Sd.Kfz.234/2 PUMA
Du vilar inte pebben ,nytt bygge kul ,ser fram i mot bilder !

Inte vilar du på hanen pebben!! Redan ifärd med ett nytt bygge? Varifrån får du all energi?? Hmm….man kanske skulle flytta?
Ja de var väldigit vilken speed du har på bygget me :)
Ja, här går det verkligen undan! Ska bli kul att se!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
om inte annat blir det lite omväxling från tanksen! sedan är jag lite nyfiken på den här har tänkt börja med den många gånger men börjat först nu det är ju så att kvaliten på italeri är lite av en berg o dal bana men vi får se var det blir 
//pebben
Ja tyvärr är väll Italeri så..
Har haft en del modeller som inte vatt så bra från do,
Ska bli intresant att följa detta bygge me Pebben :)
Ser ju bra ut! Får väl hoppas att passningen inte är alltför taskig, så du behöver spackla en massa, med tanke på att du redan målat utsidan.
Azgaron
bara grund azgaron bara grund! undersidan därimot.
//pebben
nästan kammo time! men nu har jag råkat ut för några italeri dumheter! tex så ska kanonen stoppas i från insidan men låsningen från utsidan mao så möts dom inte????? jag lirkade ut fästet till utsidan o då gick det med en del söl som är så trevligt på köpet sedan får man gissa var saker ska sitta annars har det gått rätt bra!
//pebben

Det ser bra ut så här långt Pebben :)
Vilken fart du har på bygget..
Är väldit imponerad av ditt bygge…
tackar henke! har några krokar stötfångare fram att pyssla med men sedan blir det kammo! men ska söka lite på nätet har alldrig litat på italeris målning beskriningar riktigt!
//pebben
Nej de bästa är om man hittar bra info och bilder på nätet :)
Så brukar ja göra för de mesta nu när jag bygger..
Man ska aldirg lita redit på byggbeskrivningar..
Ser så fint ut, blir ett stycke pebbenmästerverk när den är färdig ! Gillar den gula lite tunga utsendet som du o sven erik får till .
vagn nr 1111 är en av dom mäst kända pz bilar som finns! troligen för att det är en av de få pumorna som finns på film ja som inte är utslagna då enligt italeri ska den vara i 2 färgs kammo nogot som jag ville kolla var inte säker men i verkligheten var den i tre färgs kammo vilken miss det kunde blivit! hehe
tackar giga men den ska inte bli helt gul! kikar lite effter nått trevligt alternativ till 1111an nått med roligare kammo tänkte jag!
//pebben
Som sakt de ska bli väldit kul att få se den färdig sen Pebben :)
Lycka till me målingen nu
#15 blir fin med camo åxå ! Men jag gillar den gula puman som den är, skulle bara vädrat den ,men det är ju jag det ,ps ang katter så är min tiger på ingånde, en tamiya från hobbybokhandlen som jag berömer så att man kan tro att jag är delägare ,men bra är dom !!!!
Ska testa dom en ggr Hobbybokhandlen :)
#17 grattis vilken blev det? har kikat på deras sida men alldrig handlat där än hehe!
//pebben
#17 absolut inget fel i att beröma en firma som sköter sej bra! då ger du ju även anndra riklinjer däråt! jag ska ta och prova dom framöver .
hur går det för henke då? (på tiger fronten menade jag) 
volat har italeri early för under 200:- har bara byggt deras late men nja finns både roligare och bättre satser men billigt är det ju!
//pebben
Ja har funderat på en Tamiya Tiger om ja nu ska bygga en sånn oh de är klart man vill ju ;)
Ja hoppas ja får tillgång till en framöver..
Hojta till om ni ser nån bra och prisvärd Tiger :)
den här hittade jag på dragon modell.com den har samma kammo som 1111 men har gort ett par sådana så tänkte hitta nått annat finns också med dom vanliga ränderna men NEJ! inte igen hehe! jag ska titta lite till men nu lutar det åt fri hand i stället!
//pebben

hittat en hel gul 2 olika rand kammon och då småfläckarna som på bilden ovan och en hög med svart/vita foton då
//pebben
Ett snyggt kamoflage ! Får du till det som bilden så tar jag tillbaka att den blir snyggare utan kamo ;o) tigen ja den är mellan period ,den har separata länkar o kostade ca 250 :-
varit på lite anndra forum och snokat och hittat en puma vgnr 415 i 5 olika kammon! i rad dessutom hehe undrar vilken som stämmer?
nä ingen ide att söka på nätet spiller bara värdefull byggtid! och så måsste jag kolla hur det går för frölunda dom har luleå borta ikväll så!
//pebben
# 25 glöm frölunda i kväll 2-0 till norrbottningarna när jag titta senast i, vilket försvars spel !
håhåjaja nåja nästa gång kanske?
#det hjälper inte att byta tränare ,gnistan fattas hos laget men som du sa nästa gång DÅ ;o)
De tog hårt på stackars spelarna när dom gav allt för att slå Hv förra ggr ;)

