Svenska pansarvagnar
Håller just nu på med några Strv 122byggen just nu men tänkte lägga upp lite gamla byggen här först. Jag bygger i skala 1/72.

Stridsvagn m/37. En resinbyggsats från Planet Models

Stridsvagn m/38. En plastbyggsats från IBG models

Stridsvagn m/39 från IBG models
- Redigerat 2025-12-20 01:41 av Orso
Här kommer ett par till från krigsåren.

Stridsvagn m/40L. från IBG models. m/38-40 var en Landsverkprodukt.

Stridsvagn m/40K Landsverk hade inte kapacitet att bygga alla m/40 så en del producerades i Karlstad. Därför 40L och 40K beteckningen. Även denna kommer från IBG.
En Tjeckisk vagn tillverkades på licens i Sverige som Strv m/41.

Den kom att tillverkas i två varianter. Det här är en Strv m/41SI

och en Strv m41SII. SII varianten fick en större motor så den fick förlängdes lite. Den fick också ett annat torn. UM har det nya tornet med i satsen men förlängde inte chassiet

Båda modellerna startade som en Strv m/41 från UM models men fick modifieras lite.
- Redigerat 2025-12-20 01:40 av Orso
#2: Riktigt fina och mycket inspirerande svenska stridsvagnar 😍👍 Blir förmodligen att jag beställer hem några jag också, alltid skoj med svenskt i samlingen 🙂

Det var läge sedan man köpte en modell på förmiddagen och hade de färdigbyggd till kvällen men nu hr det nästan hänt. Kom hem med en Trumpeter Strv 103C vid 13,30 tiden och nu kl. 18 ska jag dra igång färgsprutan.

Det här är den tredje 103'an från Trumpeter jag försöker få byggd.
Den första är 07220. En Strv 103C, en lite krånglig modell att få ihop.

Lit väl många delar som inte passar perfekt men en fördel var att den hade lösa bärarmar till hjulen så det gick hyfsat lätt att tilta vagnen framåt.

Nästa är 07248, En Strv 103B.

När dom släppte denna hade man förenklat konstruktionen. Byggsatsen har inte lika många delar som den tidigare men är mer lättbyggd. Här sitter bärarmarna fast i underredet däremot.

Den senaste är alltså denna. 07298 Strv 103C.

Den delar många delar med 103B satsen så det är en enklare modell. Ska jag bygga fler så kommer jag köra på dom enklare satserna om jag inte behöver ändra på hjulupphängningen.

Nu har jag äntligen kommit igång med målning av dom två första så kanske kan dom bli klara till slut. Har gjort klart ritningar på kamouflagemönstret så jag kan inte skylla på det.

Här kommer ett äldre bygge. En Strv 81A från ACE

Gjorde lite modifieringar för att få en tidig Centurion.
- Redigerat 2025-12-20 18:45 av Orso

En sak som jag inte gillar med Trumpeters 103 är gummibanden. Omöjliga att limma med normala lim och saggar in mellan drivhjulshalvorna.

Den här gången lägger jag in stöd i drivhjulen för banden.

Använder Loctite All Plastics för att kunna limma ihop banden och limmar även fast dom på drivhjulen
#6: Det där känner jag igen, smart lösning på problemet med att limma i stöd 👍 Vilka färgkoder respektive märke kommer du att köra till 103:an?
- Redigerat 2025-12-21 20:26 av BornToGlue
Numera kör jag med Gunze H302, H303, Tamiya XF69 och en mix med 50/50 av Tamiya XF51 och XF52.
Bortsett från det bruna är det vad jag använder på mina svenska Leoparder också.
- Redigerat 2025-12-21 21:30 av Orso

Stridsvagn 103B färdig.

Likaså den första Strv 103C den andra ska få splinterkamouflage.
- Redigerat 2025-12-22 16:19 av Orso
#9: Jättefina Björn 🙂👍 Jag gillade din 103C extra mycket då du gjorde så den niger som den är berömd för att göra runt om i världen då den saknar tornet 👍🔥
Vet du någon tillverkare som gjort stridsfordon 90 i 1/72 och det är väl i resin isf om dessa inte finns i 3D kanske?
Jag såg Litauen ville köpa 100 stridsfordon 90.
#11: Tackar Björn, den såg riktigt fin ut 👍
Är det fler på G?
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Jag har ett par Stormartillerivagnar Sav m/43 påbörjade. Jag hade så stora problem med att få rätt form på överbyggnaden att jag la dom i malpåse.
Sedan finns det en Strv m/42, Tempo Vidalwagen, Bandvagn m/48 och en pansarbil på gång också.
- Redigerat 2025-12-26 12:12 av Orso

Mer svenskt. Strv 81A från ACE

Strv 103B från Trumpeter.

Strv 103C från Trumpeter.

Strv 121 från Dragon

strv 122A från Revell

Strv 122B från Revell

Strv 122C från Revell
Många vagnar blir det.
Några Str 74?
Jag kanske har en gammal Kjell Svensson resin men tyvärr är den i 1/76.
Gecko models har den i 1/72 men jag misstänker att den bygger på deras Strv m/42 och den är inte bra. Men på något vis måste jag fixa en Strv 74.
- Redigerat 2026-03-03 15:30 av Orso
Jag skulle också tänka mig en 47an Löken vagn…. ;)

Strv 103C från Trumpeter.