Alexander von Humboldt renovering?
Hej, har ärvt att A. Von Humboldt skepp av farfar och det har sina brister, tex någon spricka här och där. Hur svårt är det att laga/fylla i & måla om?
Tänkte även kolla om någon vet värdet på dessa? Det är de med vitt segel, hittar inte online.
Här är en med vitt segel:
1.200 EUR verkar den kosta.
#1: Det är inte nödvändigtvis jämförbara modeller det är fråga om här: den du länkar till, Niklas, är en färdigbyggd modell, med största sannolikhet tillverkad på löpande band i Asien, och avsedd att säljas som inredningsobjekt. Det kan naturligtvis vara en sådan modell Bernhard1 har, men man skulle behöva se bilder och/eller få mer information för att kunna avgöra den saken.
Är seglen vita är det förvisso med hyggligt stor sannolikhet fråga om en modell av Alexander von Humboldt II (byggd 2011), som seglade med just vita segel mellan 2011 och 2015, innan Becks bryggeri återkom som sponsor, likt de varit för föregångaren Alexander von Humboldt, men beroende på vem som byggt modellen och när, och hur noga de varit med att färga seglen gröna (eller inte!) kan det naturligtvis också vara en modell av det första fartyget. Som sagt: bilder och mer information vore till stor hjälp!
Vad gäller ursprungsfrågan är det med stor sannolikhet så, att det går alldeles utmärkt att reparera den slags skador du beskriver, men även härvidlag skulle det hjälpa om du lade upp lite bilder och skrev lite utförligare om modellen och de skaor den har.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#2: Tack för informationen! 👍🏻
Precis som Banjoman skriver, så betyder bilder, mått och skick väldigt mycket för att kunna ge dig vettiga och hjälpsama tips.
På Auctionet (där jag mest spanar efter kul möbler) går det att även att buda på diverse fartygsmodeller. Att titta på såväl värdering som bud på dem - och jämföra modellerna med din egen - kan ge dig en uppfattning om det faktiska värdet.
Sök på tex "fartygsmodell" och "Skeppsmodell" på https://auctionet.com/sv
- Redigerat 2023-06-08 13:14 av MarkusN
#2: hej! Förstår, här kommer lite bilder på skeppet och skadan..

Man fattar, man förstår! Tack för bilderna -- de gör det hela betydligt klarare.
Vad gäller reparationen är det genomförbart, men inte helt enkelt. Det svåraste kommer vara att matcha färgen, såväl vad gäller nyans som glans och patina.
Att fylla sprickan är inte särskilt svårt -- jag hade nog valt att börja med 30-minutersepoxy och låtit den rinna in i sprickan, lite i taget (därav 30-minuters; 5-minuters härdar för fort). Sedan jag fått i vad jag kunde hade jag torkat bort eventuellt kladd med lite denaturerad sprit (efter att först ha testat att den inte helt löser upp färgen förstås). Sedan limmet härdat hade jag fyllt vad som återstod av sprickan med vanligt spackel av något slag, slipat och målat.
Alternativt hade jag fyllt hela sprickan med Milliput. Det har fördelen att man kan prega in det och sedan sprickan fyllts få ytan helt slät med hjälp av ett finger doppat i vatten.
Jo. Jag skulle nog faktiskt valt Milliput i stället för epoxy och spackel, även om bägge metoderna fungerar.
Givet hur färgen ser ut på fotografierna hade jag nog i första hand testat med Humbrols emaljfärg (den klassiska modellfärgen i små metallburkar, du vet). Vad gäller matchningen finns det två alterntiv: antingen blanda själv till dess man kommer tillräckligt nära originalet, eller måla om allt det gröna.
En annan möjlighet är konstnärsakrylfärg (eller konstnärsoljefärg): lättare att blanda till precis rätt nyans om man vill slippa måla om allt det gröna. För att jämna ut glansen kan man sedan stryka någon lämplig klarlack över alltihop.
Ganska mycket jobb, alltså, men inte omöjligt. Om det är värt besväret (och risken att det går helt åt pipsvängen!) kan bara du svara på.
Vad gäller värdet på modellen så är det lika enkla som föga hjälpsamma svaret "så mycket någon är beredd att betala". Efter att ha sett bilderna skulle jag säga att det här är fråga om en fartygsmodell av det slag som masstillverkas på olika håll i Asien och som man finner till salu färdigbyggda i t.ex. butiker som säljer dekorationsobjekt (inte minst sådana med med nautiskt tema) liksom i souvenirbutiker och liknande.
Nypris i butik? Ingen aning, men gissningsvis nå'nstans mellan 800 och 1500 kronor.
Andrahandsvärde? Som redan sagts: så mycket någon är beredd att betala, men med största sannolikhet betydligt lägre än nypriset. Några hundralappar, kanske?
Affektionsvärde, därför att du har den efter din farfar? Omätligt!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
- Redigerat 2023-06-19 10:29 av Banjoman
#6: Tack! Nu fick jag en lite klarare bild angående det hela, får fundera på renovering, slitaget har sin charm det också ;)
Ja, var mest nyfiken på vad man har hemma, ska självklart inte säljas, affektionsvärdet gör det hela ovärderligt!
TACK!
Känner du affektionsvärde, så skulle jag vara försiktig med renovering (kanske helt låta bli), jag tror att den charmen betyder en hel del i sådana sammanhang. :-)
#2: Du har helt rätt, vi är proffs på marinmodellering.
[https://www.nauticadecor.com/de/content/25-beispiele-personalisierter-modelleschiffe]()
nauticadecor.com