Sahara & Humphrey Bogart
Jag har tänkt bygga Humphrey Bogarts Lee stridsvagn som han irrade omkring i Sahara med.
Sahara (1943), en äkta klassiker i filmens värld.
Planen är att jag ska göra ett litet diorama som ska bli ett av mina bidrag till vår årliga byggutmaning vi har här i IPMS Uppsala sedan många år!
Så då får det också bli mitt bidrag till en byggtråd här på vårt fina forum…😃
2024 års byggutmaning har temat Öken. Kan tyckas lite torrt men möjligheterna stora.
Temat innebär att det man bygger skall ha anknytning till öken. Vad man bygger står dig fritt, det kan vara ett ett skepp(?), en bil, ett flygplan, en figurer vad som helst, så länge du kan påvisa anknytningen. Skala etc. väljer du själv. Skala 1:1 undanbedes dock av utrymmesskäl.
Mvh / Janne
- Redigerat 2024-02-05 23:19 av JaGa
Modellen från Mirage verkar hålla en riktigt fin och hög standard, både i passform, detaljer och i gjutningen.
Men än så länge har jag bara kommit en liten bit i början av bygget och det har varit en klockren njutning så här långt…☺️
Ett rätt omfångsrikt dekal ark, ja två följer med i byggsatsen samt ett mindre ets-ark.
Senast jag byggde en Lee/Grant stridsvagn, var en från Airfix.
Den här modellen är milslångt bättre…!
Mvh / Janne
- Redigerat 2024-02-05 23:57 av JaGa
I ett försök att vara dubbelt så effektiv i mitt modellbyggande, så passar jag på att bygge en av Ökenråttornas Grant stridsvagnar parallellt också.
Återstår och se hur det blir med det!
Effektivitet och jag har inte alltid varit så kompatibelt när det gäller modellbygge…🙄
Mvh / Janne
Finns ju det här kitet i 1/35.
https://www.mbltd.info/figures/1-35-scale/world-war-ii-era/3594.html
Men det känns mera som remaken från 1995 med James Belushi och oförglömliga Lulu-Belle.
https://www.youtube.com/watch?v=9zlDeSSfYrA
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#3:
Nä, Janne!
1:35 det är bara för skumögda gamla gubbar!
Som den ungdom jag är, så håller jag mig till 1:72…😉
Kul med filmklippen!
Behöver titta på filmerna framöver för lite inspiration.
Får leta upp några passande figurer också.
Mvh / Janne
- Redigerat 2024-02-06 00:14 av JaGa
Lite mer har hänt i plastverkstaden…😊
Chassit har få på alla sina hjul och övre karossen har det limmats dit delar på.
Kanonerna, två som följer med som kan göras i tre versioner.
En med långt eldrör och två kortare varav en med tyngd vid eldrörets mynning (som motvikt till kanonens stabilisator).
Jag har fått rensa bort lite gjutskägg på vissa delar. Annars har det sett bra ut och fina detaljer har modellen också.
Boggie hjulen var i sex delar och dom fint gjutna ekrade bärhjulen snurrar fint också (underlättar sedan vid målningen).
Lägger också in en bild från filmen …☺️
Mvh / Janne
- Redigerat 2024-02-07 11:58 av JaGa
Kul bygge, intressant att få en bakgrundshistoria till ditt projekt, håller med dig Janne G, 1/72 är en trevlig skala.

Trevligt bygge Janne! Och byggutmaningens tema känns intressant även för mig. Nu är ju inte jag medlem (ännu) men inspirerad känner jag mig! Jag har mycket ökenbyggen redan avklarade och många i planeringsstadiet, då jag bygger enheter ur tyska Afrikakåren i 1/72. Sträcker sig byggutmaningen över hela året?
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#6: Jo, 1:72 är en trevlig liten skala som jag mestadels håller mig till.
Tycker också det ger en extra knorr på bygget när det finns en historia bakom…😊
Så här långt har jag kommit i bygget för tillfället.
Mvh / Janne
#7: Hej Peter,
Sitter på arbetet för tillfället och småbygger på min lilla Lullubelle.
För att höja upp inspirationen ytterligare så letade jag upp filmen Sahara på Youtube som jag kan se samtidigt…😊
Har funderat litegrann hur jag tänkt mig dioramat.
Så såg jag den här bilden, som jag ska försöka efterlikna…☺️
Får leta upp lämpliga figurer framöver.
Såg några figurer hos Superhobby som skulle kunna passa bra.
Våra byggutmaningar i nuvarande form vi har här på IPMS Uppsala har vi haft sedan 2015.
Så årets utmaning blir vår tionde.
https://ipmsuppsala.se/byggutmaningar/
2024-års byggutmaning avgörs på nästföljande års första byggmöte.
Alltså 5 januari 2025.
Den som vinner, får en vandringspokal samt äran att få bestämma temat för byggutmaningen. Även lite andra priser brukar förrkomma både till 1:an, 2:an och till 3:e pristagaren i form av modeller eller referensböcker m.m.
Tidigare, tror det var 2007-2010 ca så hade vi två byggutmaningar, men dom var inte lika välorganiserade som nu.
Den 1:a hade temat ”Dogfight” och den 2:a var temat ”Catfight”.
Då var allt mer improviserat och det bara en ren utställning.
Mvh / Janne

#9: Kul, Janne, tack för briefingen om byggutmaningarna, en trevlig tradition.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#10: Jo, vår traditionella byggutmaning är en väldigt trivsam ”tävling” och det är extra roligt att det kan bli en sån härlig blandning utav bidrag.
