Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 2974 ggr
[Tunnan]
0

Tips om olika arbetsverktyg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att det vore på sin plats att delar med oss lite utav våra egentillverkade arbetsverktyg eller andra verktyg som passar bra till modellbygge på ett eller annat sätt

Här är mitt första tips, en ombyggd el-tandborste.
Tar bort borsten helt och limmar sedan på en bit slippapper så har man en superbra slipmaskin.
Finns säkert många som kommit på detta innan mig men jag vill bara tipsa om det.

[Henke29]
0

Ja en sånn där skulle ja oxå behöva.
Får ta min eltandborste till det och köpa en ny sen..
Då den börjar bli gammal..

theswed
0

#0 bra ide ska jag ta vara på köpa mig en eltandborste och göra till en slip maskin lysande :)

[Tunnan]
0

Ja den funkar väldigt bra, man kommer åt bra och så blir det ju slipat där det ska slipas och inte utmed.Glad

theswed
0

#låter toppen :)

gigabyte
0

Kanon tips! sparar min lite dåliga fingrar! Nu åker frugans el tandborste ! Inte min det vore förfärlig ,;o)

[Tunnan]
0

Skrattande

StefanW
0

En gammal tråd: Verktyg som man inte trodde fanns!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Tunnan]
0

Ja den var ju bra, visste inte om den tråden.
Men många har lite egna påhitt också som kan komma andra till gagn.
Lite egna uppfinningar och idéer så att säga.

[Henke29]
0

Ja de är kul om ni kunde visa upp lite mer uppfinningar här så man får se hur ni har hittat på olika lösningar som underlättar den roliga modellhobbyn :)
Själv är ja ute efter en sånn där Pin Vise typ Tamiyas me borr..
Men ja tycker dom är så dyra..

StefanW
0

#8 Det roliga i är ju att få till det med egna verktyg än kanske lägga ut flera hundra på något man använder en gång i kvartalet

#9 Då får vi "snickra ihop" något!?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Ja de hadde vatt nått att fixa :)
Vi får väll göra ett försök,,
Ska ta och kika på Clas Ohlsson om dom har några små bra borr,,
Annars får man väll köpa en sånn Pin Vise

starhawk
0

#11: Jag beställde en sån där Pin Wise i Hobbybokhandeln, men det tog för lång tid så jag återgick till min gamla miniborrmaskin och avbeställde Pin Wisen, den är förbaskat dyr dessutom. Jag har ju två miniborrmaskiner och en massa verktyg till dom, man skall väl använda dom tänkte jag, även om det är lite besvärligare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

leo-
0

Ett litet verktyg som jag har haft nytta av är den här

Det är en cykeleker och på den sitter det ett litet hjul som är en avsågad volymkomtroll till en gammal bergsprängare.

Vad den används till?? när man bygger tyskt pansar så har dom Zimmerit och jag tyckte att det var för grovt och ett väldigt jobb att sitta och göra räfflorna för hand. Så nu lägger jag på spackel och låter det nästan torka helt sedan rullar jag med detta verktyg över ytan och voila så har jag Zimmerit

Bild på Elefantens Yta

gigabyte
0

Smart  leo ,kul lösning på ett lite långrandigt problem Skrattande

[Henke29]
0

Ja de där var en smart lösnning på de problemet :)

Greenhorn
0

#13 Fyndig lösning leo!

leo-
0

Ett ytterst komplicerat cadritat,nc-bearbetat verktyg i exotiska material  SkrattandeSkrattandeSkrattande

[Tunnan]
0

Se där, ingen dålig liten pryl, ja det är typ sånna saker jag menar med denna tråden.
Tack leo!

leo-
0

Efter litet tänkande på den där pinwise

Om man tar en Alustång kapar den i rätt längd och rundar av kanterna lite grann så att den blir bekväm.

borra ett hål i ena änden (helst med svarv) som är mindre eller lika stort som skaftet på borret du ska använda såga sedan ett kors i änden av skaftet lika djupt som hålet och ha en slangklämma att klämma åt med

starhawk
0

En slangklämma, blir inte det lite väl klumpigt, nä jag håller mig till miniborrmaskinen, trots att den är besvärlig att plocka fram

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
0

Jag meckade ihop en egen Pin-wise med enkla medel som ligger bra i handen.

En sån här från Clas O. några stumpar från en teleskopantenn, Cerenitlera och krympslang.

Det grövsta röret ska vara något mindre än sexkantsfattningen på chucken så att man kan precis kan banka in chucken i röret och få en tajt passning. Sen tar man nästa mindre sektion och gör så att den bottnar mot chucken inne i det grövre röret med lagom mycket utstick.

Gjorde en klump av leran och tryckte dit det mindre röret innan den bakades i ugnen enligt instruktionen. Kan väl göras av det man har hemma istället för lera, en tillsnidad träbit eller vad som helst som ligger skönt i handflatan.

Sen är det bara att krympa dit slangen för lite bättre och skönare grepp.

Niclas

Proosen
0

En bild till på borrskaftet.