Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettgruppbyggen
Läst 3015 ggr
leo-
0

GB 4: B-17

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu är den lite grann på väg Skrattande 

Inredningen börjar ta lite form även om det saknas en del detaljer i form av bälten och liknande+ lite färg här och där bla på mellanväggarna. Iallafall min vana trogen lägger jag ut ett par bilder som tyvärr inte visar verkligheten riktigt då tex mätarna har vita ramar

En liten recension på modellen än så länge. för det första är det en Monogram B17G i skala 1/48

Den har varit trevlig än så länge med en halvmjuk plast som är ganska lätt att skära i. passformen på kroppen kommer att kräva lite massering för att bli bra och det finns en hel del gjutskägg på delarna

vad det gäller detaljer så finns det inte jättemånga att limma utan mycket är gjutet så att man bara ska måla (nästan värre att få färg på rätt ställen) Skulle egentligen vilja att det var en skuren modell så att man såg inredningen. för allt jobbet döljs när man limmar ihop den

det om detta nu får den vila tills imorrn då jag fortsätter

pentti01
0

Det ser trevligt ut! Vilken skala? Hur stor blir den färdig? Hoppas på fler bilder "allteftersom" ;Pentti.

Azgaron
0

Ser bra ut! Kul att det händer nått! Nä, ibland ljuger kameran mer än vad man vill.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Jo inredning som inte syns är ju tråkigt. Jag hade en kompis en gång som hade en ubåt där ena sidan gick att vika ut nästan som på gångjärn, men det är ju svårt att ordna det på en Flying Fortress

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

gigabyte
0

Ser ju fint ut tycker jag ! en bra start på ditt bygge , jag har förstått att ni flygplans byggare bygger in mycket av eran skapar möda , synd .men kan man så gör man väl det Glad!

giga

starhawk
0

#4: Bygger inte ni lerplaskare in en del också? Jag tycker mig minnas uppskurna Tigrar med mycket detaljer inuti. Skämt åsido så bygger jag ibland pansar också, och dom brukar inte ha så mycke detaljer inuti, men å andra sidan har dom inga huvar där man kan kika in så det finns en viss logik i det hela. Alltför mycket intedningsdetaljer gör en ju lite tveksam när man vet att det inte syns, alla dessa dekaler på intrumentpaneler och dylikt, jag brukar strunta i dom när dom helt klart inte syns, vilket är nästan alltid

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

leo-
0

3 en sån har jag haft

StefanW
0

#3 Inte omöjligt! Se denna B-17 i 1/48 inne på Westway Aircraft Models.

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

där fanns mycket ögon godis !!!

Azgaron
0

Ja, det var ju en intressant sida! Draken i 1/25, jo det hade suttit fint Glad

Azgaron

gigabyte
0

Draken så vacker, fina linjer .

[Henke29]
0

Både B-17 och Draken är mycke fina plan :)
Skulle vilja ha en modell av B-17 har ingen sånn än..
Såg i vår butik i Kalmar hadde en fin Revell B-17 skala 1/72 vet ej hur den är….

leo-
0

Efter lite mer limmande och målande har äntligen inkromet kommit på plats (nu ser ni varför jag pratade om att det är synd att det inte syns) det är inte superdetaljerat men det räcker långt (börjar fundera på  om det finns fotoets till denna modellen) isåfall är det kanske dags att köpa en tillFundersam

nog svamlat fram med bilderna

lite mörk tyvärr

Sven-Erik
0

Väldigt fint bygge!! Jag håller med dig om att det är synd att inte detaljerna syns sedan. Det är ju superfint detaljerat. Mums!

Azgaron
0

Ser mycket fint ut! Ja, det är syn att det döljs sen.

Azgaron

[Henke29]
0

Ja den var fin :)
Ska bli kul att följa detta projekt…

StefanW
0

#12 Mycket snyggt!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

leo-
0

så nu är den galne skåningen tillbaka med sina bilder mest för att svara på inlägg *1* om storleken den är i skala 1/48 och blir 48.7 cm lång och 65,9 bred men jag tycker att en bild illustrerar bättre så här kommer 2

den bruna är en 1/72

För en gångs skull passade kroppshalvorna rakt på första gången utan att något tog i det blev jag imponerad av

StefanW
0

#17 Det var skillnad på storlek! Kul att det passar med en gång, jag minns också en gång det passade perfekt….sedan upptäckte jag vad som också skulle vara i planet…..

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

Tjusigt!!mycket fint.

gigabyte
0

Ser fram mot nya bilder av ditt bygge ! Maffig !!!

leo-
0

Inatt kl 0300 satt jag och var pigg och då åkte vingarna på

[Henke29]
0

Där ser man verkligen skillnad på storlek :)
Härlig Iller på fotot oxå;)

leo-
0

besiktningasman

[Henke29]
0

Va bra att få ha en sånn beskitningsman ;)

Azgaron
0

Ser snyggt ut med vingar på! Kräver en del hyllutrymme, men hade jag haft ordentligt med plats hade jag velat haft en i 1/32.

