron
#11 kursk boken har jag med! den är så knöfull med fakta att inte äns jag har orkat mej igenom boken! annvänder den främst till räferänser o dyl
//pebben
Synd att vi bor i lite spridda skuar i sveala ,annars kunde vi ha en intern låneboksklubb, då vi har lite udda bokval med tanke på våran hobby :o)

Idé!!! Stefan läser in alla faktaböcker på CD/DVD och så sprider han sina alster bland de kunskapstörstande medlemmarna … 

#20. Kanon!! 
En hes stefan blir det ;o) men om han har en skanner ;o)

#22: Bra idé. Då kan vi få med alla kartor och illustrationer! 
Vi behöver inte rösta om detta, va?

#23. Nä, jag tycker vi klubbar det här direkt! 
De tycker ja me 

OK, vem är modig nog att berätta för Stefan? 

#26. Det få la du göra ElLobo! Du är hans Medarbetare!
Själv törs jag inte….
ElLobo är den rätta mannen till att göra det 
Törs inte heller

kanske blir en panther G late också kanske schhhhh! 
//pebben

#30. HAHA! Jag hörde! 

#27, #28: Hmmm, vet inte om jag törs, jag heller …
Aha, jag kan berätta det för Annette, och då kan han (=vågar inte!) säga nej! Blir det bra?
Annette? Hallå!

#32. The way to go! 
#15 var fick du tag på den alfan och vad fick du betala för den
Putte

#32 Jaha, här sitter man med en kopp kaffe och samlar krafter inför de sista timmarna…..funderar om det är något troll igång på sidan för den här tråden får jag nog plocka bort stora delar av…

//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#35: Det upptäckte inte vi något av! Här har ju mest diskuterats referenslitteratur … 
Var och hämtade ut en sån här idag!
Såg mycket trevlig ut! Tack Tunnan!
Nu måste jag skaffa fler obskyra RLM färger som brunviolet, fast den får väl ligga och mogna ett tag i hyllan.
Azgaron

#37: Se där ja, den där är ju inte så dum!
Varsågod Azgaron
Slit den med hälsan som man säger 
Mitt första bombplan på länge!
Azgaron

#40: Det ska bli kul att få följa ditt bygge! Bombplan är inte så tråkigt som man kanske kan tro.
Inget nyinköp men:
#37, 40, 41 Ska vi ta en bombkastarfight senare?

Jag laddar med 4-motoriskt med rakethjälp och Fi-103 på ryggen 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#42 Den såg trevlig ut!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#42: Är inte det där fusk? När bygget går med raketfart … Det behövs nog lite handikapp i den där fighten. 
#44 Jag kan bygga den med vänster hand 

#45: 
De vill ja se WildeSau ;)
#45-47 Ja, jag är ju vänsterhänt 
Har du planerat att gå om WildeSau i modeller ????
Du är väll uppe i ca 200 nu va 
Ha Ha, nja då får jag allt ligga i
Jaa 190 gränsen är passerad iaf, sedan är ytterligare 2 modeller på G

Ni köpgalna vildar! 
Ja börjar nog närma mig ca 170 modeller nu skulle ja tippa på :)
Mer är som sakt på ingångnde oxå :)
Ja man måster ju passa på innan pengarna tar slut 
Ja vi hamstrar möe modeller 
Dags snart för en runda in till Kalmar igen va säger du Tunnan om det 
Jippiiii, nu nu nu
#41 Jo, jag ska visa upp bygget när det blir så dags. Nä det är inte tråkigt med bombplan, men det har inte blivit nått förrän nu.
#42 Den ser ju trevlig ut! Bomkastarfight, ja, varför inte?!
#49 Ser trevligt ut! Tur att du fått både Piff å Puff, men det är bäst att du kollar så det inte är lättklädda pojkar Chip'n'Dale! 
Hmm, har väl en bit kvar till 200-gränsen, men det närmar sig så sakteliga.
Azgaron

Ja, här är man glad för lönen kom idag! 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Kollade precis min nuvarande modellista…193st modeller fanns det där.
Hehe inte långt ifrån 200 nu då Tunnan.
Ja får oxå uppdatera min modelllista så får vi se va ja hamnar på..
Nej det kryper allt närmare den gränsen nu
#59 då kan du ju sälga några till stefan för han har ju fått lön!
//pebben
skrämande fakta! kollade precis lagret 58st! är jag nere i! och då är det en del figur set inräknade. kommer inte ihåg när jag hadde så få senast! och jan/feb är typ räknings månader så usch! nå jag kommer till baka!
//pebben vill också upp i 200 känns som en lagom nivå hehe
Ja det känns lagom nu, lite o ta av så att säga
Men WildeSau är värre, han är en bra bit över 300st
fortsätter du så här är du snart där också tunnan! lite svårare för mig när jag fyndar ibland kan man ju få tag i plan för 20/30.-
men det är svårt att hitta dragon eller tamiya för dom pengarna kommer man runt 300/400 får man nästan vara glad! och det märks ju i högen rätt så snabbt har inte köppt så mycket plan på ett tag utan militärt så det är kanske därför lagret sinar?!
//pebben
Ja de är bara att köpa på sig lite plan Pebben :)
Men Stridsvagnar mm är ju aldrig fel de heller och skärskillt när de gäller Tamiya och Dragon.
Har du föresten testat Zvezda Stridsvagnar nån ggr ???
Nä, billiga plan är det inga problem att samla på sig ett gäng. Pansar och bilar är det lite värre med, fast det går ju att fynda med lite tur där med.
Azgaron

Ni vet väl om att man säljer de två varianter på S´cool bus fast han som säljer har stavat det som om det vore en standard modell av en skolbuss.

