KÖNIGSTIGER (P) sd.kfz.182
Här går det framåt med fart! Kul att se! Ser bra ut så långt iaf.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
jo men nässta k-tiger blir det ingen zimmerit på!
//pebben
Kul att få se dina byggen igen :)
Som vanligit ser det väldit bra ut så här långt :)
#3 tack henke! men det här är tyvärr bara tifäligt då jag bara har fått låna kameran!
//pebben
OKej!
Men då får du passa på nu då som sakt att foto lite :)
hehe ja det får nog bli så!
//pebben

#0. Supernice! Du har ju kommit en lång bit på det här bygget. Är det en Dragon "Premium edition" eller?
Jag har gått och suktat i hobbyaffären på en Tiger, men den här månaden blir det nog lite för dyrt….Men nästa månad, då j***ar
#7 nä det här är tamiyas så här är det bara plast!
ja dessa vagnar är ju lite mäktiga! men har ju både en k-tiger och en tiger late 3in1 (gammla ver) från dragon i hyllan som väntar på att limmas ihop så nästa köp blir något annat för mig!
hehe ska in till mariestad imorgon så får se vad christer har för trevligt! hehe
//pebben
Ser ut att bli en fin tiger, pebben !!! som vanligt skall man väl säga !!! Du har tonat ut mot kanterna så snyggt !
tack för det giga! men som vanligt är nog att ta i lite men det går framåt är nu nästan klar med brunfärgen har tornet kvar och sedan ska det på lite grön också det är ju först då som man ser om kammot blev bra tyvärr. hoppas slippa för mycket ändringar men nu är det kaffe rast!
//pebben behöver kaffe!

#11 Vad säger du om att visa i en "workshop" på träffen hur du målar?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ser fram i mot MERA
bilder pebben ;o)
giga
ska bara rätta till ena randen! och lägga på lite grönt först
//pebben

#15 "rätta till"? En annan ser inte vad som skulle vara "fel" 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ser bra ut! Kan inte heller se vad som är fel! 
Azgaron
Ser inte heller vad som felas, men jag ser hur jag skall försöka göra det nästa gång en tiger är på målar bordet !

Ja, man kan inte annat än att gå ned på knä…Pansargeneral pebben, säg något till dina lärjungar! 
om ni fortsätter så här så finns det en risk att jag blir en mallgroda!
men jag suger åt mej som en svamp i ett ölfat!
första randen på skärmen går upp på tornet när den bör gå ihop med den högra i fronten fel o fel mera en smaksak
men nu e det färdig målat för i kväll inte för att jag har tröttnat men luften tog slut men så här ser den ut nu! men det är lite bättringar kvar men kan inte gärna dra på en kolvkompressor tio på kvällen hehe!
//pebben

#20. Ränder hit och ränder dit, det här ser ju kanon ut!
Vilken märkning kommer den att få?? Östfronten eller Ardennerna??
hm vänster sida känns en aning rörig eller har jag sutit i ångerna för länge tro?
// pebben
Vilken målning :)
De ser väldit bra ut Pebben :)

#23. Jag tror att det kan vara det gröna och bruna mitt på vagnen som gör det. Kanske blir lite massivt?? 
jag tror du har helt rätt sven-erik + att det är rätt så grötigt i framänden nä det får rättas till imorgon
//pebben

#26. Jo, ibland kan det vara bättre att vänta och fortsätta dagen efter. Förresten, har du ledigt imorgon??
jupp det har jag ! utom på kvällen en stund för då ska jag handla en present till mig själv på liden!
jo det kan vara smart att ta lite paus ibland då man offta ser klarare dagen därpå men nu e jag inte så smart som att lutten tagit slut hehe! annars hadde jag nog varit påt redan!
//pebben
De är inte dumt att köpa present till sig själv ;)
Får då får man de man vill ha hehe

#28. Härligt! Då kan man vara uppe och såsa hur länge som helst!
Vad ska du köpa på Liden?? Nyfiken!
Har du kollat på kompressor-kitet på Bauhaus?? Jag köpte ett sådant för 995kr och det är hur tyst som helst!
Nej tyvärr har vi ju inte Bauhaus här i närheten..:(

