Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterartiklarflygpågående-projektfotogalleri
Läst 366 ggr
BornToGlue
1

Flygplan i svenska flygvapnet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Jag har en del svenska flygplan i stashen som jag tänkte börja bygga 🙂 Jag har både jetdrivna och propellerplan men jag kommer också att beställa hem några fler flygplan under byggtrådens gång. Här är några av de byggsatser som jag har hemma just nu, jag ska tillägga att jag har en helikopter hemma också som är tänkt att bli en HKP4 med dekaler från Mooserepublic 👍 Jag ska fundera lite på vilken byggsats som jag ska börja med 🤔

BornToGlue
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 15
Förhandsgranskning av bild 2 av 15
Förhandsgranskning av bild 3 av 15
Förhandsgranskning av bild 4 av 15
Förhandsgranskning av bild 5 av 15
Förhandsgranskning av bild 6 av 15
Förhandsgranskning av bild 7 av 15
Förhandsgranskning av bild 8 av 15
Förhandsgranskning av bild 9 av 15
Förhandsgranskning av bild 10 av 15
Förhandsgranskning av bild 11 av 15
Förhandsgranskning av bild 12 av 15
Förhandsgranskning av bild 13 av 15
Förhandsgranskning av bild 14 av 15
Förhandsgranskning av bild 15 av 15

Jag började idag med en J21 A och just nu har jag limmat dit fegsnörena till stolen som är PE och stolen är också målad 👍 Hjulen i byggsatsen är i resin och ser riktigt fina ut, det är en del extra godis med i byggsatsen 🙂 Men PE i 1/72 är fantastiskt smått 🧐😆 Individen jag ska bygga får bli en kärra från Säve tror jag 🙂 Kronmärkena i byggsatsen är för mörka men jag har andra hemma som är ljusare.

• Redigerat 2026-01-24 14:51 av BornToGlue
BornToGlue
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Cockpiten är gjord men stolen hamnade inte riktigt där den skulle vara men jag får se det som en lärdom 😊 Lite spackling blev det också vilket gjorde så att jag fick återskapa några panellinjer, när det kommer till färgen på flygplanskroppen så har jag kikat på referenser från ett museum och då är det en relativt ljusgrön färg, men det finns också bilder på nätet där det är en mer mörkgrön färg 🤔 och det är lite förvirrande. Jag limmade dit lite motvikt också i nosen i form av blyhagel 👍

BornToGlue
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Det går framåt, bommarna är nu på plats på vingarna 👍

JaGa
1

Kul byggtråd!
Det här byggen vill jag gärna följa.
Ser fint ut så här långt…😃👍

Har aldrig byggt Special Hobbys J21:a, bara Hellers.
Heller modellen är rätt fin för sin ålder trots upphöjda panellinjer, men hjulen är tyvärr helt släta…🙄

IPMS Stockolms hemsida är riktigt bra, finns mycket matnyttig information där:
Bl.a. om Svenska Flygvapnets färger med tips om olika färgtillverkare m.m.
https://www.ipmsstockholm.se/home/urbans-color-reference-charts-part-i/urbans-colour-reference-charts-sweden/

by Urban Fredriksson Back to main article World War II period to Modern Swedish Air Force Colours This chart has been last revised in September 2006 This is the most famous of all Swedish camouflag…
  • Redigerat 2026-01-27 23:51 av JaGa
BornToGlue
0

#4: Tackar så mycket för länken Janne 👍🙂 den kommer till stor nytta för mig, skoj att tråden är intressant för dig 🙂 Jag har hört gott om Hellers J21 också men som du skriver har släta hjul, kanske jag köper mig en J21 från Heller längre fram. Svenska flygvapnet är jätte intressant och på 50-60 talet var dom världens 4:e största flygvapen så det finns mängder av byggsatser att välja på, sen är ju J21 Saabs första fighter men detta vet du också👍 Tack för feedbacken 🙂

BornToGlue
0

Nu börjar det se ut som ett flygplan 👍 Lite spackling runt bommarna blev det men det var inga problem 🙂

BornToGlue
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Stagen som är i PE som sitter på luckan till det främre landningsstället har jag nu fått dit på sina platser, storleken på dessa är 3mm 🧐

Jag hittade ett foto på en J21A från F15 som jag lånade, jag har ändrat mig när det kommer till vilken individ jag ska göra och det blir en kärra från F8 i Barkarby, den har hajkäft och ser lite häftigare ut 🙂 (Bilden på den är också lånad)

BornToGlue
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Sågbladet togs fram för att såga isär 2 luckor så det blev 4 luckor och detta enligt byggbeskrivningen och sedan limlades dessa på sina platser 👍

• Redigerat 2026-01-29 11:18 av BornToGlue
Orso
1

Hajkäften verkar suttit på prototyp #2 21002
https://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?t=12372

Fast jag tycker inte att det ser ut som om den hade en röd nos:https://www.flygplanshistorik.se/21/21_11.jpg

Om det nu är prototypen, hade den då dom rundade fenorna som prototyperna hade först?

