Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 76 ggr
Orso
2

Frog DH Vampire

frog-vamp_00.JPG
Jag fick tag i två Vampyrer i en plastpåse billigt men jag vet inte riktigt vad jag tänkte när jag köpte dom.

frog-vamp_01.JPGmg]
Jag hade ju redan två från Heller som skulle bli svenska och jag behövde inte fyra.

frog-vamp_02.JPG
Ett snabbt bygge rätt ur lådan (påsen) blev planen men jag bestämde mig för att lägga till några splitter till luftintagen. Kanske en annan uppsättning dekaler också men det får räcka.

frog-vamp_03.JPG
De flesta delarna är på plats.

frog-vamp_04.JPG
Även om jag ville bygga dem ur lådan var jag tvungen att göra en förändring till. Kanonportarna var bara några upphöjda linjer och försvann vid slipning så jag bestämde mig för att borra ut dem. Det behövs mer spackel och slipning men jag tycker att det blev lite bättre så här.

frog-vamp_06.JPG
Mina grodor är färdiga, jag bestämde jag mig för att köra på dekalerna från Frog och Heller.

frog-vamp_05.JPG
Det svenska alternativet i Frog-satsen var utesluten så då fanns det en fransman och två britter För att få lite variation körde jag med en i silver och en kamouflerad. När jag väl beslutat mig för en fransk och en brittisk maskin dök Styles gamla låt Dover-Calais upp i huvudet så strofen Nar vi möttes mellan Dover Calais adderades till en karta över platsen som fick bli en bas för modellerna.

frog-vamp_07.JPG
frog-vamp_08.JPG
frog-vamp_09.JPG
Jag var orolig att de gamla Frogdekalerna inte skulle fungera, men det var absolut inga problem med dom.

frog-vamp_10.JPG
frog-vamp_11.JPG
frog-vamp_12.JPG
De var faktiskt bättre än Heller-dekalerna för att inte tala om roderränderna på de franska maskinerna som jag tog från ett Xtradecal-ark. De var hårda och ville gärna att splittras när jag försökte få dem att anpassa sig till planet.
Tyvärr är det det där arket som jag planerade att använda till ett av mina Heller satser

frog-vamp_13.JPG
frog-vamp_14.JPG

• Redigerat 2026-01-11 11:34 av Orso
Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snyggt jobb..👍

Tänk att det fortfarande finns Frog-byggsatser i omlopp, trots att det i år är 50 år sedan produktionen upphörde…!

Deras gamla logotyp var kul….🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

BornToGlue
0

Gillar dessa skarpt 🙂 Kartan gör att basplattan blir mycket intressant också 👍

Janne Nilsson
0

Väl utfört. Underlaget var inte det bästa.

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."