#31. Vad synd! De har faktiskt mycket bra grejer där… Stod och kollade¨på en "Dremel" härom dagen. Det fanns ett superkit med böjlig axel, massor av verktyg och hela fadderullan för runt tusenlappen!
Mumma va billit :)
Hadde de vatt här i Kalmar så hadde ja inte tvekat en sekund på att köpa en sånn sats me Dremel alltid bra att ha pryl så att säga,,
jo visst ja jag vet inte var den hör hämma 3e pz div står det? förmodligen östfronten kanske blir frankrike men inte ardennerna! där skall nästa köningstiger hamna
hos pzabt 501! och den ligger redan i hyllan och väntar
har även en ardenner sherman liggandes + en tysk spanings grupp o hehe en kubelwagen igen! saknar några detaljer ännu men rom bygdes inte på en dag! börjar min lilla ide dyka upp?
det blir en del att fixa med men kan vara roligt med en långkörare också ibland men det blir inte ett strids dio utan 2 olika dio fast det är svårare att få tag i amerikaner i vinter skrud än tyskar oj vad jag hamnade off topic nu! hehe!
//pebben
Ja det ska bli verkligen kul att se sen Pebben :)
Va köper du dina figurer ??
Är de på Liden ???
Va är de för märke som är bäst när de gäller figurer.
Tycker Tamiyas är fina…

#34. Åh, nu blir jag sugen på att bygga diorama igen! Det är så kul att få pyssla med allt möjligt som träd, vägar, lera m.m.
Har aldrig byggt ett diorama..
Men nån ggr ska man väll testa på det oxå :)
Börja me något lätt diorama och lära sig tekniken..
Skall bli spännande med ditt diorama pebben !
jag vet inte vad jag ska ha än men jag vet att jag fyller om ca 2 veckor i brist på bättre svepskäl? hehe! men det är inget problem christer e snäll han jag har alldrig behövt åka hem tomhänt därifrån hehe!
figurer? det tycker jag är en smaksak tamiyas gammla är väl av utgången datum men bygger dom ändå lite av nostalgi kanske dom var ju klart bäst när man var liten men deras nyare är ok tycker jag dom flästa i alla fall
dragons nyare är enligt mig helt suveräna! tristars är också bra är i en prova på period just nu då det kommer ut en massa set från miniart master box icm zvestia och trumpater massor av figurer i roliga poser att välja bland puh e nästan svårt att hänga med hehe! annars använder ju proffsen offta resin figurer det är ju klart dom finaste men också dom dyraste undvik italeris bara rena skräpet enligt mig! (figurer i 1/35) då alltså
//pebben
#20 å 21 Ser bra ut pebben!
Nä, det är nog ingen hit att dra igång en dånande kompessor sent på kvällen, såvida du inte vill att din flytt ska bli väldigt kortvarig
Jag är glad att jag fått låna en supertyst kompressor, men man kanske skulle kolla in den på Bauhaus när det börjar bli dags för egen sen.
Azgaron
Okej tack för tipsen Pebben :)
ja en kompressor under tusenlappen är klart värd att kolla närmare på!
varsågod henke ska gå in lite närmare om mina figurer när jag hunnit med att bygga lite mer av dom men både mini art och master box gubbarna ser rätt lovande ut! tex checkpoint av master box tre tyska mp i rockar 2 vovvar en vakt kur en bom ett balk hinder och tre civila för 150 pix helt ok tycker jag
Ang komande dio vill jag bara påpeka att jag alldrig har gort klart något sådant utan kasserat dom så även jag ser fram emot mitt första färdiga dio skam den som ger sig!
//pebben
OKej!
JA de ska bli verkligen kul att få se ditt dio framöver här på forumet:)
Fint kamo pebben ,ser hur fint ut som helst ! blir sugen på en ny katt ,skall bygga sherman o någon ryss tank ,så blir ju lite enfärgat då ,!
hehe min tiger har faktiskt tappat sina ränder nu på förmidagen ska köra om kammot det var nog inte så stora fel men håller med sven-erik att det blev väldigt massivt med allt brunt och grönt utan någon avbrytning! och lägg därtill att jag la i mer gult än det är på beskrivningen! men ja det e la inget fel på kammot i sig men det var inte i min smak och det är ju jag som ska ha den i hyllan så lika bra att det blir rätt från början jaja det blir så här ibland bara påt igen hehe!
pebben
tyckte att det såg fint ut ,men är man inte nöjd själv så är väl det bara att fixa det ,så påt i igen pebben !