#10. Och här går det undan!
Vad bra Puman blir! Det är en kul modell och den här bär ju spår av sedvanlig "pebbenkvalite´"
För övrigt så kommer HV vinna SM-guld….hehe…!!
#9 Ok, men grunden är väl samma färg som du använder sen. Jag har precis lagt svart på liknande vis på en modell som jag håller på med. Ska presentera den i en tråd så fort jag fixat den andra burken.
#10 Ser bra ut!
#15 Nä, jag ger inte heller så mycket för Italeris beskrivningar. Det är nog säkrast att kolla en runda först.
#22 Trevligt kammo, men kanske inte så kul att måla.
Azgaron
#24 mao mid ver på pabbiska hehe 250 pix för en tamiya tiger på firma är väldigt billigt kanske vore nått för henke också!?
det börjar kännas tjatigt att säga att jag byggt den men så är det och det är en mycket fin modell med väldigt fin passform! inget lull lull men hög kvalitet på byggsatsen! aj fasen Grattis henke! såg att klockan passerat spöktimmen!
//pebben
Tackar så mycke Pebben :)
Hoppas bygget går bra..
Får ja mycke pengar idag så blir de en Tiger 1 Tamiya--
Hur går det med din puma pebben ?
#34 inte så bra faktiskt tappade gnistan liksom när jag fick en kortslutning på bilen skumt sedan hadde nån stoppat in ett knivblad i dörrlåset med spetsen utåt! börjar tro att någon inte tycker om pebben! modigt tycker jag att ge sig på bilen mycket moget gort! nåja ska försöka få på lite färg på puman så att jag kan limma dit vertyg och dunkar så den blir klar! ligger lite effter ska ju snart börja på sdkfz 222 tänkte jag ska bli kul länge sedan jag gorde ett ökenfordon!
azgaron! jo det är helt samma färg jag annvänder som grund dom proffsiga annvänder tamiyas vita grundfärg på burk kalasfin grundfärg för över 80 pix burken tycker det funkar bra så här också så har man sparat en slant med! allvarligt jag sätter ihop några modeller per år ska jag då köpa dyr grund färg tar det hårt på byggpengen usch hehe det tar allt lite på lagret ändå tycker jag dags att lungna ner tempot lite kanske!?
//pebben

#35: J-la ligister! Tänk att ingenting kan få vara ifred! Hoppas du inte skadade dig på knivbladet.
Trist att höra pebben! Man blir ju bara förbannad på sånt.
Jo, det är viktigt att spara på byggpengen. Hur stor är en sån burk grundfärg då? Borde den inte räcka ett tag?
Azgaron
#36 37 jo det är synd att man alldrig ser sådant! jag ska ladda upp batteriet och låna en verkstad så ska vi se om nån har pillat på elen också! fast det tror jag inte men lika bra att kolla upp bilen ordentligt.
jo den räcker la till några modeller men jag ser inte vitsen på pansar? jag kägger ju inga show lacker direkt tror det är en stor skilnad för bilbyggarna som jagar finich! haha jag skitnar ju ner mina istället och inte har någon modell tappat färgen heller för den delen än ialla fall!
//pebben

