Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 872 ggr
cyberdemon
0

Panther G

Sitter och meckar med min julklapp från sönerna, Tamiyas Panther ausf G steel wheel. Dessvärre upptckte jag att det aldrig fanns någon night vision lamp påmoterad på en steel wheel panhter. Jag har tidigare byggt ett flertal vanliga pantrar. och tyckte detta var en cool och udda variant. så sagt och gjort - jag bygger den med stålhjul OCH fixar dit infrabelysningen, det går ju alltid kalla den för en Paper panzer annars  ;) (paper panzer var alltså tanks som aldrig lämnde ritbordet)

/thomas

[Henke29]
0

Jaha okej :)
Ska bli kul att få se bilder framöver..
Håller på me min första stridsvagn S men de går sakta..

pebben
0

tror inte att stålhjuls ausf G var särskilt vanlig överhuvud taget så varför inte? kul me litte udda!  har du sett afv s trippel satts med ir modeller? 7.5 pak. pakwagen och vanlig 251 alla med ir

//pebben

cyberdemon
0

nej inte sett den från AFV, men nu frestar du mig alldeles för mycket :)

fanns enligt utsago endast 45 st stålhjul-pantrar, men tydligen ingen som samtidigt hade IR.

Thomas

pebben
0

min gammla ausf F (pantherII) hadde stålhjul men den fanns det inte många av! ser dom aldrig på bilder o dyl kanske inte äns hann tillvärkas?

//pebben

starhawk
0

Panter ausf F var den som introducerade det nya mindre tornet, emellertid producerades endast en prototyp av tornet och ausf F kom aldrig i produktion, så det är en klar what if modell du har där pebben

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Greenhorn
0

Det okänt exakt hur många Panther Ausf.G med stålhjul som tillverkades, siffrorna 24st och 45st förekommer i olika faktaböcker. Tanken var även att PanterII skulle få stålhjul men den kom ju som känt aldrig i produktion innan kriget tog slut. Anledningen till att ett antal Panther fick stålhjul var (förutom råvarubristen) att de gummiförsedda hjulen hade en förmåga att malas sönder av larvbanden. En annan anledning var att hjulformationen på Panther samt Tiger 1 och 2 ständigt hade problem med att stora klumpar av stenar, jord och lera kilade sig fast mellan hjulen och orsakade bandkrängning osv. "Hjärnorna" bakom Panthers stålhjul menade att avsaknaden av gummi gjorde att skit inte kunde fastna lika lätt mellan hjulen. Med andra ord, tanken var att spara onödig verkstadstid, en klok tanke speciellt i slutet av kriget då nästan all rullande materiel användes till stor del som trupptransport vid reträtt. Känt är även att besättningarnas entusiasm över dessa stålhjul var ytterst begränsad pga oljudet inne i vagnen.