Den ryska plåtlådan SU-85
inget cammo ? stackare men tyskarna hadde ju nån så bygg denn som tysk och plocka fram alla färgerna igen
hehe! visst det kan la va gott å slippa ibland.
//pebben
Det kan ju vara en utmaning i sig att få en enfärgad tank att se bra ut med hjälp av vädring etc.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Skall bli intressant att följa!

Stefan - Modellbyggare
Ser bra ut de där 
Många Hjul blir det

#4. Visst är det skönt med dessa ryska vagnar, de hade inte så infernaliskt många löphjul!
Det ser väldigt snyggt ut! Du har lyckats bra med det svarta på hjulen. Det är väldigt pilligt och lätt att kludda upp på det gröna, men det här ser perfekt ut:)
tack alla ! Det är pilligt o frustreande när penslen gliderTrodde inte syndes att jag bättrat ,men det sketsig
Väntar spänt på fortsättningen nu framöver :)
Hoppas på mer bilder oxå..
ja fram med fler bilder nu giga! inte snåla!
gillar i övrigt dom ryska t-vagnarna här kan man ju bara ösa på med lera och grejor ryssarna putsade ju inte direkt sins grejor! tom flygplanem var ju skitiga en dröm om man gillar att vädra hehe
//pebben
Ser ju riktit bra ut giga.
Ja de ser redit bra ut giga ska bli kul att få se resten av bygget me.:)
Tack tunnan o henke ! Det är svårt att vädra ,så det kommer till sven eriks o pebbens klass ,men det blev ganska bra .
Ja tycker de ser jättebra ut ärligit talat giga :)
Man behöver kunna de där me vädring då ja oxå ska ge mig på en stridsvagn framöver..
Du henke jag har titta på min tiger från tamiya ,vad med hjul där var, o mycket bandlänkar blir det att göra fina då dom sitter på gjutramarna ,men allt ser fint ut när det gäller pass form:o)
Nu gör du mig ännu mer sugen på att införskaffa en Tiger 1 
De blir ju även för mig isåfall en tamiya
tamiyas tiger I early har gummi band mid och late har band länkar välj och vraka 
//pebben
Jepp de får bli en sånn :)
Kanske när man får mer pengar i slutet av månaden :)
Det är lite pilligt med lösa länkar men ligger bättre på hjulen än gummiband
Vilket är lätast att börja me om man är nybörjare me sånt ??
Ja tror nästan Gummiband är lättare eller ??
Du pebben vad kan jag göra åt mina band på Su85 vilka färger skulle du målat o vädrat med ?
gummibanden tycker jag är enklare men länkarna blir snyggare!
banden ja grunda med nån metal typ gun metal sedan är frågan vad du är ute effter ? rost eller damm?
//pebben
"#23 damm skulle vara fint !
då blandar du till nått som överänstämmer med det underlag du har tänkt dig (om du inte har pigment pulver till hands?)
tex buff funkar ju rätt bra rakt av om du vill ha den ljusa typen se min willys här på forumet någonstans! annars brukar man offta annvända en lite mera rödaktig till ryska vagnar det är svårt att reka några färger när jag inte vet vika märken du har men tex tamiyas xf59 blandat med tex xf52 eller xf49 man får nästan provblanda lite kom ihåg att vara lätt på fingret bara när du sprutar dutta bara och måla hällre flera gånger det ska ju inte täcka helt då tappar det effäkten liksom gud! va jag förklarar bra jisses hehe du får komma hit så ska jag visa istället 
//pebben
Tack för svaret ,det är inte lätt att skriva ner en bes hur man målar ,då det är mycket känsla o talang som kommer in i bilden , men jag tycket att du förklarar bra . nu har jag grunderna till att börja med ,skall försöka med dom tamiya färgvalen !
Dammiga giga
vill du hålla det enkelt så spär du bara lite xf57(buff) och duttar på det funkar rätt så bra!
//pebben
tack pebben enklare är bättre med tanke på mitt nybörjar läge !
Så nu har jag fått lite färg på vangnen ,skall vädras o lite skyfflar o dyligt skall på ,bild kommer sen

#29. Jag väntar spänt på bilder! 
jag med jag och sven-erik har laddat våra 88or och väntar på nått ryskt att få panga på!
//pebben
Bäst att ligga lite lågt ett tag då ;o)
Äh su85an är ju rätt så låg så bygg på du bara!
//pebben

Det ser ju jättebra ut Giga! Du har kommit en´bra bit på väg!
Den påminner mycket om T34:an bakifrån, samma akterspegel, motorhuv osv.
Som sagt, bygg på du bara, vi väntar med våra Tigrar och 88:or!
tack Sven Erik Är nöjd med mitt bygge så här långt, Ja den är lik T34an bakifrån undrar om inte det är samma grundstome ?
Tittade på din T34 Sven Erik, skall vädra som den (man kan ju försöka åt minstånde ) 
su85 är ju byggd rakt på t-34 så vissa likheter var nog oundvikliga!
titta i botten inne i vagnen där står det säkert t-34 tamiya annvänder samma chaddie till alla sina t vagnar tror det är 6 st olika samma med kvI och kvII när jag hadde mina så bytte jag torn för att se om det gick och det gorde det!
börjar se riktigt bra ut nu giga du vet väl att det finns figurset till dom här med ryssar som åker på vagnen? ttror det skulle passa på din vagn!
//pebben
Ser bra ut giga!
Azaron
Ja den ser bra ut :)
Fler bilder kommer va ;)
Tack Bebben Henke Azaron ,Kul med med bifallet :o)tackar så mycket !! skall vädera den nu ,hoppas att det inte blir pankaka nu av min grönjölingn ,men pankaka är ju gott så ;o)
Giga
# 39 Det står T34 i botten på den, o lite T34 delar ingår i byggsatsen ,Har en ryss som sitter på tornet ,får nog räcka med den då min figurmålning inte är så bra :o)
Mycke bra byggt Giga.
Ja att får till en bra vädring är svårare än att bygga tycker jag iaf.
Allt hänger på detta slutskedet känns det som.
tack tunnan ! ja det är lite läskigt, skall man sabba allt som man har fått till !!
Snyggt bygge giga! Då förtjänar man att ta en liten paus i luckan! 
Azgaron