• Redigerat 2026-01-29 13:18 av Orso
BornToGlue
0

#9: Björn, jag tycker heller inte den hade en röd, jag ändrar mig igen efter jag har läst diskussionen som du länkade till 😆 Det blir Filip blå (21120) från F9 i Säve istället, jag passar även på att skriva vilken fantastiskt fint byggd J21A det fanns i länken, tack för input Björn 👍

Orso
1

Det är en av indivderna jag byggt. Eftersom det är A-1 versionen så pitotröret ska sitta i höger vinge. Jag vet inte hur det är på modellen. Har bara byggt Heller ännu.

BornToGlue
0

#11: Jodå den sitter på höger vinge 👍

Igår åkte primern på och det blir lite bättring såg jag.

BornToGlue
0

Nu är undersidan målad, jag tyckte Russian AF grey blue passade bra 👍 Nu ska jag maskera undersidan så jag kan börja med den övre delen 🙂

BornToGlue
0

Det rullar på sakta men säkert framåt, nu ska jag ordna med landningsställ, propeller och huv innan dekalerna appliceras 👍

BornToGlue
1

Ibland har man tur, jag tappade den här lilla PE delen till landningsstället på golvet men hittade den efter en större sökinsats 🧐🙏

JaGa
1

Jädrans vad smått med saxlänken…😲
Tur att du hittade den….😃

Bygget ser väldigt fint ut så här långt!
Väldigt inspirerande att få följa det…☺️

• Redigerat 2026-02-02 22:49 av JaGa
BornToGlue
0

#16: Tackar så mycket Janne för de vänliga orden! 🙏 Ja det var tur det 🙂 (Plötsligt händer det 🤣)

PS: Jag funderade på vad den PE delen kallades för men nu vet jag att den heter saxlänk 👍

Nu ska mina landningsställ få lite Mr Finishing Surfacer 1500 Gray på sig 👍

• Redigerat 2026-02-03 12:00 av BornToGlue
BornToGlue
0

J21:an är snart klar, bygget stannade av då jag råkade få några märken på propellern när den var nymålad så det var nära att det här skulle bli en "surdeg" men efter att ha samlat nya krafter så är det igång igen 🙂 Jag använde Micro Kristal Klear till lysena i vingarna då det var lättare än att få dit klarplasten 👍 Får se senare hur bra det blev när det torkat.

BornToGlue
0

Då är min J21A från Special Hobby klar, kronmärken från Mooserepublic och skalan är i 1/72, jag måste utmana mig själv nästa gång jag bygger flygplan och börja maskera huven 🤭

BornToGlue
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Jag kör på med nästa projekt i den här tråden, det blir en J22 från Marivox. Just nu är det jobb med cockpit. Det är en liten och nätt byggsats det här som också innehåller lite PE.

BornToGlue
0

Bygget går vidare, det blir lite mer slipning runt vingarna då dom tandar lite. Jag stod också för ett val, rista upp de befintliga panelerna eller inte och valet blir inte då jag tycker det är svårt att få till, jag får istället göra ytan mer intressant med färgskiftningar istället. Jag har nog aldrig tidigare sett så tunna och grunda panellinjer, mitt tips är att välja ett annat fabrikat för den som vill bygga en J22. För övrigt så ser dekalerna ganska tjocka ut också så jag kommer att ta kronmärken från ett annat dekalark.

Orso
1

Kämpa på.
Tror inte det finns så många alternativ till denna i 1/72. Tror det funnits något i resin.

BornToGlue
0

#22: Igår kväll så lade jag "eländet" på hyllan för surdegar efter det krånglade till sig rejält med motorkåpa och spinnern, men ditt inlägg fick mig att åter lägga bygget på byggbordet igen 🙂 så tack för uppmuntran Björn.

Ja jag har inte sett så många byggsatser av J22 "där ute"

BornToGlue
0

Jag börjar se slutet av det här bygget nu, som ni ser är det huv och dekaler kvar att göra. Jag kanske drar igång gruppbygget efter jag är klar med den här J22:an.

BornToGlue
0

Då är min J22 klar, långt ifrån perfekt men den blev bättre än vad jag trodde när dekalerna kom på. Jag målade allt med Vallejo Air och fästena till antennen gjorde jag själv.

• Redigerat 2026-04-27 23:11 av BornToGlue
Orso
1

Väl kämpat. Den ser fin ut så det är bra att den inte flyttade in hos surdegarna.
Jag byggde samma modell for 20 år sedan och upptäckte nu att jag har två obyggda av någon anledning. Får söka lite om konverteringen till spaningskärrorna.

• Redigerat 2026-04-28 00:50 av Orso
BornToGlue
0

#26: Tackar så mycket Björn 🙂 Ok, det var ett tag sedan. Hade varit riktigt intressant att få se en tråd på det bygget 👍