Monogram 1/48 Republic F-84F Thunderstreak
Då var man tillbaka i plast-träsket igen. Hade väl egentligen inte lämnat det helt utan byggt en och annan modell, mest pansar. Nu har jag i alla fall bestämt mig att lägga alla andra intressen på hyllan och köra 100% fossilt !
Jag kom över en hög Monogram-modeller, som saknade dekaler, billigt. Först ut är Republic F-84F Thunderstreak från 1984. Modellen har, som de flesta Monogram, upphöjda panellinjer men det är inget jag stör mig på i denna skala. I övrigt är passformen hittills bra och detaljeringen helt ok.
Jag grundmålade cockpit, hjulhus mm. med matt svart följt av en 1/1 mix av Tamiya XF-4 + XF-5. La sedan på en wash av svart Tamiya panelliner. När det torkat sprutade jag en tunn mix 2/1 XF.-4 + XF-5 utan att helt täcka washen. Torrborstade sedan med en mix av Vallejo Buff och Ivory.
Instrumenten målades först gråsvart XF-69 och instrumenttavlorna sedan Vallejo Black. När allt torkat torrborstade jag instrumenten med Titanvit oljefärg och avslutade med att ge alla instrumenttavlorna en droppe klarlack.
Modellen behöver en hel del skrot i nosen men det är väldigt gott om plats så jag tog i lite extra för att va på säkra sidan.