#45. Hehe..det där gillar jag! Inga ledsamheter här inte! 
Ser fint ut, det är snyggare så här !
Snyggt! Nu ser kammot lite mer inte så kompakt ut eller hur man nu ska säga. 
Azgaron

The way to go pebben!! 
ska försöka få i lite gult på höger fram blev lite blaffit där + avsluten uppe på tornet ser inte 100 ut
//pebben
skumt det värkar inte funka för mig idag sitter och tittar på målningen ser vad jag vill ändra men inte hur mycket retligt med dessa hjärnsläpp kan ju inte börja hänga på grejorna fören målningen är färdig! blä
//pebben
Men vad felas då bebben ?ser ju fint ut! vad jag kan se i alla fall !
det är lite till snyggning på höger fram tror jag bryter med lite gult mitt i o ser vad det ger! men nu ska jag ta en liten bygg paus och åka till en kommpis på fika kan vara nyttigt hehe
//pebben
Ja, det kan vara bra med lite paus ibland!
Azgaron
Vet hur du känner det har nu samma problem med min granatkastar grupp :o(det blir inte som man vill ,kan man lungt säga !
det är i och för sej inget ovanligt att man fastnar i ett bygge i bland med lite tålamod så brukar det lösa sig fin fint i slutet ändå som tur är! 
//pebben
men giga vad är det som strular för dig?
//pebben
Svårt att få dom till att bli verkliga ,blir bara just plast gubbar inget liv i gubbarna ,men får väl göra så gott det går ,det är bara tid o övning som fixar det här . men hur går det för dig pebben ? fina modeller du har skaffat ,ser fram mot bygg bilder !!

#61. Nu börjar det verkligen bli bra! Vad gjorde du för ändringar??
fylde i lite mer gult bara det gorde susen! man ska bara komma på det inte så lätt med den framför näsan hehe!
//pebben
Sere mycket snyggt ut pebben och ibland behövs det ju lite distans för att man ska kunna se hur det ter sig.
Azgaron
De ser bra ut Pebben :)
Ska bli rolit att få se den färdig sen..
Det är bra att ta en paus i bland .Ser jätte bra ut!! skönt att du är nöjd nu ,men du är lite petig tycker jag ;o) men sån är jag åxå , sällan nöjd med vad jag gör ! skall göra som du sa när det gäller mina gubbar !
giga
Oftast är man väl mest petig själv 
Azgaron
jo det är ju så! men ni ser en bild och jag hela hehe ni kommer nog att bli tokiga på mig nu men e inte riktigt nöjd än hehe men har börjat göra iordning grejorna som ska vara på sidorna och uppepå även gubben är byggd men e lite målning kvar
//pebben
Ser vi fram emot att se!
Azgaron

#61 Håller med om att det ser bättre ut med lite gult som bryter av. Sen spelar det inte så så stor roll om det inte är 100% korrekt (Who knows).
Jag har tittat på dina bilder och funderat lite på banden. Är det original Tamiya plastremmar? Håller själv på med en Dragon och har lyckats tråckla ihop Link-by-link hyfsat( med en och annan censurerad kommentar). Tycker det ser helt ok ut med dina band.
En fundering, då jag ställt en fråga om pre-shade, blir inte den lidande med flera ommålningar?
Azgaron
jo det är orginal banden som sitter på dom sitter tajt vilket gör att dom behöver komma ner på ovan sidan vilket brukar lösa sig med lite superlim men har redan dratt av framaxeln en gång så jag lämnar det nog så här. kanske! hehe
tamiyas k-tigrar har alla gummi band medans tiger 1 har early band mid och late har lösa bandlänkar dak har jag ingen så hur det är med den vet jag inte
jo pree shaden blir väldigt lidande av om målningen man kan nog säga att den i stort e borta nu snyfft!
men det blir nog bra i slutändan ändå!
//pebben
kanon fin pebben !!!!!! vilken färg har du tagit till skaften på skyfflen o spaden .
tamiyas xf 59 men washen kommer att ta fram fästerna lite tydligare om det går som det ska då förståss!
//pebben

