Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 135 ggr
JaGa
5

Airfix Månlandare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här är Airfix Lunar Module som jag började bygga i min barndom 1973-74 och som stod färdig 2019, lagom till 50-årsdagen av månlandningen.
Använd guldfolie från Mozart kugel (älskar choklad…😋).
Modellen fick nyligen en ny bottenplatta som kommer från Airfix jubileumsutgåva "One small step for man…"

BornToGlue
1

Riktigt fint bygge Janne 😍

[Hayabusa-0001]
1

😀👍🏼

JaGa
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Tack!
Den ser rätt ok ut, så länge man ser den på håll…😃
På ena bilden från 2019 står den bredvid min Airfix Saturn V raket, som jag ännu inte är riktigt färdig med…🥹
Och på dom andra två bilderna från en av våra tidigare byggutmaningar som bi har här på IPMS Uppsala, så hade jag gjort en egen basplatta (som jag inte var helt nöjd med…)
Slutligen en bild från C4-Open 2019 där jag hade min modell på ett utställningsbord för 50-års jubileum av månlandningen 20 juli 1969.

[Hayabusa-0001]
1

#3 Byggde samma byggsats när det begav sig, någon gång i början på 70-talet.
Har tydliga minne från Apollo 11, bl a starten från Cape Kennedy (Canaveral).
Då satt jag i allrummet på ett sjukhus, hade precis opererat bort mina halsmandlar och det var sista kvällen innan hemfärd. De hade TV i allrummet, så det var en höjdpunkt att följa.

JaGa
2

#4: Jo, jag var nästan 6 år då örnen landade och minns det mycket väl.

Blev väldigt intresserad av rymdfärderna, och följde TV-sändningarna då dom visade dessa under flera år som grabb.
Ja, jag tittar gärna fortfarande på det när man får tillfälle…😉
Jag och mina bröder fick en varsin armbandsklocka vid den tiden, där sekundvisaren var i form en liten Apollo kapsel som tickade runt…🚀
Tyvärr försvann klockan under barndomstiden…😢.
Hade varit häftigt att haft den kvar!
Som du ser på byggbordet mitt, så har jag inte släppt mitt rymdintresse än…🧑‍🚀

• Redigerat 2024-02-04 22:08 av JaGa
[Hayabusa-0001]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#5 Kul att höra, det var en stor grej på 60- och 70-talet. Även om det svalnade lite där någon gång under 70-talet.
Hade nöjet att besöka Kennedy Space Centre i höstas 😊.

JaGa
0

#6: Den resan hade jag inte tackat nej till…😃
Men jag får nog trösta mig med mitt eget lilla Space Center här hemma…😉

rocc1
1

Kul🙂 Den minns jag att jag byggde i början av 70-talet, det var något guldfärgat ark med som jag aldrig fick till, nu var jag ju inte så noga med målning och sånt på den tiden😄 Det roliga var att limma ihop allt så fort som möjligt.
Rolf

JaGa
1

Hej Rolf,
Jag köpte också min i början av 1970-talet. Men jag har inget minne av att jag fick med någon guldfolie då, men minnet mitt har sina brister…😉
Men jag har köpt Airfix 50 års-jubileums modell utav den.
I den satsen får man med ett stort ark guldfolie, dioramaplatta och deras astronautfigurer.
https://uk.airfix.com/products/one-small-step-man-a50106
Ska bygga den också så småningom.
Det där med att limma ihop modeller snabbt, det gjorde jag också.
Fördelen på den tiden var att stashen höll sig på en rimlig nivå iallafall…😃
Jag har även Dragons modell, som ser riktigt fin ut!

A50106, One Small Step for Man, Airfix, Gift Sets, 1:72
  • Redigerat 2024-02-05 15:02 av JaGa
Roca
0

#0: Mycket trevligt bygge Janne! Jag gillar både det faktum att du har avrundat din barndoms projekt i nutid, samt att du har varit så uppfinningsrik och använt folien från Mozartkugeln - utmärkt ide! :-) Just detta byggmaterial har jag rikligt med tillgång på från tid till annan här hemma - även om de säkert går alldeles utmärkt att köpa här hemma, så är min svärmor i Wien väldigt noga med att konstant postledes förse vår familj med alla österrikiska läckerheter som är av nöden :-)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus