Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 205 ggr
Cloudy
0

Saknad del och göra hål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag är ny-gammal på modellbygge. Har nyligen plockat fram mina byggsatser som legat nedpackade i ca 15 år. En av dessa är en Airfix JA-37 Viggen 1:48 Petter Blå. Sätet till den ska bestå av tre delar, sitsen och två sidodelar. En av sidodelarna saknas, jag minns inte längre om den saknades redan från början eller om den försvunnit någonstans längs vägen. Jag är inne på att bygga den med bara sätet och skippa sidorna helt, finns det något annat alternativ att överväga?

När man behöver göra hål, ex. i vinge för att kunna fästa vapen, är borr enda alternativet eller finns det fler sätt?

JaGa
1

Hej Cloudy!
Välkommen tillbaks till hobbyn och välkommen till forumet vårt…😃

Jag kan verkligen rekommendera att köpa ett set med mikroborrar som finns i olika storlekar och modeller.
Själv använder jag den här modellen bland annat.
En pen vise chuck som man fäster borren i kan vara bra att ha.
Fast det går också bra att bara använda fingrarna att hålla borren i då plast går lätt att borra i.

Ena sidan på stolen som försvunnit tror jag att du själv kan tillverka med den kvarvarande biten som mall, med hjälp av lämpliga plastbitar.
Alternativt kan du införskaffa en ersättningstol i resin från någon handlare som är betydligt mer detaljerad.

Lycka till med bygget!
Lägg gärna ut bilder här på forumet på bygget ditt…😃

• Redigerat 2024-05-05 21:02 av JaGa
Janne Nilsson
0

Har inte kontaktat Airfix Spare Part service sen jag var typ 10 år men det funkade då. Kanske funkar fortfarande?
spares@airfix.com
Kolla från 07:30
https://www.youtube.com/watch?v=lUWqlOlRKyE

Om det inte är så att du har eller vill köpa borr. Använd en riktigt spetsig kniv och snurra den tills hålet har den storlek du vill ha. Annars är en spetsig lite fräs behändig. Funkar bra att handhålla den.
https://stenaverktyg.se/produkt/dremel-fras-hss-125ja-64mm-2st/

Lyckta till.

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

James May is out to prove why traditional, old fashioned toys are still relevant today when he pushes them to the limit in spectacular, supersize challenges....
Cloudy
2

Jag provade att kontakta airfix men modellen är för gammal så de hade inga delar till den. Jag får avvakta lite med den och se vad som blir över från mina andra modeller, kanske hittar något lämpligt där. Hål blev det med hjälp av en nagelsax, så småningom kommer jag nog skaffa borr också men det funkade bra för nu. Mustangen har fått det mesta på plats nu 🙂

Bo§e
0

Små hål kan man göra med en nål, vars spets värms upp över t.ex. ett värmeljus….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[Hayabusa-0001]
0

#4 Risken är dock att du skadar plasten/får ett för stort hål.
Inte tillräcklig kontroll, om du frågar mig.
I regel är de hål som ska ”öppnas” markerade som en försänkning. Som Janne skriver i #2, så funkar en spets på ett knivblad (skalpell t ex) bra.

• Redigerat 2024-05-23 18:37 av [Hayabusa-0001]
Janne Nilsson
0

Det krävs nålar i olika storlekar?

Bo§e
0

#6: Ja, det är bra att ha några olika nålar att prova med.
"Träna" gärna på en plastbit först, så ser du snart hur det fungerar…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Janne Nilsson
2

Det jag hade i åtanke var snarare att om man inte har ett gäng borrar eller inte vill köpa så vill man inte behöva köpa ett gäng nålar istället?

Tillkommer som Hayabusa här ovan nämner att man inte har samma kontroll över hålstorleken. Det är tyvärr inte allt för många hobbymaskiner som har lågvarv som inställning vilket behövs vid borrning i plast men även tex vitmetall.
Friktionen smälter plasten som gör hålet större, eller smälter metallen så borren kärvar.