Luta av modell
Har en tiger som en kommpis vill luta av färgen på, är enl han en olje baserad färg ,går det att luta av med något som inte tar plasten?

Motorolja är tydligen vad man skall använda, jag körde med en stark såpalösning men den fick inte bort all färg, men skall tydligen vara effektiv mot akrylfärg vilket jag inte hade på den modellen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Kolla den här länken:
ok skall testa !har hört att bromsolja ska funka med men är lite lurig för plasten ?

Titta på den här länken också:

Ops Bromsvätska skall det vara inte motorolja som ovan se länkarna
Tusen tack för tipsen ! Från mig o min svärson Anders som har tigern !
#1 Akrylfärg på plast/tenn använder jag T-röd på med stor framgång.
jag har annvänt bromsvätska men du får hålla koll på grejorna och det kan ta en stund beroende på typ av färg och tjokleken men jag vet att både stefan och el lobo förordar såpa! har inte provat men om det fungerar och det säger dom att det gör så är det ju ett betydligt trevligare alternativ o så luktar det ju gott
//pebben

#8: Ja, såpa fungerar jättebra. Och luktar som sagt gott!

Tja såpan fungerar rätt så bra men om det är enamel får man inte bort allt, det här var resultatet efter en månad i en ganska stark såplösning

Hej
Själv testade jag med MR MUSCLE UGNS rengöring på färg vet inte vad för typ av färg det var men det försvann väldigt bra.Plasten blev som ny igen
Luktar väldigt starkt och är otrevligt att få på händerna och huden så använd hanskar
Mvh Putte
#10 En månad? T-Röden tar akrulfärg på någon timme. Iofs är oljefärgerna nog svårare att få bort.

#12: Jag försökte med T-röd också, den gjorde inget intryck alls men det var som sagt ingen akrylfärg det var frågan om
Mm, sablans oljefärger! Jag föreslår att vi alla hädanefter målar med vattenfärger. 

Nä ljusa akrylfärger är ett aber, jag körde en gång 5 strykningar med vitt utan att det täckte, så oljefärgerna är att föredra när det gäller ljusa kulörer, och så finns ju inte alla kulörer i akryl
Jodå, visst finns det akrylfärger alltid. Games Workshop har något hundratal t.ex. Och jag håller med dig, på en större yta kan ljusa färger vara en svårighet.