"bytt i nygghögen"
Tristar: Marder III H (vilken enormt pillig men väldetaljerad modell)
Dragon: Dicker Max, Hummel early
Trumpeter: Sturer Emil, Grille 17
4 gubbar från Alpine, + en liten sur och tvär A Hitler från Warrior (missförstå mig inte när det gäller valet av den gubben, har definitivt ingen koppling eller sympati till rådande regim eller ideologi, tyckte bara den var så oehört annorlunda och passande till ett diorama jag nyligen färdigställt, och den anlände per flyg från down under idag)
tja det var nog allt för denna månad, dyr men kul hobby *s*
/thomas

#69. Vilket roligt paket du har fått! Fina modeller, kan du inte lägga in bilder på dem? 

menar du boxarten eller de modeller jag ska bygga? :)

#71. Gärna på bägge!

har precis bara börjat med Mardern, superlimmet tog slut, får köpa nytt i morrn. massor av fotoets, vagnen kommer med komplett inredning. de andra får vänta ett tag inan jag börjar, figurerna är slipade och sammanfogade med superlim och putty för att täta springor. fixar lite foton i morgon. tro bestämt John Blund har varit på besök här.
sov gott allesammans
#66 jodå det har jag men inte så många! panzerI samma som italeri så är det med många av zvedsas modeller pz I an är lika jobbig som italeris då det saknas nummer på gutstabbarna! nummren fins på sida ett på ritningen så du får hela tiden titta på bilden och leta effter delar tar mkt tid helt i onödan annars blev modellen rätt fin till slut tror den kosstade ca 150 :-
byggde ett set med 4 ryssar som hoppar av och sitter på en t-34 dom var helt ok för 40 pix i butik! men som så offta så får man vad man betalar för! men dom går att få ihop snyggt med lite jobb och deras maxime ksp slår tamiyas gammla bara det
//pebben

Redan 4 trådar i bygghögstråden den här månaden och det är bara dag 16 …
Och just den här tråden är bara 41 timmar gammal och redan 75 inlägg (med detta) …

Aha okej :)
Tack för infon Pebben..
Då blir de Tamiya eller Dragon..
Dom verkar helt okej oxå Trumpeters stridsvagnar då ja själv har en Abrams stridsvagn..
Vilken fin Musse 
Blev lite konstig bild där, men ni ser vad det är iaf 
Ja den är fin den,.
Var så god, Tunnan!
Jo, den såg fin ut, det lilla jag såg 
Azgaron
He He, du kanske vill har den tillbaka Azgaron?
Jag har byggt ihop en sådan här sats en gång förrut och den är helt ok att bygga, inte klockren men helt ok.
#76 oops! henke trumpeters vagnr är nog bra och så men jag har byggt 2 st och båda har hafft en del tråkigheter värst var det med den franska H-39 nästan hopplöst att få boggina att sitta kvar och banden var typ en halvmil för långa! bra gutningar dock!
EMIL var rätt så ok en del delar var svåra att fästa på utsidan baktill + kanonpipan var bra skev men inget som inte går att fixa lätt klart prisvärd hehe tror den ligger runt 150 pix! det e väl vad en 1/72 vagn kosstar i dag?
//pebben
Aha okej då vet ja :)
Då blir de kanske me jobb me att få ihopp min första stridsvagn i skala 1/35 då när de gäller Trumpeter …
Aja de får väla gå..
#81 Nog för att jag gärna hade byggt den, men jag ser fram emot att få se den byggd nångång framöver.
Azgaron
#83 det är inte säkert henke dom jag har byggt går att få snygga med lite jobb då! men båda är tidiga trupater deras senare har ju fått hyffsad kritik så det behöver ju inte vara någon fara alls!
//pebben
hm nät handel e lurigt va inne på tradera och vad jo en stugIII på köp nu + att jag la bud på en kvII båda tamiya!
finns nått foto på min gammla stug i mitt foto album
//pebben
Grattis till köpen Pebben :)
Ska bli kul att se dom byggerna framöver
ja det blev ju en kv2 också! hm 222 232 opel stugIII kv2 och ev panther G suck det var den lönen som kommer imorgon jaja bara att vänta på nässta men jag har ju lite att pyssla med under tiden hoppas det blir nått över till mat bara 
//pebben fattig igen

#88: Det blev lite tyskt pansar, det där. Men glöm inte att du behöver mat också! Du måste ju äta, för annars orkar du ju inte bygga!
Alltid trevligt med lite nytt inköp 
öh en ryss var det faktiskt också för jag håller på att bli internationel minnsann sådeså! å äta bör man annars så dör man! å äta gör man å ändå dör man!
// pebben ren poesi

#91: pebben - vår nye nationalskald!