Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 2061 ggr
gigabyte
0

A1 M1 ABRAMS

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle bara titta lite, nu är den nästan klar för målning

ElLobo
0

#0: Ajabaja, så går det när man är nyfiken! Glad

gigabyte
0

en bild till ,bygget gick så här långt smärt fritt ,men gallren som sittet bak o sida  på tornet var något skeva o drivbanden är för långa , vad brukar ni göra för att korta färdiga band (typ tamias o dyl)min byggsats är en ACADEMY

gigabyte
0

Men det är kul att "titta"

Azgaron
0

Avancerat tittande! Glad Ser ju bra ut så långt!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Sven-Erik
0

#2. Verkar ju finfint! Så bara genom att titta, så sätts byggsatsen ihop? Fot i munnnen Skulle passa mig kanon! Skrattande

Jag tycker att vi alltmer behöver rådgivning från Övernaturligt….

Azgaron
0

Jo, det verkar nästan så, om inte annat får väl giga besöka Övernaturligt och berätta om sin vad det nu blir - telekinetiska modellbyggarförmåga Glad

Azgaron

Sven-Erik
0

#6. Verkar som en bra ide!
(Är du också fortfarande vaken?)

Azgaron
0

Hehe, vi gick nog å la oss strax efter, men jag var ju vaken som sagt. Hade lite jag ville avsluta, fast med tanke på att jag fipplade bort en antenn, så skulle jag nog låtit bli Glad

Azgaron

Sven-Erik
0

#8. Gick och lade mig strax efter, somnade som en klubbad oxe! Det är inte lätt att pilla med smått, när man har grus i ögonen!

gigabyte
0

Tack alla, Vilken färg skall jag lägga som bas ,camot blir i brunt svart grönt. Kommer en blid på min byggassitent hund mitt hemliga vapen vid snabb byggen

Sven-Erik
0

#10. Hehe…är det han som gör "hundgörat"? Fot i munnnen

[Henke29]
0

Hallå där
Snabbt och bra bygge :)

gigabyte
0

#11 tack Henke ,#10 ja han är min högra tass ,mm,min aramis har slagsida på bilden;o)

starhawk
0

"vad brukar ni göra för att korta färdiga band "

Det var en bra fråga, jag har hittills inte råkat på några band som varit för långa, men man vet inte vad framtiden har att bjuda,finns det någon som har erfarenhet av detta och kommit på någon lösning ?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
0

#14 forts: Den bästa lösningen är väl att kolla längden innan man "svetsar pinnarna" då går det lätt att anpassa änden med hål och fixa nya hål, en lustig detalj är att  till min Challenger II har banden alternativ längd att välja på, åtta pinnar och fyra hål

gigabyte
0

tack för svaret starhawk .Det blir till att kapa banden ,dom är närmare två cm förlånga :o(

Sven-Erik
0

#16. Verkar konstigt! Jag har heller aldrig varit med om för långa band. Har du något foto??

gigabyte
0

här är en bild på mitt problem med banden

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=471998c8-2db9-434b-a04e-7f7618c97fd0&Filename=Bild 216.jpg)

pebben
0

å jag har råkat ut för både lite väl kort och långa band! själv löser jag det på två olika sett anntinen fixar jag till häng! om inte banden är för långa genom att limma fast bandet uppe på hjulen med superlim!  om dom är alltför långa (har bara råkat på det en gång så det är rätt ovanligt) men då gör jag på samma sätt som om dom går av mät kapa surra med tunn tråd och se till att surrningen hamnar där den synns så lite som möjligt! och lycka till!

//pebben

Sven-Erik
0

#18. Ja, det var verkligen långa band! Du får nog följa något av pebbens råd här nedan!

pebben
0

prova att sätta fingrarna på det så det ligger mot hjulen är det då för långt ändå vilket jag är rädd för att det nog blir ja då är det nog bara att börja kapa tyvärr!

trumpaters H-39 är lika dan!

//pebben

[Henke29]
0

Nån som byggt Trumpeters M1A2 Abrams i skala 1:35 ???
Har en sånn nämligen..

gigabyte
0

Tack för alla råden ,det blir till att kapa banden .

gigabyte
0

Har fått färg på vangnen efter lite problem

gigabyte
0

bild 2

pebben
0

se där ja! blev ju riktigt färg glad!  tror dock då den ljusgröna är så skarp att du ska måla med den bruna en gång till så att den tonar ut sig i det gröna istället för tvärt om ja ja lite petigt kanske men jag tror verkligen det blir lite snygare då!

//pebben (pimp my tank!) det ni på mtw

gigabyte
0

Ja det blir lite bättre, den gröna är dock inte så skarp som på bild men jag gör som min panzar mentor säger :o)

pebben
0

Generad

//pebben

[Henke29]
0

Den ser helt okej ut :)
Bra byggt :)

gigabyte
0

Har målat om den

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=89b12e80-8619-40e8-bf7c-2f3953057948&Filename=Bild 219.jpg)

gigabyte
0

en bild till ,blir inte bra, men vad f**** så får den vara nu ;o)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=0d21a481-d8d6-442a-a385-0f7efb3a3b75&Filename=Bild 220.jpg)

Sven-Erik
0

#31. Den blev väl bra! Snyggt målat camo Glad

[Henke29]
0

Ja nu blev den bättre :)
Blev lite mycke grönt på den förra,,,

gigabyte
0

tack för det sven erik o henke ,en gubbe o lite plock så kan den få vara klar ,men det kommer att ta tid att bli vän med sprutan !

