Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 119 ggr
Maria
0

Båtar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min man har ärvt två Gamla modeller med tillbehörslådor med bl.a mässingsdetaljer så jag gissar att de är kompletta.

Det är ångaren Bohuslän och en fiskebåt. Finns det något värde? Finns det reservdelar fortfarande om så skulle behövas?

/Maria

ubjs
0

Trevliga båtar men något större ekonomiskt värde har dom inte.
Billing boats säljer dom fortfarande och priset för Mary Ann ligger på ca 2000:- och för Bohuslän ca 3500:-.
Men problemet med äldre byggsatser är att träet blir sprött och spricker lättare så dom flesta väljer att köpa nya byggsatser med fräscht virke.
Om ni säljer dom så kanske ni kan få ca hälften av nypriset.

Men varför inte prova att bygga dom?
Mary Ann är en bra nybörjarbåt och sedan är Bohuslän lämplig att fortsätta med.
Troligen behöver inte allt virke bytas ut, om man har tur kan faktiskt allt användas.

Kom att tänka på att era byggsatser nog är så gamla så att dom är tillverkade innan laserskärning användes. Det innebär att man måste såga ut varje del med lövsåg. Kan i och för sig vara trevligt och avkopplande men idag är alla byggsatser laserskurna så att man enkelt kan kan ta ut delarna med en liten skalpell.
När det gäller Mary Ann är det inte så mycket sågande men Bohuslän är en utmaning.
Jag har båda byggsatserna själv, Mary Ann som äldre byggsats och Bohuslän som ny.
När det gäller reservdelar så tillverkar båtbyggare gärna såna själv eller köper dom från tex Eskader, en klassisk modellbutik i Stockholm, finns förstås mängder av företag som säljer båtbyggardelar på nätet också.

Maria
0

Oj tack för mycket information.
Tanken är att min man ska börja bygga. Han är nybliven pensionär.😉
Det var mest roligt att få veta vad modellerna kostar idag.

Han har börjat göra iordning arbetsyta för projektet.

/Maria

ubjs
0

Kul, återkom gärna med fler frågor, vi är inte så många som bygger båtar här så det kan nog ta lite tid innan man får svar.

Om man vill så kan man göra en egen bygglogg där man skriver och visar foton på sitt bygge.

Hittade en tidigare byggtråd om Mary Ann.
https://modellbygge.ifokus.se/discussion/1175360/mary-ann
För att se alla bilder så klicka på ¨visa alla kommentarer¨.
Tråden har flera delar.

• Redigerat 2024-11-04 22:22 av ubjs
Maria
0

#3 Åh tack.🙂

/Maria