#38: Ja, man vet aldrig. Jag känner en som hade en Opel för många år sedan. När han kom ut och hämtade den i garaget så startade den inte. Han fick hjälp att dra igång bilen, men den ville ändå inte starta. När han så öppnade huven såg han att någon hade stulit batteriet …
#38 Hoppas det ordnar sig med bilen, och att du får ha den i fred.
Nä, det är kanske lite onödigt på pansar. Jag har inte heller haft problem med att de tappar färgen, och sen har jag ju inte kört primer på mina bilar heller.
#39 Ser ju bra ut! Inte det lättaste kammot att göra precis, och det blir säkert inte lättare av att det blir stopp.
#40 Låter inte som nån höjdare precis.
Azgaron
Den ser bra ut Pebben härligit kamo :)
Ja de där me bilar är tråkigit att dom inte kan låta dom vara:(
Men även ute i vårt lilla by så finns de försörlse oxå..
Så de har även flyttat ut till Landet oxå.
Nu har både farsan och jag larm på bilarna så de avsrkäcker ju iallfall lite på eländet..
Disel kan vi inte ha i trucken på sågen för den själ dom direkt.
Så den får stå utan Disel över natten tills vi använder den.
ja det här med bilen var inte så kul fast mitt batteri är ju åtminstonde kvar! ja igår i alla fall
vet inte om kammot är så mycket svårare men måsste ha ett jämnt färgflöde blir liksom blaffor annars å det är inte så snyggt
är kanske lite petig vet inte men lika bra att göra rätt med en gång.
//pebben
#42 Ja det är tråkigt att saker å ting inte kan få vara ifred, inte ens på landet.
#43 Jag har märkt det, hur viktigt det är med jämt flöde ur sprutan. Nä, svårare kanske det inte om man tar det nått sånär lungt och är tålmodig. Jo, det är ju roligast om det blir rätt med en gång.
Azgaron
Tråkigt med din bil pebben! Man blir så förb*** när sånt händer !
Ser redit fin ut den där modellen me Fotoets detaljer mm :)
Ja de är det bästa att köpa själv då vet man va man får 
jag har byggt dom två tidigare versionerna så jag bara måsste ju ha den här också! fast den var lite dyr men som present så? hehe snacka om att lura sig själv hehe jag hadde köppt den ändå såklart!
hm nån som har en Do17 1/72 liggandes?
//pebben
Trevlig modell som du skaffat ! och Din puma blir fin med det kamot! Ser fram mot nya bilder !!! Är det en super puma med det långa pipan ?
nej alla pumor hadde den kanonen (50mm) förmodligen den för sin tid bästa spanings vagnen med bett hehe ursäckta vitsen
234 fanns i några versioner puma så fanns en med samma torn som 222 se ovan en med 75mm låg hastighets kanon (kort pipa) och en med en pak 7.5cm (lång pipa)
//pebben
#39 Snygg Puma och med ett snyggt leopardcamoflage 
#48 Dåligt med Do 17.
Revell Do 217K har jag men det duger förstås inte?
ICM har annars en fin Do 17Z-2 på gång.
Inte släppt ännu och kommer "snart" om du kan hålla dig ett tag.
Har själv ICM Do 215B-4 som var den första i släppta av de nya formarna och den är mycket fin.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
har hafft en 217 nattjakt en gång trot halva livet att det var en 17 tills jag såg en på tradera ojdå! hehe nå jag gillar båda så det spelar inte så stor roll! har även en halvbyggd ju 188 också lite knepig men det är helt ok för mej hehe! jag gillar nog dom flästa vk2 plan men det finns några undantag förståss
//pebben
blir sugen på en puma .Men då jag har handlat fem modeller redan i denna månad
så,,,,,, men visst är den läcker !!
hehe volat (sävedalen) tar 154:- för den! då blev det la enklare att avstå va? 
//pebben
Inte farligt ju! Han har en hel del modeller till hyggliga priser.
Azgaron

Man skulle ju strömsätta dörrhantaget på nätterna, så att tjuvarna åker på en riktig "kyss"!
Kul med "222:an" pebben! Jag stod och klämde på en likadan förra helgen, kändes väldigt bra! 
#56 då skulle du känna hur bra den känns i hyllan 
kanske dags att uppdatera puman också. har nu hängt på det mässta fast inte antennen italeri skickar med en kort sak men nä jag ska ju ändå göra till shermanen så då kan jag göra en till puman också det blir snyggare bara man får till dom så! hehe
//pebben

nu blir man ju nästan tvungen att prova nån av dragons 234or också!
den med pak 7.5 har jag varit sugen på ett tag hmm
//pebben
Mycket tjusig, pebben! Trevligt att se dina fina byggen!
Azgaron
Ja den var väldit fin Pebben :)
Härligit bygge..
en fin puma du har fått till ! Sedvanlig pebben kvalite ,snyggt

#57. Snyggt kammo pebben! Ännu en fin vagn att ställa i hyllan!
Hmm, jag såg att du även vill bygga "ur-puman" och en Opel och….
hehe…
tack ska ni ha! men jag är själv inte nöjd med kmmot känns lite kladigt men typen av kammot är jag nöjd med passar bra på den! lite bättring kanske löser det hela
haha ja vi får la se hur det går om inte annat så behöver lagret fyllas på lite men visst skulle dom göra sig brevid varanndra? hehe nä har lite anndra planer för den om det går vägen!
//pebben