Rocas teckningar och serier
Hej!
I tråden om Sajtvärd så kom mitt intresse för att teckna och färglägga serier lite på tal. Så jag tänkte ta mig friheten att här publicera några av mina alster.
För mig så är till exempel serietecknandet, modellbygget och modelljärnvägsbyggandet tre starkt förknippade och besläktade aktiviteter.
Egentligen så ser jag dem som bara olika uttryck för samma intresse, alltså mitt eget, intresse för historia, teknik, militärhistoria, "udda grejor", pojkboks-nostalgi och diverse ytterst knasiga tankar och associationer som jag oftast inte finner någon i min vardagliga omkrets, att dela med -
Det är som en rolig meme som jag har sett, på en lite olycklig kille sittandes i en hammock, med texten till:
"When you're at a party and nobody wants to talk about airplanes" ☺🤗
Men i forum som detta och ibland "IRL" (har ett par kamrater på jobbet som fattar vad jag tycker är kul) så stöter man då naturligtvis på kamrater som gillar samma saker och då blir man lycklig 🤣 väldigt enkelt uttryckt!
Nog snackat, jag tar och lägger upp lite bilder!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
- Redigerat 2024-12-25 08:19 av Roca

Det som kanske mest direkt kan kopplas till mitt modellbyggande är en serie som behandlar ett alternativt, fiktivt förlopp av inbördeskriget i Nigeria/Biafra i slutet av 1960-talet. I min version så griper FN-trupper in med Flygande Tunnor, precis som det i verkligheten gjordes i början av sextiotalet under Kongrokrisen, med F 22! En Tunna har till och med radar i nosen och en sådan håller jag ju också på att bygga i skala 1/72 just nu.

När jag var i tio-elvaårsåldern så tecknade jag en egen serie som hette Svante Knas, journalist, en mix av Indiana Jones, Magnum och andra figurer som jag inspirerades av! Han har fått en revival nu också, cirka 40 år senare.
- Redigerat 2024-10-10 07:34 av Roca

Paradnumret får väl ändå sägas vara min egen Tintin-serie,
"L'Affaire Ofenrohr"
Det är ett äventyr som nog aldrig kommer att bli helt klart och som jag försöker hålla en röd tråd i, men som hela tiden får nya twister. Mycket roligt att teckna!
En kompis på jobbet, Jocke, har tecknats in i serien och får här bli bordurisk ingenjör inom U-båtsvapnet, kallad Jovan von Norden.
- Redigerat 2024-10-10 07:37 av Roca

Väldigt trevliga och fina serier! Jag höll också på och gjorde egna serier när jag var yngre. Nu blev jag inspirerad att ta upp det igen 🤩

#5: Tack så mycket Calle! Och det låter intressant. Kul med inspiration!