ahh. porshe-tornet, kom ihåg att du nämnde du saknande den i ditt stall. very nice, samma Tamiya-modell som jag har 35169, antar jag
snyggt målat //Thomas
tackar cyber! jag har alldrig hafft nån alls så nu är det en mindre på listan hehe bara några tusen kvar
av vill ha vill ha!
//pebben

#79. Vad gör du uppe klockan 04.10??
Det blev ju jättebra med alla detaljerna! "It´s a tiger on the loose!"
Hmm, är det inte Kubel som nosar fram där?
Ja den har du fått till bra Pebben :)
Alltid kul att få se dina byggen…
Mycket tjusig pebben! Den har du lyckats med tycker jag!
Azgaron
hehe jag vad gör jag uppe mitt i natten? kunnde ändå inte sova så jag pillade lite med washen o dyl och jodå det är kubeln tänkte först ställa den brevid tänkte att alla har ju inte en k-tiger i hyllan så att alla skulle se hur stora dom är men det blev bättre bild utan men visst är det lite skumt att det inte finns några divisions märken o dyl till den?
tack jo den artar sig men vet inte vad men det fattas nått kan bara inte se vad?! kanske skulle ta en paus med den här och kasta mig på nästa bygge hehe!
//pebben
Den blev så fin pebben, kul men en fritz i tronet !
#85 tack för det! figuren är den som ingår i satsen! men blir förmodligen utbytt som du säkert vet så finns det ju en hel drös med tyska pansar figurer att köpa! sedan finns det ju såna som åker med på tanken funderar på dragons set med ger tank riders? kunnde ge lite liv åt bygget kanske jaja vi får se
//pebben
#79 Det blev en snygg Königstiger.
Avvägningen med färgerna blev mycket snyggare så här
Häftig MG-kille i luckan 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#86 tackar! den är ju färdigbyggd nu men inte riktigt färdig än hehe! men har lite ide torka brukar bli så när ett av mina byggen är klart jag går väl in i dom så mycket under byggandet att luften går ut när det är färdigt limat! det brukar lösa sig när dom stått i hyllan ett tag!
//pebben
Ja den blev riktigit fin din stridsvagn :)
Helt klart ett bygge i min smak..
Hmm börjar mer och mer få lust för dom hära stridsvagnarna nu :)
tack henke! ja det är alldrig fel att prova sig fram med olika byggen! har själv lite olika sorter i min hylla fast mest militärt får jag erkänna! har ett segelfartyg ett hangarfartyg 4 bilar en hög med olika plan och då lite olika militära grejor! tycker det är kul med lite omväxling i byggandet ibland!
//pebben
Ja absolut är de kul att bygga lite olika..
Just nu håller ja mest på me Flyg men ja har en och annan bil på lager oxå..
Även 2 st stridsvagnar som ska byggas framöer..
Har även Bischmark en fin Heller byggsats ska bli kul att få sätta igång me den framöver..
Finns en bild på den på mitt fotoalbum ;)
den såg inte dum ut! 1/400 blir ju lite storlek också! 
mitt hangar fartyg är också heller i 1/400 charles de gaulle
//pebben
Nej den blir inte så liten när den blir klar framöver…
Kommer att lägga ut så fort arbetet börjar komma igång me den.
Men nu har ja flera projekt man vill avsluta innan man går igång me den.
Aha de vet ja inte va de är för Hangar fartyg men de går ju goggla och leta bilder på det