Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: evenemang
Läst 126 ggr
M113
3

CIG - Centurion Interest Group på C4-Open 2025

IMG_6138ny.jpg

SPHF Svensk Pansarhistorisk förening arrangerar en CIG - Centurion Interest Group på årets C4 OPEN (Malmö, 25-26 oktober).

2025 är det 80 år sedan de första förserie-vagnarna av Centurion nådde brittiska förband för utprovning. För att uppmärksamma detta kommer CIG vara öppen för modeller av Centurion-familjen i alla skalor, alla varianter – inklusive specialversioner – och alla nationer.

Vi hoppas kunna visa upp ett brett utsnitt ur fordonsfamiljens historia, förhoppningsvis med många bidrag som representerar dess långa och trogna tjänstgöring inom den svenska armén.

Har du Centurion-vagnar i vitrinskåpet så hoppas vi att få se dessa i Malmö till hösten. Det finns ingen begränsning på hur många bidrag du får ta med dig. Som lite extra motivation så kommer SPHF lotta ut föreningspriser bland deltagarna.

Anmälan till CIG görs vi e-post. Adressen hittar du här: [https://c4-open.se/special-interest-group]
Vi vill veta veta typ, skala och modell-fabrikat, så att vi kan ordna info-lappar (och veta hur mycket bordsyta vi behöver).

• Redigerat 2025-09-04 18:16 av M113
M113
0

#0: bhW5zlVN9.jpg

Amusing Hobbys AVRE… tre veckor kvar! Börjar kännas lite svettigt här vid byggbordet… Någon annan där ute som jobbar med en Centurion till C4-Open?

M113
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Slutrapport från Centurion Interest Group, som arrangerades av Svensk Pansarhistorisk förening på C4-Open i Malmö i helgen som gick. Sex bidrag av sex olika byggare. Hade klart önskat ännu lite fler bidrag men kan egentligen inte klaga: min egen AVRE blev ju inte klar ;)

Om man är intresserad av svensk pansarhistoria så rekommenderas det att man tar en titt på SPHF:s hemsida och kanske provar att bli medlem för 2026: www.sphf.se .

JaGa
1

Mitt senaste inköp!
En Centurion…🤗

BornToGlue
1

Jag har lääängeee sneglat på Amusing Hobbys stridsvagn 104 🙂 Janne den byggsatsen har jag aldrig tidigare sett, sen måste jag skriva att det är intressant med SIG:ar👍

• Redigerat 2025-11-18 10:11 av BornToGlue
JaGa
1

Hej…😃

Den där Strv 104 skulle jag gärna lägga vantarna på, fast i 1:72.
Centurion ARV Mk.2 beställde jag från https://www.super-hobby.se/products/Centurion-ARV-mk-2.html

Jo, olika SIG:ar och tema byggen är kul.
Saknar både all den stora aktiviteten vi hade här på forumet vårt tidigare samt våra gruppbyggen vi hade här: https://modellbygge.ifokus.se/discussion/1325955/gruppbyggen---sammanstallning

BornToGlue
1

#5: Ja jag håller med dig fullt ut Janne, 72 skalan föredrar jag också framför 35. Angående forumet så tycker jag som du, det skulle vara kul att få forumet att blomstra igen men hur ska det gå till 🤔 De byggare som brukade vara här kanske har slutat med hobbyn eller är de på något annat forum tro, vad jag också har förstått så är det även liten aktivitet på de andra forumen förutom på Facebook. Har ni som läser detta några tips på hur vi kan öka aktiviteten här?