Azgaron

StefanW
0

#24 Så länge han inte skall testflyga också……Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

# 26 Haha nej då kanske de inte blir så lyckat ;)

gigabyte
0

Fin modell och en  söt iller .Som mekaniker kunde det nog gå Skrattande

Sven-Erik
0

Är det månne illern Göran?? Fot i munnnen

StefanW
0

#29 det kanske är dags för en White Christmas (Tippex och Explorer)

Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#30. Haha! Där hängde du på snabbt Stefan! Det var just den jag tänkte på. Är det fler här inne som har sett sketchen med Robert Gustavsson och illern Göran??

gigabyte
0

Nu trilla polertten ner ,vad då göran ,göran persson tänkte jag ,som en smidig iller nejjj det kan det ju inte vara

Sven-Erik
0

#32. Skrattande Nä, Göran Persson kan man väl inte direkt betrakta som smidig (på något vis) !

gigabyte
0

#33 Hade leo haft bufflar inne så skulle det väl stämma Skrattandemen dom nya är lite som kasklotter lite hala o slemmiga

Sven-Erik
0

#34. Ja, man kommer att tänka på ål och annat halt…..

StefanW
0

Här kommer en länk för de som inte sett eller vill se den igen!

Fred Asp och Illern Göran, live från Berns

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

Leo,vi får nog ställa ut våra bombare bredvid varann,min B-24 1/48,och din B-17 1/48Glad.

TommiN
0

Leo,var det mot dig jag kämpade om denna B-17 på Tradera??

leo-
0

nä min är köpt hos Modellcraft i Malmö för 265 pengar (om jag kommer ihåg rätt)Dom fick in 5st i början på nowember 

Ångrade nästan i början att jag köpt den eftersom man hittar en fin dragonpansar för dom pengarna på tradera men nu gillar jag den mer och mer.Den är stor och tung hur fräck som helst.

Enda nackdelen med den är att gubbarna till har fel skala

leo-
0

God jul alla

Så efter att ha suttit och kollat in diverse bilder på svenska bombplan Tyvärr alla svartvita så började jag att tillverka ett kamoflage som jag hittade på en gammal journalfilm om B3:or med trefältskamo. fälten är lite stora och kanterna behöver bättras på (den är så stor så att jag får ta det i etapper. just nu har jag färg på bägge underarmarnaGlad)  men jag gillar denna början iallafall och b17 passar i kamo

StefanW
0

#40 Intressant kamo på den maskinen! Lite färgprov på underarmana gör väl inte så mycket! Glad Lite annat var det när min underliggande kopp släppte och landade i knät…Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jo leo jag hadde en mustang i 1/48 i den var det med figurer tror det var 5 st som jag såg att det fanns att köpa löst på liden  tror det var icm och det var blandat piloter och markpersonal

//pebben

Azgaron
0

Snyggt! Ovanligt kammo som sagt!

Azgaron

StefanW
0

#42 Var det denna som du tänkte på?

ICM #48083
USSAF Pilots and Ground Personnel (1941-1945) 

Stefan - Modellbyggare

leo-
0

godmorgon

Satt här och kollade och blev lite osäker på camot så därför gick jag ut och tittade på filmen igen + att jag tog min bild och gjorde om till grå. Till min lycka verkar det som att jag har använt rätt färgen faktist. Det enda som sagt är att fälten var mycket mindre med det får bli som det blir. Modellen är ju en WHIF. som avslut kommer här en länk till en actionfilm från 1938 inspelad av vårt stolta försvar.

http://www.sfhm.se/templates/pages/FlygStandardPage____1708.aspx

Klicka vidare till Bombanfall med B3:or

PS dom andra filmerna är rätt så trevliga oxå

[Henke29]
0

Ja de där var en trevlig länk :)

Sen måste ja säga snyggt Camo :)

ElLobo
0

#40: Snyggt bygge och ett riktigt intressant kamo!

ElLobo
0

@ leo: Nästa B-17 du bygger kan väl få bli sådan här?!

Bildfångare på Asociación Canaria de Modelismo Estático Foro.

leo-
0

bilden syns inte  Ledsen

ElLobo
0

#49: Rackarns elakingar! Hur gjorde de det där?!

Och nu har de bytt bild! Caramba!

gigabyte
0

har sparat rätt bild ,få se om jag lyckas

leo-
0

Inget att hänga upp sig på här kommer ett par nytagna som syns

Långt ifrån klar propellrarna är bara ditsatta och bättring pågår hela tiden 

Ett par kronmärken på denna och den är redo att anfalla Norge

[Henke29]
0

Väldit fin B-17 du byggt :)

leo-
0

51 Den byggdes nog en måndag efter en blöt helg lolSkrattande

gigabyte
0

#52Norrmännen må bäva ! snygg b17 du har fixat !!

ElLobo
0

#51: Bra giga, den bilden var det!

TommiN
0

Nu börjar det se ut som en B-17,mycket snyggt!!

Azgaron
0

#51 Hehe, den var ju kul! Hade varit kul att försöka bygga!

#52 Mycket snyggt leo! Ser fram emot att se den med dekaler på!

Azgaron

ElLobo
0

För de som är intresserade av ett bygge av planet i bilden i #51, så finns det faktiskt! Steve "Buster" Keeton har gjort ett bygge i skala 1/144. Här kan ni läsa mer om det:

B-17X Rutan

Azgaron
0

Hehe, ja det var ju käckt! Snyggt byggt! Jag hade inte hört talas om Burt Rutan förrän nån nämnde honom på FSM angående min Shinden. Han har tydligen gjort ett antal just canard plan.

Azgaron

ElLobo
0

#60: Jo, det är många intressanta projekt han står bakom, det ena mer fantasifullt än det andra, men de brukar fungera också.

Skulle vara kul att bygga några av hans maskiner.

Azgaron
0

Ja, det hade nog varit intressant!

Azgaron