[Henke29]
0

Övning ger färdighet :)
Saknar en spruta skulle så gärna vilja ha en..
Men ack så dyrt om man vill ha bra grejer..

Azgaron
0

Snyggt målat giga! Jo det tar ett tag innan man lärt sig behärska sprutan ordentligt.

Azgaron

pebben
0

äsch då det kommer ha lite tålamod bara! lär dej krypa lär dej gå lär dej älska IFK! Glad eller måla med spruta vilket man nu vill!

//pebben

Sven-Erik
0

#37. VIK!!!!!och VSK!!!!!

pebben
0

#38 nä vf och Hm sm guld(ifk) hehe! Fot i munnnen

//pebben

Sven-Erik
0

#39. VSK-Mesta Mästarna!!

starhawk
0

#35: Äsch man behöver inte ha någon avancerad spruta, min hör till den billigaste och den fungerar utmärkt, och dessutom är den lätt att få ren till skillnad från dom mer avancerade modellerna

madland_se
0

Stilig stridsvagn. Snygg målarjobb också!

Azgaron
0

Tycker inte att det är några större problem att få rent Evon jag fått låna, men det beror ju på vad man menar med lätt kanske. Det jobbiga var att det inte var min spruta jag plockade isär och ihop, känns alltid lite nervöst med lånade prylar. Men en Julaspruta för ca 300 räcker säkert mer än väl.

Azgaron

gigabyte
0

Tack för stödet ,det värmer en frusterad målare .Jag har en jula spruta, den funkar när den vill, får skaka fram färgen  ,vet ej om det är jag med fördålig kunskap eller sprutan .Förmodligen är det jag ;o) skall byta färg typ o se om det går bättre .

Sven-Erik
0

#44. Jag kör själv med en Julaspruta när jag bara skall få stora delar målade. Gör knappt rent den utan den står med förtunning i. Har du kollat att den inte är igensatt med färg? Om inte det är felet, så har du nog för tjock färg! Prova att förtunna ut den mer så funkar den nog tillfredställande!

gigabyte
0

#45  tack för tipsen !skall lägga den i blöt för att se om det är någon skit som jag inte fått ut , för modligen är det färgen som jag inte får rätt förtunnad .

gigabyte
0

Undrar om jag inte kan lägga några gråa fält på den, eller blir det för "plottrigt"?

Sven-Erik
0

#47. Hmm, kanske blir kaka på kaka!?

gigabyte
0

#48 Det blir nog så , kaka på kaka,men har fått satt in en värme pump i garaget nu ,få se om det blir lite bättre värme o inte så dyra elräkningar ,har 3 st 1500 w så det blir ju billigare ,med värme pump max 800w för hela garaget +att den är för mig gratis då jag testkör o utprovar modellen för svenska förhållande

starhawk
0

#43: Med lätt att göra ren menar jag att man inte ens behöver plocka isär den, bara spruta med lösningsmedel och sen är det klart!

TommiN
0

#46 spruta thinner igenom systemet,jag gör alltid det efter målning,gäller att ha grejorna tiptop,jag rengör efter varje målning,det lönar sig.Och som Sven-Erik säger,tunna ut färgen lite till.

pebben
0

har hafft både humbrol och revell spruta av billig klass (skräp) sedan köpte jag en classe olsson den var jag gör nöjd med men när jag var uppe i min 3e pajade började jag att fundera på lite mer kvalitet + att jag alldrig fick ner sprutbilden dit jag ville ha den! så jag köppte min evolotion och det är nog först då när man skaffar en lite bättre man märker skilnaden! valet tycker jag man ska göra beroende på vad man ska ha den till 

Ang rengöring så kan jag också bara blåsa igenom lösningsmedel och när jag plockar isär den så går det på ca en minut å det kan jag leva med själv lägger jag alltid munstyckerna i sprit effter jag målat klart och det har funkat bra

tycker dock att den stänker lite för mycket har provat allt jag kan komma på att testa men det är som det är kan vara jag som blandar fel! men verenda gång? eller så är det fel på sprutan har lämnat in den på köpstället när den var en vecka gammal men dom fann inget fel på den men jag undrar känner en som har en likadan å han är väldigt nöjd med sinn så lite knepigt är det!

//pebben

Azgaron
0

#50 Ok, då är jag med! Ja det var ju betydligt enklare kan man väl säga, nästan fusk ju Glad

Azgaron

starhawk
0

#53: Hehe, jag gillar att fuska Skrattande

Azgaron
0

Glad

gigabyte
0

tack för alla tips o råd ,har försökt med sprutan att måla svarta ränder med varierande framgång ,sprutan gör lite som den vill med mig, men jag skall tukta den ;o)

gigabyte
0

så är den klar då, blev …ja får vara nöjd så. har bråkat mycket för mig med målningen

gigabyte
0

min granatkastar grupp får "slinka" med på ett hörn

gigabyte
0

blev så suddig, hoppas att denna är bättre

Sven-Erik
0

Ännu en klar modell! Ser fint ut och kul med gubbarna! Skrattande

Azgaron
0

Ser bra ut! Snyggt kammo tycker jag!

Azgaron

StefanW
0

#57-59 Ännu en färdig modell, snyggt jobbat!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

tack alla !!!!