Mary Ann
Det ser verkligen bra ut! Skrovplankning är en ädel konst, och inte alltid helt enkel, men såvitt man kan se på bilden verkar du ha lyckats väl inte minst med det rundade (och därmed svårare) akterpartiet! 👍
Välkommen bör jag väl dessutom säga, till båtbyggarhörnan här på forumet! Jag ser redan fram emot att få följa din byggtråd!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Ser väldigt bra ut det där! Ser fram emot mer bilder i takt med byggets fortskridande. 🙂
Tjusigt👍, även jag ser fram emot detta bygge då min far byggde mary ann (eller i alla fall liknade) billing boats för ca 40 år sedan. Tyvärr är den båten förstörd 😢
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Snyggt jobbat!👍
/Dan
Plankningen är färdig.har börjat att spackla och slipa. Tycker man är värd en whisky efter detta :)
#6 Ser fortsatt mycket bra ut! 👍
Sprutspackling har jag ingen som helst erfarenhet av, är jag rädd, så det törs jag inte ha någon åsikt om, men rent generellt skulle jag nog säga att även om man givetvis bör sträva efter ett någorlunda slätt skrov är förebilden ändå en fiskebåt byggd i trä (antar jag i alla fall – skrovmodellen ser ju såpass "klassisk fiskebåt" ut att det är vad jag skulle förvänta mig), vilket i sin tur innebär att skrovet inte bör bli för slätt heller. Fritt från gropar, givetvis, och från springor mellan plankorna, men ändå inte lyxjaktslätt heller. Se t.ex. den här bilden på liknande skutor i Esbjergs hamn …
Det är kanske dumt att vara för noga med skrovet.är ju trots allt en fiskebåt.får göra en provmålning och se hur det blir.
#8 Det är alltid en god idé när man tror att man är färdig med spacklingen att lägga ett skikt grundfärg eller två: det gör genast resultatet av spackling och slipning så mycket tydligare, och mistor blir många gånger lättare att se.
Ser riktigt fint ut… men som Banjoman säger bör ju inte skrovet på en fiskeskuta vara allt för slät 😎
Pysselhörnan har öppnat för kvällen, har satt ihop diverse överbyggnader, satt på diverse detaljer på styrhytten, ska slipa lite till på skrovet, börjar att bli nöjd med slätheten på det..ett par spacklingar till så ! Är det någon med erfarenhet av billing boats som också är lite missnöjd med bygghadledningen ? Tycker den kunde vara lite mer omfattande !!
Jag har inte byggt något av Billing själv, men nog har jag läst kommentarer förr om spartanska byggbeskrivningar. Sedan är det inte unikt för Billing, andra märken (egen erfarenhet Amati) kör med usel engelsk översättning av italienska beskrivningar. Det kan också stjälpa mer än hjälpa. Däremot är detas planer ofta av mkt hög kvalité.
Beröm för byggbeskrivningar brukar amerikanska märken få (Bluejacket Shipcrafters och Model Shipways) - och inte minst engelsmännen i Caldercraft.
#11 Billing Boats utvecklar byggarens kreativitet😉 Fanns alla detaljer med i byggsatsen? På min Gladan saknades en del saker och några var trasiga, Reklamerade till Billing Boats som inte svarade, skickade påminnelse efter en månad, därefter brev till VD som lovade skicka nya delar "snaerst mulig", det var 2011 och ännu har jag inte sett några delar. Efter Gladan har det inte blivit några mer BB-byggsatser för mig.
Jodå allting fanns med tror jag :) men det finns ingen direkt beskrivning i vilken ordning man sätter ihop modellen tex och vilken sorts panel man klär styrhytten med Och sen är ju inte danskan speciellt bra..:)
#11 Själv har jag byggt St. Roch och Götheborg av Billings fabrikat. Håller med om att byggbeskrivningarna har en hel del brister. Men som Petzon säger, det främjar och utvecklar kreativiteten! Dock som helhet har jag varit rätt så nöjd totalt sett med byggsatserna. Även om jag brukar ersätta vissa plasttillbehör med metalldetaljer från t. ex Eskader..
/Dan
Dagens arbete.grundat skrovet.förhoppningsvis klar för lack om jag inte hittar fler missar i spackling. Har fått det ganska så bra har försökt att inte få det alltför slätt i förhoppning att det ska se lite trovärdigt ut för en fiskebåt..skurit ut fönsterna i styrhytten.vet inte om kniven var för slö eller om panelen är skör.för en del ribbor sprack när man skar.men efter lite pyssel så blev det ganska bra.ska slipa fönstren lite noggrannare bara.vet inte om jag ska sätta fönstren invändigt? (Det enklaste) eller skära ut dom och sätta dom i hålen med en tunn list utanpå.är lite pillar men tror det blir bättre !
Ser riktigt bra ut tycker jag… 👍
Tack !!det går framåt trots man gör en massa nybörjarmisstag, men man lär väl sig :)
Så länge man lär av sina (och andras) misstag kan man bara bli bättre 😉
S…… s… fick ta bort listen runt skrovet igen för måttet från relingen blev fel spackel och grundfärg följde naturligtvis med !! Bra lim måste jag säga :).nåja spackling är ju kul :) har satt dit relingslisten först istället.kanske lättare att få måtten rätt då ? Som sagt så lär man sig av misstagen :)
#23, fördelen med träbygge, misstagen går att fixa till, är det riktigt illa går det alltid att skära till en ny bit av trä för att ersätta en som gått sönder
MAO, gör om gör rätt 😉. Som petzon säger… träbygge går (nästan) alltid att fixa 😃
Missade nästan att montera rullen till ankaret.