Alltid spännande vad temat ska bli byggutmaningen också…🤗
Jag har hunnit en bit till med bygget mitt.
Mvh / Janne
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
.
#12: Verkar vara en bättre bildkvalitet på din film än den film som jag letade upp från Youtube som jag tittade på under bygget mitt.
Men textremsan såg inte rolig ut…🤪
Mvh / Janne
- Redigerat 2024-02-10 13:32 av JaGa
#13 Nej, texten får man se bort ifrån 😉
Som väl är, så är filmsnutten inte dubbad.
- Redigerat 2024-02-10 13:35 av [Hayabusa-0001]
Nu börjar även Grant stridsvagnen bli ihopbyggd.
Det börjar närma sig för målning snart.
Åerstår bara lite småsaker som t.ex. antenner och lite andra detaljer.
Båda byggena har jag tänkt ha med på vår byggutmaning vi har här i IPMS Uppsala .
https://ipmsuppsala.se/byggutmaningar/byggutmaning-2024-pagar/
Mvh / Janne
Dom ser mycket lovande ut Janne!
Tack Calle…☺️
Det är en trevlig modell med fina detaljer.
Men konstruktion med dom båda kanonerna är inte helt lyckat.
Man behöver trixa & fixa lite själv så att pangpangarna sitter bra och kan röra på sig.
Förhoppningsvis så hinner jag fixa klart det sista och lägga på en primer på dom till helgen.
Jag har ju dessa två tjejer att ta hand om också…🥰
Mvh / Janne
- Redigerat 2024-02-29 11:47 av JaGa
Med snigelfart så rör det sig sakta framåt…🥹
Nu är antennerna på plats med lite vimplar som fladdrar.
Till antenner så använde jag akupunkturnålar som fungerar bra då dom har en liten tjockare del nedtill som antennbas.
Grant stridsvagnens vänstra antennfäste modifierade jag med lite plasticard.
Vimplarna är gjorda utav tunt omslagspapper från något tidigare klädinköp, gäller att ta tillvara allt användbart…😃
Mvh / Janne
- Redigerat 2024-03-30 23:43 av JaGa
Så hann det bli ett första lager med olive drab på dom…🐣
Grant stridsvagnens tornlucka har ännu inte kommit på plats, men snart så…🧙
Mvh / Janne
- Redigerat 2024-03-31 00:57 av JaGa
Lite kompletteringar på byggena mina med tornluckor på plats där jag ordnat med egentillverkade handtag.
Limmat dit ett par etsade skyddsbågar till framlyktorna på Grant stridsvagnen.
Till Lee så fick det duga med skyddsbågar av plast.
Det ingick etsade delar till sidoluckorna, som lyfter detaljnivån lite.
Tyvärr ingår ingen inredning, så jag valde ha luckan lagom öppen, så man ser lite av insidan på luckan men knappt något av den obefintliga inredningen …😉
Det börjar bli dags med att måla hjulen & banden.
Därefter kan man limma fast stänkskydden på Lee.
Undrar varför vissa tanks har stänkskydd och andra inte…🤔
Mvh / Janne
- Redigerat 2024-04-01 21:36 av JaGa
Lite mer närbilder från mina små tanks.
Ska börja måla hjul & banden vid tillfälle.
Därefter en avslutande målning och vädring.
Jag kan verkligen rekommendera dessa modeller om man vill bygga en Grant eller Lee.
Har byggt Airfix Lee/Grant tidigare och den är ingen höjdare.
Har en från Hasegawa i min stash som ser ok ut, fast inte lika fin som dom här.
Här är en riktigt bra länk med en video walkaround med Lee/Grant:
https://www.google.se/search?q=lee+grant+tank+hatch+walkaround&client=safari&sca_esv=5ad93beeef71fbb7&udm=2&biw=390&bih=660&sxsrf=ACQVn09e-G9g7IESHZmYoINNhI3jlrY7jQ%3A1712062609049&ei=kQAMZuLNAuHSwPAP3vuM6Ac&oq=lee+grant+tank+hatch+walkaround&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwGgIYAyIfbGVlIGdyYW50IHRhbmsgaGF0Y2ggd2Fsa2Fyb3VuZDILEAAYgAQYogQYiwNIl5ABUOIVWIiLAXAKeACQAQCYAfABoAG3EqoBBjE3LjQuMbgBA8gBAPgBAZgCIKAC9xLCAgcQIxgnGIsDwgIIEAAYgAQYogSYAwCIBgGSBwYyNy4zLjKgB_0Y&sclient=mobile-gws-wiz-serp#vhid=LPtcjaYhyVYeAM&vssid=mosaic
Mvh / Janne
- Redigerat 2024-04-02 16:03 av JaGa
Ser riktigt fint ut! 😍 Dom ser också små ut!
#22:
Tack!
Jo, jag har alltid upplevt Lee/Grant stridsvagnarna som lite större än vad den egentligen var.
Troligen för att jag tyckte karossöverbyggnaden var så hög och lite fyrkantig samt att den hade dörrluckorna på sidan som gjorde att jag upplevde så stor.
Men den är inte speciellt stor och framförallt upplevde nog inte besättningen inte det, då dom var 6-7 personer i den…😲
Har en Centurion tank på gång som jag tog lite jämförelsebilder på.
Mvh / Janne
Gott jobb, Janne 😊👍🏼