#46-47 och detta har du fixart på två veckor! Snyggt bygge!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Vilket bygge du har gjort giga, och på så kort tid med.
Urläcker…verkligen
Du fick ju till vädringen riktigt bra.
Tack Azgaron o stefan :o) ,Jag behövde en fram gång i detta bygge ,då det har haft mycket strul med sprutan ,så det är skönt med lite luft under vingarna , så tack för att ni tyckte om min grönjöling !!!
Tack tunnan! kul att du gillade min burk !!!!!
Ja, det är alltid skönt att ha nått gjort som man kan känna sig nöjd med. Det känns roligare att fortsätta då.
Azgaron
Ja den föll mig på läppen 

Det här ser riktigt bra ut Giga! Mycket snyggt! Jag tycker att du har fått till vädringen bra, inte för mycket som är lätt hänt i stridens hetta. Gillar speciellt det du har gjort åt hjulen och banden! En grej bara (om jag får ge dig råd?), det skulle bli ännu bättre med en mörk "wash" på vagnen. Det lyfter fram detaljer och ger en bättre tyngd på modellen!
Bra jobbat Giga! 
det blev la inte så dumt giga? vila? nehej påt igen bara medan du har flåset uppe! vad blir det nu för kul?
//pebben (som har tagit en paus)
Ja den blev mycke fin den giga :)
Mycke bra gjort…
undrar hur en 88 låter ner den träffar en T vagn? har set det på film undrar hur det låter. ser på journalfilm på en tiger som står på en väg och punktskuter snö blåsigt ändå ligger infanteristerna och trycker i diket så kommer skottet å allt bara fladdrar! likadant nästa tryck och vibbrationer anntar jag men vilket jäkla tryck det måsste varit
//pebben

#59. Det där har jag också undrat över. Tänkte på det när jag läste om KV2:an som träffades av flera 88:a skott men fortsatte! Undrar hur det kändes att sitta i en vagn som fullträffas av ett pansarskott? Det måste ju ha smällt och dundrat något otroligt inne i vagnen!! 
tack henke svenerik o pebben !! #56 tack för rådet, men hur o vad är en mörk wash? #57 det blir att gosa med tigern, den drar o pocka på nu liksom ,skall bli görskitakul att börja med den , pebben!

#61 Kolla ibland annat tråden: Black Wash och vädring a la pebben m.m. så hittar du nog lite svar!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
36#tack för tråden stefan ,det var ju samma teknik som jag använde till rosten ,det är alltså en wash ,ni får ha lite översende med mig o dom olika termer som ni använder :o)
vet inte heller varför man säger pree paint varför inte för måla re-paint effter måla men det är nog så att termerna kommer från engelska sidor och då blir det lätt så knepigt vi har nog engelska termer till alla våra knep ända tills vi kommer till Torrborstning? 
//pebben
Ja, det kan se rätt lustigt ut med wash och torrborstning i samma mening. Gör ni ljusdagrar eller highlightar ni? 
Azgaron
#60 fasen sven-erik jag undrar hur det ligger till med den där kven 88 pb granater sköt ju t-34 or i småbitar på 1000/1500 m
finns tom dokumenterat från en ferdinand på 3000 m ok kv hadde tjockare pansar men också raka plåtar och inte som t vagnarna sluttande har även en del filmer med kv 2 som tagit en hel del träffar på en väg stog dom? nåja dom gick väl inte att gömma då kunnde dom lika gärna stå på vägen att svänga med kanonen ska visst varit lite känslit med dom måsste stå plant!
med js2 blev det lite värre för tigern men den klarade sig rätt bra mot denna men med js3 tappade tigern sitt övertag! men då var slutet nära ändå ende
//pebben

#66: Ja KV-2:an brydde sig knappt om 50 mm antitank skott, men när dom fått fram en 88 så knäppte dom den, fast besättningen var visst vid liv för när dom inspekterade den började kanonen röra sig, så frågan är hur mycket skada 88:orna egentligen ställde till med, kom dom igenom?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#59 "undrar hur en 88 låter ner den träffar en T vagn?"
http://youtube.com/watch?v=Ov9UdRHoaAc
för alla känsliga lyssnare så ber jag er hålla för öronen ;)
just kidding. Jagdpanthern fick plats med en 88 till skillnad från panthern som hade en 75. Här är en renoverad jagdpanther som de provskjuter med, så vrid upp volymen och lyssna på smällen….sen får ni väl fantisera om hur det lät när den pansarbrytande granaten träffade sitt mål, en T34 kanske.
/thomas

#68. Herregud, vilken smäll!!
Snacka om man måste bli omtumlad i en vagn som träffas av den rackaren!
Ja den smällen satt fint :)
Härlig smäll..