..
Ser mycket bättre ut nu… Bra där ;-)
Blev klart bättre.tillverkade små mallar och satte emellan reling och list.blev lite enklare att få listen rätt :)
Snyggt jobbat!👍
/Dan
Lite tråkigt när man upptäcker det inte finns några 1×1 mm träpinnar i förpackningen. :(
#34 Verkligen surt! Det är ju inget som det är omöjligt att få tag i, men trist om instruktionerna utgår från ett visst material och det sedan saknas i byggsatsen. 😡Visst, 1x1 mm list är inte svår att få tag i eller ens särskilt dyr för den delen, men det är ju inte roligare för det att bli tvingad till extra utgifter …
Annars måste jag säga att ditt bygge ser riktigt tjusigt ut, inte minst avbärarlisten efter andra monteringsförsöket! 👍
Jo.det börjar ta sig med skrovet.hade egentligen bara 1×1 mms lister kvar att montera. Får prova att dela på 1×2 mms lister.annars får jag inhandla
Hmm, enligt ritningen skulle det vara 1×1mm men enligt innehållsförteckningen är det 0,7×1 mm mahognylister till ribborna på skrovet..allt för man ska bli förvirrad…..
#37 Min erfarenhet av byggsatser är utan tvivel denna: ta alltid allting med en grov nypa salt! Om det vill sig väl stämmer ritning, instruktioner och byggsats med varandra; vill det sig mindre väl är detta inte fallet, och så får man damma av tänkarmössan i stället …
Det går att skära ut smalare lister ur bredare om man har några bredare av rätt träslag. Använd en skalpell och en stållinjal, skär lätt flera gånger tills du är igenom
Nu fick man på ribborna .märks man inte är van vid att hålla på med smågrejor :)lite kletigt att limma på så små saker.men dom kom på iallafall..
Snyggt jobbat!👍
/Dan
Jag kör uteslutande med CA-lim när det gäller små detaljer. Jag håller i det som ska limmas med t.ex en nål eller häftmassa så man inte limmar fast fingrarna 🤓
#43 För att limma den sortens detaljer det är fråga om här hade jag valt mellan två metoder: antingen trälim eller tunn-CA.
Fördelen med trälim är att man kan applicera det i lugn och ro, och sedan har hyfsat gott om tid för att passa in och justera delen på plats. Jag stryker limmet så tunt jag kan på delen, och torkar sedan bort eventuellt överflöd genom att dra med en fingertopp längs kanterna. Även om man får lite trälim på fingrarna är det inget problem – det är lätt att torka av mot en trasa eller en bit hushållspapper. Om det ändå finns så mycket lim kvar i fogen att det trycks ut under kanterna när man applicerar delen så tar jag genast bort detta, vanligtvis med spetsen på en 2A-pincett.
Om jag i stället väljer tunn-CA (dvs. lättflytande cyanoakrylatlim, även kalat superlim) så sätter jag först delen på plats och håller den tryckt tätt, tätt emot ytan den skall limmas fast på med nå'n passande metod (klämmor, gummiband, tejp, ett verktyg – allt utom fingrarna). Sedan applicerar jag en liten dos lim precis på skarven mellan delen och underlaget, varvid limmet av kapillärkraften sugs in i fogen och (om allt går som det skall) sekundsnabbt fäster.
Själv är jag mycket förtjust i ZAP:s CA-lim, och har alltid både tjock (gul flaska), halvtjock (grön flaska) och tunn (rosa flaska) hemma. OBS! Det är bara med tunn-CA som man kan kapillärlimma – de bägge andra måste appliceras på delen (eller underlaget) innan den trycks fast. Det finns även andra märken på marknaden, och mig veterligen är de flesta alldeles utmärkta. Oavsett vilket märke man väljer bör man dock även skaffa findoseringspipar i silikon, eftersom de flesta CA-flaskor har för stor öppning för det finlir som ofta krävs när man limmar riktigt små grejor.
Tack för tipsen !! Får köra in till eurohobby imorgon och inhandla lite grejer. ..
#46 Väl bekomme! 🙂
Om det är Eurohobby på Kanongatan i Helsingborg du talar om så råkade jag se på deras webbplats att de har flyttstängt 13–16 oktober … Kanke värt att kolla upp innan du gör dig bsväret att åka dit?
En sak till förresten: om du köper CA-lim så rekommenderar jag varmt att införskaffa debonder också! Förr eller senare kommer du nämligen limma ihop fingrarna, alternativt fästa en detalj i dig själv snarare än på skutan, och då gör debonder absolut susen! Om du limmar ihop fingrarna med CA så försök inte dra isär dem med våld, utan dutta i stället på en skvätt debonder och vänta en 15 à 20 sekunder så släpper limmet och lämnar kvar all hud där den ursprungligen satt; försöker du tvinga isär fingrarna kommer så gott som obönhörligen hud från ena fingret sitta kvarlimmat på det andra. 😮
Får du inte tag i debonder går det lika bra med aceton (som är den huvudsakliga verksamma beståndsdelen i debondern).
Aceton är dessutom användbart när man vill lösa upp fellimmade CA-fogar mellan två metalldelar, eller delar i något annat material som tål aceton. Tänk dock på att först kolla att delarna verkligen tål aceton. Plast, t.ex., brukar inte gilla att bada i dylik soppa …
Jo det i helsingborg.rätt typiskt det ska va stängt precis nu :) men det finns fler hobby affärer i Helsingborg som tur är..