Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterfartyg-båtarträarbeten
Läst 78 ggr
bolin
3

Pentikontoros 1:50

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

För några år sedan läste jag äntligen Iliaden och Odysséen. Det var ungefär samtidigt som jag hade börjat bygga båtmodeller. Jag blev då inspirerad att bygga en modell av ett skepp sådant som grekerna seglat över till Troja i. Då detta var i början av min karriär som modellbyggare trodde jag mig inte skicklig nog att bygga en från ritning, utan letade upp en byggsats. Jag hittade en från Navarino models av en Pentikontroros, dvs en femtioroddare.

Eftersom jag haft fullt upp i modellvarvet blev det aldrig av att påbörja den. Nu har jag dock fått ett nytt ställe att bygga modeller på, vårt nyköpta fritidshus. I källaren där håller jag på att inreda en till modellverkstad. Eftersom den än så länge saknar det mesta av utrustning kan en enkel byggsats vara en bra start.

• Redigerat 2023-03-19 20:58 av bolin
bolin
3

Navarino models är vad jag kan förstå en liten grekisk tillverkare av båtbyggsatser. Jag har ingen tidigare erfarenhet av dem och har inte stött på särskilt många byggloggar från andra som byggt deras modeller.

Byggmetoden för denna modell är en ovanlig sandwich-teknik. Skrovet limmas ihop lager på lager i två separata halvor (höger och vänster) och sätts sedan ihop med köldelen. Modellskaparen beskriver detta som ett försök att efterlikna den "skalet först" metod som användes av medelhavets antika båtbyggare.

Byggsatsen består till största del av utsågade delar att limma ihop. Det borde inte vara några större problem, men jag har redan observerat att exempelvis kölens delar blir längre än ritningen visar. Vi får se hur det går.

bolin
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Över påsken har vi varit i fritidshuset igen, så jag har kunnat jobba lite med denna modell.

Först en bild av kölen. Som jag nämnde i förra inlägget blev den längre än vad ritningen visar att den skall bli. Jag började därför bygga skrovhalvorna. Sedan kan jag kontrollera om kölen passar dessa.

Byggmetoden är inte alls svår, men instruktionerna har vissa brister. I min byggsats är de på engelska, men skriven av någon som inte är så bra på det. Instruktionerna är dessutom mångordiga och ostrukturerade, så man behöver läsa dem ett par gånger för att säkerställa att inget viktigt gömmer sig bland de många orden.