Supermarine Spitfire MKI 1/72 Tamiya
Första "spadtaget" är taget och byggandet och målandet av cockpit är påbörjat, jag kikade lite på referensbilder på nätet för att få lite vägledning när det gäller val av kulörer, jag kom fram till att Tamiyas xf-21 låg närmast av de färger jag hade hemma till sidopanelerna.
- Redigerat 2024-01-25 23:35 av BornToGlue
Ser väldigt fint ut så här långt…😃
Trevlig byggtråd dessutom…👍
Jag har ett bygge med ett kontrolltorn från Airfix som behöver avslutas.
Blir lite sugen att skaffa en Spitfire Mk.I från Tamiya (den ser ju så fin ut…) som skulle passa perfekt bredvid tornet, när den väl blir klar…🥹
Mvh / Janne
#6: Tackar så mycket, det ser riktigt trevligt ut ditt kontrolltorn och det som finns runt om också. Jag kan rekommendera den här byggsatsen som inte har krävt något som helst spackel.
Planet är nu grundmålat, jag grundade med Tamiyas primer på sprejburk. Det går bra att spreja ett tunt lager med deras sprejburkar tycker jag faktiskt. Jag tog den lata vägen och hoppade momentet med att maskera huven.
- Redigerat 2024-01-28 18:19 av BornToGlue

Trevligt bygge av en klassisk maskin, kul att följa!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#10: Tack ska du ha, jag följer dig också faktiskt då jag gillar annorlunda märkningar på dina flygplan, mycket intressant tråd du har måste jag skriva. Jag har ett annat Spitfire med Jugoslavisk märkning också.
- Redigerat 2024-01-30 17:41 av BornToGlue
Jag har jobbat lite i det tysta, jag var inte nöjd med antennen som var lite krokig och sedan har jag förbättrat kamouflaget, sen antennen sätter jag dit sist såklart som man normalt gör👍 Jag är lite osäker på den beige färgen, en aning ljus men det kommer ju en wash så småningom som gör den betydligt mörkare.
- Redigerat 2024-02-02 17:59 av BornToGlue

#11: Tack, kul!

#17: Spännande! Ser fint ut, ditt bygge!
Ser riktigt fint ut så här långt…☺️
Följer tråden med stort nöje…😃
Inspirerad av din byggtråd så blir jag sugen att ta tag i ett Spitfire bygge när jag väl blir klar med huset mitt…😊
Mvh / Janne
Trevligt att dekalerna sköter sig…☺️
Det blev ett lyft i mitt modellbyggande när jag började använda dom olika dekalvätskorna.
För att inte tala om alla trevliga modellbyggare som både inspirerar och delar med sig av sin kunskap!
Mvh / Janne
#25 Det är en av de saker som internet fört med sig. Så oerhört mkt information som blev tillgänglig på ett enkelt sätt.
När jag återupptog hobbyn runt -93/94 så var jag hänvisad till någon tidning, i bästa fall, men inte blev jag mkt klokare av det. Vid mitt andra ”återtåg” 2008 var situationen en helt annan.
#25: Ja jag instämmer helt med dig, jag lyckades tyvärr med att förstöra en av dekalerna som sitter på sidorna så det är just nu stiltje tills jag får hem de nya. Jag hade fått dit den ena dekalen så bra på ena sidan av flygplanskroppen så därför beställde jag nya. Jag har startat ett annat bygge nu medan jag väntar på leverans av dom nya dekalerna. Det kommer en byggtråd om detta senare.
Då jag klantade till det och förstörde en av dekalerna så valde jag att köpa en till byggsats då just denna har ett helt ok pris, runt 137 kronor ungefär tror jag. På den tidigare byggsatsen så lyckades jag även förstöra några panellinjer på undersidan så det fick bli den här lösningen. På't igen! 😁
#28:
Trist med att det sket sig med dekalen.
Man får se det som en erfarenhet rikare, om det nu hjälper…🙄
Jag själv spar både överblivna dekaler och nyinköpta tillbehörsdekaler som jag förvarar i en massa pärmar med hyfsad god ordning i, sorterade i plastfickor & fotofickor.
Bra att ha dekaler för framtida projekt eller missöden…☺️
Mvh / Janne
- Redigerat 2024-04-11 21:44 av JaGa
#29: Mycket bra tips, tackar Janne! 🙂 Där snackar vi ordning och reda! 👍 Det var ett GÄNG dekaler 😲
- Redigerat 2024-04-12 12:48 av BornToGlue
Grymt snyggt.
vem fasen har inte tagit fel sida efter kollat foton etc, vänster höger….alla byggare har gjort detta…mig inräknad haha,
Det ser bra ut! Vilken cliffhanger att lämna oss med ett icke avmaskerat paint job! Spänningen är olidlig 😁
#33:
Körde mkt preshade i början av min karriär, har övergett den helt, post shade och vädring, men thats me, det går mkt mode i modellbyggande och verkar vara ett regelverk en slags mall på vad göra o inte göra…och tidningar, alla gör samma sak.
Post kan du kontrollera, pre så den är den det är….låst.
ett av mina byggen…utan pre o post.
https://www.largescaleplanes.com/articles/article.php?aid=2927
och då innan byggt mkt m preshade o andra byggen, kände, nepps, basic o post, o shades is the shit (för mig)
med det så kör hårt, ta till dig sakerna du gillar. finns inga rätt eller fel.
modellbygge är en konstform för mig.
#34 Tack så mycket! 🙂 Ja det får bli 🥁 virvel tills det färdiga resultatet kommer 😉
#35 RIKTIGT snygg kärra! 😍 Det glädjer mig att läsa, jag är ganska darrig på handen så att köra pre shade kommer nog att bli svårt för mig tror jag, jag röstar på din teknik Mal 👍 Det går bevisligen att uppnå ett utmärkt resultat utan pre och post shade 🙂
Ett slutfört bygge är en erfarenhet rikare….så hey. se nu till ha skitkul med ditt bygge för det ser skitsnyggt ut. have fun.
nya tekniker på nästa, rätt som det är så har du en hel arsenal av tekniker och kan välja på vad som lämpar ig bäst och vad du vill uppnå.
#37: Så sant Mal!🙂
Det börjar bli dags att knyta ihop säcken snart för detta projekt, ett litet projekt som blev riktigt STORT då det har strulat mycket under resans gång 🙃🤨 När jag skulle lacka kärran så reste sig färgen pga bristande kunskap av mig, så jag lärde mig något nytt den hårda vägen helt enkelt, så det blev back to basic igen men nu ni så är målsnöret inom räckhåll 😉🤫
Snygg räddning verkligen. ser riktigt snyggt ut allt.
Japp man lär sig fort på vad inte göra.
Ser riktigt fint ut så här långt…☺️
Följer fortsättningen med spänning…🤗
Mvh / Janne
Stort TACK Janne och Mal! 🙂 Jag sitter just nu i hobbyrummet och fixar lite, en liten uppdatering är att motorn har fått lite färg på sig och sen har det målats lite små röda markeringar på vingarna. Jag har haft ett av mina längsta bygg uppehåll i "karriären" men nu har byggsuget återkommit 😀
- Redigerat 2025-09-06 19:50 av BornToGlue
Jag är klar med det här långdragna bygget äntligen, jag skulle såklart ha maskerat huven så här i efterhand då färgen som ansluter mot själva flygplanskroppen inte blev så bra då jag limmade dit huven efter jag målat flygplanet, det finns inga genvägar till ett bra resultat 😊
- Redigerat 2025-10-03 18:55 av BornToGlue